Goofy113 0 Postad 2 Augusti Är det någon som vet vad detta ljud kommer från? Låter med växel i och från 2200-2300 rpm. Lånad video https://youtube.com/shorts/b1fRfYSZiow?feature=shared Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 304 Postad 2 Augusti Hej Gäller det en Mercuiser 350 Magnum med Alpha One drev eller vad är det för motor/drev det gäller? Fullständig modellbeteckning samt serienummer, fotografera helst av dekalerna på plastlocket ovanför flamdämparen, där står modellbeteckning och serienummer på motor, sköld och drev. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Goofy113 0 Postad 2 Augusti Mercruiser v8 5,7 L, Har inte möjlighet att kolla det nu, vi har kollat ventiler,komp o tändning. Motorn går hur fint som helst innan man lägger i växel o drar på, accar bra men sen kommer ljudet vid 2300-2400 rpm och det låter som om det skulle kunna komma från stöd/gimbal lager Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 304 Postad 2 Augusti Vilket drev? Återkom med fullständig info. Det är viktigt... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Goofy113 0 Postad 2 Augusti Alpha one gen2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 69 Postad 2 Augusti bänd vid motorfästena lyssna om ljudet ändras. se upp för roterande delar B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 140 Postad 3 Augusti Åk iväg till Biltema och köp ett stetoskop (finns på andra ställen också). Då kan du relativt enkelt avgöra var ljudet är som värst och därigenom få reda på vad det är som felar. Skulle tro att det är lagringen i skölden som gått, kallas det gimballager på Mercruiser ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Goofy113 0 Postad 3 Augusti Hej, både jag och kompisen har lyssnat och konstaterat att det kommer definitivt inte från motorn utan mer från drev eller mellan drev och motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 304 Postad 3 Augusti (redigerade) 7 timmar sedan skrev Janne_G: Åk iväg till Biltema och köp ett stetoskop (finns på andra ställen också). Då kan du relativt enkelt avgöra var ljudet är som värst och därigenom få reda på vad det är som felar. Precis som @Janne_G skriver, ett stetoskop är oumbärligt när man skall lyssna efter oljud. Alpha One och Alpha One Gen II driver från svänghjulet via ryckutjämnaren och primär drivaxel till knutkorsen och sedan in i drevets övre vinkelväxel. I akterspegelsplattan sitter ett stödlager, sitter inte i gimbalringen. Stödlager och krutkors väsnas även när motorn går i friläge eftersom växel mellan F–N–B sker i undre växelhuset. Om stödlagret är kass blir det ett vinande eller lätt skramlande ljud som ökar med varvtalet, knutkorsen ger ifrån sig ett knackade ljud som kan öka när man svänger från sida till sida. Är stödlager och knutkors helt kass kan det banka rejält men går så även när man ligger i neutral. Men det kan även vara fler orsaker till oljud. Kan du filma din motor och ditt oljud, att lägga upp en "lånad" film hjälper föga. Modellbeteckning och serienummer på motor, sköld och drev? Det är inte samma till alla! Det kan vara delar som skiljer mitt i ett tillverkningsår och det ser man inte utan serienummer. Det är viktigt att ha tillgång till modellbeteckning och serienummer när man sitter på distans och skall hjälpa till, om du ringer en auktoriserad Mercruiserverkstad så är det just modellbeteckning och serienummer det första de frågar efter. Utan den informationen är det som att jobba med ögonbindel och hörselskydd! //Pär Redigerad 3 Augusti av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser