sebbe999 1 Postad 7 Augusti Har en wallas 1800 i en yamarin 76dc som inte tänder, pumpen tickar men tänder inte, panel tänder inte upp röd lampa heller. Någon som har haft liknande problem ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 758 Postad 7 Augusti Ja, absolut! Kolla bränsletillförseln, dvs. kolla att det rinner tillbaks bränsle i returledningen. Mät spänningen direkt vid värmaren under start. Det kan vara så att den är för låg och då tänder inte värmaren som den ska. Jag vet tyvärr inte hur låg spänningen får vara för att värmaren ska tända, men gissar på något lite under 12 V. Testa att koppla in ett separat fräscht batteri direkt till värmaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sebbe999 1 Postad 7 Augusti 3 timmar sedan skrev Mackey: Ja, absolut! Kolla bränsletillförseln, dvs. kolla att det rinner tillbaks bränsle i returledningen. Mät spänningen direkt vid värmaren under start. Det kan vara så att den är för låg och då tänder inte värmaren som den ska. Jag vet tyvärr inte hur låg spänningen får vara för att värmaren ska tända, men gissar på något lite under 12 V. Testa att koppla in ett separat fräscht batteri direkt till värmaren. Jag kan inte se att det kommer något i returen, men pumpen tickar, spänning har jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 758 Postad 7 Augusti 14 minuter sedan skrev sebbe999: Jag kan inte se att det kommer något i returen, men pumpen tickar, spänning har jag. Värmaren är konstruerad så att den pumpar för mycker bränske till förbränningskammaren och överskottet ska rinna tillbaks via returslangen. Om det inte rinner tillbaks något i returen och du har "bra" spänning så är feket troligen att inget bränsle pumpas fram, pumpen bara tickar på men pumpar inte fram bränsle. Jag löste ett sådant problem genom at linda vulktejp runt pumpen och slanganslutningarna till pumpen. Det var kanske inte enligt skolboken, men det funkade. Första steget är att se till att det blir tätt mellan slangen från fotogentanken och pumpen. Det hjälper troligen att kapa 1 cm av slangen och återmontera. För att hjälpa pumpen kan det löna sig att höja upp tanken, men inte högre än underkanten på själva värmaren, för då kan ju inte det överflödiga bränslet rinna tillbaks. Tillfälligt (några minuter under startförloppet) kan du ha tanken högre. Ev. droppar lite fotogen ut på fel ställe, men nu nör du vet att det kan hända så kan du också ta hand om detta överflödsbränsle. Gör vad du kan komma på för att fylla fotogen i slangen från tanken till och med pumpen så hoppas och tror jag att din värmare ska komma igång. Vid något tillfälle har jag blåst in i avluftningsslangen på tanken så att fotogen tryckts upp mot pumpen och det har funkat. Då funkar ju inte returen eftersom den går till samma tank, men det gör inte så mycket under en kortare tid, ev. droppar det lite fotogen från värmaren. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 270 Postad 9 Augusti (redigerade) Blåsa i dunken så att den trycksätts samtidigt som du gör ett startförsök som Mackey nämner är effektivt,då hjälper du pumpen att bli av med luft, och jag har gjorts detta flera gånger med trilskande Wallas. Men om inte veksatsen är bytt de sista 5 åren så kan det vara dags för service också. Redigerad 9 Augusti av Makro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 051 Postad 9 Augusti När min Wallas inte ville tända så lossade jag anslutningen från dunken och höll upp den i höjd med värmaren. Vid startförsök kunde jag se i den genomskinliga slangen hur bränsle o luftbubblor åkte framåt mot värmaren. När bränsle kommit in i pumpen så var det bara att skruva tillbaka anslutningen på dunken o så fungerade värmaren. Det sitter backventiler i pumpen och jag tror att dessa har svårt att täta om de stått torra en tid. Minsta skvätt fotogen i pumpen så tätar de. Innan jag kom på denna lösning så skruvades det mycket med brännare mm på värmaren. Efter denna upptäckt behövdes det inte skruvas längre.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sebbe999 1 Postad 10 Augusti 19 timmar sedan skrev Lintott: När min Wallas inte ville tända så lossade jag anslutningen från dunken och höll upp den i höjd med värmaren. Vid startförsök kunde jag se i den genomskinliga slangen hur bränsle o luftbubblor åkte framåt mot värmaren. När bränsle kommit in i pumpen så var det bara att skruva tillbaka anslutningen på dunken o så fungerade värmaren. Det sitter backventiler i pumpen och jag tror att dessa har svårt att täta om de stått torra en tid. Minsta skvätt fotogen i pumpen så tätar de. Innan jag kom på denna lösning så skruvades det mycket med brännare mm på värmaren. Efter denna upptäckt behövdes det inte skruvas längre.... Löste problemet, fick riva ner hela bränsle sidan med pump osv, va stopp på båda om pumpen, nu går den fint igen 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser