Gå till innehåll
onsdag 10 december 2025

Rekommendera Poster

Hej 

jag har en Nimbus 3000 1982.

motorn är i perfekt kondition, ställda ventiler , uppgraderad turbo mm.

vid 2600 varv gör den 9,3 knop i topp 16,3 knop . Jag har en tre bladig propeller.

båten skall göra 21 knop , vet ej varför den inte gör mer än 16,3.

inte ute för att få ett fart vidunder, brukar ligga i 8-9 knop men skulle gärna ligga 10-12 knop med samma varvtal.

är det fel propeller ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev Jorand01:

Hej 

jag har en Nimbus 3000 1982.

motorn är i perfekt kondition, ställda ventiler , uppgraderad turbo mm.

vid 2600 varv gör den 9,3 knop i topp 16,3 knop . Jag har en tre bladig propeller.

båten skall göra 21 knop , vet ej varför den inte gör mer än 16,3.

inte ute för att få ett fart vidunder, brukar ligga i 8-9 knop men skulle gärna ligga 10-12 knop med samma varvtal.

är det fel propeller ? 

Hej!

Har båten gjort 21 knop tidigare denna säsongen?

Vad är det för motor, TAMD41?
Hur många motortimmar? När bytte du turbo?

Vet du vad du har för stigning på propellern?

Propellerexpertisen må fela mig om jag har rätt, men det brukar ju inte alltid gå snabbare med en fyrbladig propeller, den ger väl mer bett i vattnet, det är ju mer sambandet mellan motorns effektiva varvtal och propellerns stigning, men propellervetenskapen är rätt komplext, så i det kunskapsområdet navigerar jag inte så bra.

Om du har båten i västerhavet kan det ju vara lätt att tro att du har kolonier av havstulpaner på båtens botten och/eller propeller, dom odjuren bromsar ju upp hastigheten rätt så effektivt, särskilt om dom ordnar med bosättningar på propellerbladen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vad har du för motor?

Diameter och stigning på propellern?

Varvtal vid 16,3 knop?

Uppgraderad turbo? Mer info tack...

Återkom med info.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Tmd40.

Hur många timmar den har vet jag ej.väldigt lätt startad. Går som en dröm.

steg Två turbo , precis i satt .

varvtal vid 16.3 knop ca 3300 kanske 3400varv. Vill inte pressa den trivs bäst att ligga runt 2500varv.

båten är inte beväxt, ligger i sötvatten men kör ut i havet.

vet inget mer om propeller än tre bladig .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Jorand01:

Jag har en Tmd40.

Hur många timmar den har vet jag ej.väldigt lätt startad. Går som en dröm.

steg Två turbo , precis i satt .

varvtal vid 16.3 knop ca 3300 kanske 3400varv. Vill inte pressa den trivs bäst att ligga runt 2500varv.

båten är inte beväxt, ligger i sötvatten men kör ut i havet.

vet inget mer om propeller än tre bladig .

Har den någonsin gjort 21 knop?

Men med det du skriver kan det ju vara svårt att svara på frågan.

Jag vet iallafall att samtida ”lillasystrar” 2600 och 2700 var rätt känsliga för hur man lastade dem, dom kunde gå rätt så tungt i sjön och ville inte komma upp i halvplaning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har en TMD40A motor som ger 124 hk vid 3600 r/min med MS3 backslag, har motorn BW backslag blir det 117 hk vid 3600 r/min.
Det är därför båten "bara" gör 16,3 knop vid 3500 r/min.

Hade du haft en starkare motor på ca 165 hk hade 20—21 knop inte varit helt omöjligt.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en 2700. Den gjorde 16-17 knop efter det att jag hade bytt en tmd 30 till tamd 31, den var på 150 hk. Och den den båten var mindre och lättre än din, jag tror inte att dom skroven konstruerades för några högre hastigheter. Den båten var bekväm att köra i ungefär 12 knop, efter det betedde skrovet sig illa i sjön, det väsnades och bränsleförbrukningen var direkt oekonomisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara jämföra med vår gamla Nimbus 29C som hade 200 hk fullt uppdaterad AD41B motor med drev , båtvikt med packning och fyllda tankar c:a 4ton kom upp i max 26 knop. Du har 4 till 4,5 ton och 40% lägre effekt med axel och ska nå 21 knop. Undrar samma som G.Ohm har den nått 21 knop tidigare. Propeller får du labba med för att hitta rätt varvtal och fart. Fanns en bra Nimbusgrupp på FB när vi åkte Nimbus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har inte Nimbus 3000 drev?

Vill minnas att den finns i två versioner.

3000 med akterkabin och 3000 turbo utan akterkabin.

Vad har duför motor?

Den har funnits med flera olika även dubbelmontage.

Redigerad av FIATX19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3000, 3001 och 3100 fanns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev Jorand01:

Du har en brytpunkt kring 7 knop på den skrovlängden, där bränsleförbrukningen stiger rejält om du ökar varvtalet men utan att farten ökar speciellt mycket. Det är ungefär där gränsen går för deplacementfart och båten kommer ifatt och börjar tampas med sin egen bogvåg.

I fartområdet över detta men innan båten börjar plana (=rider över bogvågen, kan också en s.k. "halvplanare" göra) kommer den vara oerhört tung i vattnet och inte minst oekonomisk. Just din skrovtyp kanske inte ställer sig lika mycket "på rumpan" i dessa farter som andra, men titta på storleken på svallet efter båten så får du en uppfattning om förbrukningen.

Att kunna ligga i 10-12 knop med "samma varvtal" är alltså inget att sträva efter, och troligen inte ens möjligt. Det är en svår och kraftförbrukande fart för de flesta fritidsbåtar i "normalstorlek", och enda gångerna jag själv ligger där är nog när sjön är så grisig att jag just vill "plöja" mig fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...