AndersAnkan 8 Postad 26 Juni Jag misstänker att jag har vatten i bensintanken Hur kan jag få bort utan att ta ut tanken? vad tror ni om denna idé jag kör båten till soppatorsk. Ser om jag kan slanga ut ngn bensin. Sen häller jag i 5 liter etanol. Sen slangar jag ut all etanol. Sen i med 5 liter till. Slanga ut. Sen i med 98 oktan? kan det funka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 95 Postad 26 Juni Hej Är du helt säker på att du har vatten i tanken? Har du ett vattenavskiljande bränslefilter? Om inte köp ett och installera... Om det är större mängder vatten i tanken: Det allra bästa är om du kan tömma tanken genom ordinarie dykrör som brukar sluta någon cm ovan tankbotten. Alternativt gå in i tanken via påfyllningsröret (demontera slangen) eller via uttaget för nivågivaren för att få ut det sista. Tyvärr saknar de flesta nyare fast installerade bensintankar manlucka vilket är det absolut bästa alternativet. Finns manlucka så ser man betydligt bättre och kan i princip suga upp till sista droppen. Se till att du lägger båten med slagsida åt BB eller SB alternativt akterut eller förut och då kommer ev. vatten att söka sig till lägsta punkten inne i tanken, sen tömmer du tanken med en hävert eller en elektrisk bränslepump (sugande). Det måste vara en bränslepump avsedd för bensin, absolut ingen borrmaskinspump eller något annat elektriskt driven pump. Inga metallföremål får stickas ner i tanken, kan bli gnistbildning från statisk laddning samt se till att tanken är jordad. 98 oktan är bättre än E10 (95 oktan), innehåller <5% etanol och betydligt mindre tillsatser som bionafta och andra utspädningsmedel. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 868 Postad 26 Juni Förr använde man ju K-sprit om man hade vatten i bränsletanken och den innehåller ju i huvudsak etanol som binder upp vattenmolekylerna. Men det är ju aldrig fel med en tankrengöring, och som redan nämnts så tänk på att bensin inte är att leka med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 229 Postad 26 Juni Prova att hälla i lite vanlig T-röd. Så har jag gjort de gånger jag hade vattenproblem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 628 Postad 27 Juni 11 timmar sedan skrev Ruskpricken: Prova att hälla i lite vanlig T-röd. Så har jag gjort de gånger jag hade vattenproblem. Eller köp några liter E85 på någon landmack om det fortfarande finns att köpa, det är billigare än T-röd om man skulle behöva mycket. 11 timmar sedan skrev AndersAnkan: Jag misstänker att jag har vatten i bensintanken I princip går det inte att få något vatten att stanna kvar i tanken eftersom det är etanol i dagens bensin och etanolen "suger upp" vattnet. Sedan kan ju alltid Murphy vara framme och förstöra så att du fått mycket vatten i tanken på något vis. Glömt stänga tanklocket? Fyllt färskvatten i fel tank? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser