Nil83 1 Postad söndag kl 14:51 Hej! har en 90 hk, 2 takt Yamaha från 2002 som strular och inte går upp i mer än Max 12 knop och samtidigt har varvräknaren lagt av. Vid en närmare koll så bubblar det mellan två av motorblocken när man lägger i växel och den belastas, se video. Gissar att det är packningen som gett upp? Eller kan det vara mer som är sönder inne i? någon som har lämnat in liknade och bytt packningar, och vad kostade det isf? är osäker på om det är värt eller ej.. Tack på förhand! IMG_5079.MOV Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 273 Postad söndag kl 15:09 Hej För det första så går inte motorn på alla 3, den går 1 cylinder (kanske på 1 1/2.) Ett under att den går alls... Att det bubblar mellan vevhushalvorna är definitivt inte bra och det sitter ingen packning mellan vevhushalvorna, de tätas med ett speciallim/flänstätning. Vet du om denna motor varit delad någon gång? Det ser lite misstänksamt ut som det är Loctite 5923 (Permatex No 3) som runnit längs med skarven. Sedan är det lite "skrammel" men det år svårt att höra på den lilla videosnutten, kan vara ett vevlager, kolvbultslager eller ett ramlager som gett upp. Bifogar en länk till en öppen reservdelskatalog: https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/yamaha/90-7247/90-18433/90aeto-754318 Nu tog jag bara en katalog efter din årsmodell, vill du ha en mer exakt så ta en bild på typskylten så det går att läsa typkod, serienummer och bokstaven längst ner i hörnet. Finns även verkstadshandböcker för nedladdning, kostar några kronor men det kan det ju vara värt om du ska skruva själv. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nil83 1 Postad söndag kl 15:23 5 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Hej För det första så går inte motorn på alla 3, den går 1 cylinder (kanske på 1 1/2.) Ett under att den går alls... Att det bubblar mellan vevhushalvorna är definitivt inte bra och det sitter ingen packning mellan vevhushalvorna, de tätas med ett speciallim/flänstätning. Vet du om denna motor varit delad någon gång? Det ser lite misstänksamt ut som det är Loctite 5923 (Permatex No 3) som runnit längs med skarven. Sedan är det lite "skrammel" men det år svårt att höra på den lilla videosnutten, kan vara ett vevlager, kolvbultslager eller ett ramlager som gett upp. Bifogar en länk till en öppen reservdelskatalog: https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/yamaha/90-7247/90-18433/90aeto-754318 Nu tog jag bara en katalog efter din årsmodell, vill du ha en mer exakt så ta en bild på typskylten så det går att läsa typkod, serienummer och bokstaven längst ner i hörnet. Finns även verkstadshandböcker för nedladdning, kostar några kronor men det kan det ju vara värt om du ska skruva själv. Mvh Pär Tack för svar! vet inte om den varit delad, köpte båten förra sommaren och enligt förra ägaren gick den superbra utan några fel (som det brukar låta).. sen dess har jag varit tvungen att byta impeller och tändhattar. Ibland har den gått bra men nu verkar den helt gett upp. Startar dock alltid på första försök och har samma komp vid samtliga tändstift. jag är amatör så vet inte om jag vågar mig på att skruva själv.. Men gissar det kostar multum att lämna in. Men då är det något därinne du tror gett upp? Ingen idé att bara täta…? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 273 Postad söndag kl 15:59 13 minuter sedan skrev Nil83: Men då är det något därinne du tror gett upp? Ingen idé att bara täta…? Ja något har ju hänt inne i motorn och exakt vad är svårt att säga när man inte delat motorn och kollat. Det är något mekaniskt missljud men som jag skrev innan så är det svårt att höra på en inspelning, helt annat i verkligheten. 15 minuter sedan skrev Nil83: Startar dock alltid på första försök och har samma komp vid samtliga tändstift. Ganska märkligt att den är lättstartad och en 2-taktsmotor måste ha ett täta vevhus för att kunna gå över huvudtaget. Att du har bra kompression i cylindrarna betyder inte att motorn är i bra skick, den måste ha kompression i vevhusen också för att kunna spola upp färsk bränsle/luftblandning till cylindrarna. Det bubblar ju klart och tydligt i skarven mellan vevhushalvorna och detta kan inte tätas utan att dela motorn. Med en verkstadshandbok kan man komma väldigt långt om man gör exakt som det står i den och man inte har tummen mitt i handen. Dock krävs vissa specialverktyg (bl.a. svänghjulsavdragare) och momentnycklar som man måste ha för kunna utföra arbetet. Men känner du minsta tvivel på att skruva själv så gör inte det. Motorn har ju 23 år bakom sig och frågan är om det lönar sig att reparera på verkstad men du kan ju alltid fråga om de kan lämna ett ungefärligt pris på byte av samtliga lager i motorn, den är ju inte skuren i cylindrarna eftersom du har kompression. Sen kan man ju inte garantera att motorn går att reparera förrän man har delat den, skulle t.ex. vevaxeln vara skadad då drar det iväg pengamässigt. Sen kan du ju jämföra med vad en begagnad motor i samma storleksklass skulle kosta eller om du hellre vill satsa på något helt nytt. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nil83 1 Postad söndag kl 16:10 9 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Ja något har ju hänt inne i motorn och exakt vad är svårt att säga när man inte delat motorn och kollat. Det är något mekaniskt missljud men som jag skrev innan så är det svårt att höra på en inspelning, helt annat i verkligheten. Ganska märkligt att den är lättstartad och en 2-taktsmotor måste ha ett täta vevhus för att kunna gå över huvudtaget. Att du har bra kompression i cylindrarna betyder inte att motorn är i bra skick, den måste ha kompression i vevhusen också för att kunna spola upp färsk bränsle/luftblandning till cylindrarna. Det bubblar ju klart och tydligt i skarven mellan vevhushalvorna och detta kan inte tätas utan att dela motorn. Med en verkstadshandbok kan man komma väldigt långt om man gör exakt som det står i den och man inte har tummen mitt i handen. Dock krävs vissa specialverktyg (bl.a. svänghjulsavdragare) och momentnycklar som man måste ha för kunna utföra arbetet. Men känner du minsta tvivel på att skruva själv så gör inte det. Motorn har ju 23 år bakom sig och frågan är om det lönar sig att reparera på verkstad men du kan ju alltid fråga om de kan lämna ett ungefärligt pris på byte av samtliga lager i motorn, den är ju inte skuren i cylindrarna eftersom du har kompression. Sen kan man ju inte garantera att motorn går att reparera förrän man har delat den, skulle t.ex. vevaxeln vara skadad då drar det iväg pengamässigt. Sen kan du ju jämföra med vad en begagnad motor i samma storleksklass skulle kosta eller om du hellre vill satsa på något helt nytt. //Pär Tack igen! Jag ska kolla om jag kan få något ca pris på reparation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 32 Postad söndag kl 18:12 Här är en bra sida om man ska ha verkstadshandbok. https://mymarinemanual.com/ // Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nil83 1 Postad söndag kl 18:55 42 minuter sedan skrev Elegancej: Här är en bra sida om man ska ha verkstadshandbok. https://mymarinemanual.com/ // Janne Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 22 Postad söndag kl 20:55 Måste flinka in och hålla med föregående talare, man har använt Permatex isf det svindyra limmet som det ska vara mellan halvorna, fusk helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nil83 1 Postad måndag kl 08:00 11 timmar sedan skrev Isakare: Måste flinka in och hålla med föregående talare, man har använt Permatex isf det svindyra limmet som det ska vara mellan halvorna, fusk helt enkelt. Tack för svar och tråkigt att höra.. antar att jag blivit blåst på det här köpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser