Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
Georg_Ohm

Varför kan jag inte tända den lilla brännaren?

Rekommendera Poster

Jag har en Techimpex-spis, tvålågig.

Den stora brännaren och dess tändare fungerar som den skall.

Men inte den lilla brännaren, ja den fungerar om man tänder den med en vanlig tändare, men gsen tänds inte med den inbyggda peizeoelktroniska tändaren.

Det blir en gnista, provat med nytt batteri, men gnistan blir inte bättre. Har slipat på brännarkransens gods så att den blir ordentligt jordad i spisens chassi, har kopplat om så att den stora och lilla brännarens ”gnistgrej” bytt plats, men det funkar inte. Petade även med en synål i lilla bålet i utströmningsmunstycket.  Elektronikboxen och batterihållaren är utbytta för några år sedan. Det fungerade lika dåligt då gasolflaskan var nyfylld.
Det verkar som om gasen inte når gnistan,  båten har lätt slagsida åt bb, pga nästan fulla bränsle- och vattentankar, om nu gasen rinner nedåt bort från gnistgapet… men med den teorin skulle inte heller den stora brännarens tändning fungera.

Någon som kan ha en förklaring?

Nu är detta inget akut problem på något sett, då jag kan tända brännaren med en vanlig långhalsad extern tändare, men jag är av den åsikten att om det nu finns en inbyggd tändare skall den fungera.

Jag tänker inte skruva isär grejerna nu när vi är ute med båten, då risken kan vara att orsaka nya fel som i sin tur orsakar att vi får äta kall mat…

IMG_1213.jpeg

IMG_1214.jpeg

IMG_1215.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja kan ni tända med en vanlig "långhalständare" så gör det så länge.

Tänder ni då framifrån eller på sidan av brännaren?

Blir det samma effekt på brännaren som inte tänder med Piezotändaren som tidigare?

Jämför även gnistorna på lilla och stora brännaren om de är lika kraftiga och färgen på gnistan.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tro är att ju kortare en gnista är, dessdå varmare.

Högre energi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Ja kan ni tända med en vanlig "långhalständare" så gör det så länge.

Tänder ni då framifrån eller på sidan av brännaren?

Blir det samma effekt på brännaren som inte tänder med Piezotändaren som tidigare?

Jämför även gnistorna på lilla och stora brännaren om de är lika kraftiga och färgen på gnistan.

Mvh

Pär

Jag har testat att tända på olika ställen varvet runt, men med kokkärl på brännren tänder vi ”klockan 6”. Det blir ingen skillnad.

Ibland tar det en stund innan jag får en låga runt om, därför funderar jag på om gasen inte kommer ut hela varvet runt.

3 timmar sedan skrev Hybro:

Min tro är att ju kortare en gnista är, dessdå varmare.

Högre energi.

Jag har inte mätt avståndet, men gnistorna ser likadana ut, samma ljusblå färg. Jag har även slipat bort oxid på ginstkatoden, eller om det är en anod, kittlar rätt bra om man sätter fingern emot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ibland tar det en stund innan jag får en låga runt om, därför funderar jag på om gasen inte kommer ut hela varvet runt.

Kan ju vara din brännare alt. munstycket som är lite dåligt eftersom det tar tid för lågan att sprida sig runt brännaren.

Allt åtdraget under så inget är löst och ingen gasollukt?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har svårt att tända vår spis på "full fart", men det funkar bra om man vrider ner gasen på minsta värme.

Min teori om det är att vår regulator ger lite för hägt tryck, då det blir lite för bra fjutt på gasen och då blåser den första lilla lågan som tänds av gnistan ut sig själv innan resten av brännaren hinner tända.

Jag tycker det brukar hjälpa att dra ner lågan och upp igen för att få brännaren att tända runt om.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan även hjälpa att låta gasen strömma ut någon/några sekunder på minsta effekt innan man försöker tända.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mackey:

Vi har svårt att tända vår spis på "full fart", men det funkar bra om man vrider ner gasen på minsta värme.

Min teori om det är att vår regulator ger lite för hägt tryck, då det blir lite för bra fjutt på gasen och då blåser den första lilla lågan som tänds av gnistan ut sig själv innan resten av brännaren hinner tända.

Jag tycker det brukar hjälpa att dra ner lågan och upp igen för att få brännaren att tända runt om.

1 timme sedan skrev Mackey:

Det kan även hjälpa att låta gasen strömma ut någon/några sekunder på minsta effekt innan man försöker tända.

Jag skall test dess två tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Kan ju vara din brännare alt. munstycket som är lite dåligt eftersom det tar tid för lågan att sprida sig runt brännaren.

Allt åtdraget under så inget är löst och ingen gasollukt?

//Pär

Har penslat såpvatten på alla rör och kopplingar på undersidan, det är tätt.

Men spisen är minst 20 år gammal, klart att munstycken och annat kan fallera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara regulatorn som inte ger rätt tryck på gasolen.

Det kan vara rost under brännarlocket som stör utströmningen av gasolen från munstycket.

Det kan vara någon liten flaga i munstycket som stör utströmningen av gasolen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...