buddy 0 Postad lördag kl 08:31 Hej jag tittar på beg motorbåt och har nu två kandidater. Den ena har en vp tamd41 och den andra en vp aqd40. Årtal på motorerna är lite oklart för tillfället men 85-90' typ. Jag kan ingenting om vp(bara haft yanmar) så jag tar tacksamt emot tips, fakta osv. Har förstått att kylningen är extra viktig att kontrollera. Är någon motor bättre än den andra? Tack som tusan!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 152 Postad lördag kl 09:36 Hej Till att börja med, är det samma båttyp/fabrikat? 40-serien slutade tillverkas 1985 om jag inte har fel för mig, så den är ju äldre. 41-serien kom 1986 och ersatte 40-serien. Kolla motorns typbeteckning och serienummer så kan få reda på exakt tillverkningsår. Det skall säljaren kunna ge dig utan att du själv kollar. Egentligen har ju tillverkningsår mindre betydelse, det går ju att hålla liv i en gammal motor bara man sköter den. Å andra sidan kan man förstöra en ny motor genom att missköta den. Jag kan bara ju dig råd ur "mekanikerperspektiv" och det viktiga när man köper båt är att kolla upp motorn ordentligt, hur är den skött, har den fått ordentlig service årligen och har ägaren full dokumentation på allt som utförts genom åren är detta ett plus som väger tyngre än en som inte har ett enda papper eller ens en instruktionsbok. Mitt råd är att titta på båda båtarna och kolla igenom motorerna så gott det går vid okulär besiktning, luktar det glykol, olja eller diesel ska säljaren ha en bra förklaring till detta som att motorn är precis nyservad och det råkade spillas lite. Dra upp oljestickan, titta på oljan färg och struktur genom att låta några droppar falla på ett vitt plastlock. Ser man tecken på glimmer (metallspån) eller oljan är kolsvart och luktar konstigt så är det läge att tacka nej till en affär. Finns säkert checklistor du kan hämta från internet och skriva ut som du har med dig för att inte missa något. Provkör och lyssna efter missljud både från motorn och drivlinan. Egentligen borde båten upp på landbacken för kontroll av drev, propeller och båtbotten. Återkom gärna om du har några frågor. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buddy 0 Postad lördag kl 14:47 5 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej Till att börja med, är det samma båttyp/fabrikat? 40-serien slutade tillverkas 1985 om jag inte har fel för mig, så den är ju äldre. 41-serien kom 1986 och ersatte 40-serien. Kolla motorns typbeteckning och serienummer så kan få reda på exakt tillverkningsår. Det skall säljaren kunna ge dig utan att du själv kollar. Egentligen har ju tillverkningsår mindre betydelse, det går ju att hålla liv i en gammal motor bara man sköter den. Å andra sidan kan man förstöra en ny motor genom att missköta den. Jag kan bara ju dig råd ur "mekanikerperspektiv" och det viktiga när man köper båt är att kolla upp motorn ordentligt, hur är den skött, har den fått ordentlig service årligen och har ägaren full dokumentation på allt som utförts genom åren är detta ett plus som väger tyngre än en som inte har ett enda papper eller ens en instruktionsbok. Mitt råd är att titta på båda båtarna och kolla igenom motorerna så gott det går vid okulär besiktning, luktar det glykol, olja eller diesel ska säljaren ha en bra förklaring till detta som att motorn är precis nyservad och det råkade spillas lite. Dra upp oljestickan, titta på oljan färg och struktur genom att låta några droppar falla på ett vitt plastlock. Ser man tecken på glimmer (metallspån) eller oljan är kolsvart och luktar konstigt så är det läge att tacka nej till en affär. Finns säkert checklistor du kan hämta från internet och skriva ut som du har med dig för att inte missa något. Provkör och lyssna efter missljud både från motorn och drivlinan. Egentligen borde båten upp på landbacken för kontroll av drev, propeller och båtbotten. Återkom gärna om du har några frågor. Mvh Pär Hej och tack för info. Den övre av de två motorerna ska vara en tamd41. Tycker den ser äldre ut(bortsett från rost) än den undre. Hade aldrig gissat att den efterträdde den undre. Ja det är samma båtmodell. I detta forum i en annan tråd förklarades att tamd oftast är rak axel men inte nödvändigtvis. Lite klurigt. Tack för bra tips och tankar det uppskattas. Tipset med motorolja på vit plast var ju ett smart enkelt tips istället för papper!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 152 Postad lördag kl 15:38 (redigerade) 1 timme sedan skrev buddy: I detta forum i en annan tråd förklarades att tamd oftast är rak axel men inte nödvändigtvis. Lite klurigt. Jag är definitivt inte expert på Volvo Pentas drevmotorer men jag har för mig att 41-serien fanns både med drev och backslag. Som drevmotor lär den heta AD, AQD eller AQAD följt av 41. Tror 41 motorerna fanns med både enkel propeller eller som Duo-prop. Backslagsmotorer heter MD, TMD, TAMD följt av motorbeteckning i detta fall då 41. Så antagligen har säljaren blandat ihop beteckningar eller är motorn utbytt från t.ex. AQD40 där man ersatt med en TAMD41 motor men behållt drevet. Absolut inget fel om motorn är utbytt men den ska ju passa med drevets utväxling osv. Men leta efter typskylt när du tittar på båten och finns det ingen typskylt hade jag nog backat. Googla efter "volvo penta typskylt placering 41 serien" eller se om du kan hitta instruktionsbok online som visar var typskylten sitter. Båtens årsmodell hittar man på båtens typskylt. //Pär Redigerad lördag kl 16:00 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 119 Postad lördag kl 17:13 Skylten på motorn sitter tv om finfiltret under dieselpumpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 269 Postad lördag kl 22:17 D41A på bilden överst (känd som smokey) är något bättre än D40 på nedre bilden. D=diesel, M=marine, A= aftercooler T= turbo AQ=aquamatic(drevversion) . Bokstav efter siffror är version (A,B,L,P). I grunden är D40, den så kallade "staketmotorn", en förkammardiesel. Toppen är en side by side medan D41A har en crossflowtopp. Bättre vrid på 41 motorn och högre effekt. Hurvida båtarna du tittar på har drev eller rak axel vet du säkert via beskrivningen. Märkskylt anger vad motor var avsedd för ifrån början. Ser inte på bilderna om det är turbo och om så är fallet om det är laddluftkylare på dom. 41:an har bättre värmeväxlare och laddluftkylare (om den finns). Kör dom hårt kolla avgaserna, oljetrycket, motortempen(om turbo att den kickar in) och efteråt syna oljepåfyllningslockets insida. AD41:an har en del uppdateringar man bör se upp med där ev laddluftkylare är ett känsligt ämne. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 239 Postad 1 timme sedan Vad det gäller båda motorerna så fråga om något har bytts ut de senaste åren eller om kvitto finns från tidigare ägare. För 41:an så bör spridarna ses över efter 600 tim (grå rök, svårstartad kall och ojämn gång kan vara tecken på att det är dags) och som @NW355 nämner kan laddluftkylare, oljekylare och värmeväxlare samt avgaskrök att behövas ses över om det inte är gjort på länge. Turbons turbinhus brukar hålla max10 år i saltvatten innan det är dags för byte (AQ modellen). Men med lite tur så bara går och går de 🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 914 Postad 1 timme sedan (redigerade) Min turbo på en KAD43 som i princip är en likadan motor, höll i ungefär 900 timmar. Det finns många begagnade reservdelar, men laddluftkylare (intercooler) och oljekylare verkar det vara direkt ont om på beg.marknaden, vilket kanske har sin förklaring. Hursomhelst är det tuber i dessa där det samlas en massa bôs, diverse olika avlagringar. Lätta att göra rena, men kan vara svåra att demontera, ja särskilt oljekylen som sitter långt ner på motorn, svår att komma åt. Om det är söligt på motorns högersida, eller en fet beläggning på motor och i motorrummet skall man dra öronen åt sig, då läcker det där eller annorstädes. Det bör vara torrt under motorn i motorrummet, men litet vatten kan accepteras, och det vattnet skall vara rent. Om det är drev på båten läcker det alltsomoftast litet i lagringen till styraxeln, bör bytas. Om det är traditionellt backslag med propelleraxel kan det (skall det) läcka litet vid propelleraxeltärningen, beroende på modell. Likaså vid tätningen till rodrets hjärtstock, men det är lätt att åtgärda. Annars brukar jag skriva när det gäller skicket på begagnade båtar, ta en ingående kontroll på hur det ser ut i byssan (köket), toaletten och då i motorrummet, det brukar avslöja en hel del av båtens allmänna skick. Även propellern kan ju avslöja en hel del, exempelvis varför propellern är alldeles ny… Batterier i begagnade båtar brukar ju i allmänhet också vara en källa till irritation, då det trots det att säljaren intygar att dessa är nyligen bytta, brukar det betyda att ordet ”nyligen” kan vara elastiskt och innefatta tidsperioden det senaste decenniet…. Dynornas klädsel är dyr att byta om man lämnar in till en tapetsör, kapell är dyra att sy upp. Så sådana saker kan man också tänka på när man väljer mellan två annars likvärdiga båtar. Redigerad 1 timme sedan av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser