Jontebulk 0 Postad 21 Juli Hej Jag har precis köpt båt och i båten satt en Simrad go9 xse plotter. Jag är inte överens med navigationen alls. Är Simrad extra svåra för nybörjare? Väljer ja från punkt A till B så får ja ju ett grönt spår raka vägen över både land å grund. Försöker flytta spåret till där det går att åka , men det blir då spår överallt ungefär där jag nuddat med fingret. Sen till slut då ja fått fram ett spår , då är det en svart linje. Och djupkurvorna syns ibland och så försvinner dom. Och att lägga upp flera punkter blir bara ett gytter på skärmen. Det är säkert bara jag som är ovan än så länge , men hållit på snart i två veckor men blir inte klokare. Plotter är från 2017 och ja upplever den som ganska seg oxå. Går dom uppdatera? Eller är det värt att helt enkelt satsa på en ny? Ja har den i en Askeladden C61. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 246 Postad 21 Juli Jag hade en NSS8 och nu en NSX12 och håller med om att vissa saker kan vara svåra att förstå men att lägga en kurs brukar inte vara så svårt fast jag vet inte om Go-serien har samma upplägg som de modeller jag har haft? Finns inte autorouting så långtrycker man dit man ska och får ett rakt streck som du säger, sen trycker du på kurslinjen och får en prick som du flyttar dit du vill ha den genom att hålla på pricken och sedan flytta. Fortsätt sen tills du är nöjd. Men när du långtrycker på målet första gången bör du få alternativet automatisk kurs? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 246 Postad 21 Juli (redigerade) Gammal tråd med kanske samma problem? Se till att både plotter och kartan är uppdaterade. Redigerad 21 Juli av Makro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jontebulk 0 Postad onsdag kl 07:20 Tack så mycket för svar , ska se om jag kan uppdatera den då den är väldigt seg. Sjökortet är nytt så det bör ju vara rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser