Gå till innehåll
söndag 09 november 2025
jmwa

Drevet gnisslar vid girar. Vad är fel?

Rekommendera Poster

Bästa forumvänner,

Jag har ett drev, DPS-A, från 2008. Det har plötsligt börjat gnissla/knarra när man vrider ratten. Detta oavsett om motorn/servon är igång eller inte. Ljudet har tydlig karaktär av gummi som gnids mot något. När jag håller handen på drevets styrarm innanför aktetspegeln samtidigt som någon vrider ratten hör jag och känner en tydlig vibration. 

1 Vad är detta? Något slitet som ska bytas?

2 Riskerar jag något om jag kör säsongen ut med detta?

Tack på förhand!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev jmwa:

Bästa forumvänner,

Jag har ett drev, DPS-A, från 2008. Det har plötsligt börjat gnissla/knarra när man vrider ratten. Detta oavsett om motorn/servon är igång eller inte. Ljudet har tydlig karaktär av gummi som gnids mot något. När jag håller handen på drevets styrarm innanför aktetspegeln samtidigt som någon vrider ratten hör jag och känner en tydlig vibration. 

1 Vad är detta? Något slitet som ska bytas?

2 Riskerar jag något om jag kör säsongen ut med detta?

Tack på förhand!!

Det låter som om det är lagret i skölden som styraxeln löper igenom.

Om du känner under styrarmen på sköldens insida på båtens bb-sida så skall det där finnas en smörjnippel , ja på vissa modeller finns det två, en på varje sida, var det någon som berättade.

Men en fettspruta som har en flexibel slang trycker du i en massa fett i detta lager.

Jag använder Julas fettspruta och har köpt till en slang till den. Volvo Penta rekommenderar säkert ett dyrt fett, men jag har i alla år tryckt in ett bra fett som även det köpt på Jula som inte varit speciellt dyrt. Använd gärna engångshandskar, det kan bli rätt så kladdigt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för utförligt svar! En fråga: när man köper slang till fettsprutan, är det en särskild standardnippel för fettnipplar jag ska titta efter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev jmwa:

Stort tack för utförligt svar! En fråga: när man köper slang till fettsprutan, är det en särskild standardnippel för fettnipplar jag ska titta efter?

Till denna nippel passar den fettsprutan, men köp till den lilla slangen, annars är det rätt svårt att komma åt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag hittar ingen fettnippel under styrarmen. Blir lite förvirrad när jag läser på olika sajter: Chat GPT påstår att den sitter uppepå styrarmen(?) Vissa beskrivningar beskriver att man ska spruta in fett tills det kommer ut "runt den svarta plastringen som.styr trimsensorn" Men det är ju

tiltpunkten det handlar om, jag har ju friktion i styrlagret! Vad är det jag inte fattar?

EDIT: Hittade smörjnippel på styrarmen enligt bilden. Visst är det den jag ska spruta fett i?

20250728_001048.jpg

Redigerad av jmwa
Hittade bild

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej

Jag ser ingen smörjnippel på bilden ovan.

Är det hålet med gängor du menar så är detta inte en smörjnippel, antar att det är detta hål du syftar på eftersom det är centralt i fokus på bilden.

Georg_Ohm skrev tidigare att smörjnippeln sitter på babords sida av styrarmen, vilket den också gör men det är längre in mot höger i bild enl. bilden ovan.

Alltså längre akterut i verkligheten.

Sitter med iPad nu och kan inte lägga in pilar på bilden för att visa men kan återkomma med bild med pil i morrn bitti.

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har aldrig sett några smörjnipplar på SX-A skölden. Finns inte heller med i reservdelskatalogen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, nu börjar detta bli helt obegripligt för mig: 

1 jag hittar ingen smörjnippel på, under, över eller i närheten av styrarmen och dess lager i skölden

2 I bruksanvisning för drevet står att styrningens lager ska smörjas var 50e timme med fettspruta. Men bilden ser ut som att man klickar på lite fett på servocylinderns kolv...(se bild)

3 ljudet när jag vrider ratten låter inte som ett dåligt lager, utan som ljudet av gummi som skavs mot gummi. 

Screenshot_20250728_081937_Adobe Acrobat.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör så här:

Koppla loss själva styrningen från styrarmen, så att styrarmen kan röra sig fritt.

Skjut därefter styrarmen med fulla utslag fram och tillbaka från sida till sida.

Gnisslar det då så är det plastbussningen i styraxeln smörjas eller bytas ut eller själva styraxeln som behöver rengöras från korrosion och smörjas ev. bytas ut.

Låter bara när du vrider på ratten med fulla utslag så är det i servon eller inkommande styrkabel som gnisslar.

Kan vara så enkelt att det bara är luft i servostyrningen.

Jag trodde att det satt en smörjnippel på styrarmen men när jag kollat närmre så gör det tydligen inte det. Är väl ett arv från det "joint venture" Volvo Penta hade med OMC på 1990-talet.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kopplade loss servocylindern från styrarmen. Då löper servon lätt. Alltså är det friktion i styrtappens lager...och finns ingenstans att smörja. Typiskt Volvo Penta. Det blir väl varvsjobb i vinter...

...om ingen på forumet könner till en hemlig nippel...

Redigerad av jmwa
Felskrivning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev jmwa:

Kopplade loss servocylindern från styrarmen. Då löper servon lätt. Alltså är det friktion i styrtappens lager...och finns ingenstans att smörja. Typiskt Volvo Penta. Det blir väl varvsjobb i vinter...

...om ingen på forumet könner till en hemlig nippel...

Från och till har jag skruvat med och i VPs drev sedan 80-talet, antingen har det suttit en smörjnippel högst upp, men på drev med givaren till drevvinkeln placerades där flyttades man ner nippeln till sidan  på styrarmens hals. Men ingenting får ju vara statiskt klart att man skall ända på det för att det skall vara svårare för oss som själva skruvar med grejerna.

Som quickfix skulle jag kunna tänka mig att man kanske skulle kunna få ner någon olja på sprayburk, typ 5:56 eller någonring sådant mellan axel och lager, om du nu finner något ställe att spraya på det. Om om det lyckas blir väl glädjen relativt kortvarig innan du får spraya igen.

”Water resistant grease” ”vattenfast fett”… tja är inte alla typer av mineralfett vattenfast?

Det fanns en tid då jag hade kommit över en förpackning med någonting som hette ”Propelleraxelfett” det använde jag till i princip allting på förra båten, nu är den burken slut sedan länge. Men det fettet hamnade inte bara på axeln på ett 280-drev, även på styraxeln, hjärtstocken och i propellaraxelhylsan på nästa båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...