gubbegubbo 0 Postad 10 Augusti Hej! Jag är helt ny på segling och detta är min första båt, en Maxi 77 från 1980. När jag drar i fockfallet (den röda) så går det otroligt trögt och det gnisslar. Behöver byta både fockfall och storfall då det troligtvis handlar om detta (!?)(se bild). Försöker förstå vad jag bör välja, har försökt söka men ej funnit något.. 1. Ska jag hålla mig till original-varianten med vajer + tamp, eller rekommenderar ni att köra helgående lina, t.ex. Dyneema? 2. Om jag kör vajer + tamp: Vilken längd brukar ni ha på fockfall respektive storfall? Vilken diameter på wire och tamp funkar bäst? Hur kopplar ni ihop vajern med tampen – presshylsa, knop, kaus? 3. Om jag kör hel lina: Vilken dimension och typ av lina rekommenderar ni? Eftersom jag är helt nybörjare uppskattar jag alla tips, gärna även hur man monterar det på bästa sätt. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 336 Postad 10 Augusti Att det gnisslar och går trögt beror nog snarare på att blocken är dåliga än att vajrar och linor är det. Börja med att plocka isär, göra rent och smörja alla blocken så de löper lätt. Använd torrsmörjspray, inte fett. Vill du ändå byta fall får du komm vad du får plats med, sannolikt funkar det med 8 mm dyneema, men det är som sagt inte där felet sitter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gubbegubbo 0 Postad 10 Augusti 6 minuter sedan skrev Peter_K: Att det gnisslar och går trögt beror nog snarare på att blocken är dåliga än att vajrar och linor är det. Börja med att plocka isär, göra rent och smörja alla blocken så de löper lätt. Använd torrsmörjspray, inte fett. Vill du ändå byta fall får du komm vad du får plats med, sannolikt funkar det med 8 mm dyneema, men det är som sagt inte där felet sitter. Lysande! Tack för svaret. Följdfråga, antar att jag behöver ta ner masten för att pilla med allt detta? Jag behöver ändå köpa nya fall då de är riktigt slitna. Tips på sida där man kan köpa dyneema? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 270 Postad 10 Augusti Jag skarvade i ett nytt fall och drog i. Fördelen är att fallen hamnar s a s på rätt ställen inuti masten, utan att trassla in sig i de andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gubbegubbo 0 Postad 10 Augusti (redigerade) 3 minuter sedan skrev Hybro: Jag skarvade i ett nytt fall och drog i. Fördelen är att fallen hamnar s a s på rätt ställen inuti masten, utan att trassla in sig i de andra. Då är jag med. Så om jag väljer att byta från fall+vajer till enbart dyneema så är det bara att skarva, köra in nya fallet och sätta haken (ord?) på något bra sätt? Vad är bästa sätt att sätta ny hake till fallen? Alltså den som ska sitta i seglen. Ursäkta om jag inte kan terminologin Redigerad 10 Augusti av gubbegubbo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adeseaso 49 Postad 10 Augusti Haken heter schackel och flera olika knopar fungerar bra. Den här till exempel som brukar kallas "fallknop". https://knots3d.com/sv/fallknop Ett bra 8mm Dyneema-fall har en brottslast på uppåt 4 ton och ett exempel kan vara Robline Admiral Racing 7000 som Hjertmans har som metervara i sina butiker. Kostar ca 70kr metern. De färdigkapade fallen med splits som säljs i mängder idag är sällan gjorda av något vidare stumt tågvirke, men brukar kosta ungefär lika mycket. Så dessa skulle jag generellt avråda ifrån. En splits kan även bli ett problem då splitsade fall är lite tjockare och stelare i änden. Det är inte alltid det lirar så bra med trissorna i masttoppen om de är trånga och avsedda för wire från början. Men ett 8mm fall som knopas i schackeln går nästan alltid bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 502 Postad 10 Augusti 18 minuter sedan skrev Hybro: Fördelen är att fallen hamnar s a s på rätt ställen inuti masten, utan att trassla in sig i de andra. Sant, men det är ju också möjligt att tidigare ägare inte fått till det riktigt med fallen inne i masten. Om fallen går om (runt) varandra inne i masten så blir det väldigt trögt att hissa. Det röda fallet har ju slitits väldigt mycket, det skulle kunna vara för att fallen skaver mot varandra när man hissar. Prova att lätta på ett av fallen och se om det påverkar hur det andra beter sig. Dom ska vara helt oberoende av varandra. Det märks speciellt mot slutet när båda fallen börjar bli hårt spända. Och såklart och som redan sagts, kolla block och trissor så att dom är bra och löper lätt även under last. Om du byter till Dyneema, kolla trissan i masttoppen så att fallet verkligen passar i den. Är dom gjorda för wire är det möjligt att den är för grund (mer av typ V i stället för U) och då kniper Dyneema-fallet i rännan och det slits dessutom onödigt mycket. Sannolikt måste du byta trissor. Välj inte heller för tunna fall, avlastarna ska kunna greppa om linan och hålla fast den, och den ska kännas vettig att hantera och inte skära in i händerna när man drar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gubbegubbo 0 Postad 10 Augusti Tack för alla svar och tips, det uppskattas. Ska kolla över detta snarast! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 336 Postad 11 Augusti 15 timmar sedan skrev gubbegubbo: Följdfråga, antar att jag behöver ta ner masten för att pilla med allt detta? Ja, det är nog enklast, även om man i teorin säkert kan hänga i en sele och jobba med blocken i masttoppen, men jag hade inte gjort det. 15 timmar sedan skrev gubbegubbo: Tips på sida där man kan köpa dyneema? Det finns flera, jag köpte mina Robship-fall när det var kampanj hos Erlandssons Brygga så håll ögonen öppna efter bra priser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gubbegubbo 0 Postad 11 Augusti 7 timmar sedan skrev Peter_K: Ja, det är nog enklast, även om man i teorin säkert kan hänga i en sele och jobba med blocken i masttoppen, men jag hade inte gjort det. Det finns flera, jag köpte mina Robship-fall när det var kampanj hos Erlandssons Brygga så håll ögonen öppna efter bra priser. Då förstår jag, tack för allt :)! Blir att masta av någon dag nu och sen kolla över! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser