Seglamera 14 Postad igår kl 07:12 Hej! Yanmar 1Gm10 med rak propelleraxel Växlingen till framåt fungerar dåligt när motorn är varm. Man måste ha betydligt högre varv på motorn än tomgång och det slirar, slamrar och smäller lite när framåtväxeln går i. Backen går i utan problem. När motorn är kall fungerar det som det ska. Vad kan det bero på och hur ska jag åtgärda det? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 336 Postad igår kl 07:53 Finns det olja i backslaget? Är det rätt olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglamera 14 Postad igår kl 08:05 Det finns olja och jag har kollat nivån. Jag vet inte när den är bytt men ser fin ut. (Har haft båten 3 år) Jag kan prova att byta den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 279 Postad igår kl 09:12 Hej Det kan ju vara så att gaffeln som sitter på reglagekabelns ände vid backslaget är sliten och behöver justeras eller bytas ut. Glappar det mycket försök justera och hjälper det inte att justera, byt ut gaffeln. Det kan även vara ditt fjärreglage som är slitet och rörelsen för växling inte räcker till riktigt. Backslaget på din Yanmar 1GM10 är ett helt mekaniskt växlat med konkopplingar, är fjärreglage eller reglagekabeln för växling slitna eller feljusterade så påverkar detta konkopplingarna i backslaget som slits och börjar slira. Att det smäller och slamrar när växeln går i oroar mig lite, har ni råkat köra in i något under färd med maskin eller fått in en lina/tågvirke runt propellern? Vad är det för propeller, fast eller folding? Vet du var det är för olja i backslaget? Fullständig beteckning om möjligt. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglamera 14 Postad igår kl 10:42 Tack för uttömmande svar. Vi har inte kört fast med någon lina runt propellern. Det är en foldingpropeller. Ibland får jag lägga i backen när vi stängt av motorn och börjat segla för att få stopp på snurret i propelleraxeln. Jag vet inte om det är sliter på något i backslaget. Jag vet inte vad det är för olja i backslaget. Kan den bli för tunn när den blir varm så den inte smörjer ordentligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 279 Postad igår kl 11:22 (redigerade) Har man fel olja i backslaget så sliter det onödigt på konkopplingarna. Samma sak gäller om man smyger i växel eller slirar medvetet på kopplingen. En kombination av båda ovan, inte så lyckat. Att man växlar mellan fram och back sliter inte extra om man gör det som man skall växla. Ibland sitter det en dekal på backslaget vilken olja det skall vara, kolla om den sitter kvar eller kolla i din instruktionsbok vad där står. Jag har för mig att det skall vara en rak 30 mineralolja i ditt backslag (om det nu är samma backslag vi menar) API-klassning CD. Men kolla om dekalen sitter kvar eller instruktionsboken. Prova att byta olja till rätt olja och känn på propelleraxelflänsen så det inte glappar axiellt. Kolla även justeringar för reglagekabeln. Prova att lägg i fram med reglaget, koppla sedan loss anslutningen på backslaget och kolla om du kan föra reglagearmen ytterligare framåt. Vet du med all säkerhet att oljuden kommer från backslaget? Inga synliga oljeläckage från backslaget? När du lyft upp till hösten kolla igenom din foldingpropeller så den inte är sliten, går trögt mm. propellern kan ju vara sliten eller kärvar på något sätt. Kan ju vara den som klonkar/slamrar. Får du inte rätt på problemet med enkla medel, kontakta auktoriserad Yanmar-verkstad. Är det fel inne i backslaget så är det inget man mekar med själv om man inte vet exakt hur man gör. Hittade instruktionsbok online, sidan 25 olja i backslag: Hela instruktionsboken: https://www.yanmar.com/marine/wp-content/uploads/2020/05/0AGMM-SV0013_2018.04.pdf //Pär Redigerad igår kl 11:35 av Mercury_44XS Tillägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 66 Postad igår kl 13:27 Man ska eller åtminstone bör, lägga i växeln vid segling när motorn stoppat. Då viker foldingpropellern ihop sig och axeln i motorn slutar snurra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 270 Postad igår kl 13:29 Så även när man seglar med vanlig fast propeller. Bromsar inte så förfärligt mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglamera 14 Postad igår kl 13:43 Om jag lägger i framåtväxeln fortsätter propellern att snurra så det är något slags frihjul i backslaget. Om jag ska stoppa propelleraxeln måste jag lägga i backen eller gå upp i vind tills farten nästan är nere på noll. Kan det vara skadligt att lägga i backen utan att motorn är igång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 051 Postad igår kl 14:35 45 minuter sedan skrev Seglamera: Om jag lägger i framåtväxeln fortsätter propellern att snurra så det är något slags frihjul i backslaget. Om jag ska stoppa propelleraxeln måste jag lägga i backen eller gå upp i vind tills farten nästan är nere på noll. Kan det vara skadligt att lägga i backen utan att motorn är igång? Om du lägger i friläget när båten rör sig framåt så fäller foldingpropellern inte ihop utan fortsätter att snurra och det hörs ett transmissionsljud från backslaget/S-drevet. Det är bara att lägga i fram- eller backväxel så stannar propellern. Sedan ska växeln tillbaka till neutral så den inte ligger fel vid nästa motorstart (om det sitter en foldingpropeller - vid fast propeller så måste backslaget ligga kvar). Jag tror att alla foldingpropellrar fungerar på det viset. Min gör på samma sätt. Backslaget tar inte skada av att läggas i för att bromsa propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglamera 14 Postad 9 timmar sedan Tack för all information och alla bra råd. Alla ni på maringuiden är så bra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser