Nimbuck 1 Postad 3 September Hej, Spelar det någon roll vilken grön glykol man använder för vinterförvaring (VP MD5)? Nu har jag köpt den gröna glykolen från Biltema men vet inte vad ägaren använde förut. Ytterligare läste jag rekommendationen om Glykol från VP färdigblandad 40/60. Tacksam för råd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 384 Postad 3 September Hej Nej det spelar ingen större roll om glykolen är grön, blå, röd eller gul. Men man skall inte blanda etylenglykol med propylenglykol om du har småskvättar stående i någon flaska eller dunk och man skall definitivt inte använda OAT/OT glykol eller blanda med tidigare nämnda glykoltyper. Läs på dina flaskor/dunkar vad det är för typ av glykol. Glykolblandning för konservering/vinterförvaring skall vara 50% glykol och 50% vatten. Töm motorn på sjövatten (se instruktionsboken) innan du kör igenom glykolblandningen. Har motorn backslag eller S-drev? Har motorn backslag skall även detta tömmas på sjövatten (se instruktionsboken) innan glykolblandning körs igenom. Har du instruktionsbok? Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 384 Postad 4 September Har motorn slutet kylsystem (färskvattenkylning) skall INTE motorn tömmas på kylvätska innan konservering, man tömmer endast sjövattensidan. Se separat instruktionsbok för det slutna kylsystemet. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbuck 1 Postad 5 September Hej, Stort tack för svaren...ja motorn har sjövattenkylning och S-drev. Det finns en hyfsat bra beskrivning i instruktionsboken men vissa detaljer saknas Till ex.. om jag blandar 4 liter (50/50) och kör den flera gånger genom motorn så antar jag att motorn måste stängas av så snart dunken med glykolblandning tar slut?!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenMogge 0 Postad 9 September Om du inte kan samla upp all Glykol så ska du använda Propylenglykol. Etylenglykol är OTROLIGT GIFTIGT flr allt levande och bör undvikas. Propylenglykol används inom medicinen och som ogiftigt medel i olika salvor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbuck 1 Postad 9 September Toppen, tack. ☺️Men det vad jag ytterligare inte kunde hitta nån svar till: om jag kör samma lösning några gånger igenom systemet då antar jag att jag behöver stänga av motorn så snart den tar slut i hinken och börjar om eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottow 23 Postad 23 September JA, annars kan du överhetta motorn och framför allt avgassystemet. Samt skada impellern. Normalt räcker det om du kör igenom 10 liter glykolblandning, och stoppar motorn innan det är slut i hinken (så det blir glykol kvar i motorn). Om du inte redan har hittat den så finns det en bra handledning för MD5 som heter "MD5 for dummies", där står allt du behöver veta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 67 Postad söndag kl 18:50 Jag kör bara en gång och då med åtta liter glykolvatten (4 liter vatten, fyra liter propulenglykol). Motorn kanske inte blir så varm att termostaten öppnar och då kanske det är vatten, inte glykolvatten, i termostaten över vintern. Å andra sidan har det hittills inte inneburit några problem (hittills). Är man orolig för termostaten kan man skruva ur den över vintern och sätta tillbaks den på våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 384 Postad söndag kl 19:26 31 minuter sedan skrev Stormfocken: Motorn kanske inte blir så varm att termostaten öppnar och då kanske det är vatten, inte glykolvatten, i termostaten över vintern. Å andra sidan har det hittills inte inneburit några problem (hittills). Är man orolig för termostaten kan man skruva ur den över vintern och sätta tillbaks den på våren. Tömmer man motorn på sjövatten helt och hållet så behöver man inte varmköra. Kolla så det rinner sjövetten ur samtliga avtappningar och kommer det inget vatten så kan det vara stopp i avtappningen. Demontera och kolla vid behov. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 64 Postad igår kl 02:57 2025-09-09 vid 16:54 skrev Nimbuck: Toppen, tack. ☺️Men det vad jag ytterligare inte kunde hitta nån svar till: om jag kör samma lösning några gånger igenom systemet då antar jag att jag behöver stänga av motorn så snart den tar slut i hinken och börjar om eller hur? jag tar en hink med blandningen och stoppar precis när det tar slut..sen går jag i ide över vintern 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 293 Postad igår kl 06:58 Bara undrar. När man har drev, kommer det ut kylvatten ur detta när man kör? Vissa backslag typ Volvo är vattenkylda har jag noterat. Avgassystemet med vattensamlare (ljuddämpare) är väl alltid vattenkyld? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 66 Postad 20 timmar sedan (redigerade) 13 timmar sedan skrev Hybro: Bara undrar. När man har drev, kommer det ut kylvatten ur detta när man kör? Det har jag aldrig sett eller hört talas om. Vore konstigt, sjövattnet ska ju kyla Avgassystemet så det behöver gå ut genom det. MD5 paras med drevet 110S och får sitt kylvatten från drevet, som antagligen får lite kylning på köpet. Men med beskedliga 7,5 hk att hantera så förmodar jag att drevets kylningsbehov är ytterst modest. Det är annat om man har flera hundra hästar i maskin. Det använda kylvattnet spolas sedan ut tillsammans med avgaserna. Redigerad 19 timmar sedan av Till_havs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbuck 1 Postad 1 timme sedan Stort tack för alla svar...bra- då har jag gjort rätt😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser