Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
  • 0
Wildeside

Breda skarndäck? Båt med styrhytt.

Fråga

Som titeln, vilka båtar har rejält breda skarn däck helst lite äldre båt 7 meter och uppåt med styrhytt. jag vill att både hunden och övriga kan gå bekymmersfritt förbi styrhytten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

19 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0
Postad (redigerade)

Det finns ju en del att välja på.

Själv har jag en Triton 29, påminner en hel del om Targa, Nordstar och Minor/Sargo i ungefär samma storlek.

På Triton är hytten placerad litet asymmetrisk så att sb däck är bredare än bb.

Det man kan tycka är en stor nackdel med dessa båtar är att dom har drev, eller det är väl en smaksak, smakar det så kostar det… det är ju mer underhåll än med rak axel, å andra sidan mer lättmanövrerad.

De senaste 10-15 åren har dessa båtar blivit gediget påkostade i frågan om inredning, bekvämligheter och inte minst motorer och marinelektronik, vilket kanske inte alltid är helt nödvändigt beroende på hur du skall använda båten.

 

Men sedan, vad är det du är ute efter? vad får det kosta? 
Targor finns ju från 25 fot och uppåt, äldre Minor likaså, och där kan det förekomma modeller med rak axel.

Men marknadslagarna styr, tillgång och efterfrågan driver upp priserna.

 

Sedan finns det ju en uppsjö av mindre hyttbåtar, Arovar heter väl någon, har utombordare och är i ungefär i  25 fotssegmentet.

 

Sedan, hur skall du använda båten? Dagur, transport, sportfiske, enstaka övernattningar eller en båt att tillbringa flera veckor i sträck i?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns ju en del att välja på.

Själv har jag en Triton 29, påminner en hel del om Targa, Nordstar och Minor/Sargo i ungefär samma storlek.

På Triton är hytten placerad litet asymmetrisk så att sb däck är bredare än bb.

Det man kan tycka är en stor nackdel med dessa båtar är att dom har drev, eller det är väl en smaksak, smakar det så kostar det… det är ju mer underhåll än med rak axel, å andra sidan mer lättmanövrerad.

De senaste 10-15 åren har dessa båtar blivit gediget påkostade i frågan om inredning, bekvämligheter och inte minst motorer och marinelektronik, vilket kanske inte alltid är helt nödvändigt beroende på hur du skall använda båten.

 

Men sedan, vad är det du är ute efter? vad får det kosta? 
Targor finns ju från 25 fot och uppåt, äldre Minor likaså, och där kan det förekomma modeller med rak axel.

Men marknadslagarna styr, tillgång och efterfrågan driver upp priserna.

 

Sedan finns det ju en uppsjö av mindre hyttbåtar, Arovar heter väl någon, har utombordare och är i ungefär i  25 fotssegmentet.

 

Sedan, hur skall du använda båten? Dagur, transport, sportfiske, enstaka övernattningar eller en båt att tillbringa flera veckor i sträck i?

Tanken är väl mer en båt som man kan tillbringa 1-2 veckor på semestern för 2-3 personer och mellanstor hund (35kg)  och inte kostar mycket mer än 200,000:- Skicket vid inköp är mindre viktigt men helst en välbevarad inombordare.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
26 minuter sedan skrev Wildeside:

Tanken är väl mer en båt som man kan tillbringa 1-2 veckor på semestern för 2-3 personer och mellanstor hund (35kg)  och inte kostar mycket mer än 200,000:- Skicket vid inköp är mindre viktigt men helst en välbevarad inombordare.

7 meter och de kraven brukar tyvärr innebära att "walk around" båtarna stryks från listan. 

Jag har en snipa, Saga 27, som för att inte vara en "walk arlund" har hyfsat breda skarndäck, i alla fsll i mitt tycke. Obehindrat tar man sig kanske inte till cockpit, men det är inte en svår balansgång som på många båtar i 7 metersklassen som man kan bo i 1-2 veckor.

Billig är den oxå, och för prislsppen stora utrymmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Boanjohan:

7 meter och de kraven brukar tyvärr innebära att "walk around" båtarna stryks från listan. 

Jag har en snipa, Saga 27, som för att inte vara en "walk arlund" har hyfsat breda skarndäck, i alla fsll i mitt tycke. Obehindrat tar man sig kanske inte till cockpit, men det är inte en svår balansgång som på många båtar i 7 metersklassen som man kan bo i 1-2 veckor.

Billig är den oxå, och för prislsppen stora utrymmen.

Jag sker iof "helst lite äldre båt 7 meter och uppåt" så just 7 meter va inget krav.

Saga 27 är en trevlig båt men kan inte hålla med om att det är breda skarndäck så att hunden och jag skulle kunna gå mer eller mindre obehindrat, börjar bli gammal o sliten så jag orkar inte lyfta hunden i och upp ur jollen så länge till. En avmastad segelbåt skulle vara bra men dom har ingen styrhytt och har dom det så heter det motorseglare😀 och har oftast smala skarndäck.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
39 minuter sedan skrev Wildeside:

Jag sker iof "helst lite äldre båt 7 meter och uppåt" så just 7 meter va inget krav.

Saga 27 är en trevlig båt men kan inte hålla med om att det är breda skarndäck så att hunden och jag skulle kunna gå mer eller mindre obehindrat, börjar bli gammal o sliten så jag orkar inte lyfta hunden i och upp ur jollen så länge till. En avmastad segelbåt skulle vara bra men dom har ingen styrhytt och har dom det så heter det motorseglare😀 och har oftast smala skarndäck.

Missade det där med "uppåt"🙂

 

En motorseglare som funkar lika bra utan mast och med brett skarndäck och som finns under 200.000 (även under 100.000) är "Trålaren". 

Typ som en lite mindre Nauticat 33. De var väl självbyggen och varierar i "finnish" därefter.

Nackdelen är väl att det fortsatt är ett insteg från skarndäck till sittbrunn/doghouse. Version utan akterruff är nog därför att föredra.

 

Annars någon äldre Holländsk stålbåt borde ju ha breda skarndäck.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2 timmar sedan skrev Wildeside:

Tanken är väl mer en båt som man kan tillbringa 1-2 veckor på semestern för 2-3 personer och mellanstor hund (35kg)  och inte kostar mycket mer än 200,000:- Skicket vid inköp är mindre viktigt men helst en välbevarad inombordare.

Det låter ju som omöjlig kompromiss, om du nu inte skrev en nolla för litet i priset.

Om det allmänna skicket på en båt är mindre bra eller mindre viktigt är många gånger motorns skick likadant.

 

Vi är två vuxna och hade tills för några säsonger sedan en rätt stor hund på 30 kg, och det kunde bli trångt, särskilt som hunden ville vara med ute på däck vid krångliga tilläggningar. Men det där med nedsänkta gångbord och ”promenera runt” passar både hundar, barnbarn och andra kreatur bra. Som pensionär kanske man även kan få plats med en smalspårig rollator.

 

Det låter nog mer som om du skall titta på båtar i åtta till åttaochenhalmetersegmentet, 26, 27, 28 fot någonting och då vara beredd på att betala mer, kanske 500.000 eller däromkring.

 

Men som redan föreslagits finns det ju andra litet mer udda båttyper, jag har de senaste sett en och annan ”holländsk stålbåt” på Blocket, typ ”Steel Lady” (som kan vara på +30 fot) och liknande, dom brukar nu vara i varierande skick, inte direkt alltid så välputsade, mycket utrymmen inombords och ute på däck, men kan ju då vara mer eller mindre hemmabyggen med allt vad det innebär i mer eller mindre konstiga eller geniala lösningar på olika problem som bara existerade i byggarens tankevärld. Men ibland är skrov och däcksbyggnad utförda på varv, ibland är dom utförda av någon som gått en svetskurs men missade den etiska designkursen.

Det finns även välhållna exemplar som i sin helhet är varvsbyggda, men den gemene båtspekulanten är rädd för stål och järnoxid varvid priserna på stålbåtar iallmänhet är lägre i förhållande till storlek. Alltså mycket båt för pengarna, kan även vara många problem för pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det låter ju som omöjlig kompromiss, om du nu inte skrev en nolla för litet i priset.

Om det allmänna skicket på en båt är mindre bra eller mindre viktigt är många gånger motorns skick likadant.

 

Vi är två vuxna och hade tills för några säsonger sedan en rätt stor hund på 30 kg, och det kunde bli trångt, särskilt som hunden ville vara med ute på däck vid krångliga tilläggningar. Men det där med nedsänkta gångbord och ”promenera runt” passar både hundar, barnbarn och andra kreatur bra. Som pensionär kanske man även kan få plats med en smalspårig rollator.

 

Det låter nog mer som om du skall titta på båtar i åtta till åttaochenhalmetersegmentet, 26, 27, 28 fot någonting och då vara beredd på att betala mer, kanske 500.000 eller däromkring.

 

Men som redan föreslagits finns det ju andra litet mer udda båttyper, jag har de senaste sett en och annan ”holländsk stålbåt” på Blocket, typ ”Steel Lady” (som kan vara på +30 fot) och liknande, dom brukar nu vara i varierande skick, inte direkt alltid så välputsade, mycket utrymmen inombords och ute på däck, men kan ju då vara mer eller mindre hemmabyggen med allt vad det innebär i mer eller mindre konstiga eller geniala lösningar på olika problem som bara existerade i byggarens tankevärld. Men ibland är skrov och däcksbyggnad utförda på varv, ibland är dom utförda av någon som gått en svetskurs men missade den etiska designkursen.

Det finns även välhållna exemplar som i sin helhet är varvsbyggda, men den gemene båtspekulanten är rädd för stål och järnoxid varvid priserna på stålbåtar iallmänhet är lägre i förhållande till storlek. Alltså mycket båt för pengarna, kan även vara många problem för pengarna.

Vet inte i vilken värld du lever i, men jag köpte en Winga 30 för 35.000:- som har hemma byggd överbyggnad med breda skarndäck och med en bra motor som fungerat väl. Den va i sämre skick invändigt men motorn va bra, så sakta men säkert har jag fixat till den invändig. Så nog finns det båtar men inte så att det dräller av dom, då skulle jag inte behöva fråga efter dom i ett forum men nu är det dax att titta efter en annan båt så jag ställde frågan uti från mina behov och inte efter dina uppfattningar om storlek o priser. Ber om ursäkt för den sura tonen, men jag vet att det går att hitta hyffsat bra båtar till vrakpriser pga att någon tröttnat eller inte orkar hålla på med båten.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2 timmar sedan skrev Wildeside:

Vet inte i vilken värld du lever i, men jag köpte en Winga 30 för 35.000:- som har hemma byggd överbyggnad med breda skarndäck och med en bra motor som fungerat väl. Den va i sämre skick invändigt men motorn va bra, så sakta men säkert har jag fixat till den invändig. Så nog finns det båtar men inte så att det dräller av dom, då skulle jag inte behöva fråga efter dom i ett forum men nu är det dax att titta efter en annan båt så jag ställde frågan uti från mina behov och inte efter dina uppfattningar om storlek o priser. Ber om ursäkt för den sura tonen, men jag vet att det går att hitta hyffsat bra båtar till vrakpriser pga att någon tröttnat eller inte orkar hålla på med båten.

Sannolikt lever vi i samma värld, men har olika åsikter om vad som är en sjövärdig båt och vad som inte är det. Men lika sannolikt är det väl att vi inte tittar på samma annonser på Blocket och annorstädes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sannolikt lever vi i samma värld, men har olika åsikter om vad som är en sjövärdig båt och vad som inte är det. Men lika sannolikt är det väl att vi inte tittar på samma annonser på Blocket och annorstädes.

Hur kan du börja diskutera sjövärdigheten innan jag ens vet vad det är för båt jag är ute efter??????????????????

Om båten måste kosta 500.000 eller däromkring för att vara sjövärdig. Har inte ägt en båt i närheten av 500.000:- så då får jag konstatera att jag aldrig ägt en sjövärdig båt och måste haft otrolig tur som seglat och åkt motorbåt i över 40 år utan några större problem, både inomskärs och ute på öppna havet.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

du får väl göra som jag.

köp en gammal skuta.

kostnad långt under 100 000

36780795_10155900301004865_1171729449863872512_n.jpg.0a604cb249d4fb10af3547a27072ac3f.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Man ska inte blands ihop sjövärdighet och komfort/finnish/renlighet (eller vad man nu vill kalla det......slott eller koja....sunkig eller de Lux).

 

Sök "stålbåt" på blocket, finns många i en vid pallett av skick och utrustning, med lite slagsida mot det (i mitt tycke) sunkigare exemplaren (ofta hemmabyggen) men finns även godbitar i konkurenskraftiga priser. 

 

Många har bra bredd på skarndäck med rejält räckverk att hålla sig i. 

 

Är också bra alternativ till en skuta om man inte gillar trä (min definition av skuta är att den är byggd i trä).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)

Trä går bort som skrovmaterial, stål vet jag inte mycket om men får kanske börja fundera åt det hållet. Har tittat en del på båtar i Holland eftersom jag är sugen på att åka på kanalerna, så det kan vara en ide att köpa en båt där och tuffa hem den i maklig takt. Måste lära mej hur man gör tjockleksmätning av skrov om det blir aktuellt.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2 timmar sedan skrev Boanjohan:

Sök "stålbåt" på blocket, finns många i en vid pallett av skick och utrustning, med lite slagsida mot det (i mitt tycke) sunkigare exemplaren (ofta hemmabyggen) men finns även godbitar i konkurenskraftiga priser. 

Inga större fel på stålbåtar såvida de inte är ett dåligt utfört "hemmabygge" med undermåliga svetsfogar och dålig passning.

Har många fördelar jämfört med båtar byggda i trä eller glasfiberarmerad polyester och klarar mindre grundkänningar betydligt bättre och utan risk för skador i ytskikt som senare leder till läckage eller sönderfrysning av laminat.

Om jag ska nämna någon nackdel med stålbåtar så är det att de kan vara ganska högljudda p.g.a. dåligt isolerade motorrum och att vibrationer sprider sig p.g.a. dålig motorupphängning och avsaknad av CV-knut/trycklager på propelleraxel. Men detta kan ju åtgärdas om man tycker det är irriterande.

 

Kollade lite snabbt på Blocket och där fanns några stålbåtar som kanske kan vara intressanta.

Den här kanske:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/stalbat_cascaruda_850_ak/1402007720

Under max. budget...

 

Mvh

Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag hade gärna haft en stålbåt, men jag hade haft som absolut krav att insidan av hela skrovytan ska vara enkelt åtkomlig, utan att behöva demontera massa inredning. Så det går att inspektera ordentligt, och åtgärda om man upptäcker nåt.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Inga större fel på stålbåtar såvida de inte är ett dåligt utfört "hemmabygge" med undermåliga svetsfogar och dålig passning.

Har många fördelar jämfört med båtar byggda i trä eller glasfiberarmerad polyester och klarar mindre grundkänningar betydligt bättre och utan risk för skador i ytskikt som senare leder till läckage eller sönderfrysning av laminat.

Om jag ska nämna någon nackdel med stålbåtar så är det att de kan vara ganska högljudda p.g.a. dåligt isolerade motorrum och att vibrationer sprider sig p.g.a. dålig motorupphängning och avsaknad av CV-knut/trycklager på propelleraxel. Men detta kan ju åtgärdas om man tycker det är irriterande.

 

Kollade lite snabbt på Blocket och där fanns några stålbåtar som kanske kan vara intressanta.

Den här kanske:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/stalbat_cascaruda_850_ak/1402007720

Under max. budget...

 

Mvh

Pär

Den verkar vara åt det hållet jag kan tänka mej, såg iof lite udda ut men det ser man och kan bedöma bättre om man masar sig iväg o tittar på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev raol:

Jag hade gärna haft en stålbåt, men jag hade haft som absolut krav att insidan av hela skrovytan ska vara enkelt åtkomlig, utan att behöva demontera massa inredning. Så det går att inspektera ordentligt, och åtgärda om man upptäcker nåt.

 

Håller fullständigt med dej att det vore det ultimata.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
19 minuter sedan skrev Wildeside:

Den verkar vara åt det hållet jag kan tänka mej, såg iof lite udda ut men det ser man och kan bedöma bättre om man masar sig iväg o tittar på den.

Jag tyckte den såg bra ut på bilderna men det bästa är ju att se det IRL och verkligen kolla allt.

Det enda jag har att invända är den branta höjdskillnaden mellan skarndäck och akterdäck (ovan akterruffen), ser högt ut på bilderna men är kanske inte så i verkligheten.

//Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det ligger en Triton 29 ute på Blocket.

Men den är ju över trådskaparens budget, men kanske det finns nån annan intressent?

Triton 29 på Blocket på Tjörn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
48 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det ligger en Triton 29 ute på Blocket.

Men den är ju över trådskaparens budget, men kanske det finns nån annan intressent?

Triton 29 på Blocket på Tjörn.

🤣lite lätt över budgeten

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...