Ch80 0 Postad 14 Juli (redigerade) Hej Provar om experthjälp finnes här på forumet. Vår jungfruresa slutade med bogsering in till bryggan igen, motorn gick riktigt i ca 30 min, när vi passerar en ö i lite mer än tomgångsfart så dör motorn, sen är det lögn att få igång den, väl på land så har jag bytt bränsleslang samt blåsa då det fanns skit i den mek. pumpen och bränslefiltret, känns som innertuben i slangen lösts upp sig, har delat och rengjort dessa delar, startar ej ändå, bytte tändstift, alla 3 stiften har gnista, startar ej, bytte batteri till ett AGM med 925 CCA, startar ej, har mätt på dödmansgreppet och det verkar riktigt. Bränslepumpen surrar några sekunder när man vrider på tändningen så den verkar få ström, när man kört länge på startmotorn och släpper så rinner det ut en skvätt soppa under motorn, någon form av överflödsventil !?! Finns det mer tips och tricks att titta på?!? Sitter Securmark/Defa? startspärr på motorn där själva diod/knapp-panel är bortkopplad, något som skulle kunna spöka ? Lokala Mercury handlaren har semester denna veckan så kan ej lämna in förrän på måndag som tidigast…. Redigerad 14 Juli av Ch80 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 197 Postad 14 Juli Hej Det är inte så mycket man kan (får) göra med Optimax/DFI motorerna som lekman. Man kan byta bränslefilter i ångseparatorn och byta tändstift men det är väl i stort sett det enda. Börja med att lyfta av toppkåpan och sedan vrid på tändningen, kolla efter så att bränslepumpen startar. Sedan kan du be om hjälp att köra lite på startmotorn och kolla var det läcker. Kolla den U-formade slangen på ångseparatorn, se bilden nedan: Kolla så att slangen sitter på plats och avtappningarna åtdragna. Det sitter en skruv för av tappning i framkant och en i bakkant, kolla så det är åtdragna. Längst fram på ångseparatorn sitter lågtryckspumpen, den kan du kolla så det inte läcker och den kan du byta själv. Googla på "replace fuel filter mercury dfi vapor separator" så finns det säkert filmer på Youtube att titta på. Skulle läckaget vara någon annanstans på högtryckssidan, så är det inget du kan göra mer än att vänta tills din lokala Mercury verkstad är tillbaka från semestern, eller ringa den näst närmsta och höra om de har tid. Kan vara så att det finns felkoder lagrade i styrenheten och dessa måste raderas/återställas av aukt. verkstad. Sätt ditt batteri på laddning innan du börjar felsöka, så du har full kapacitet där. Varför har någon kopplat bort panelen till DEFA/Securmark? Brukar ju oftast bara vara ansluten till startmotorns manöver men man vet aldrig om någon klåfinger varit där och pillat och tyckt t.ex. att här gör jag en egen inkoppling och slår ut tändningen på motorn. Kolla efter skumma kablar som inte verkar höra hemma på motorn, tändninglås, nödstopp o.s.v. Du kan ju kolla om du har gnista eller inte, se bara till att inte hålla i någon tändkabel (högspänning) och gör en jordkabel med en stor klämma som du sätter på ett tändstift och en liten klämma som du jordar där du har bra jord. Alla stiften demonterade när du kollar detta och du behöver någon som sköter tändningslåset för annars blir det svårt. Inga löst hängande tändstift om det är i närheten av bensin som läckt, skippa då detta moment. Vill ju inte orsaka en brand... Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 978 Postad 14 Juli 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Det är inte så mycket man kan (får) göra med Optimax/DFI motorerna som lekman. Varför skulle man inte få det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ch80 0 Postad 14 Juli 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Hej Det är inte så mycket man kan (får) göra med Optimax/DFI motorerna som lekman. Man kan byta bränslefilter i ångseparatorn och byta tändstift men det är väl i stort sett det enda. Börja med att lyfta av toppkåpan och sedan vrid på tändningen, kolla efter så att bränslepumpen startar. Sedan kan du be om hjälp att köra lite på startmotorn och kolla var det läcker. Kolla den U-formade slangen på ångseparatorn, se bilden nedan: Kolla så att slangen sitter på plats och avtappningarna åtdragna. Det sitter en skruv för av tappning i framkant och en i bakkant, kolla så det är åtdragna. Längst fram på ångseparatorn sitter lågtryckspumpen, den kan du kolla så det inte läcker och den kan du byta själv. Googla på "replace fuel filter mercury dfi vapor separator" så finns det säkert filmer på Youtube att titta på. Skulle läckaget vara någon annanstans på högtryckssidan, så är det inget du kan göra mer än att vänta tills din lokala Mercury verkstad är tillbaka från semestern, eller ringa den näst närmsta och höra om de har tid. Kan vara så att det finns felkoder lagrade i styrenheten och dessa måste raderas/återställas av aukt. verkstad. Sätt ditt batteri på laddning innan du börjar felsöka, så du har full kapacitet där. Varför har någon kopplat bort panelen till DEFA/Securmark? Brukar ju oftast bara vara ansluten till startmotorns manöver men man vet aldrig om någon klåfinger varit där och pillat och tyckt t.ex. att här gör jag en egen inkoppling och slår ut tändningen på motorn. Kolla efter skumma kablar som inte verkar höra hemma på motorn, tändninglås, nödstopp o.s.v. Du kan ju kolla om du har gnista eller inte, se bara till att inte hålla i någon tändkabel (högspänning) och gör en jordkabel med en stor klämma som du sätter på ett tändstift och en liten klämma som du jordar där du har bra jord. Alla stiften demonterade när du kollar detta och du behöver någon som sköter tändningslåset för annars blir det svårt. Inga löst hängande tändstift om det är i närheten av bensin som läckt, skippa då detta moment. Vill ju inte orsaka en brand... Mvh Pär Har varit på allt det där förutom öppnat in till högtryckspumpen, pumpen surrrar dock nör man vrider på tändningen, har dock inte bytt bränslefiltret utan bara haft uppe det och rengjort botten på filterkoppen, filtret såg ok ut men det kanske man inte kan se ?!? Har kännt på dränageskruvarna och dom sitter. Varför någon kopplat bort startspärren vet jag inte men den är helt bortkopplad ser det ut som, inte en enda kabel som leder någonvart, förutom ström till Defa boxen. Har gnista på alla tre stift, även bytt till helt nya fräscha stift, gnista på dessa också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 197 Postad 14 Juli 35 minuter sedan skrev Kane: Varför skulle man inte få det? Lågtrycksidan i bränslesystemet är väl helt okej att skruva med med högtryckssidan är mer känsligt om man inte har specialverktyg tillgängliga och vet exakt vad man gör. Man kan förstöra mer än nödvändigt om man börjar röja runt i bränslesystemet. Bättre att låta en aukt. verkstad med utbildad personal utföra dessa arbeten. Vet man inte hur bränslesystemet fungerar på en Optimax/DFI så ska man inte "pilla" med något på högtryckssidan. Mercury Optimax har ifs. ganska lågt bränsletryck på högtryckssidan om man jämför med FICHT eller HPDI men alla dessa direktinsprutade system är beroende av ett antal sensorer och exakta inställningar för att fungera. Något som man inte kan göra utan specialverktyg och dator med rätt programvara. Finns det felkoder lagrade i styrenheten kan dessa endast raderas och återställas av aukt. verkstad med rätt utrustning. Det är ju inte samma sak som att skruva loss en förgasare och rengöra den, det brukar de flesta klara av om än med lite vägledning kanske. Mercury Optimax/DFI är utvecklat i samarbete med Orbital som även använts av Tohatsu som då kallades TLDI. Detta system är väl det som funnits längst i produktion och fungerat mest felfritt. FICHT har sitt ursprung i DDR (Trabant) och vidareutvecklades senare av OMC till E-Tec. HPDI kommer från Mitsubishi och användes av Yamaha under några år. Samma gäller ju för 4-taktsmotorer med EFI som är minst lika känsliga och svårt att åtgärda fel med enkla handverktyg. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 197 Postad 14 Juli (redigerade) 16 minuter sedan skrev Ch80: Har varit på allt det där förutom öppnat in till högtryckspumpen, pumpen surrrar dock nör man vrider på tändningen, har dock inte bytt bränslefiltret utan bara haft uppe det och rengjort botten på filterkoppen, filtret såg ok ut men det kanske man inte kan se ?!? Har kännt på dränageskruvarna och dom sitter. Varför någon kopplat bort startspärren vet jag inte men den är helt bortkopplad ser det ut som, inte en enda kabel som leder någonvart, förutom ström till Defa boxen. Har gnista på alla tre stift, även bytt till helt nya fräscha stift, gnista på dessa också. Ja då har du gjort det du kan göra, kan ju ligga felkoder som hindrar... Hittade du inget bränsleläckage någonstans? Såg filtret bra ut och inget vatten i ångseparatorn, så är det väl ok. Du kan ju prova att byta filtret och se om det hjälper. Har du ett separat vattenavskiljande bränslefilter fast monterat på båten så byt detta. Är remmen till kompressorn hel? Kolla runt i ditt närområde om det finns någon som kan hjälpa dig: https://www.mercurymarine.com/se/sv/find-a-dealer?gad_source=1&gad_campaignid=21326793016&gbraid=0AAAAA9rMTAk12Lz_EB2Ic1t2VPUPFBXUL&gclid=EAIaIQobChMIq4TckKS8jgMVBESRBR3O2BE0EAAYASAAEgLjofD_BwE //Pär Redigerad 14 Juli av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ch80 0 Postad 14 Juli 42 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Ja då har du gjort det du kan göra, kan ju ligga felkoder som hindrar... Hittade du inget bränsleläckage någonstans? Såg filtret bra ut och inget vatten i ångseparatorn, så är det väl ok. Du kan ju prova att byta filtret och se om det hjälper. Är remmen till kompressorn hel? Kolla runt i ditt närområde om det finns någon som kan hjälpa dig: https://www.mercurymarine.com/se/sv/find-a-dealer?gad_source=1&gad_campaignid=21326793016&gbraid=0AAAAA9rMTAk12Lz_EB2Ic1t2VPUPFBXUL&gclid=EAIaIQobChMIq4TckKS8jgMVBESRBR3O2BE0EAAYASAAEgLjofD_BwE //Pär Ska se om jag kan få hem ett nytt filter, även om jag knappt tror det hjälper, hade läckage på bränsleskarv utanför motorn när båten stannade, trodde definitivt att det var därför och att den drog tjuvluft men icke sa nicke, inga mer yttre läckage på soppa iallafall, såg någon Youtube video där det var något gummihölje/membran som var uppluckrat på pumpen och behövde bytas, får se om jag tar mig tid att öppna pumplådan….. Remmen ser hel ut. Ohm mätte även vevaxelgivaren men 320 ohm ligger inom toleransen vad jag kan läsa mig till. Har bara en 30 kärra så orkar inte dra för långt, får nog vackert vänta på att semestern är över för mekanikerna ca 3 mil härifrån. Det kommer fler somrar…. 😝🚤 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 197 Postad 14 Juli Känn även på pumpblåsan så inte backventilerna gett upp men det är ganska ovanligt på original bränsleblåsa. Då kan matarpumpen få svårt att hänga med och kapaciteten minskar men nu får du ju inte i gång motorn alls. Var det bensin i ångseparatorn? Vad kör du på för bensin? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ch80 0 Postad 14 Juli 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Känn även på pumpblåsan så inte backventilerna gett upp men det är ganska ovanligt på original bränsleblåsa. Då kan matarpumpen få svårt att hänga med och kapaciteten minskar men nu får du ju inte i gång motorn alls. Var det bensin i ångseparatorn? Vad kör du på för bensin? //Pär Monterade ny slang och blåsa från tank till motor. Ja det skulle jag säga att det var bensin i båda dräneringshålen. Tankade 95 denna gången då det är det enda som finns att tillgå på ca 4 mils radie…. Ska beställa hem nytt luftfilter och bränslefilter så är det bytt iallafall, sitter även ett ljudämparfilter under motorn, inget att bry sig om i nuläget väl !?!? Kom på tanken att prova starta med startgas, då kan man ju utesluta om det är bränsle eller tändningsidan, startar den på startgas så är det ju bränsletelaterat, kan man spruta startgas direkt in i slangen efter luftfiltret ?!? Luftintaget verkar sitta under motorn…. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 197 Postad 14 Juli NEJ, INTE STARTGAS!!! Det är rent livsfarligt i en 2-taktsmotor! Det kan tända i vevhuset och sen är den motorn kass. Luftfiltret är till kompressorn och det skall bytas med jämna mellanrum, helst varje år. Ljuddämparen är också till kompressorn och sitter på utgående överskottsluft. För er som inte vet så hjälper tryckluften till att finfördela bränslet i injektorerna, det är därför det sitter en liten tryckluftkompressor på Optimax/DFI motorerna. Nedan en schematisk bild över bränslesystemet på Mercury Optimax/DFI: Bild från Mercury Marine Mycket som skall stämma överens och därför ska man inte "pilla" själv eller ta till drastiska åtgärder. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ch80 0 Postad 14 Juli 10 minuter sedan skrev Mercury_44XS: NEJ, INTE STARTGAS!!! Det är rent livsfarligt i en 2-taktsmotor! Det kan tända i vevhuset och sen är den motorn kass. Luftfiltret är till kompressorn och det skall bytas med jämna mellanrum, helst varje år. Ljuddämparen är också till kompressorn och sitter på utgående överskottsluft. För er som inte vet så hjälper tryckluften till att finfördela bränslet i injektorerna, det är därför det sitter en liten tryckluftkompressor på Optimax/DFI motorerna. Nedan en schematisk bild över bränslesystemet på Mercury Optimax/DFI: Bild från Mercury Marine Mycket som skall stämma överens och därför ska man inte "pilla" själv eller ta till drastiska åtgärder. //Pär Ok, tack för upplysningen, då ska det undvikas…. Utgående luftfilter kompressor kan ju inte vara så täta byten på?!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 14 Juli (redigerade) I tidigare trådar har problem med Optimax ofta visat sig att vara relaterade till dåligt startbatteri. De verkar vara mycket petigare med batterispänningen under start än andra motorer. Jag tycker därför att det kan vara lämpligt att mäta spänningen vid startmotorn under startförsök. Mätning vid startmotorn tar även hänsyn till ev. höga spänningsfall i batterikablar och anslutningar. Jag har inte koll på lägsta acceptabla spänning, gissar på minst 11V, men @Mercury_44XS kanske har koll även på detta. Redigerad 14 Juli av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ch80 0 Postad 14 Juli 36 minuter sedan skrev guestsson: I tidigare trådar har problem med Optimax ofta visat sig att vara relaterade till dåligt startbatteri. De verkar vara mycket petigare med batterispänningen under start än andra motorer. Jag tycker därför att det kan vara lämpligt att mäta spänningen vid startmotorn under startförsök. Mätning vid startmotorn tar även hänsyn till ev. höga spänningsfall i batterikablar och anslutningar. Jag har inte koll på lägsta acceptabla spänning, gissar på minst 11V, men @Mercury_44XS kanske har koll även på detta. Har också läst om detta, därav köpte jag ett nytt batteri. Slängde dit ett nytt AGM marin batteri på 105 Ah och 925 CCA, du menar dock kanske att det skulle vara dåliga anslutningar som gör att den inte orkar leverera tillräckligt till startmotor ?!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 197 Postad 14 Juli Har för mig att Smartcraft instrument varnar när spänningen underskrider 10.8 V men det finns inget alarm i fjärreglaget via summern för låg batterispänning. Batterikapaciteten skall däremot inte underskrida 850 CCA vilket den inte gör i detta fall och som jag skrev tidigare, ladda batteriet innan fortsatt felsökning. Batteriet är ju nytt och på 925 CCA så det lär ju inte vara något fel där om det var fulladdat när det monterades in. Kolla ev. spänningsfall i huvudströmbrytaren samt före och efter startrelä men gå inte längre in i elsystemet, kan ställa till mer problem än nödvändigt. Det är bättre att vänta på utbildad personal som vet vad de gör och kan läsa av ev. felkoder samt åtgärda och radera dessa. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 197 Postad 15 Juli Hittade värden för batterispänning nu. Min. 10.5 V på batteri eller huvudströmbrytarens utgång. Min. 9.5 V på startmotorn eller startsolenoidens utgång. Vid 9.5 V lär ju knappt startmotorn orka dra runt motorn över huvud taget. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklasss 16 Postad 15 Juli Jag misstänker starkt membranen som sitter på din fuel Rail. Sitter ett membran för luft och en för bränsle. Går det hål i de så kan motorn va omöjlig att få igång. Ta ur de och kolla på de noggrant, MEN, när det ska monteras tillbaka krävs specialverktyg för att inte klämma membranen. Rekommenderar inte att montera tillbaka de utan specialverktyg men du kan alltid ta loss de och kolla om de gått hål för att underlätta för din mekaniker. Kolla på YouTube "replace optimax diapghram" kallas även tracker valve i staterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 197 Postad 16 Juli 9 timmar sedan skrev Niklasss: Jag misstänker starkt membranen som sitter på din fuel Rail. Sitter ett membran för luft och en för bränsle. Går det hål i de så kan motorn va omöjlig att få igång. Ta ur de och kolla på de noggrant, MEN, när det ska monteras tillbaka krävs specialverktyg för att inte klämma membranen. Rekommenderar inte att montera tillbaka de utan specialverktyg men du kan alltid ta loss de och kolla om de gått hål för att underlätta för din mekaniker. Kolla på YouTube "replace optimax diapghram" kallas även tracker valve i staterna. Membranen som @Niklasss nämner är tryckreglingsventiler i insprutningssystemet. De kan vara dåliga men detta är inget jag rekommenderar att man byter själv, dels är de dyra och bränsleventilen kostar ca 2000 kr och det är som tidigare nämnt stor risk att de blir felmonterade eller går sönder vid montering och då är det utkastade pengar. Funktionen för dessa tryckregleringsventiler kontrollerar man med ett specialverktyg (manometrar) som kopplas in i systemet. Om dessa är dåliga visar detta sig oftast som svårtstartad motor med ojämn och ryckig gång. Om du hade dessa symptom innan din motor stannade och vägrade starta efter det, kan du ju påpeka det för verkstaden. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ch80 0 Postad 16 Juli 15 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Membranen som @Niklasss nämner är tryckreglingsventiler i insprutningssystemet. De kan vara dåliga men detta är inget jag rekommenderar att man byter själv, dels är de dyra och bränsleventilen kostar ca 2000 kr och det är som tidigare nämnt stor risk att de blir felmonterade eller går sönder vid montering och då är det utkastade pengar. Funktionen för dessa tryckregleringsventiler kontrollerar man med ett specialverktyg (manometrar) som kopplas in i systemet. Om dessa är dåliga visar detta sig oftast som svårtstartad motor med ojämn och ryckig gång. Om du hade dessa symptom innan din motor stannade och vägrade starta efter det, kan du ju påpeka det för verkstaden. //Pär Ingen lustig gång på motorn varken vid provkörning innan köp eller på dom första 25 min. på jungfruresan, den dog som om man vrider av nyckeln vid lågfart på strax över tomgångsvarv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 197 Postad 16 Juli Hoppas du får hjälp av utbildade mekaniker med rätt utrustning som löser problemet snabbt. Det är jättesvårt att sitta på distans och komma med ledtrådar och det är i stort sett omöjligt att peka ut ett fel direkt även på helt vanliga utombordare med förgasare. Tänk på att endast använda Mercury DFI 2-stroke oil i oljetanken och kör helst på 98 oktan som innehåller <5% etanol samt betydligt mindre skadliga tillsatser/bionafta. Var noga med konservering om du ska göra det själv och använd endast de produkter som rekommenderas för detta ändamål. Spara inte på gammal bensin, den håller inte över vintern. Har du instruktionsbok? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ch80 0 Postad 16 Juli 1 minut sedan skrev Mercury_44XS: Hoppas du får hjälp av utbildade mekaniker med rätt utrustning som löser problemet snabbt. Det är jättesvårt att sitta på distans och komma med ledtrådar och det är i stort sett omöjligt att peka ut ett fel direkt även på helt vanliga utombordare med förgasare. Tänk på att endast använda Mercury DFI 2-stroke oil i oljetanken och kör helst på 98 oktan som innehåller <5% etanol samt betydligt mindre skadliga tillsatser/bionafta. Var noga med konservering om du ska göra det själv och använd endast de produkter som rekommenderas för detta ändamål. Spara inte på gammal bensin, den håller inte över vintern. Har du instruktionsbok? //Pär Saknar instruktionsbok, har du någon på pdf så mottages det tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ch80 0 Postad måndag kl 13:22 För info så är nu problemet löst, hämtade hem båten idag från verkstad, slutade i två fel, det första felet var gummipackningen som sitter uppe på högtryckspumpen och tätar mot inlopp till insprut, det var söndersprucket, nästa fel som uppdagde sig var en kabel som satt löst i en skarv till Defa startspärr, så nu får vi hoppas på att den går sommaren ut…. 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser