MrTurbo 8 Postad lördag kl 09:38 Hello Har vart ute en provtur i min Gayliner 2150 och allt verkar fungera utmärkt. Dock tyckte jag att båten är lite "vinglig" i lägre hastigheter typ 5 knop. Svårt att få den gå rakt utan man får parera med ratten hela tiden. Våran lilla Örnvik är lättare att hålla rak kurs med. Vanesak eller någe knas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 189 Postad lördag kl 10:06 Har du kollat upp ditt glapp i styrningen? Går båten rakt i högre farter eller känns det som du behöver styra emot lite? Vad händer om du släpper ratten 20, 25 resp 30 knop? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 246 Postad lördag kl 10:06 Antar att det är en Bayliner 2150 med drev? Mindre drevbåtar har ofta lite slingrig gång särskilt om det inte är duopropdrev men har du trimplan så testa att trimma ner dessa så brukar båten gå lite stabilare. Det är i varje fall min erfarenhet. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrTurbo 8 Postad lördag kl 10:26 Vi var bara ute en snabbis på 10 minuter, märkte bara av det när vi gick genom hamnkanalen, ute på öppet vatten kändes den bra. Var bara första reaktionen typ. 2150 med 5,7 och Alpha drev ja. Inga trimplan. Vad är duoprop? Vi ska ut på en längre runda idag, ska känna på det lite så återkommer jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 952 Postad lördag kl 10:45 (redigerade) 19 minuter sedan skrev MrTurbo: Vi var bara ute en snabbis på 10 minuter, märkte bara av det när vi gick genom hamnkanalen, ute på öppet vatten kändes den bra. Var bara första reaktionen typ. 2150 med 5,7 och Alpha drev ja. Inga trimplan. Vad är duoprop? Vi ska ut på en längre runda idag, ska känna på det lite så återkommer jag. Dupropeller är två motroterande propellrar som sitter på samma axel, eller egentligen en hålaxel. Jag kan meddela att det hjälper föga med duopropeller, båten får en slingrande gång iallafall. Det beror på att det bildas virvlar, turbulens bakom båten, ömsom på sb- och ömsom på bb-sida. Max nedfällda trimplan och hög drevvinkel kan hjälpa… ibland, men sällan alltid. Väldigt konstigt att båten inte har några trimplan, det bör den ju ha så att du kan trimma den till ett gynnsamt gångläge i högre hastigheter. Redigerad lördag kl 10:46 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrTurbo 8 Postad lördag kl 10:50 2 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Dupropeller är två motroterande propellrar som sitter på samma axel, eller egentligen en hålaxel. Jag kan meddela att det hjälper föga med duopropeller, båten får en slingrande gång iallafall. Det beror på att det bildas virvlar, turbulens bakom båten, ömsom på sb- och ömsom på bb-sida. Max nedfällda trimplan och hög drevvinkel kan hjälpa… ibland, men sällan alltid. Väldigt konstigt att båten inte har några trimplan, det bör den ju ha så att du kan trimma den till ett gynnsamt gångläge i högre hastigheter. Trimplan är de där flärparna som vissa båtar har lågt på aktern alltså. Nej inget sådant, står trim på gasreglaget då justerar man drevet uppåt och nedåt Kan det hjälpa något? Haha, man känner sig verkligen som en landkrabba. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 952 Postad lördag kl 11:51 56 minuter sedan skrev MrTurbo: Trimplan är de där flärparna som vissa båtar har lågt på aktern alltså. Nej inget sådant, står trim på gasreglaget då justerar man drevet uppåt och nedåt Kan det hjälpa något? Haha, man känner sig verkligen som en landkrabba. Alla är barn i början. Ja det är dom flärparna, med dessa kan båtens gångläge justeras i två riktningar, rolled (om båten lutar i sidled) och pitch, om båtens för pekar mot stjärnorna. Trimplanen är ju väldigt bra att ha innan båten planar för att få ned fören och få upp akterskeppet ur vattnet, om inte är det en hel del motorbåtar som bara skjuter en massa vatten framför sig som en bulldozer, och motorn får jobba onödigt hårt och då får en oekonomisk bränsleförbrukning. Det finns även helt automatiska system för att justera gångläget, antigen hela system eller sådana som kopplas till befintliga trimplan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 189 Postad lördag kl 12:14 Lite grundläggande om Power Trim & Tilt (PTT): Övre bilden: Normalt körläge i planande fart, d.v.s. från 15–16 knop och uppåt beroende på båttyp och motor. Egentligen kan man ligga i detta läge över hela fartregistret och justera trimvinkel efter hur båten är belastad samt om man kör medsjö eller motsjö. Nedre bilden t.v: Drevet uttrimmat och stäven på båten höjer sig. Används oftast bara i de lägre fartområdena mellan 0–10 knop. Sitter det personer fram i bogen kan man trimma ut lite för att kompensera ökad vikt föröver. Men man måste vara försiktig med hur mycket man trimmar ut så inte stäven höjer sig för mycket, då kan båten börja wobbla i högre farter. Nedre bilden t.h: Drevet intrimmat för mycket och stäven på båten sänker sig. Är drevet för mycket intrimmat blir båten svårtstyrd och kan leva sitt eget liv. Man måste vara försiktig i högre farter med mycket intrim, då stäven kan dyka rejält och man kan få ett kast som man inte är beredd på och speciellt om man kör i medsjö och personer i bogutrymmet. Kör man i låga farter med mycket intrim, ökar bottens våta yta och båten kan bli svårtstyrd (slingrande gång) samt även påverkas mer av undervattensströmmar och vindar. Har du Trimindikator på instrumentpanelen? Kolla så den fungerar korrekt och i så fall tittar du på den och noterar hur båten bär sig åt med olika trimvinklar. Du kan ju prova funktionen för trimpositionsgivare och trimvinkelbegränsare under körning. Är det stilla och lugnt (smult vatten) kan ni ju prova lite med olika belastningar i båten och se hur båten beter sig men ta det lugnt och kör inte för fort. Du får helt enkelt prova dig fram och känna var det känns bäst och säkert. Har du instruktionsbok? Om inte, ta en bild på modellbeteckning och serienummer, både för motor och drev. Brukar sitta på plastlocket ovanför flamdämparen om ingen rivit bort dessa. Så kan jag leta upp en online som du kan ladda ner och skriva ut. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 564 Postad lördag kl 13:26 Alla planande båtar slingrar när man kör i deplacerande fart. Det beror på Karmanvirvlarna bakom båten. Von Kármáns virvelgata – Wikipedia https://share.google/mg2D5NFOPnepqwWDJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrTurbo 8 Postad 22 timmar sedan (redigerade) 2025-07-26 vid 14:14 skrev Mercury_44XS: Lite grundläggande om Power Trim & Tilt (PTT): Övre bilden: Normalt körläge i planande fart, d.v.s. från 15–16 knop och uppåt beroende på båttyp och motor. Egentligen kan man ligga i detta läge över hela fartregistret och justera trimvinkel efter hur båten är belastad samt om man kör medsjö eller motsjö. Nedre bilden t.v: Drevet uttrimmat och stäven på båten höjer sig. Används oftast bara i de lägre fartområdena mellan 0–10 knop. Sitter det personer fram i bogen kan man trimma ut lite för att kompensera ökad vikt föröver. Men man måste vara försiktig med hur mycket man trimmar ut så inte stäven höjer sig för mycket, då kan båten börja wobbla i högre farter. Nedre bilden t.h: Drevet intrimmat för mycket och stäven på båten sänker sig. Är drevet för mycket intrimmat blir båten svårtstyrd och kan leva sitt eget liv. Man måste vara försiktig i högre farter med mycket intrim, då stäven kan dyka rejält och man kan få ett kast som man inte är beredd på och speciellt om man kör i medsjö och personer i bogutrymmet. Kör man i låga farter med mycket intrim, ökar bottens våta yta och båten kan bli svårtstyrd (slingrande gång) samt även påverkas mer av undervattensströmmar och vindar. Har du Trimindikator på instrumentpanelen? Kolla så den fungerar korrekt och i så fall tittar du på den och noterar hur båten bär sig åt med olika trimvinklar. Du kan ju prova funktionen för trimpositionsgivare och trimvinkelbegränsare under körning. Är det stilla och lugnt (smult vatten) kan ni ju prova lite med olika belastningar i båten och se hur båten beter sig men ta det lugnt och kör inte för fort. Du får helt enkelt prova dig fram och känna var det känns bäst och säkert. Har du instruktionsbok? Om inte, ta en bild på modellbeteckning och serienummer, både för motor och drev. Brukar sitta på plastlocket ovanför flamdämparen om ingen rivit bort dessa. Så kan jag leta upp en online som du kan ladda ner och skriva ut. //Pär Men tjäna. Grymt, tack! Faktiskt precis svaren på vad jag funderat på. 🙂 Motorn är bytt -17 men detta är vad som står på luftrenare. Redigerad 21 timmar sedan av MrTurbo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser