Gå till innehåll
onsdag 20 augusti 2025
Makro

Analog navigering

Rekommendera Poster

Ja hur många hade klarat sig på havet om GPS-signalerna försvann eller blir alldeles för opålitliga och då tänker jag även på vanlig pappersnavigering. Kanske inte så stor skillnad då de flesta håller sig i 6 m farlederna fast de bara sticker ner en meter eller två. Men mörkerkörning blir nog knivigare?

https://www.sverigesradio.se/artikel/modern-krigforing-gor-att-fyren-blir-viktig-igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under sommarens tur i Vänern navigerade rorsman tillsammans med navigatören…. Helt enligt båtsportskortet och guidebok.

En av plottrarna varnade flera gånger för felvärden och att den mist kontakten med AIS och DGPS. Den andra plottern tror vi visade korrekta värden, men helt säkra var vi inte. Till buds stod öven två ekolod. Men principen att en person navigerar, den andre kör båten och kollar navigatörens uppgifter med plottrarna. Radar och AIS var i Vänern inte till någon större hjälp, radarns overlay hade samma färg som landmassorna, röd… då jag bytte färg på den ena så följde det andra med, säkert handhavandefel, AIS var det bara ett fåtal fritidsbåtar som hade, och för övrigt var det ändå väldigt få båtar ute på sjön.


Nu var detta totalt okända vatten, det hade säkert fungerat för 30 år sedan också, då med enbart båtsportskort och ekolod. Vid en överfart över Värmlandsjön tillämpades också död räkning, som visade sig stämma överens med den fungerande plotterns estimated time. 
 

Efter hemkomsten har vi ju befunnit oss i kända hemmafarvatten, båtsportskortet har inte ens varit framme, vi vet inte alltid var grunden finns, men vi vet var dom inte finns!

 

Nä, vi som gick kurserna (ja studiecirklarna alltså) innan den digitala tiden, klarar nog av den analoga navigeringen bra, sedan har jag ingen aning om hur navigationsutbildningarna för fritidsbåtsfolket ser ut idag.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller hus i Vänern, gärna mellan öar och skär. Sjökort och annat finns med. Men kör numer med plotter och framåtseende ekolod.

Stämmer förvånansvärt väl med digitala sjökort och Hydrografikas kort.

Det senare både digitalt och på många ställen i pappersformat. Mycket trevligt.

 

Om en vecka drar jag ut på Vänern igen. Går typ inomskärs mellan Hammarö och Kristinehamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Makro:

Ja hur många hade klarat sig på havet om GPS-signalerna försvann

Det kan man undra!

 

Jag klarar mig, även på natten, men jag tror att många misslyckas med att bestämma sin position. Det har nog inte så stor betydelse för även om man inte riktigt vet var man är krävs det på många platser en hel del otur om man ska träffa något grund.

 

Tillägg: De flesta klarar nog av at lista ut ungefär var de är på dagtid och då kan man oftast hålla sig långt från grunden.

 

Natten blir kanske enklare under förutsättning att man har förstått hur fyrar fungerar. Navigera utan fyrar när det är riktigt mörkt misslyckas nog de flesta med. Det kan jag tycka är lite obehagligt, men möjligt, med plotter och stark ficklampa så att man kan lysa på öar, kobbar och skär samt ev. sjömärken. Utan plotter är det väldigt svårt.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Arkipelagerna i Stockholms ytterskärgård (tex. Björkskär, Lilla och Stora Nassa, Gilöga och Kalskär) blir ju betydligt mera lättillgängliga med plotter, på gott och ont. På bilden syns inte ens hälften av alla möjligheter man har att stöta på något hårt.

 

Inget område man gärna mörkerseglar i.

 

20250819_172716.thumb.jpg.87a73f8d2f8630686bc849e32ca1a161.jpg

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyrar hjälper bara i och i nära anslutning till farleder och i större hamnar, i princip. Det är in till hamn som blir besvärligt, i alla fall för mindre hamnar där det inte finns fyrar, sjömärken eller annat som lyser eller har reflexer.
Kan man se land, åtminstone som mörka skuggor, eller i bästa fall lite belysta av månljus, är det lite lättare. Men en månlös natt skulle inte vara rolig.

 

Om jag hade tänkt vara ute mycket nattetid, hade jag skaffat mig en radar med hög vinkelupplösning, alltså en sån med bred, fritt roterande antenn (uppåt två meter) som har bara lite drygt en grads strålvinkel. Inte en sån förkrympt inuti ett litet skal med närmare fem graders strålvinkel. På en kilometers avstånd är upplösningen drygt 80 meter i sidled för den sämre, men ca 20 meter med den bättre. Högre upplösning bör innebära att det är lättare att identifiera kustlinjer och andra objekt bättre.

Och/eller en mörkerkamera. FLIR har en hel serie, men de är dyra som attan. Minsta modellen kostar runt 50 000 kr och då har den upplösning ungefär som en billig digitalkamera från 2001, typ 0.08 megapixel... Om man nöjer sig med nån billig, handhållen lösning, klarar man sig nog under 5000 kr.


Då får man i alla fall en viss nattsyn.

Annars får man väl ankra och vänta på dagsljus...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Stämmer förvånansvärt väl med digitala sjökort och Hydrografikas kort.

Det senare både digitalt och på många ställen i pappersformat. Mycket trevligt.

Ja Hydrographicas kort är fina synd att de inte finns på fler områden där de underlättar för fritidsbåtarna. Nu får man lära sig av ”di gamle” och av andra båtägare var det det går att gena och inte, samtidigt är det kanske en del av tjusningen?

Men aktuella kort ligger alltid framme, om inte annat som översikt över dagens etapp tillsammans med en orienteringskompass för att snabbt kunna ta ut eller jämföra en kurs eller bäring, något som jag hämtat från kajakpaddlingen och som jag tycker är enkelt och fungerar bra. 
Radar hade varit trevligt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Minns första turen på Vänern med sambons svåger, för 25 år sedan.

Gick från Lurö, rakt över sjön till skärgården utanför Karlstad. Vi skulle in till en hamn mitt i natten.

 

Jo då, jag fick navigera efter sjökort under skepparens insyn. När vi närmade oss så fanns det inga fyrar eller annat att förhålla sig till. Löste detta med kompasskurs, båtens snittfart och senaste position. Räknade ned 6 minuter.

 

Snart visade sig en första ljusboj. Puuuh. 

Fick beröm av skepparen😉

 

(Han hade troligen koll.)

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Goda förberedelser. Pejlkompass med inbyggd belysning så det går att pejla i mörker. Ljusstark kikare så det går att se "hacken mot horisonten" på avlägsna öar. Stark strålkastare för att kunna avgöra avståndet till land när man närmar sig, samt leta efter reflexerna på prickar.

 

Med de hjälpmedlen har jag med försiktighet tagit mig fram även i icke fyrbelysta vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett klart hinder för både yrkessjöfart som för oss fritidsbåtsmänniskor när det finns en massa hinder mitt i havet som gör det svårare att navigera, öar exempelvis.

IMG_1250.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju dumt om öar ligger i vägen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ett klart hinder för både yrkessjöfart som för oss fritidsbåtsmänniskor när det finns en massa hinder mitt i havet som gör det svårare att navigera, öar exempelvis.

IMG_1250.jpeg

Spirou, va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev raol:

Spirou, va?

Ja, skuggan av Z. Och det skall nog föreställa Irland.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, skuggan av Z. Och det skall nog föreställa Irland.

Trodde nog det var den. Hade den som barn. Eller ja, den finns säkert ännu i nån låda hos föräldrarna, tillsammans med andra franska och belgiska seriealbum.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror knappast jag skulle klara mig. Men det beror mycket på situationen. Om det är ljust och fint och inomskärs så är det lugnt. Jag är tillräckligt gammal för att ha navigerat med sjökort, bestick, kompass och logg. Idag har vi massor av digitala sjökort men då tror jag vi inte ens hade reservsjökort. Hade knappast råd att köpa två på den tiden. Reservkompass hade vi kanske i form av någon orienteringskompass i någon låda.

 

Men i vissa situationer kunde det vara knepigt. Till exempel när man angör en kust efter att passerat öppet vatten. Innan man med hjälp av stenar och öar säkert bestämt sin position är det lite lurigt. Skulle jag hamna där i beckmörker idag skulle jag inte vara kaxig. Men lösningen är så klart att undvika den situationen. På den tiden visste man inget annat så man tog det försiktigt och det gick ju bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag minns en kväll/natt på 90-taket när vi körde från Blidö till Bullandö marina. Vi var inte alls ovana vid att köra lite kortare sträckor i mörker så vi hade förberett oss bra, trodde vi.

 

Det var väl ungefär så här års, så det var mörkt men natten var ljum och vägen (25 M) var känd och allt gick bra förutom att vi höll på att köra över en liten snurrbåt utan lanterna/belysning. Det var iofs. obehagligt, men det var nog mera obehagligt för dem.

 

Dagen därpå ringde pappa och berättade att han aldrig hade fått i  mycket diesel i tanken som nu. Den lilla detaljen hade vi missat. Vi borde sett till att hälla i en jeepdunk innan vi åkte. När vi var iväg var det fokus på annat än just bränslemätaren.

 

Det gade troligen inte blivit någon katastrof eftersom vattnet var soegelbkankt, men tänkvärt blev det. Det kunde ju ha varit blåsigt och då kan det ju vara dumt att få motorstopp.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...