Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
bobofender

Säkringskontroll

Rekommendera Poster

Hej. Hur kollar jag dessa två om det är säkringar osäker? Kommer klickande ljud? Har vickat lite på dom o sen har motorn startat men nu verkar det inte funka? Har en multimeter från biltema tips på kontroll?

20250625_135740.jpg

20250625_135747.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett relä, och att det motorn startar när du vickar på reläet är ju ett tecken på att det är glapp i anslutningarna.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är / var den inkopplad mot startmotorn?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Betydligt enklare för er som vill ha hjälp eller tips att få hjälp och tips om ni alltid skriver vad det är för motor, modellbeteckning och även serienummer, årsmodell är av mindre betydelse (oftast) då alla handböcker, reservdelskataloger mm är indelade efter modellbeteckning och serienummer. Det är bara vissa motortillverkare som går efter tillverkningsår vilket avser det år motorn är tillverkad och inte såld till kund, ex. en motor kan vara tillverkad 2010 men kundsåld 2012 och många gånger anges detta felaktigt som årsmodell.

Med korrekta uppgifter är det ganska enkelt att få fram elschema och kunna sätta sig in i vad som ev. kan vara problemet.

Ett startrelä/slavrelä tillhör ofta motorns elkretsar och inte båten om det gäller en framdrivnings-motor, all annan utrustning som bogpropellrar, ankarspel, elvinschar mm. har separata kretsar som inte tillhör framdrivningsmotorn.

 

Instruktionsbok är det många som saknar eller glömmer bort att de har liggande någonstans.

Saknar man instruktionsbok kan man söka på internet och det finns ofta instruktionsböcker för gratis nedladdning. Skriv ut, sätt in i en pärm och förvara i båten. Mobiltelefon i är bra i många lägen men en vanlig papperskopia slår allt och är inte beroende av täckning eller batteritid.

 

Mvh

Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

 

Betydligt enklare för er som vill ha hjälp eller tips att få hjälp och tips om ni alltid skriver vad det är för motor, modellbeteckning och även serienummer, årsmodell är av mindre betydelse (oftast) då alla handböcker, reservdelskataloger mm är indelade efter modellbeteckning och serienummer. Det är bara vissa motortillverkare som går efter tillverkningsår vilket avser det år motorn är tillverkad och inte såld till kund, ex. en motor kan vara tillverkad 2010 men kundsåld 2012 och många gånger anges detta felaktigt som årsmodell.

Med korrekta uppgifter är det ganska enkelt att få fram elschema och kunna sätta sig in i vad som ev. kan vara problemet.

Ett startrelä/slavrelä tillhör ofta motorns elkretsar och inte båten om det gäller en framdrivnings-motor, all annan utrustning som bogpropellrar, ankarspel, elvinschar mm. har separata kretsar som inte tillhör framdrivningsmotorn.

 

Instruktionsbok är det många som saknar eller glömmer bort att de har liggande någonstans.

Saknar man instruktionsbok kan man söka på internet och det finns ofta instruktionsböcker för gratis nedladdning. Skriv ut, sätt in i en pärm och förvara i båten. Mobiltelefon i är bra i många lägen men en vanlig papperskopia slår allt och är inte beroende av täckning eller batteritid.

 

Mvh

Pär

 

20250625_135937.jpg

20250625_135944.jpg

20250625_135824.jpg

Screenshot_20250625_212612_Gallery.jpg

Screenshot_20250625_212612_Gallery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev bobofender:

 

20250625_135937.jpg

20250625_135944.jpg

20250625_135824.jpg

Screenshot_20250625_212612_Gallery.jpg

Screenshot_20250625_212612_Gallery.jpg

Här är motorn 400timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev bobofender:

Här är motorn 400timmar.

Har tagit hem startmotorn o reläerna så får vi se återkommer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första relät 40/30A är ett växlande relä och verkar vara till om man har dubbla generatorer, se sidan 133 i bifogad manual.

 

Har du dubbla generatorer?

 

Det andra relät 70A kan antingen vara ett slavstartrelä eller till glödningen. Stod inte mer i kopplingsschemat, se sidan 131–132 i bifogad manual.

 

Polerna 85 och 86 är manöverström till reläerna där ena ansluts till jord och den andra får 12V matning via en strömställare.

 

Kolla funktion för relät via 85 och 86, enligt kopplingsschema är 85 jord.

 

På första relät är 30 inkommande och 87 och 87a är växlande utgång.

 

På andra relät är 30 inkommande och 87 utgång.

 

Kolla anslutningarna i relähållaren så de inte sitter löst och att de får kontakt med "tungorna" på relät.

Kolla så att relähållarens jordning sitter fast och fri från korrosion och oxider.

Gäller även övrig jordning, kolla så att alla jordkablar sitter fast och kabelskorna inte är dåligt pressade.

 

https://vetus.com/wp-content/uploads/345102.01_r08_2024-10_M_Line_EN.pdf

 

//Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

”Jord” har vi på kyrkogården, i trädgårdar och även i blomkrukor. 🙂

 

Numera, och sannolikt för att underlätta för trådskaparen, @bobofender, har vi minus, elektrisk minus, i motorns gods och ledningar som ansluter dit från batteriminus.

Det finns emellertid även en ”elektrisk jord” i vissa sammanhang ombord, men att blanda in den i denna diskussionen skapar sannolikt bara förvirring.

 

Ett relä kan enkelt sägas vara en fjärrstyrd strömbrytare eller omkopplare.

Ett relä kan oftast manövrera (bryta eller sluta kretsar) med en betydligt större ström än vad en enkel strömbrytare klarar av.

Bilden som @bobofender visar är ett standardrelä, väldigt vanligt alltså.

Anslutningen 85 är minus, 86 är ju då som redan nämnts plus, manöverström, det gör ingenting om man skiftar 85 och 86, relät fungerar ändå. Inuti är det en elektromagnet som påverkar ett par kontaktpunkter.

30 är ingång från exempelvis batteriplus (via säkring). 87 är utgången. Det finns en variant med växlande kontakter och har då även en anslutning som heter 87a.

 

Men många tycker ju att allt elektriskt ombord är väldigt mystiskt och svårt, det tycks vila ett magiskt lilablått ozonluktande skimmer över ledningar, strömbrytare, säkringar, relän och andra mystiska grejer med en eller några sladdar i någon ända.

 

Men, det är egentligen det mest logiska som finns, och det följer diverse naturlagar och hittar allmänhet inte på några egna dumheter, ja om det nu är vanlig analog el eller elektronik. Men så snart några digitala apparater skall tvingas kommunicera med varandra ombord kan det hända en massa dumheter, men oftast, tycker jag, händer det ingeting.

 

Instruktionsböcker är bra, och många kan man finna på nätet. Men dom kan vara skrivna av fackmänniskor som inte har en förståelse för att det är många som inte är insatta i ämnet. Dessutom kan dom vara översatta av någon okunnig chimpans eller i bästa fall en människa, eller idag vanligare av någon AI (alternativ intelligens) som inte fattar någonting om allting.

 

Så för din del, @bobofender, blir det väl att följa kablarna från ditt relä och se vad dessa tar vägen, sannolikt så går väl den från anslutningen 30 till en säkring, och den kan ju vara trasig.

När du väl funnit den kanske du kan se om den lilla tråden inuti har brunnit av, eller så kan vi förklara hur man mäter med en multimeter, jag tror vi har en massa standardsvar på sådant då frågan varit uppe många gånger tidigare. 
 

Startmotorn kan du ju låta någon fordonselekteisk firma kika på och testa. Om det är något fel på den brukar det bli billigare att reparera än att köpa en ny.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...