Gå till innehåll
fredag 29 augusti 2025
fadern

Varvräknare visar fel (Vema)

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har två varvräknare som visar fel. De pekar till och med fel när motorerna är avstängda...

Går detta att fixa?

Motorerna i fråga är två Volvo KAD42.

(Bilderna är tagna när motorerna är avstängda)

PXL_20250727_115748226.jpg

PXL_20250727_115742788.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger bruksanvisningen?

Sådana här varvräknare är inte längre några vridspoleinstrument, oftast numera är det en liten stegmotor som vrider axeln med visaren.

Men det kan finnas två sätt.

Det kan finnas en elekteonisk funktion för nollställning och eller kalibrering, titta på instrumentets baksida om det finns någon ”dold” kanpp att trycka in.

Sedan det mekaniska sättet, skruva isär instrumentets frontring och ta ur ”glaset” med en böjd fin tång fattar du om axeln och med fingrarna avägsnar du visaren med sitt nav, sedan sätter du tillbaka visaren på rätt position, alltså man flyttar visaren på axeln.

Men läs först igenom bruksanvisningen eller manualen, den kanske finns att söka upp på nätet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många varvräknar får signal och nollställer sig när tändningen slås på. PÅ min VP 2020 -94 är det så. Nålen stannar på det värde som är aktuellt när strömbrytaren för instrumentpanel/tändning slås av. När panelen strömsätts går nålen upp en bit för att sedan gå ned till noll. Signalen tas från W på generatorn.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen och tack för era svar!

Nu har jag undersökt detta lite mer.

1. Visarna går inte tillbaka ner till 0 när instrumenten får ström.

2. Jag har testat med flera olika värden från wemas manual men inget får nålen att visa rätt. Testade bland annat 0.5, 1,2,3,24,30, 249,250... Säkert många fler.

3. Jag mätte hz på signalkabeln och den visade runt 165hz när motorn går på tomgång. Jag vet inte om det är ett vettigt värde då formlerna jag har hittat för att räkna om det till rpm inte tycks stämma med en diesel?! En kad42 borde idla enligt mina efterforskningar på 650-700rpm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur länge har du ägt båten?

När och hur uppstod felet?

Berätta mer...

Har du verkstadshandbok med kopplingsscema?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi köpte båten i juni. Det var redan problem med mätarna när vi köpte den men säljaren sa att det skulle lösas med kalibrering...

Jag har ingen handbok eller schema men en "volvo penta gör det själv" 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Kolla om detta är till någon hjälp:

https://www.scribd.com/document/336168663/Volvo-Penta-31-32-41-42-43-44-300-Series-Wiring-Diagrams

Kan ju tyvärr vara hur rörigt som helst när någon varit och kopplat in efter eget tycke eller killgissat hur kablarna ska sitta.

//Pär

Nu gällde ju frågan Vemas varvräknare… inte VPs.

-Men om nu inte visarnålen hamnar på noll med motorn avstängd, kan man då inte göra en ”mekanisk reset” genom att skruva isär instrumentet och flytta visarnålen på axeln?

Eller så googlar man upp en manual till Vemas varvräknare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu gällde ju frågan Vemas varvräknare… inte VPs.

-Men om nu inte visarnålen hamnar på noll med motorn avstängd, kan man då inte göra en ”mekanisk reset” genom att skruva isär instrumentet och flytta visarnålen på axeln?

Eller så googlar man upp en manual till Vemas varvräknare.

Jo visst gäller det Wema varvräknare men om en hemmaelektiker varit där och klippt och skarvat, var ska man börja rota då?

Jag har bifogat Wema manual tidigare i tråden och TS har kollat enligt denna men inte kommit fram till något.

Är det helt fel att ha ett VP kopplingschema då?

Det är väl bättre än att famla blindo eller "kill/gubbgissa" hur kablarna skall dras.

Kan mycket väl vara så att förre ägaren kopplat förmycket enligt gissningsmetoden så att varvräknare och kanske t.o.m. annat blivit förstört.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Kan mycket väl vara så att förre ägaren kopplat förmycket enligt gissningsmetoden så att varvräknare och kanske t.o.m. annat blivit förstört.

Jag är nog benägen att hålla med.

Här känns det som att något annat har hänt än ett "naturligt" fel på en åldrande varvräknare - om man nu kan uttrycka sig så. Och knappast något som löses med en "kalibrering".

Att det dessutom är två varvräknare som det är fel på och att ingen av dem går tillbaks till noll är skumt. Rör sig nålarna annars med varvtalet, eller verkar de "sitta fast" ?  Börja annars med att kolla inkopplingen av dem jämfört med VP-schemat du fått länk till. Framförallt att minusanslutningarna är korrekta och ok, något man ofta glömmer att kolla och som kan ställa till med de mest märkliga saker. Bara för att det är Wema tror jag inte inkopplingen är så annorlunda mot VP original (men här är det mer en gissning än vetskap).

OM de rör sig efter motorvarvet men s.a.s. ligger fel i skalan kan man kanske testa @Georg_Ohms förslag om att rent mekaniskt lossa nålen (brukar vara påtryckt) och flytta till noll och se om det blir (mer) rätt. Men nålarna brukar sitta hårt och är inget som lossnar och hamnar fel av sig självt. Ännu mer sällan på två mätare dessutom.

Fast en tidigare ägare kan ju varit klåfingrig här också....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev IngemarE:

OM de rör sig efter motorvarvet men s.a.s. ligger fel i skalan kan man kanske testa @Georg_Ohms förslag om att rent mekaniskt lossa nålen (brukar vara påtryckt) och flytta till noll och se om det blir (mer) rätt. Men nålarna brukar sitta hårt och är inget som lossnar och hamnar fel av sig självt. Ännu mer sällan på två mätare dessutom.

Fast en tidigare ägare kan ju varit klåfingrig här också....

Jag grundar det på när jag nollställde min VP varvräknare efter det att jag bytt displayen i den, displayen för antalet motortimmar. Då var man ändå tvungen att ta loss visarnålen, och efter uppstart av instrumentet hamnade den fel, så en enkel justering fick göras innan instrumentet sattes ihop igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...