patrikflink 891 Postad torsdag kl 13:14 12 minuter sedan skrev anuba: Är inte tanken med tanken () att pumpen skall gå lite mer sällen. Går inte pumpen varje gång du öppnar kranen nu? Tycker det var ingen skillnad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 020 Postad torsdag kl 13:17 18 timmar sedan skrev IngemarE: Det är nog faktiskt vanligare med installation utan tank än med. Hade inte tank i min förra båt, och med ett antal meter slang (inte hårda rör) som man ofta har i båt får man en liten flexibilitet som gör att det jämnar ut och fungerar bra ändå. Hade inget stort problem med pulserande flöde när man spolade bara lite, inget som störde. På min nuvarande satt tank originalmonterad redan från varv. Men likväl startar och stoppar pumpen om man spolar lite "halvt" ungefär lika ofta som på min gamla utan tank (typ 1s till/1s från). Däremot är flödet på den båten nya lite jämnare hela tiden. Om det dock är värt pengen tanken kostar - det vete katten.... Jag kan förstå varför man hade en sådan här trycktank förr i tiden när pentrypumpen var en enkammarspump, ni vet ”Remjohan” hade man då ingen utjämningstank kom vattnet stötvis ur vattenkranen och det blev rätt söligt. Moderna pentrypumpar har ju tre och ibland fyra kammare och pumpar ut vattnet med ett mer stabilt tryck, det är väl egentligen bara när man får luft i systemet som det kommer stötvis, men då hjälper ju inte en sådan här hydrofor, eller vad den heter. Jag tog bort min sådan, tank då jag bytte pump, förre ägaren hade monterat tanken men sade att det inte var någon skillnad mot innan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 774 Postad torsdag kl 13:17 (redigerade) 17 minuter sedan skrev anuba: Är inte tanken med tanken () att pumpen skall gå lite mer sällen. Går inte pumpen varje gång du öppnar kranen nu? Det gör den på min båt även med (originalmonterad) tank. Det tar bara någon sekund längre tid innan pumpen startar. Skall det fungera så den inte startar varje gång man öppnar kranen måste tanken vara mycket större och rymma betydligt mer vatten än dessa små burkar vi talar om här. I synnerhet med större pumpar och lite högre tryck. Vad även en liten tank kan göra är däremot att lösa problemet där man har ett väldigt litet system eller liten skillnad mellan till/frånslagstryck eller för kraftig pump så pumpen hispar till/från kanske flera ggr/s. Men min erfarenhet är att så snart man har ett par tappställen, en del slang, VVB o.s.v. så får man inte dessa fladdriga till/frånslag ens utan tank. EDIT: Även konstruktionen på dagens pumpar (membranpump med flera kammare) som @Georg_Ohm påpekar bidrar nog också. Redigerad torsdag kl 13:20 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 891 Postad torsdag kl 14:31 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Moderna pentrypumpar har ju tre och ibland fyra kammare och pumpar Min har 5st. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 020 Postad torsdag kl 14:47 14 minuter sedan skrev patrikflink: Min har 5st. Ytterligare en orsak att skippa den ackumulatortanken. Då får du ju också en färre slangkoppling som i framtiden kan läcka. Iallfall kan du ju testa utan den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 891 Postad torsdag kl 16:07 (redigerade) Har precis lämnat tillbaka den och frågade varför jag skulle ha en ackumulatortank när ni själva skriver på er sida att den pumpen jag köpte inte behöver någon. Svaret var lika imponerande som att fråga en lyktstolpe, samma svar alltså. Det bästa var att jag fick tillbaka 699kr som den kostar att köpa lös. Vilka stjärnor... Redigerad torsdag kl 16:09 av patrikflink 2 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 43 Postad torsdag kl 16:41 3 timmar sedan skrev IngemarE: Det gör den på min båt även med (originalmonterad) tank. Det tar bara någon sekund längre tid innan pumpen startar. Skall det fungera så den inte startar varje gång man öppnar kranen måste tanken vara mycket större och rymma betydligt mer vatten än dessa små burkar vi talar om här. I synnerhet med större pumpar och lite högre tryck. Vad även en liten tank kan göra är däremot att lösa problemet där man har ett väldigt litet system eller liten skillnad mellan till/frånslagstryck eller för kraftig pump så pumpen hispar till/från kanske flera ggr/s. Men min erfarenhet är att så snart man har ett par tappställen, en del slang, VVB o.s.v. så får man inte dessa fladdriga till/frånslag ens utan tank. EDIT: Även konstruktionen på dagens pumpar (membranpump med flera kammare) som @Georg_Ohm påpekar bidrar nog också. Har du kollat trycket i blåsan? Det försvinner ca 10% om året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 774 Postad torsdag kl 17:44 57 minuter sedan skrev Janne1: Har du kollat trycket i blåsan? Det försvinner ca 10% om året. Varför skulle det försvinna 10% lufttryck om året ? Det har f.ö. betett sig exakt likadant sedan båten var helt ny för ett par år sedan, så det beror inte på tappat tryck. Nej, fenomenet är enklare förklarat än så. Om tanken är liten (vilket dessa "båttankar" i sammanhanget är, med lite större båt, pump och blandare i "hemmastorlek") så kommer den tömmas på såpass mycket vatten på bara en eller ett par sekunder att blåsan - även med "rätt" lufttryck - inte kan kompensera det. Och pumpen måste starta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 43 Postad torsdag kl 18:35 (redigerade) 51 minuter sedan skrev IngemarE: Varför skulle det försvinna 10% lufttryck om året ? Det har f.ö. betett sig exakt likadant sedan båten var helt ny för ett par år sedan, så det beror inte på tappat tryck. Nej, fenomenet är enklare förklarat än så. Om tanken är liten (vilket dessa "båttankar" i sammanhanget är, med lite större båt, pump och blandare i "hemmastorlek") så kommer den tömmas på såpass mycket vatten på bara en eller ett par sekunder att blåsan - även med "rätt" lufttryck - inte kan kompensera det. Och pumpen måste starta. Ok, men i mitt system så fungerar det mycket bra. Var luften tar vägen vet jag ej men det kan kanske vara att gummit inte är 100% tätt. Siffran på 10% kommer från en tillverkare av exp.kärl. Redigerad torsdag kl 18:35 av Janne1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 285 Postad torsdag kl 22:10 10 timmar sedan skrev Mackey: Då är ju en hydropress att föredra för dricksvatten framför ett expansionskärl somär gjort för radiatorsystem. Samma funktion men ev. inte samma livsmedelsanpassning. Tilägg: Konstruktionerna skiljer sig ofta lite åt, så att i en hydropress har vattnet inte kontakt med själva kärlet utan det ligger i en gummiblåsa av livsmedelskvalitet medan ett mindre expansionskärl ofta har ett gummimembran (ej livsmedelskvalitet) monterat i kärlekts tvärsnitt så att vattnet kommer i kontakt med halva metallkärlet. Expansionskärlet kommer att börja rosta efter en tid om det ständigt fylls på med vatten som ju innehåller syre. Inte ett dugg orolig för "dricksvattnet" då vattenprov ifrån färskvattentanken visade på allt för höga bakterihalter och kemikalier, bra med kontakter på Sydvatten. Rostfri tank och 25 meter slang av äldre Codan livsmedelskvalitet. Kloras ej det vet alla som jobbat med rostfritt. Gummiblära även i många helsvetsade expkärl , det vet jag då många av dessa gummibläror i början ej tålde glykol eller saltlösning i kylsystem/köldbärare vilket ledde till byte till EPDM bläror vilka är klassade för livsmedel. Päron och äpple, i min båt sitter ett dedikerat expansionskärl som i systemet kan anses vara en hydropress då ett expansionskärl sitter i återcirkulerande system. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 724 Postad fredag kl 10:34 (redigerade) 22 timmar sedan skrev IngemarE: Nu blandas nog begreppen ihop lite.... Nej det tycker jag inte, jag kommenterade inläggen från Gripen72 och NW355 där jag uppfattade att NW355 skaffade ett expansionskärl som hen använde som en hydropress. Redigerad fredag kl 10:35 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 724 Postad fredag kl 11:00 (redigerade) 12 timmar sedan skrev NW355: Inte ett dugg orolig för "dricksvattnet" då vattenprov ifrån färskvattentanken visade på allt för höga bakterihalter och kemikalier, bra med kontakter på Sydvatten. Rostfri tank och 25 meter slang av äldre Codan livsmedelskvalitet. Kloras ej det vet alla som jobbat med rostfritt. Gummiblära även i många helsvetsade expkärl , det vet jag då många av dessa gummibläror i början ej tålde glykol eller saltlösning i kylsystem/köldbärare vilket ledde till byte till EPDM bläror vilka är klassade för livsmedel. Päron och äpple, i min båt sitter ett dedikerat expansionskärl som i systemet kan anses vara en hydropress då ett expansionskärl sitter i återcirkulerande system. Bra att du inte är orolig, men för andra läsare vill jag förtydliga lite. Det finns olika lösningar på på hur expansionskäörl tillverkas, men väljer man rätt (den du visar bild på) så skulle jag inte tveka att använda det för dricksvatten. Däremot är varianten på den här bilden olämplig för vatten som ständigt byts ut till nytt syrerikt vatten som gör att kärlet rostar. Om jag hade en vattenanalys som du beskriver (vattenprov ifrån färskvattentanken visade på allt för höga bakterihalter och kemikalier) så skulle jag vara åtminstone lite orolig beroende på vilken mängd och sort av bakterier och kemikalier vattenanalysen visar. Det är inga problem att använda klorerat dricksvatten i en rostfri tank och tanken skadas inte av att chockklorera med tex. Klorin, ½ - 1 dl/100 liter vatten. pumpa ut i alla ledningar och låt stå i ett dygn. Neutralisera sedan kloret med en matsked askorbinsyra per 100 liter vatten. Funkar jättebra. Jag tror de flesta kommuner kan hjälpa till med att få ett vattenprov analyserat, så om man vill få koll på att vattnet i tanken är okej att dricka så kan det ju vara bra att lämna in ett vattenprov. Redigerad fredag kl 11:03 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 020 Postad fredag kl 13:26 2 timmar sedan skrev Mackey: Bra att du inte är orolig, men för andra läsare vill jag förtydliga lite. Det finns olika lösningar på på hur expansionskäörl tillverkas, men väljer man rätt (den du visar bild på) så skulle jag inte tveka att använda det för dricksvatten. Däremot är varianten på den här bilden olämplig för vatten som ständigt byts ut till nytt syrerikt vatten som gör att kärlet rostar. Om jag hade en vattenanalys som du beskriver (vattenprov ifrån färskvattentanken visade på allt för höga bakterihalter och kemikalier) så skulle jag vara åtminstone lite orolig beroende på vilken mängd och sort av bakterier och kemikalier vattenanalysen visar. Det är inga problem att använda klorerat dricksvatten i en rostfri tank och tanken skadas inte av att chockklorera med tex. Klorin, ½ - 1 dl/100 liter vatten. pumpa ut i alla ledningar och låt stå i ett dygn. Neutralisera sedan kloret med en matsked askorbinsyra per 100 liter vatten. Funkar jättebra. Jag tror de flesta kommuner kan hjälpa till med att få ett vattenprov analyserat, så om man vill få koll på att vattnet i tanken är okej att dricka så kan det ju vara bra att lämna in ett vattenprov. Så var vi då där igen… hur många gånger har inte detta diskuterats? ”Vatten är ett farligt gift, som omsluter Visby Stift” Om man fyller sina tankar med vanligt kommunalt dricksvatten i hemmahamnen eller i gästhamnar skall man inte vara orolig. Vatten som stått ett bra tag i tank, pump eller i slangarna kan smaka illa, men är inte farligt att dricka. Tanken bör nu göras ren nån gång emellanåt, vart femte år eller så… då jag har plasttankar kör jag igenom hela systemet med klorinlösning, ja bara någon tiolitershink med lösning sedan tre eller fyra fyllningar med vatten för att skölja ur. Jag ser folk i gästhamnar som fyller vatten i PET-flaskor och liknande behållare, för att ha att dricka, och då tänker jag ”gör ren tanken istället och panta flaskorna”. Men det kan ju vara så att man har en äldre båt med lika gammal färskvattentank som är så gemonskitig att det inte finns någon räddning, då är det byte av hela systemet som gäller. Men ofta kan man ju städa ur tanken och byta ut alla gamla slangar, pumpen och dess kopplingar. I begagnade båtar jag köpt de senaste årtionderna har ju vattnet smakat illa och det har funnits avlagringar i tankarna och i slangarna, och det har varit väldigt lätt, men ibland tidsödande att fixa till. Så det där med onödiga prylar ombord, grejer som fackhandeln vill att vi skall köpa… Alla har vi väl trillat dit och köpt någonting som vi inte visste att vi kunde klara oss förutan. I mitt tycke är den här hydrofortanken en sån grej. Ok, om man så har en spruttande och pruttande elektrisk enkammarpump, så måste man ju ha en utjämningstank, men hur många har en sådan arkeologisk artefakt kvar ombord idag? Som jag skrivit tidigare ger en modern bra pentrypump av bra och välkänt fabrikat ett stabilt vattenflöde med lagom bra och jämt tryck från start till stopp. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 647 Postad fredag kl 15:29 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Tanken bör nu göras ren nån gång emellanåt, vart femte år eller så… då jag har plasttankar kör jag igenom hela systemet med klorinlösning, ja bara någon tiolitershink med lösning sedan tre eller fyra fyllningar med vatten för att skölja ur. 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Jag ser folk i gästhamnar som fyller vatten i PET-flaskor och liknande behållare, för att ha att dricka, och då tänker jag ”gör ren tanken istället och panta flaskorna”. Som på så många orter råder det brist på färskvatten där vi håller till. (Nu har tom Stockholm satt restriktioner på vattenanvändningen!) Att då fylla tanken med klorinlösning och sedan skölja igenom flera gånger med färskvatten är ingen bra lösning för oss så vi fyller dricksvatten i dunkar som vi har med oss. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 020 Postad fredag kl 16:06 27 minuter sedan skrev ChristerN: Som på så många orter råder det brist på färskvatten där vi håller till. (Nu har tom Stockholm satt restriktioner på vattenanvändningen!) Att då fylla tanken med klorinlösning och sedan skölja igenom flera gånger med färskvatten är ingen bra lösning för oss så vi fyller dricksvatten i dunkar som vi har med oss. Som jag skrev att om det finns kommunalt dricksvatten… Men här i mer civiliserade trakter har vi den tillgången. Men det kan vara si och så med bra färskvatten och dricksvatten på de tre(!) Kosteröarna då det inte finns någon kommunal vattenledning från fastlandet, då det kan vara över 300 meter djupt i Kosterrännan. Dom har egna brunnar där vattnet brukar vara drickbart men humusfärgat. Torra somrar med vattenbrist utefter bohuskusten kan det på sin höjt finnas en skylt på tappstället där det står på ett ungefär ”Söla inte med vattnet!” Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 647 Postad fredag kl 18:20 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Som jag skrev att om det finns kommunalt dricksvatten… Men här i mer civiliserade trakter har vi den tillgången. Men det kan vara si och så med bra färskvatten och dricksvatten på de tre(!) Kosteröarna då det inte finns någon kommunal vattenledning från fastlandet, då det kan vara över 300 meter djupt i Kosterrännan. Dom har egna brunnar där vattnet brukar vara drickbart men humusfärgat. Torra somrar med vattenbrist utefter bohuskusten kan det på sin höjt finnas en skylt på tappstället där det står på ett ungefär ”Söla inte med vattnet!” Vad jag vet så har Stockholm kommunalt vatten och där råder det brist så bara för att vattnet renas och distribueras av kommunala vattenverk så betyder det inte att det finns obegränsat (där heller). Var i Trosa (kommunalt vatten) tidigare i sommar där det stod på varje vattenutkastare ”varje droppe räknas” i avsikt att få gästhamnens gäster att spara på vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 285 Postad fredag kl 21:55 10 timmar sedan skrev Mackey: Bra att du inte är orolig, men för andra läsare vill jag förtydliga lite. Det finns olika lösningar på på hur expansionskäörl tillverkas, men väljer man rätt (den du visar bild på) så skulle jag inte tveka att använda det för dricksvatten. Däremot är varianten på den här bilden olämplig för vatten som ständigt byts ut till nytt syrerikt vatten som gör att kärlet rostar. Om jag hade en vattenanalys som du beskriver (vattenprov ifrån färskvattentanken visade på allt för höga bakterihalter och kemikalier) så skulle jag vara åtminstone lite orolig beroende på vilken mängd och sort av bakterier och kemikalier vattenanalysen visar. Det är inga problem att använda klorerat dricksvatten i en rostfri tank och tanken skadas inte av att chockklorera med tex. Klorin, ½ - 1 dl/100 liter vatten. pumpa ut i alla ledningar och låt stå i ett dygn. Neutralisera sedan kloret med en matsked askorbinsyra per 100 liter vatten. Funkar jättebra. Jag tror de flesta kommuner kan hjälpa till med att få ett vattenprov analyserat, så om man vill få koll på att vattnet i tanken är okej att dricka så kan det ju vara bra att lämna in ett vattenprov. 1 Av erfarenhet ifrån VVS och Kylbranschen så väljer man inte Flamco. Zilmet och Reflex går före. 2 Problemlösning enl provresultat: mekanisk rengöring av färskvattentank , ej möjlig på vår 250 liters tank i en 25 år gamla båt. 3 Då 100% VT av svetsar ej krävs undviker man kraftigt klor trots neutralisering. Ej lämpligt för mtrl med låg Cr och Ni halt. 4 Jag har det runt hörnet, är på ett 20 tal VA-verk och Värmeverk per år. Bra stöd där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser