Fjugesta 0 Postad igår kl 11:08 Hej finns det någon klurig penta Mek som kan förklara varför våran kad44 inte varar ut på en gång, man får liksom lirka med gasen fram o tillbaka o till slut så kommer den upp i varv , den går upp till ca 2800-3000 sen låter det som den stryps precis som den inte får bränsle eller luft , jag har bytt bränslefilter 2 gånger utan att se något skräp i bränslet .Den startar jätte lätt o går jämt o fint o inte ryker ,upp till dom varven….. tacksam för idéer!… Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad igår kl 12:14 (redigerade) Har exakt samma fenomen, uppstår en bit in på säsongen så har misstänkt att det har med skräp på botten att göra (är helt omålad, ligger i Mälaren). Sker oftast när man gasar långsamt och försiktigt, är jag lite snabbare på gasen så hinner varvet upp till över 3000 rpm och då går den som den skall. Väl över 3000 så jobbar turbon felfritt hur länge som helst. Så helt klart något som sker i övergången från kompressor till turbon. Om du kommer på vad felet är så säg till. Skall be en mek kolla på det inför nästa säsong. Redigerad igår kl 12:18 av hbengtsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 945 Postad igår kl 12:53 38 minuter sedan skrev hbengtsson: Har exakt samma fenomen, uppstår en bit in på säsongen så har misstänkt att det har med skräp på botten att göra (är helt omålad, ligger i Mälaren). Sker oftast när man gasar långsamt och försiktigt, är jag lite snabbare på gasen så hinner varvet upp till över 3000 rpm och då går den som den skall. Väl över 3000 så jobbar turbon felfritt hur länge som helst. Så helt klart något som sker i övergången från kompressor till turbon. Om du kommer på vad felet är så säg till. Skall be en mek kolla på det inför nästa säsong. Låter som en trött turbo på din beskrivning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad igår kl 14:32 (redigerade) 1 timme sedan skrev kossor: Låter som en trött turbo på din beskrivning. Japp, kan helt klart vara så. Men märkligt ändå att den funkar bra när båten är sjösatt/ren botten. Och den går alltid utmärkt när den väl kickat in ordentligt. Väl över 3000 rpm så går den hur bra som helst. Men som sagt, det är i övergången. Nåja, kanske dags att renovera turbon/fixa en utbytes. Den har nu 900 timmar på sig. Redigerad igår kl 14:33 av hbengtsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 037 Postad igår kl 16:46 2 timmar sedan skrev hbengtsson: Japp, kan helt klart vara så. Men märkligt ändå att den funkar bra när båten är sjösatt/ren botten. Och den går alltid utmärkt när den väl kickat in ordentligt. Väl över 3000 rpm så går den hur bra som helst. Men som sagt, det är i övergången. Nåja, kanske dags att renovera turbon/fixa en utbytes. Den har nu 900 timmar på sig. 900 timmar… ja det kan ju vara dax att byta turbon. Vänd dig till en turboverkstad, det är billigare att köpa en ny eller begagnad men renoverad där. Bytet är enkelt, det fixar du säkert själv. Man brukar ju märka att turbon håller på att ta slut när man tappar effekt och när avgaserna blir svarta, när man ideligen får tvätta sin flagga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 11 timmar sedan 17 timmar sedan skrev Georg_Ohm: 900 timmar… ja det kan ju vara dax att byta turbon. Vänd dig till en turboverkstad, det är billigare att köpa en ny eller begagnad men renoverad där. Bytet är enkelt, det fixar du säkert själv. Man brukar ju märka att turbon håller på att ta slut när man tappar effekt och när avgaserna blir svarta, när man ideligen får tvätta sin flagga. Inga svarta avgaser. Jag bad CHAT GPT resonera kring min beskrivning (och som förmodligen är samma för TS) och fick följande svar. Om det stämmer eller ej är väl aldrig helt 100 när det gäller AI, men det låter ju bra i vart fall. Men det är ju AIs paradgren - att få det låta bra 🙂 On your KAD44, the turbo is exhaust-driven — it only spools if there’s enough exhaust gas flow (which comes from engine rpm × load). With a clean hull: the boat accelerates more freely, the engine spins up through ~2,500 rpm quickly, exhaust flow rises fast, and the turbo builds boost with little hesitation. With a fouled hull / prop: the boat is dragging, so at ~2,500 rpm the engine is already working harder just to maintain speed. Exhaust flow rises more slowly, and the turbo may not spool as briskly. This creates a “flat spot” between the moment the supercharger clutch/bypass disengages and the turbo producing meaningful boost. Once you pass ~3,000 rpm, exhaust flow is strong enough that the turbo catches up and all feels normal again. So yes — heavy load can exaggerate a marginal turbo handover, even if the turbo itself is mechanically healthy. That’s why many KAD owners notice exactly what you’re describing at the end of the season with a dirty hull or prop. It doesn’t necessarily mean the turbo is bad, but if the gap is noticeable even on a freshly cleaned hull, that’s when you start suspecting things like: Slight boost leaks, A lazy supercharger bypass valve, Sticky turbo wastegate or actuator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 037 Postad 9 timmar sedan (redigerade) Jag litar inte ett dugg på AI, men AI kanske lär sig bli bättre på att lämna korrekta svar på sikt. Jag blev biten av någon slags insekt i somras, sannolikt en broms… och då gav AI förslag på hur man luftar bromssystemet på en bil, och förslag på olika sorters bromsvätska. Men var var det salige författaren Douglas Adams skrev, ja du vet han som skrev ”Liftarens guide till Galaxen” han skrev ungefär så här: ”Om man inte förstår svaret på en fråga, behöver det inta vara svaret som är fel, det kan vara frågan som är felformulerad” Nåväl… min turbo var totalslut, akterspegeln och badbryggan var ganska sotiga, och det kom svarta avgaser när jag gav ordentligt pådrag. Till slut gick det bara att köra i 9-10 knop, mätte turbotrycket, ja egentligen mäter man ju först kompressortrycket, och det var ok, men när kompressorn stängdes av föll trycket, då turbon inte orkade ge speciellt mycket. Jag installerade en ny turbo i en annan båt förra våren, man kunde bara ana litet svart rök, det var svart runt avgasröret, och motorn kändes orkeslös, den hade gått omkring 1500 timmar sedan renovering och turbobyte, men det var dags för turbobyte igen. En utbytesturbo köptes av en turbofirma på Hisingen. Men helt klart så bromsar ju påväxt av havstulpaner och annat ganska mycket. Särskilt på propellern. Fråga @Makro om lämpliga nipplar och slang. En billig turbotrycksmätare kan köpas på Biltema. Det brukar finnas en anslutning på insugsröret man kan använda för att mäta trycket. Redigerad 9 timmar sedan av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjugesta 0 Postad 7 timmar sedan Hej jag har inte skruvat så mycket med marin motorer …men måste man tappa ur vattnet om man vill kontrollera avgas sidan på turbon ?….. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 037 Postad 6 timmar sedan (redigerade) 33 minuter sedan skrev Fjugesta: Hej jag har inte skruvat så mycket med marin motorer …men måste man tappa ur vattnet om man vill kontrollera avgas sidan på turbon ?….. Nej det behöver du inte göra, inte tömma ut oljan heller. Fela mig om jag har rätt, men det finns väl inget kylvatten i dessa turbor? Inte på de jag bytt iallafall. Egentligen kan det räcka att skruva bort avgaskröken med klamman och insugsröret för att kunna sticka in fingrarna och känna efter axiellt och radiellt glapp, samt känna efter om turbinhjulet roterar. Turbon sitter ju lättåtkomlig längst bak och längst upp på motorn. Två oljerör, en stor klamma mot avgaskröken, så har du några rör att skruva bort på insuget. Det krökta röret närmast turbon sitter med två insexskruvar i en fläns. Sedan sitter den med fyra skruvar och muttrar i grenröret, de båda nedersta muttrarna kan vara litet svåra att komma åt, liksom det ena röret till oljan, men annars är det inga problem att byta en turbo på en KAD-motor. Sedan är det bra att vid återmonteringen fylla upp med ny olja i den nya turbon, och även köra motorn en stund på startmotorn utan att den startas för att få litat cirkulation på oljan. Ja ett oljebyte samtidigt är ju inte fel, jag vill minnas att det tillochmed rekommenderas. Redigerad 6 timmar sedan av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 945 Postad 4 timmar sedan (redigerade) 2 timmar sedan skrev Fjugesta: Hej jag har inte skruvat så mycket med marin motorer …men måste man tappa ur vattnet om man vill kontrollera avgas sidan på turbon ?….. Turbon är sötvattenkyld dvs mantlad med cirkulerande glykol. Turbon sitter högre än expansion kärlet. Turbon tömmer sig i expansion kärlet via utgående slang på sidan av den. Oftast när Turbon blir trött så är det kompressorn som går in vid 1740 varv och trycker till den till 2900 varv där släpper kompressorn och motorn sjunker tillbaka i varv. Kompressorn går in igen och så vidare. Du har en elektronisk styrd dieselpump på den motorn varvid du inte ska sakna bränsle. På en 42 43 är det Turbon som bestämmer via lufttryck hur mycket bränsle som ska pumpas in via rökgasbegränsaren. Är Turbon slut på en sådan motor så får du inte tillräckligt med bränsle. På dessa motorer finns ingen waste gate ventil. Utan det sköts via rökgasbegränsaren. Mäter du turbo trycket så ska Turbon leverera runt 1.75 kg på klockan. Det är inte körtiden Utan åren som knäcker Turbon. Huset är av gjutjärn och hålet runt fläkten blir större på grund av korrosion dvs rostangrepp, då läcker avgaserna ut vid sidan av fläkten och du erhåller inget tryck. Redigerad 4 timmar sedan av kossor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjugesta 0 Postad 3 timmar sedan Ok …såg att det fanns en sats där avgas delen o div packningar är med , såg att det går en smal slang på sidan av turbon den går väl till expansion kärlet så det rinner väl tillbaka till kärlet när man demonterar turbon…… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 945 Postad 3 timmar sedan 2 minuter sedan skrev Fjugesta: Ok …såg att det fanns en sats där avgas delen o div packningar är med , såg att det går en smal slang på sidan av turbon den går väl till expansion kärlet så det rinner väl tillbaka till kärlet när man demonterar turbon…… Om du kontaktar airtune turbo i Stockholm så får du bra hjälp. En turbo till din motor ligger nog runt 8500 kr. Inte mycket läckage om du ska byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser