Gå till innehåll
lördag 23 augusti 2025
Crille58

Montera trim/tilt på Yamaha 60 hk

Rekommendera Poster

Hej,

behöver er hjälp. Jag har kommit över en komplett trim/tilt. Den är egentligen till en Yamaha 50 hk. enligt säljaren skall det inte vara några problem att montera den på en 60 hk. Men jag vill kolla med er om detta stämmer. Modellen är 6H307. Har försökt att googla, utan något bra resultat. Så nu vänder jag mig till er alla. Ser fram emot att höra från er.

Allt gott

Christer  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vet du modellbeteckning på Yamaha 50 hk motorn?

Är det en 3-cylindrig 849 cc är det ganska stor chans att det passar men är det den tidigare 3-cylindriga 698 cc så är chansen minimal.

För att kunna kolla detta och jämföra reservdelsnummer så behövs fullständig modellbeteckning, typkod och serienummer samt bokstaven för tillverkningsår på båda.

Återkom med så mycket info det går så ska jag kolla.

Hur mycket delar har du?

Har du upphängningsbyglarna från 50 hk motorn?

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tyvärr inga uppgifter på den motor som den suttit på. Har inte heller byglarna från den motorn. Har andra byglar liggandes där det suttit trim/tilt. Min motor är 6H2 L 405182 1991

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En länk till en eBay annons med korrekt reservdelsnummer för din motor.

Är nummerändrat några gånger men numren stämmer.

Kolla och jämför med det du har men är ju inte optimalt att jämföra med bilder i en annons.

Ska kolla lite till och återkommer när jag vet mer.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu måste jag fråga om din motor har PTT eller manuell gasassisterad tilt?

Som jag tolkar din fråga i första inlägget gäller det om det går att eftermontera PTT på en motor med manuell gasassisterad tilt.

Har den gasassisterad tilt så måste man även byta svivelfästet och båda upphängningsbyglarna vad jag kan se i katalogerna.

Har din motor PTT och den PTT du köpt kommer från en 50G (849cc) så kan det passa.

50G modellen har samma motor 849 cc som din 60F men mindre växelhus på Europeiska marknaden men i övriga världen finns den även med stora växelhuset🤔

Nedan reservdelsnummer för komplett PTT enhet:

60F PTT= 6H3-43800-05-EJ alt. 6H1-43800-12-EJ eller 6H1-43800-19-EJ

50G PTT= 6H3-43800-07-EJ eller 6H3-43800-08-EJ alt. 6H1-43800-13-EJ eler 6H1-43800-15-EJ

Reservdelskataloger:

60F:

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/yamaha/60-7209/60-18424/60feo-60feto-753945

50G:

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/yamaha/50-7208/50-18421/50g-780655

Yamaha är ganska hopplösa gällande deras reservdelskataloger,  mycket röriga och överdrivet många modellvarianter🤪

Jag har tyvärr ingen inloggning till Yamahas egen online-katalog där man kan se ytterligare info om nummerändringar mm. utan får förlita mig på de jag länkat till ovan.

Just i en sådan här fråga är det ytterst viktigt att man har fullständig modellbeteckning, typkod, serienummer och även bokstaven för tillverkningsår för att vara 100% säker.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej Per,

stort tack för det arbetet du gör för att hjälpa mig👍 jag har nu varit ute och provat att montera trim/tilten på de byglarna jag har liggandes och den passade helt perfekt. Jag har också jämfört den jag har med bilden och det enda jag kan se som skiljer mellan dem, är att jag har bara två kablar från elmotorn och att oljeröret till tiltkolven sitter på min på baksidan istället för på framsidan på bilden. Så det verkar som att problemet är löst. Nu skall jag bara söka upp en renoveringssats med packningar och omringar innan jag monterar den på båten i höst.

Återigen stort tack för hjälpen.

Allt gott

Christer

Redigerad av Crille58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...