Gå till innehåll
torsdag 04 december 2025
PenttiVarg

Ökad manöverbarhet Maxi 680 DC

Rekommendera Poster

Hej på er.

Jag har återvänt till båtlivet efter ett par års paus och nu med en Maxi 680 DC med finfin V8 och 290drev. Den båtklubb vi ligger på nu är jättefin men ett riktigt blåshål i Östersjön. Och även om båten går fint i sjön så är den ganska knepig i hamn med sin lätta för som tar en del vind. Funderar på förbättringar till vintern för att ökna manöverbarheten när man ska lägga till i blåsigare lägen.

En bogpropp är ju såklart ett alternativ men kommer med ett större ingrepp på båten som jag inte är helt sugen på. Tänker annars att ett hydrilskt backslag kunde vara en lösning för att kunna ”dutta” med drivning på ett sätt jag inte kan idag. (Hade en båt i mitt tidigare bptliv med hydraliskt backslag och det var väldigt smutt) 

Så, vad tycker nu vore en bra lösning för just min båt? Tacksam för svar och inspel.

Ps. Ja, att öva att lägga till kommer man långt på men inte hela vägen dit jag vill i just manöverbarhet. ☺️

IMG_0149.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Får ni ha Y-bommar?

I så fall slipper du ju din egen boj...

Själv hatar jag denna djungel av bojar med diverse linor som flyter omkring i hamnarna, de är bara ivägen när man skall in på sin plats. Finns inget värre än att zick-zacka mellan bojar och förtöjninglinor och det blir ju inte lättare om det blåser eller är strömt.

Jag brukar använda en gammal förtöjningsmetod utan boj men det förutsätter att det är en vindskyddad hamn och minimalt med strömmar.

Ja det är inte lätt att lägga till perfekt med en nästan 7 m DC, det räcker med 5 m om det blåser eller är strömt för att man skall tappa det totalt.

Men får ni ha Y-bommar så underlättar det en hel del.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hur hade du tänkt att kombinera ett hydrauliskt backslag med ett 290-drev?
Men det kanske går på något vis…? Inte ens bröderna Bäver kan kan lösa det.

Hydrauliska backslag är ju annars någonting man gärna vill ha på båtar med rak axel, då är det placerat mellan motorn och axeln. I ett drev, såsom VP- 290 sitter själva backslaget i drevet, och är liksom mekaniskthydraulisk då drevet är fyllt med olja, men mest mekaniskt, men smutta växlingar blir det inte, det är ”klonk” fram, back eller friläge. Du kan ju kanske sänka motorns tomgångsvarvtal för att få något smidigare växlingar.

Ja båtar med liten undervattenskropp och drev kan ju flyta iväg som en skit i en pissepotta när man lägger ur växeln, då förlorar man ju all manöverförmåga.

Men det brukar gå att backa upp båten rätt, att styra upp med backen, om du vill ha förskeppet åt bb svänger du dikt sb och lägger du i backen med litet gas, tomgång brukar räcka och låter båten räta upp sig. Det går även att diagonalt sidförflytta båten med backen i och gasa litet, åt vilket hål du då skall vrida ratten beror på om du har en vänster- eller högergående propeller. Men det kräver ganska mycket träning , och om vinden ligger på från fel håll kan det vara dömt att misslyckas. Men kolla alltid flaggor i land och segelbåtarnas vindexar i masttopparna så ser du vart det blåser och kan agera efter det. Du kan även ligga stilla med friläge i hamnen och se åt vilket håll båten dejsar iväg, det är lärorikt, bra att veta innan man går in till sin båtplats. Men klart att en bogis underlättar, men den löser minsann inte alla tilläggningsproblem.

Simma lugnt!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
57 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Får ni ha Y-bommar?

I så fall slipper du ju din egen boj...

Själv hatar jag denna djungel av bojar med diverse linor som flyter omkring i hamnarna, de är bara ivägen när man skall in på sin plats. Finns inget värre än att zick-zacka mellan bojar och förtöjninglinor och det blir ju inte lättare om det blåser eller är strömt.

Jag brukar använda en gammal förtöjningsmetod utan boj men det förutsätter att det är en vindskyddad hamn och minimalt med strömmar.

Ja det är inte lätt att lägga till perfekt med en nästan 7 m DC, det räcker med 5 m om det blåser eller är strömt för att man skall tappa det totalt.

Men får ni ha Y-bommar så underlättar det en hel del.

Mvh

Pär

Tack för svar. Ligger för boj tyvärr så därav frågeställningen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hur hade du tänkt att kombinera ett hydrauliskt backslag med ett 290-drev?
Men det kanske går på något vis…? Inte ens bröderna Bäver kan kan lösa det.

Hydrauliska backslag är ju annars någonting man gärna vill ha på båtar med rak axel, då är det placerat mellan motorn och axeln. I ett drev, såsom VP- 290 sitter själva backslaget i drevet, och är liksom mekaniskthydraulisk då drevet är fyllt med olja, men mest mekaniskt, men smutta växlingar blir det inte, det är ”klonk” fram, back eller friläge. Du kan ju kanske sänka motorns tomgångsvarvtal för att få något smidigare växlingar.

Ja båtar med liten undervattenskropp och drev kan ju flyta iväg som en skit i en pissepotta när man lägger ur växeln, då förlorar man ju all manöverförmåga.

Men det brukar gå att backa upp båten rätt, att styra upp med backen, om du vill ha förskeppet åt bb svänger du dikt sb och lägger du i backen med litet gas, tomgång brukar räcka och låter båten räta upp sig. Det går även att diagonalt sidförflytta båten med backen i och gasa litet, åt vilket hål du då skall vrida ratten beror på om du har en vänster- eller högergående propeller. Men det kräver ganska mycket träning , och om vinden ligger på från fel håll kan det vara dömt att misslyckas. Men kolla alltid flaggor i land och segelbåtarnas vindexar i masttopparna så ser du vart det blåser och kan agera efter det. Du kan även ligga stilla med friläge i hamnen och se åt vilket håll båten dejsar iväg, det är lärorikt, bra att veta innan man går in till sin båtplats. Men klart att en bogis underlättar, men den löser minsann inte alla tilläggningsproblem.

Simma lugnt!

Hallå Georg. Det var en snabb googling som fick mig att tro man kunde ha hydraliskt backslag på ett drev, men jag har ingen aning. Jag hade det själv på en Iversen Vätö med just rak axel och det underlättade betydligt. Och visst, övning är toppen och gör att man klarar det mesta men är vinden stygg så spelar det ingen roll. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade förstås att du skulle ta bort bojen och lägga två Y-bommar istället för bojen.

Mycket enklare att lägga till utan att behöva hålla kol var den f........e bojen är någonstans.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Jag menade förstås att du skulle ta bort bojen och lägga två Y-bommar istället för bojen.

Mycket enklare att lägga till utan att behöva hålla kol var den f........e bojen är någonstans.

//Pär

Jag förstod men båtklubben är inte helt förtjusta i att man skruvar dit egna bommqr på den brygga vi ligger på. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju ställa frågan på nästa möte eller lämna ett förslag till styrelsen att lyfta frågan på ett möte.

Finns många fördelar med Y-bommar, det gäller bara att få alla att inse detta och slippa onödiga krockar, repor och förtöjningslinor i propellrarna.

I min gamla hemmahamn var det fullt av bojar och flytande tågvirke och frågan om Y-bommar hade tagits upp ett antal gånger på möten men de gamle gav inte med sig.

Ingen förstod förrän en ny medlem som hade en 30 fotare som skulle trassla sig igenom minfältet av bojar och olyckan var ett faktum. Tre båtar med diverse skador som kunde ha undvikits om de gamle hade lyssnat...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig förstått alla fördelar med Y-bommar, trots bra manöverbarhet i trånga hamnar tycker jag mest bommarna är i vägan. Sedan det där med att förtöja baklänges… 

Å andra sidan har jag pålar som akterförtöjning, ja dom står ju där som står, det blir tätt mellan båtarna. Bojar och lösa linor har jag och andra jag känner trasslat in i propellern, inte bra det heller.

Kanske bäst att ha båten på land, förtöjd för storm.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev PenttiVarg:

Hallå Georg. Det var en snabb googling som fick mig att tro man kunde ha hydraliskt backslag på ett drev, men jag har ingen aning. Jag hade det själv på en Iversen Vätö med just rak axel och det underlättade betydligt. Och visst, övning är toppen och gör att man klarar det mesta men är vinden stygg så spelar det ingen roll. 

Jag vet inte hur det ser ut inuti modernare pentadrev eller bravodrev eller andra andra fabrikat, men Pentas 290 och tidigare versioner är iallafall väldigt mekaniska.

I båten med rak axel kunde du i bästa fall backa rakt bakåt, men sannolikt snett bakåt pga propellerns rotation, och då med väldigt liten roderverkan, men det kan ju skilja sig märkbart mellan olika båttyper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...