MrTweed 3 Postad 24 Juli Hej alla kunniga, sitter här med en kaffe ute i skärgården på vår första större båt. Nu till min fundering kring vattenpumpen (se bild) och blandaren. På vår tidigare båt fanns inte något vattensystem därav min okunskap. Har en strömbrytare vid köksbänken som startar vattenpumpen. Det går inte att stänga av vattenflödet med blandaren utan enbart med brytaren. Blandaren har, som en vanlig blandare, två kranar. Är det ens möjligt att installera en blandare, i det här systemet, som stänger av vattenflödet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 261 Postad 24 Juli Hej Denna pumpen på bilden skall ha inbyggd tryckströmbrytare, se länken nedan. https://www.pumpagents.com/pdf/ShurfloPumps/2088-423-344.pdf Men antagligen är de trasig så någon har kopplat den till manuell strömbrytare istället. Jag vet i f.n om jag skulle dricka det vattnet med de plaströren på utgången🤔 Tvätta mig på sin höjd (kanske) men inte mer... Jag hade nog tagit med mig drickevann i en dunk och bytt ut till riktiga grejer till nästa säsong. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 008 Postad 24 Juli 9 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Hej Denna pumpen på bilden skall ha inbyggd tryckströmbrytare, se länken nedan. https://www.pumpagents.com/pdf/ShurfloPumps/2088-423-344.pdf Men antagligen är de trasig så någon har kopplat den till manuell strömbrytare istället. Jag vet i f.n om jag skulle dricka det vattnet med de plaströren på utgången🤔 Tvätta mig på sin höjd (kanske) men inte mer... Jag hade nog tagit med mig drickevann i en dunk och bytt ut till riktiga grejer till nästa säsong. Mvh Pär Just så! Tag hem pumpen och provkör den på arbetsbordet, kolla tryckvakten, den skall vara kopplad i serie med pumpmotorn, kontakten i tryckvakten skall vara sluten när det inte finns något tryck, och skall öppna och bryta kretsen när trycket uppnåtts. Det skall finnas en strömbrytare någonstans i båtens elsystem som man kan stänga av pumpen med om det skulle bli tomt i tanken så att inte pumpen pumpar luft. Den tål iofs att gå torr, en stund. Det dricksvattnet som finns i hamnarna är nu nästan alltid kommunalt dricksvatten av livsmedelskvalitet, men båtens tank kan ha avlagringar, och ofta får ju slangarna liksom pumpen avlagringar som kan innebära att vattnet smakar unket. Prova att koka upp vatten till en kopp pulverkaffe! Kaffet blir i det närmaste odrickbart om det är avlagringar i tanken eller i slangarna, men man känner kanske inte av det när man dricker vattnet som det är, jag vet! Så min rekommendation är att (1) felsöka pumpen, bra om man kan få den att fungera, för dom är dyra, om du har tur är det bara felkopplat, eller så är tryckvakten trasig, den innehåller en helt vanlig mikrobrytare som exempelvis kan köpas av Electrocit (https://www.electrokit.com/search.php?keyword=microbrytare&search=) annars kanske det kan finnas en sådan som reservdel att köpa. (2) Byt ut alla slangar, eller gör ren dem, om det ör möjligt att öppna tanken, så gör det och skura den invärtes, klorin är bra, men då får du spola igenom systemet några gånger, det gjorde jag en gång när jag hade köpt en båt mitt i säsongen, och sedan gick det att dricka kaffet! Om du drar nya slangar, så undvik alltför många kopplingar. Om du har en vv-beredare i båten så kan utgående varmvatten bli för varmt för dom armerade plastslangarna, då kan man ha en värmetålig armerad gummislang den första metern innan den första förgreningen. Dubbla slangklämmor på utgången på vv-beredaren! Engreppsblandare… är svindyra i båttillbehörsbutiken, jag köpte Julas minsta engreppsblandare till handfatet på toan, och planerar att köpa den minsta köksengreppsblandaren till diskhon. Dessa brukar kosta mindre än 500kr. Kan kosta drygt 1000 kr eller mer i båttillbehörsbutiken. Ja och så här skall tryckvattensystemet vara kopplat: Tank - en sil eller filter- pump - (eventuellt en trycktank, liten hydrofor, men inte alltid nödvändigt) - en förgrening 1a till kallvattenkranarna. Förgerning 1b till vv-beredaren - till varmvattenkranarna. Elektriskt: Plus från säkringsdosa - strömbrytare- tryckvakt på pumpen - plus på pumpen. Minus från minuspint - minus på pumpen. Testa tryckvakt med ohm-meter/multimeter: Utan tryck, 0 ohm, eller nästan noll, kretsen ör sluten. Med tryck, oöndligt antal ohm, kretsen är öppen. Tryckvakten har ett fjäderbetastat membran, där vatten trycker på, ofta finns det också en justerskruv som påverkar fjäderspänningen. Membranet påverkar vanligtvis en vanlig standard mikrobrytare. Membranet är den svaga länken, när det spricker ”tror” tryckvakten att den skall hålla pumpen igång eftersom det inte byggs upp något tryck på membranet. Även mikrobrytaren kan gå sönder. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 48 Postad 24 Juli Det kan vara så enkelt att din blandare kan ha frusit sönder/är sliten och behöver bytas för den inte håller tätt. Håller inte kranen tätt så kommer aldrig din tryckpump stoppa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 008 Postad 24 Juli 20 minuter sedan skrev Vestergren: Det kan vara så enkelt att din blandare kan ha frusit sönder/är sliten och behöver bytas för den inte håller tätt. Håller inte kranen tätt så kommer aldrig din tryckpump stoppa. Ja man skall ju alltid börja felsöka dom enkla grejerna! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 008 Postad 24 Juli 1 timme sedan skrev Vestergren: Det kan vara så enkelt att din blandare kan ha frusit sönder/är sliten och behöver bytas för den inte håller tätt. Håller inte kranen tätt så kommer aldrig din tryckpump stoppa. Så kan man ju ställa en följdfråga: Vad händer om du har strömbrytaren påslagen och stänger kranen? Du skriver ju visserligen att det inte går att stänga vattenflödet? Men ändå…? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrTweed 3 Postad 25 Juli Men tusen tack för alla kloka svara från @Mercury_44XS @Georg_Ohm @Vestergren Förhoppningsvis är det blandaren som är si så där och då blir ett sådant ingrepp relativt enkelt. Däremot ska jag nog som ni skriver, rengöra systemet så man inte råkar ut för magproblem mitt ute i ingenstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 261 Postad 25 Juli 👍 Byt ut alla plaströr till livsmedelsgodkänd slang eller godkända installationsslangar för VVS. Vet inte vad det är för båt du har men misstänker att den är Amerikansk och jag tror inte att NMMA skulle godkänna den installationen med dom plaströren. Ta med kaffe- och drickevann i en dunk och låt ombordvattnet vara till att tvätta händer men inte borsta tänder. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 008 Postad 25 Juli 1 timme sedan skrev MrTweed: Men tusen tack för alla kloka svara från @Mercury_44XS @Georg_Ohm @Vestergren Förhoppningsvis är det blandaren som är si så där och då blir ett sådant ingrepp relativt enkelt. Däremot ska jag nog som ni skriver, rengöra systemet så man inte råkar ut för magproblem mitt ute i ingenstans. 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: 👍 Byt ut alla plaströr till livsmedelsgodkänd slang eller godkända installationsslangar för VVS. Vet inte vad det är för båt du har men misstänker att den är Amerikansk och jag tror inte att NMMA skulle godkänna den installationen med dom plaströren. Ta med kaffe- och drickevann i en dunk och låt ombordvattnet vara till att tvätta händer men inte borsta tänder. //Pär Jag tror inte att risken är speciellt stor att bli magsjuk. Om vattnet smakar dåligt så dricker man det ju inte. Om nu inte föregående ägare fyllt tanken med algkontaminerat sjövatten som fått stå, eller om det läckt in avloppsvatten, vilket känns rätt så osannolikt. Det finns deltagare här på forumet som experimenterat med att låta vatten stå i veckovis och sedan druckit det och det har uppenbarligen gått bra. Som jag tidigare skrev har jag tvättat och sköljt igenom tankar och tryckvattensystem med klorinlösning. Men på sikt byter du ut konstiga rör och tillsynes otäta kopplingar. Biltema har blå och röda godkända slangar för ändamålet, liksom en plastlåda med diverse Y- och T-rör till förgreningarna, men dom röda slangarna (inte heller de blå) tål inte riktigt varmt varmvatten, så första metern eller så från vv-beredaren använder du en gummislang eller liknande, den behöver inte vara livsmedelsgodkänd eftersom du inte dricker varmvatten, om du gör det smakar det bara gummi först tiden. Då låter det som din blandare läcker, så byt ut den, har du en blandare på toa och vid duschen också? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 628 Postad 25 Juli 23 timmar sedan skrev MrTweed: Hej alla kunniga, sitter här med en kaffe ute i skärgården på vår första större båt. Nu till min fundering kring vattenpumpen (se bild) och blandaren. På vår tidigare båt fanns inte något vattensystem därav min okunskap. Har en strömbrytare vid köksbänken som startar vattenpumpen. Det går inte att stänga av vattenflödet med blandaren utan enbart med brytaren. Blandaren har, som en vanlig blandare, två kranar. Är det ens möjligt att installera en blandare, i det här systemet, som stänger av vattenflödet? Ett tillägg som inte nämnts är att när du stänger av kranen så kommer en normalt fungerande pump fortsätta gå några sekunder tills den byggt upp det tryck där tryckbrytaren slår ifrån. Så den stannar normalt inte direkt när man stänger kranen. Med risk att låta lite nedvärderande om dina kunskaper så vill jag ändå ta upp detta eftersom du aldrig haft ett sånt här lite mer "avancerat" system innan, men det kan vara lätt att lura sig tro det är onormalt att pumpen inte stannar direkt när man stänger kranen. Så kolla alltså först om det överhuvudtaget är något fel, Slå på pumpen med stängda kranar och vänta typ 10 sek. Om pumpen inte slår av efter det så är det sannolikt ett fel i systemet och som nämnts tidigare är det sannolikt tryckbrytaren på pumpen (tror det är klossen nederst i bilden med två röda sladdar) eller läck i systemet så trycket aldrig kan byggas upp. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 008 Postad 25 Juli 42 minuter sedan skrev Boanjohan: Ett tillägg som inte nämnts är att när du stänger av kranen så kommer en normalt fungerande pump fortsätta gå några sekunder tills den byggt upp det tryck där tryckbrytaren slår ifrån. Så den stannar normalt inte direkt när man stänger kranen. Med risk att låta lite nedvärderande om dina kunskaper så vill jag ändå ta upp detta eftersom du aldrig haft ett sånt här lite mer "avancerat" system innan, men det kan vara lätt att lura sig tro det är onormalt att pumpen inte stannar direkt när man stänger kranen. Så kolla alltså först om det överhuvudtaget är något fel, Slå på pumpen med stängda kranar och vänta typ 10 sek. Om pumpen inte slår av efter det så är det sannolikt ett fel i systemet och som nämnts tidigare är det sannolikt tryckbrytaren på pumpen (tror det är klossen nederst i bilden med två röda sladdar) eller läck i systemet så trycket aldrig kan byggas upp. Om det finns en expansionstank, hydrofor, eller långa elastiska vattenslangar, tar det en stund innan pumpen startar, liksom det tar en stund innan den stannar när man stänger av tappkranen. Annars tar det omkring 0,5- 1 sekund. Helt riktigt att tryckvakten sitter under pumpen i bild. Jag ser även att det finns en sil på pumpens sugsida, det är bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 48 Postad 25 Juli Om pumpen inte stannar kan det även tyda på ett läkage ngnstans efter pumpen. Så om det inte kommer vatten ur kranen men pumpen fortsatt går så får man kolla alla andra kranar, ev badbryggans kran/dusch, om allt detta är tätt så kan du möjligen ha en koppling som läcker ngnstans i båten. Jag hade druckit vattnet om det är klart och ser rent ut och man spolat igenom kranen ett tag, om det då inte smakar illa så är det nog lugnt. Lite skit rensar magen har jag hört. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 261 Postad 25 Juli 13 minuter sedan skrev Vestergren: Jag hade druckit vattnet om det är klart och ser rent ut och man spolat igenom kranen ett tag, om det då inte smakar illa så är det nog lugnt. Lite skit rensar magen har jag hört. En gång är ingen gång... Men det finns en anledning till att man skall vara försiktig med suspekta vattenledningar och speciellt om de är av plast sedan 1900-talets senare hälft ja tom tidigt 2000-tal. Det är ju bara de senare åren som det kommit larm om "microplaster", PFAS och annat skit som finns i vårt vanliga drickevann och det blir ju inte renare från plastrester för att det sitter plaströr som liknar PVC-avloppsrör och är dessutom limmade med något lim som kan innehålla både det ena och det andra. Hade det varit min båt hade jag definitivt ersatt plaströren... //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 008 Postad 25 Juli 45 minuter sedan skrev Vestergren: Om pumpen inte stannar kan det även tyda på ett läkage ngnstans efter pumpen. Så om det inte kommer vatten ur kranen men pumpen fortsatt går så får man kolla alla andra kranar, ev badbryggans kran/dusch, om allt detta är tätt så kan du möjligen ha en koppling som läcker ngnstans i båten. Jag hade druckit vattnet om det är klart och ser rent ut och man spolat igenom kranen ett tag, om det då inte smakar illa så är det nog lugnt. Lite skit rensar magen har jag hört. Det klassiska är ju att pumpen startar och går i några sekunder med några minuters intervall, precis efter det att man krupit till kojs. Om det då inte är någon vattenkran som är åtdragen så läcker det litet i någon skarv eller anslutning. Slangarna under slangklämmorna blir efter några år geleartade och kryper liksom under slangklämmans tryck med ett litet läckage som resultat. Måhända kan det vara därför som det finns en strömbrytare som kan göra pumpen och tryckvakten spänningslösa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrTweed 3 Postad 25 Juli 6 timmar sedan skrev Boanjohan: Ett tillägg som inte nämnts är att när du stänger av kranen så kommer en normalt fungerande pump fortsätta gå några sekunder tills den byggt upp det tryck där tryckbrytaren slår ifrån. Så den stannar normalt inte direkt när man stänger kranen. Med risk att låta lite nedvärderande om dina kunskaper så vill jag ändå ta upp detta eftersom du aldrig haft ett sånt här lite mer "avancerat" system innan, men det kan vara lätt att lura sig tro det är onormalt att pumpen inte stannar direkt när man stänger kranen. Så kolla alltså först om det överhuvudtaget är något fel, Slå på pumpen med stängda kranar och vänta typ 10 sek. Om pumpen inte slår av efter det så är det sannolikt ett fel i systemet och som nämnts tidigare är det sannolikt tryckbrytaren på pumpen (tror det är klossen nederst i bilden med två röda sladdar) eller läck i systemet så trycket aldrig kan byggas upp. Men då tror jag inte det är något problem med pumpen, för den beter sig som du skriver och stänger av sig själv efter någon sekund efter att jag slagit ifrån brytaren. Absolut ingen fara att du låter nedvärderande. Jag skrev ju för att lära mig 😊 men eftersom blandaren inte går att stänga av överhuvudtaget med kranarna så låter det som problemet sitter där. Som någon annan skrev och frågade om det fanns fler blandare/duschar så sitter det en på toaletten med vad jag tror är en egen brytare. Det är åtminstone en symbol av en dusch på den. det som är spännande med hela systemet är att brytaren i köket måste vara påslagen för att blandaren på toa samt duschen på badbryggan ska fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 48 Postad 26 Juli Men det är så ett trycksystem fungerar, din brytare i köket är troligen huvudbrytaren för pumpen och denna kan normalt stå påslagen när du är i båten, om alla kranar håller tätt. Nu verkar kranen i köket läcka för dig, och då kommer aldrig pumpen stoppa utan att du slår av strömmen/brytaren. Och då blir det så du beskriver att du måste slå på brytaren i köket, kökskranen står och strålar vatten men du har även då vatten i dina andra kranar. Du behöver troligen fixa din läckande kran som steg ett. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 008 Postad 26 Juli Brytaren som det står en duschsymbol på kan ju naturligtvis manövrera pumpen den också, men den kan ju också vara kopplad till en länspump i duschens avlopp, om nu det ligger lägre än båtens vattenlinje. Du får testa och se vad som händer… I sådana avlopp brukar det också finnas en nivåvakt, en flottör som står till strömmen när vattnet stigit till en viss nivå. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 628 Postad 26 Juli 21 timmar sedan skrev MrTweed: Men då tror jag inte det är något problem med pumpen, för den beter sig som du skriver och stänger av sig själv efter någon sekund efter att jag slagit ifrån brytaren. Absolut ingen fara att du låter nedvärderande. Jag skrev ju för att lära mig 😊 men eftersom blandaren inte går att stänga av överhuvudtaget med kranarna så låter det som problemet sitter där. Som någon annan skrev och frågade om det fanns fler blandare/duschar så sitter det en på toaletten med vad jag tror är en egen brytare. Det är åtminstone en symbol av en dusch på den. det som är spännande med hela systemet är att brytaren i köket måste vara påslagen för att blandaren på toa samt duschen på badbryggan ska fungera. Jag måste erkänna att jag missade det att kranen i köket inte går att stänga, trode problematiken var att pumpen gick även efter att du stängt kranen i köket (stoppat vattenflödet) och det var utifrån det jag svarade. Om kranen (varmkran + kallkran) inte går att stänga så måste man naturligtvis stänga av vattenflödet med pumpen. Kranen måste såklart också bytas ut till ny med två vred (varm+kall) eller till en engrrppsblandare. Som nämnts innan så är strömbrytaren du haf i köket sannolikt en normal "huvudbrytare" för pumpen och den ska i ett fungerande system då kunna vara på hela tiden, så som nämnts innan. Pumpens start och stopp regleras då i ett fungerande system istället av pumpens inbyggda tryckströmbrytare som automatiskt startar pumpen strax efter man börjar spola vatten och automatiskt stänger av pumpen strax efter man slutat spola vatten. Så byt kranen och se sen hur systemet beter sig. Om duschen har egen brytare så har den egen pump (dvs du har en pump till någonstsns) , har den inte egen pump så är strömbrytaren till något annat, t.ex. avloppspump som nämndes innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrTweed 3 Postad 3 Augusti Uppdatering: systemet fungerar nu som det ska efter att blandaren i köket är utbytt till en ny. Som ni tidigare nämnt så kan nu brytaren som sitter i köket vara påslagen utan att pumpen jobbar ihjäl sig. Även de andra blandarna fungerar som de ska. Kvarstår är att lista ut hur varmvattenberedaren fungerar och var den sitter, enligt tidigare ägare så ska den funka under tiden motorn går alternativt landström. Därefter återstår projektet att byta ut slangarna och göra rent pumpens filter samt vattentanken. Men det får bli ett senare höstbekymmer 😊 Åter igen stort tack för alla kloka och konkreta råd och tips 🙏 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 646 Postad 4 Augusti 12 timmar sedan skrev MrTweed: Kvarstår är att lista ut hur varmvattenberedaren fungerar och var den sitter, enligt tidigare ägare så ska den funka under tiden motorn går alternativt landström. Vvb brukar vara ganska lätta att lokalisera då de brukar ha såväl kylvattenslangar som varm- och kallvattenslangar dragna till sig. Och ofta en 230V-sladd. Att tidigare ägare säger att vvb fungerar vid motorgång och landström betyder att den VÄRMER när motorn går och kommit upp i arbetstemperatur och när stickproppen till landströmmen är isatt. Använda varmvattnet kan man göra många timmar efter uppvärmning. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 008 Postad 4 Augusti 8 timmar sedan skrev ChristerN: Vvb brukar vara ganska lätta att lokalisera då de brukar ha såväl kylvattenslangar som varm- och kallvattenslangar dragna till sig. Och ofta en 230V-sladd. Att tidigare ägare säger att vvb fungerar vid motorgång och landström betyder att den VÄRMER när motorn går och kommit upp i arbetstemperatur och när stickproppen till landströmmen är isatt. Använda varmvattnet kan man göra många timmar efter uppvärmning. @MrTweed: Motorns kylvatten avgrenas och pumpas runt i vv-beredaren. I min båt räcker att motorn gått i tio minuter för att jag skall få varmvatten. Av rent praktiska skäl brukar man montera vv-beredare nära motorn för att slippa långa slangar. Vv-beredare har fyra slanganslutningar, in kylvatten, retur kylvatten, in kallt vatten, ofta märkt med en blå ring, ut varmvatten, ofta märkt med en röd ring. Mellan in och utgående vatten skall det finnas en blandningsventil, ett skållningsskydd, där du kan begränsa varmvattnets temperatur genom att blanda in kallt vatten. Där finns även en säkerhetsventil som skall öppna vid för högt tryck, som du skall öppna på hösten när du tömmer systemet. Om du är ansluten till landström och har den elektriska värmaren inkopplad så se till att inte inte köra vv-beredaren torr! Ja på hösten tömmer du hela dricksvattensystemet inkl beredaren, det är annars lätt att grejerna fryser sönder, alla kranar lämnas öppna. Om du har dusch utomhus skruvar du loss duschmunstycket och tar in det i stugvärmen, det har jag glömt några gånger och fått köpa nya… 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 714 Postad 5 Augusti Varför använder ni inte riktig VVS-materiel till fäskvattnet i era båtar? PEX-slangar används för varm- och kallvatten i nästan all nybyggnation. Enda orsaken att inte använda det i en båt är att?????????? Slangarna/rören är lite stela, ska inte böjas mer än runt 5 x diametern. Det finns ju kopplingar som löser de kinkigaste passagerna. Det är ett beprövat vattensystem som används i hundratusentals lägenheter och kontor. Priset är ungefär som för Biltemas dricksvattenslangar. Kopplingarna är dyrare än nylonrör med slangklämmor, men det blir ju ett mycket bättre vattensystem. Rören tål att frysas utan att läckor uppstår, men det bör ju undvikas De flesta rördelar och fästen man kan önska sig finns att köpa på ett byggvaruhus och är det något man inte hittar finns det med stor sannolikhet att köpa på nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 008 Postad 5 Augusti PEX är ju jättebra! Men av tradition så kör vi på med ”sådant som vi använt sedan urminnes tider”. Är det inte så att PEX kräver speciella anslutningar, går inte att bara trä på på en rösstos och klämma fast med slangklämmor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser