Gå till innehåll
söndag 07 september 2025
Makro

Erfarenhet av olika klädselval till dynor och stolar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Nu hägrar underhållsperioden av båtlivet och vi tänkte klä om stolar och soffa i sittbrunnen på vår Fjord. Nu verkar det vara klätt med något jag tror är en slags PU-vinyl som ger en lite gummiaktig yta som är ganska lätt att hålla efter men som kan vara lite kall och klibbig att sitta i beroende på väderlek och därför har vi alltid filtar i soffan.

Som alternativ har vi kikat på klädsel av alcantaratyp, som t.ex Niroxx som är ganska vanligt i båtar idag fast det är är rätt dyrt material så jag undrar vad ni har för erfarenhet av detta?

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä nu har ni haft två dagar på er 🙂, är det verkligen ingen som har Niroxx eller Alcantaraliknande microfibertyg  i sin båt?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Makro:

Nä nu har ni haft två dagar på er 🙂, är det verkligen ingen som har Niroxx eller Alcantaraliknande microfibertyg  i sin båt?

Jag har också följt din fråga med spänning då jag är sugen på Niroxx men skulle gärna hitta ett billigare alternativ. 🙂

Ett alternativ om man vill ha en fin klädsel som är tålig och lite mindre "klibbig" än det konstläder man ofta ser är Silvertex. Det kostar ungefär hälften av Niroxx men då blir det ingen "alcantara-feeling"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ngt Alcantaramaterial på mina dynor, sort å fabrikat har jag ingen aning om, satt i båten när jag köpte den. Det är inte svettklibbigt som blank vinyl men lite strävt när man rör sig på dynan. Hyfsat lätt att hålla rent, beroende på färg, jag har mörkblått.

Nu är ju dessa minst 8-9 år å börjar nu se lite slitna ut tycker jag.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen aning om de olika tygsorterna ni nämner. Jag är mer på nivån att jag känner till bommul, galon och bävernylon....

Klädde om mina dynor i sittbrunnen för något år sedan. Gick då helt sonika till tygaffären och köpte någon form av konstskinn. Bekvämt att sitta på, snyggt, lite mattare än "gslon", lite mer stretch,  men det blir blött av vatten, alltså suger åt sig. Trode det skulle vara som galon och stöta från sig vatten, men icke.

Vet inte vart jag vill komma med detta inlägg, men det är väl att om man vill ha något som man kan sitta med blöta badkläder på utan att dynan blir plaskblöt så gör inte som jag🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nimbus har ju nån typ av Alcantara i sofforna i salongen, om inte på alla modeller så i varje fall på vissa men där sitter det ju mer skyddat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan skrev 1stPeregrine:

Jag har ngt Alcantaramaterial på mina dynor, sort å fabrikat har jag ingen aning om, satt i båten när jag köpte den. Det är inte svettklibbigt som blank vinyl men lite strävt när man rör sig på dynan. Hyfsat lätt att hålla rent, beroende på färg, jag har mörkblått.

Nu är ju dessa minst 8-9 år å börjar nu se lite slitna ut tycker jag.

Du har en Nimbus va? I så fall är det kanske originalet? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessvärre blir ju den typen av väv vi specar dyr. Det skall vara hållbart, det skall vara snyggt, inte varmt och klibbigt, tåla fukt och smuts, vara sköt att sitta på… Jag hade nog redan då jag såg frågans rubrik tänkt föreslå alcantera eller något liknande.

Har du kollat vad Asperö handel har för vävar i sitt sortiment?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Makro:
22 timmar sedan skrev 1stPeregrine:

Du har en Nimbus va? I så fall är det kanske originalet? 

Nej det är inte original, original var blank vinyl i två färger så en tidigare ägare har klätt om dynorna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, några bekanta har alcantara i sin Nimbus 320 och hade även i sin tidigare 280

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...