Makro 1 268 Postad 4 timmar sedan Ja hur många hade klarat sig på havet om GPS-signalerna försvann eller blir alldeles för opålitliga och då tänker jag även på vanlig pappersnavigering. Kanske inte så stor skillnad då de flesta håller sig i 6 m farlederna fast de bara sticker ner en meter eller två. Men mörkerkörning blir nog knivigare? https://www.sverigesradio.se/artikel/modern-krigforing-gor-att-fyren-blir-viktig-igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 024 Postad 3 timmar sedan Under sommarens tur i Vänern navigerade rorsman tillsammans med navigatören…. Helt enligt båtsportskortet och guidebok. En av plottrarna varnade flera gånger för felvärden och att den mist kontakten med AIS och DGPS. Den andra plottern tror vi visade korrekta värden, men helt säkra var vi inte. Till buds stod öven två ekolod. Men principen att en person navigerar, den andre kör båten och kollar navigatörens uppgifter med plottrarna. Radar och AIS var i Vänern inte till någon större hjälp, radarns overlay hade samma färg som landmassorna, röd… då jag bytte färg på den ena så följde det andra med, säkert handhavandefel, AIS var det bara ett fåtal fritidsbåtar som hade, och för övrigt var det ändå väldigt få båtar ute på sjön. Nu var detta totalt okända vatten, det hade säkert fungerat för 30 år sedan också, då med enbart båtsportskort och ekolod. Vid en överfart över Värmlandsjön tillämpades också död räkning, som visade sig stämma överens med den fungerande plotterns estimated time. Efter hemkomsten har vi ju befunnit oss i kända hemmafarvatten, båtsportskortet har inte ens varit framme, vi vet inte alltid var grunden finns, men vi vet var dom inte finns! Nä, vi som gick kurserna (ja studiecirklarna alltså) innan den digitala tiden, klarar nog av den analoga navigeringen bra, sedan har jag ingen aning om hur navigationsutbildningarna för fritidsbåtsfolket ser ut idag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 269 Postad 3 timmar sedan Håller hus i Vänern, gärna mellan öar och skär. Sjökort och annat finns med. Men kör numer med plotter och framåtseende ekolod. Stämmer förvånansvärt väl med digitala sjökort och Hydrografikas kort. Det senare både digitalt och på många ställen i pappersformat. Mycket trevligt. Om en vecka drar jag ut på Vänern igen. Går typ inomskärs mellan Hammarö och Kristinehamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 726 Postad 2 timmar sedan (redigerade) 1 timme sedan skrev Makro: Ja hur många hade klarat sig på havet om GPS-signalerna försvann Det kan man undra! Jag klarar mig, även på natten, men jag tror att många misslyckas med att bestämma sin position. Det har nog inte så stor betydelse för även om man inte riktigt vet var man är krävs det på många platser en hel del otur om man ska träffa något grund. Tillägg: De flesta klarar nog av at lista ut ungefär var de är på dagtid och då kan man oftast hålla sig långt från grunden. Natten blir kanske enklare under förutsättning att man har förstått hur fyrar fungerar. Navigera utan fyrar när det är riktigt mörkt misslyckas nog de flesta med. Det kan jag tycka är lite obehagligt, men möjligt, med plotter och stark ficklampa så att man kan lysa på öar, kobbar och skär samt ev. sjömärken. Utan plotter är det väldigt svårt. Redigerad 2 timmar sedan av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 726 Postad 2 timmar sedan (redigerade) Arkipelagerna i Stockholms ytterskärgård (tex. Björkskär, Lilla och Stora Nassa, Gilöga och Kalskär) blir ju betydligt mera lättillgängliga med plotter, på gott och ont. På bilden syns inte ens hälften av alla möjligheter man har att stöta på något hårt. Inget område man gärna mörkerseglar i. Redigerad 2 timmar sedan av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 442 Postad 1 timme sedan Fyrar hjälper bara i och i nära anslutning till farleder och i större hamnar, i princip. Det är in till hamn som blir besvärligt, i alla fall för mindre hamnar där det inte finns fyrar, sjömärken eller annat som lyser eller har reflexer. Kan man se land, åtminstone som mörka skuggor, eller i bästa fall lite belysta av månljus, är det lite lättare. Men en månlös natt skulle inte vara rolig. Om jag hade tänkt vara ute mycket nattetid, hade jag skaffat mig en radar med hög vinkelupplösning, alltså en sån med bred, fritt roterande antenn (uppåt två meter) som har bara lite drygt en grads strålvinkel. Inte en sån förkrympt inuti ett litet skal med närmare fem graders strålvinkel. På en kilometers avstånd är upplösningen drygt 80 meter i sidled för den sämre, men ca 20 meter med den bättre. Högre upplösning bör innebära att det är lättare att identifiera kustlinjer och andra objekt bättre. Och/eller en mörkerkamera. FLIR har en hel serie, men de är dyra som attan. Minsta modellen kostar runt 50 000 kr och då har den upplösning ungefär som en billig digitalkamera från 2001, typ 0.08 megapixel... Om man nöjer sig med nån billig, handhållen lösning, klarar man sig nog under 5000 kr. Då får man i alla fall en viss nattsyn. Annars får man väl ankra och vänta på dagsljus... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 268 Postad 1 timme sedan 1 timme sedan skrev Hybro: Stämmer förvånansvärt väl med digitala sjökort och Hydrografikas kort. Det senare både digitalt och på många ställen i pappersformat. Mycket trevligt. Ja Hydrographicas kort är fina synd att de inte finns på fler områden där de underlättar för fritidsbåtarna. Nu får man lära sig av ”di gamle” och av andra båtägare var det det går att gena och inte, samtidigt är det kanske en del av tjusningen? Men aktuella kort ligger alltid framme, om inte annat som översikt över dagens etapp tillsammans med en orienteringskompass för att snabbt kunna ta ut eller jämföra en kurs eller bäring, något som jag hämtat från kajakpaddlingen och som jag tycker är enkelt och fungerar bra. Radar hade varit trevligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 269 Postad 23 minuter sedan (redigerade) Minns första turen på Vänern med sambons svåger, för 25 år sedan. Gick från Lurö, rakt över sjön till skärgården utanför Karlstad. Vi skulle in till en hamn mitt i natten. Jo då, jag fick navigera efter sjökort under skepparens insyn. När vi närmade oss så fanns det inga fyrar eller annat att förhålla sig till. Löste detta med kompasskurs, båtens snittfart och senaste position. Räknade ned 6 minuter. Snart visade sig en första ljusboj. Puuuh. Fick beröm av skepparen😉 (Han hade troligen koll.) Redigerad 19 minuter sedan av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser