Hybro 1 374 Postad 3 Juli , 2025 (redigerade) Ja, Windex t ex visar ju vart det blåser ifrån. Så även info från Klackens fyr, norra Vänern. https://iot.mittnat.nu/dashboard/2e8be910-0fae-11ec-b51a-f370c24ba539?publicId=e47c04f0-106f-11ec-b51a-f370c24ba539 Men när man kollar t ex SMHI, så visar vindpilarna varthän det blåser. Händer ibland att jag tar fel.... Då blir det att kika i masttoppen, om man är på båten. Hemma har jag faktiskt satt upp en Windex. Redigerad 3 Juli , 2025 av Hybro . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 992 Postad 3 Juli , 2025 Spontant tycker jag det blir fel att titta på en bild eller karta och tänka att en pil i bilden visar från vilket håll någonting kommer. Det är svårt att läsa bilden som att det blåser 12 m/s från SV. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 726 Postad 3 Juli , 2025 4 timmar sedan skrev Mackey: Spontant tycker jag det blir fel att titta på en bild eller karta och tänka att en pil i bilden visar från vilket håll någonting kommer. Det är svårt att läsa bilden som att det blåser 12 m/s från SV. Håller helt med, jag tolkar bilden från Klackens fyr som att det i bilden ovanför blåser från Nordost. Öppnade länken till Klackens fyr och kunde inte hitta någon i text angiven vindriktning som förklarar att pilen pekar i motvind. Mycket förvirrande tycker jag. En Windex är en vindflöjel och pekar då naturligt mot vinden pga hur en vinflöjel fungerar och jag gissar de flesta vet hur man tolkar en vinflöjel. Lika så en strut (dom också är en vindflöjel) är rätt självförklarande i hur man ska läsa av vindriktningen. Digitala pilar är däremot knte självklara och därför bgukar de vara mer pedagogiska/intuitiva och peka vart något är på väg. Tänk en vägbeskrivning i Google Maps som inför varje korsning etc skulle visa varifrån du kommer..... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 374 Postad 3 Juli , 2025 49 minuter sedan skrev Boanjohan: Tänk en vägbeskrivning i Google Maps som inför varje korsning etc skulle visa varifrån du kommer..... Eller en pil som pekar bort från hänvisningsskylt till WC. Kan ju bli ren katastrof. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matvik 2 Postad 25 Maj On 7/3/2025 at 3:16 PM, Hybro said: Eller en pil som pekar bort från hänvisningsskylt till WC. Kan ju bli ren katastrof. Jag håller med om att det är klart förvirrande att de digitala tjänsterna visar hållet det blåser mot, istället för ifrån. Lyssnar man på vädret i radion så är det nordliga vindar på vintern, och då menar man att det blåser ifrån norr. Säger nån att det blåser sydliga vindar, vet man ju att det är varma vindar från sydeuropa och inte alls från nordpolen. När jag gick navigationsutbildningen så var den också tydlig, även om det är många år sedan nu. Nordliga vindar = vinden blåser ifrån norr. Nordliga strömmar = vattnet strömmar mot norr. Som vanligt var det bättre förr... :-D Men visst är det förvirrande. Visst, om någon ska visa vägen så är det ju förbannat kontraproduktivt att de pekar åt andra hållet än dit jag ska. Helt enig. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matvik 2 Postad 25 Maj Här kommer förresten SMHI's egna definition av hur man mäter vind, klippt från deras egna "Kunskapsbank" 2026: Vindriktningen anger från vilket håll det blåser i form av väderstreck eller ett gradvärde. En sydlig vind kommer således från söder vilket också kan anges som 180 grader. 360 grader betyder att vinden kommer ifrån norr, ej att förväxlas med 0 grader som anges då det är vindstilla eller växlande vind. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 374 Postad 25 Maj (redigerade) Grubbleriet är som värst innan jag åker till båten från bostaden i norra Värmland. På båten har jag inga problem... Seglar allt som oftast. Redigerad 25 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 629 Postad 25 Maj Windexen pekar väl ut den riktning dit man ska? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 012 Postad 26 Maj (redigerade) Precis denna oklarhet ställdes jag inför när jag fixade webbsidan samt lokala skärmbilden på väderstationen i vår hemmahamn för ett par år sedan: En del ville ha det på ena sättet, medan andra tyckte instrumentets "visare" skulle tolkas tvärtom. Att ändra "visaren" till en kortare och något mindre pilliknande gjorde inte heller att alla blev överens. Slutade med att texten under "instrumentet" ändrades och kompletterades med ordet "från". En enkel lösning och så var (nästan) alla nöjda. Och det viktigaste - indikeringen kunde inte misstolkas längre: Redigerad 26 Maj av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 012 Postad 26 Maj 17 timmar sedan skrev Matvik: Här kommer förresten SMHI's egna definition av hur man mäter vind, klippt från deras egna "Kunskapsbank" 2026: Vindriktningen anger från vilket håll det blåser i form av väderstreck eller ett gradvärde. En sydlig vind kommer således från söder vilket också kan anges som 180 grader. 360 grader betyder att vinden kommer ifrån norr, ej att förväxlas med 0 grader som anges då det är vindstilla eller växlande vind. Jo, men nu var nog oklarheten när inte ens SMHI talar om grader eller benämner väderstrecken med ord, utan ritar en pil istället. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 374 Postad 26 Maj (redigerade) 17 timmar sedan skrev excel319: Windexen pekar väl ut den riktning dit man ska? Jo... Sant om det är vindstilla 0 m/s och båten gör fart frammåt genom vattnet. Redigerad 26 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 239 Postad 27 Maj 2026-05-26 vid 13:52 skrev IngemarE: Jo, men nu var nog oklarheten när inte ens SMHI talar om grader eller benämner väderstrecken med ord, utan ritar en pil istället. Man kan ju då undra varför ett statligt verk inte väljer att hålla sig till en inarbetad standard. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matvik 2 Postad 28 Maj On 5/27/2026 at 3:22 PM, Georg_Ohm said: Man kan ju då undra varför ett statligt verk inte väljer att hålla sig till en inarbetad standard. Precis, deras egna kunskapsbank säger att man anger var det blåser ifrån. Dvs nordliga vindar är vindar ifrån norr. Samtidigt ritar man "pilar" i sina mobilappar och webbsidor som pekar tvärt om, åt det håll som vinden är på väg mot. Förbannat ondödigt förvirrande. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 992 Postad 29 Maj 13 timmar sedan skrev Matvik: 2026-05-27 vid 15:22 skrev Georg_Ohm: Man kan ju då undra varför ett statligt verk inte väljer att hålla sig till en inarbetad standard. Precis, deras egna kunskapsbank säger att man anger var det blåser ifrån. Dvs nordliga vindar är vindar ifrån norr. Samtidigt ritar man "pilar" i sina mobilappar och webbsidor som pekar tvärt om, åt det håll som vinden är på väg mot. Förbannat ondödigt förvirrande. Det är väldigt logiskt att pilar som ritas visar vindriktningen något färdas i tycker jag. Dessa båda bilder visar två helt olika saker för mig. Det blåser åt SV resp. det blåser från SV. Det senare/nedre alternativet är inte alls solklart, det är bara så jag uppfattar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 139 Postad 30 Maj För mig visar båda bilderna samma sak - det blåser sydvästlig vind. Som jag ser det är den avgörande frågan vad pilen symboliserar. Är det själva vinden eller är det en vindflöjel? Sammanhanget avgör, ibland är det självklart: På en kartbild visar en pil alltid vindens riktning (vinden blåser åt det håll pilen visar). Om sammanhanget är en instrumenttavla med gradtal och/eller väderstreck, då symboliserar en pil (för mig) vindflöjeln och pekar åt det håll vinden kommer ifrån. Ibland är sammanhanget otydligt, som i SMHI:s app. Där finns varken instrumenttavla eller kartbild. Men där finns symboler (sol, moln, regn…) som är hämtade från metereologens kartbild, så för mig är det självklart att vindpilen också hör till det sammanhanget. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser