Gå till innehåll
lördag 19 juli 2025
Sebbe78

Hur starkt behöver ett roder vara på en motorbåt med dubbla inombordare?

Rekommendera Poster

Hur starkt behöver ett roder vara på en motorbåt med dubbla inombordare på 165 hk var?

Slipade ner mitt ena roder eftersom ytskiktet hade släppt/lossnat på flera platser.

Har gått från att vara i det här skicket med nån blå ohärdad massa inuti:

IMG_1727.thumb.jpeg.6741b4c4130e46b9cf91ddc55f964573.jpeg

Till det här, där jag fyllt den stora utsågade delen med epoxi med 7% glasfiberklipp  Ytan är sedan dess spacklad med epoxispackel. 

IMG_1792.thumb.jpeg.d873d96e096bba230aedcbbf71f8b6ad.jpeg

Bör jag lägga ett lager glasfiberväv (600g) runtom eller kan jag måla med uv-skydd nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Sebbe78:

Till det här, där jag fyllt den stora utsågade delen med epoxi med 7% glasfiberklipp

Den lagning du gjort gör i princip inte rodret starkare än som det var när det var urslipat, då något måste du göra för att förstärka det.

Hur? är en annan fråga. Jag skulle nog göra om jobbet, men det går ju att förstärka utanpå också. Hur tjockt är svårt att säga tycker jag. Kanske som djupet på den GAP du sågat bort.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-06-24 vid 20:39 skrev Mackey:

Den lagning du gjort gör i princip inte rodret starkare än som det var när det var urslipat, då något måste du göra för att förstärka det.

Hur? är en annan fråga. Jag skulle nog göra om jobbet, men det går ju att förstärka utanpå också. Hur tjockt är svårt att säga tycker jag. Kanske som djupet på den GAP du sågat bort.

Va!? Menar du att jag ska lägga glasfiber runt rodret lika tjock som urgröpningen?

Då blir ju rodret typ runt?? Blir snarare en påle mer än ett roder 🤔

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså jag undrar ju hur stora påfrestningar ett (av två) roder kan utsättas för egentligen på en båt med två gamla inombordare. Båten maxar ca 20 knop men vi kör sällan ens hälften av det. 

Vid grov sjö med sidovindar antar jag att påfrestningarna är som störst. Men med tanke på vilket dåligt skick rodret var i när jag började - och det har ändå hållit - hur mycket påfrestningar kan det va?

Jag har bestämt mig för att sätta ett lager 600g biaxial väv runt om som är anpassad för epoxi. Kanske två? Det borde bli ordentligt starkt. Eller 🤔

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Din urgröpning som visas på bilden är alldeles för brant och du har i princip skapat en brottanvisning som du ytterligare försvagat genom att använda epoxi.

Vad händer om du råkar köra över något i vattnet, t.ex en stock som ligger och flyter strax under ytan? Eller måste lägga full dikt åt något håll i full fart för en undanmanöver? Eller missar att det lågvatten och kör över en grynna som man köra rakt över vid normalt vattenstånd?

Rodret är tillverkat i GRP laminat och bör (skall) repareras med GRP.

Glasfiberarmerad polyster gifter sig inte med epoxi, förstår inte varför alla skall laga med epoxi när det är ett glasfiberlaminat.

833666811_Skrmavbild2025-06-26kl_18_28_30.png.cbc4ac7ec9722d6c4dc9d2abac17ac34.png

Du borde slipat upp minst så här mycket och du hade inte behövt gå så djupt som du har gjort.

Nu har du ju t.o.m. varit inne och slipat i och försvagat hjärtstocken.

Sen börjar man med en smal remsa glasfibermatta och nästa lager skall överlappa 15–25 mm på vardera sidan beroende på djupet och urgröpningens vinkel. Därefter lägger man bredare och bredare matta hela tiden i flera lager som överlappar varandra, då uppnår man maximal styrka i reparationen.

Det allra bästa hade varit om du slipat ner lika mycket runt om hela roderbladet och sedan lagat med glasfibermatta och polyester samt avslutat med ett par lager topcoat som du sedan slipat med 240–320 torrslip och därefter 400 till 1000 våtslip om du inte ska bottenmåla.

Jag har fått lära mig för +40 år sedan av erfarna båtbyggare samt självstudier att man alltid skall reparera GRP laminat med glasfibermatta och polyester och glasfiberväv lägger man sist som ytmatta i ett laminat för att få en snygg finish om båten i fråga inte har en heltäckande innerline. Men detta slutade man med under tidigt 1970-tal, det var tidskrävande och dyrt att lägga väv...

Mvh

Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Din urgröpning som visas på bilden är alldeles för brant och du har i princip skapat en brottanvisning som du ytterligare försvagat genom att använda epoxi.

Vad händer om du råkar köra över något i vattnet, t.ex en stock som ligger och flyter strax under ytan? Eller måste lägga full dikt åt något håll i full fart för en undanmanöver? Eller missar att det lågvatten och kör över en grynna som man köra rakt över vid normalt vattenstånd?

Rodret är tillverkat i GRP laminat och bör (skall) repareras med GRP.

Glasfiberarmerad polyster gifter sig inte med epoxi, förstår inte varför alla skall laga med epoxi när det är ett glasfiberlaminat.

833666811_Skrmavbild2025-06-26kl_18_28_30.png.cbc4ac7ec9722d6c4dc9d2abac17ac34.png

Du borde slipat upp minst så här mycket och du hade inte behövt gå så djupt som du har gjort.

Nu har du ju t.o.m. varit inne och slipat i och försvagat hjärtstocken.

Sen börjar man med en smal remsa glasfibermatta och nästa lager skall överlappa 15–25 mm på vardera sidan beroende på djupet och urgröpningens vinkel. Därefter lägger man bredare och bredare matta hela tiden i flera lager som överlappar varandra, då uppnår man maximal styrka i reparationen.

Det allra bästa hade varit om du slipat ner lika mycket runt om hela roderbladet och sedan lagat med glasfibermatta och polyester samt avslutat med ett par lager topcoat som du sedan slipat med 240–320 torrslip och därefter 400 till 1000 våtslip om du inte ska bottenmåla.

Jag har fått lära mig för +40 år sedan av erfarna båtbyggare samt självstudier att man alltid skall reparera GRP laminat med glasfibermatta och polyester och glasfiberväv lägger man sist som ytmatta i ett laminat för att få en snygg finish om båten i fråga inte har en heltäckande innerline. Men detta slutade man med under tidigt 1970-tal, det var tidskrävande och dyrt att lägga väv...

Mvh

Pär

Mmm… just det ja det finns en regel för det där va, typ 12:1 eller nåt sånt när det gäller vinkeln eller ytan som ska fyllas upp. 
Fan. 
Det är så vansinnigt mycket att tänka på med båt. Man måste lära sig att plasta, lära sig motorer - som jag heller aldrig jobbat med. Det är en massa el, som jag är helt hopplös på. 

GRP vad betyder ens det? Är inte det glasfiber?? Blir så förvirrad! 😵💫 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GRP (akronym)= Glassfibre Reinforced Polyester

Lite enklare att skriva glasfiberförstärkt polyester.

Tyvärr gör man misstag men av misstagen lär man sig och man lär sig hela livet.

Bättre att ta reda på fakta innan man börjar och lyssna på de som har lång erfarenhet.

Det är ingen tillrättavisning när man ger råd men man måste lyssna och ta åt sig men i slutändan är det alltid en själv som bestämmer hur de vill göra men ha alltid råd och tips i åtanke och tänka efter två gånger istället för en eller ingen alls.

Vill du ha en reparation du kan lita på så bör du göra om och göra rätt, säkerheten framför allt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Vill du ha en reparation du kan lita på så bör du göra om och göra rätt, säkerheten framför allt!

Min främsta källa till sanning har varit youtube och boooy va de gillar epoxi där. 
Det används till precis allting!

Men. Om jag nu ska göra om o göra rätt, vad behöver jag då i materialväg. Vilka fabrikat kan man lita på?

Jag har handlat det senaste hos dockyard och de har ju även polyester, men vilken ska jag välja??

Och hur lång tid tar det för ett sånt tjockt lager att härda? Veckor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan köpa polyester var som helst bara det är polyester och härdare till detta.

Du skall inte lägga för tjocka lager i taget, en till två lager matta och låt det härda.

Sedan tvätta av ytan med aceton för att få bort ytvaxet och sedan lätt slipning med 120 till 180 torrslip eller 120 fiberrondell alternativt 120 lamellrondell.

Inte mer än 1,5-2% (max 2%) härdare och det härdar på 4–5 timmar beroende på omgivningstemperatur.

Slipa ner tills du får rätt vinkel och djup.

Sedan börjar du lägga en smal remsa, sedan en lite bredare, ytterligare en som är lite bredare o.s.v.

Polyester

Härdare

Glasfibermatta 300 gram eller 400 gram

Topcoat

Aceton (minst 1 liter)

Billiga penslar, billiga roller som tål styrén

Tandad aluminiumroller (smal) att trycka ut luftbubblor med

Glasspinnar i massor

Tomma glasförpackningar, yoghurtförpackningar i plast som tål styrén.

Medicinmått graderade och decilitermått.

Skyddskläder, skyddsmask (en för slip och en för plastning), skyddshandskar.

Har jag glömt något? Ja säkert...

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev Sebbe78:

Va!? Menar du att jag ska lägga glasfiber runt rodret lika tjock som urgröpningen?

Då blir ju rodret typ runt?? Blir snarare en påle mer än ett roder 🤔

Jag skulle som jag skrev gjort om jobbet. Laga med lika tjockt GAP utanpå som ursågningen skrev jag mest för att beskriva vad som krävs om du inte gör om jobbet.

Jag borde givetvis ha varit tydligare och direkt beskrivit hur du skulle ha gjort, men jag blev osäker på hur mycket man bör fasa av kanterna och skickade iväg svaret så långt jag skrivit för att sedan kolla upp hur mycket man bör fasa av i lagningen och komplettera. Något kom emelkan och jag glömde bort att komplettera svaret.

Sorry!

Mercury_44XS har beskrivit hur du bör göra.

PS

Personligen tycker jag som lekman att epoxi är trevligare att jobba med, men man måste vara noga med att dokumentera var man lagat sin båt med epoxi eftersom det inte går att laga med polyester där sedan. Polyester binder inte till epoxi.

Man måste också vara noga med skyddsutrustning även om epoxi inte känns farligt iom. att den är i det närmaste luktfri.

Som proffs skulle jag använda polyester, inte epoxi.

Dels är det inte fackmannamässigt att införa ett nytt material mitt inuti en befintlig konstruktion (särskilt som det i framtiden inte går att reparera med ursprungsmateriaket) och dels är epoxi ett elände att hantera yrkesmässigt med risk för både allergi och astma. Om jag minns rätt krävs det både regelbunden utbildning och regelbunden läkarundersökning av personer som arbetar yrkesmässigt med epoxi och även av arbetsledare. All personal som kan komma i kontakt med epoxi på en arbetsplats (även de som inte direkt arbetar med epoxi) måste enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter informeras om riskerna.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vilken draghållfasthet har låt säga en 10 cm bred 5 mm 20 cm lång fullt glasfiberarmerad med polyester lång matta?

Alltså jag misstänker om man fyller det uppslipade diket och fyller som nu är gjort, funkar det helt enkelt fyllnaden som en stor kloss att bryta rodret över.

Klossen bör väl längst ut slutas inne och fästas mot de hela delarna snedfasat övergång på 10 - 20 cm på var sida, eller har jag fel?

Refererar till det roder jag numer har till min Cumulus segelbåt som är ihåligt inuti, förutom några horisontella stödväggar.

Tidigare var dessa roder fyllda och bröts av. Gissa hur jag vet det?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

18 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Rodret är tillverkat i GRP laminat och bör (skall) repareras med GRP.Glasfiberarmerad polyster gifter sig inte med epoxi, förstår inte varför alla skall laga med epoxi när det är ett glasfiberlaminat.

Pär

Därför att laga GRP med GRE (Glass fiber reinforced epoxy) blir en starkare lagning än att laga GRP med GRP. Epoxi "limmar" bättre på gammal härdad polyester än vad polyester "limmar" på gammal härdad polyester.

Folk hör/läser det och tänker att man vill ha det "bästa". Men för normala båtreparationer så har man inget som helst behov av de extra procent styrka epoxilagning ger, så av den orsaken är det onödigt att använda och betala extra för epoxi. Sen kan det finnas andra skäl till att man vill använda epoxi istället för polyester.

Ska man laga en ultra optimerad Americas Cup båt eller andra ultra optimerade konstruktioner så kan det vara av betydelse, men de är då ofta byggda med epoxi från början.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Mackey:

Jag skulle som jag skrev gjort om jobbet. Laga med lika tjockt GAP utanpå som ursågningen skrev jag mest för att beskriva vad som krävs om du inte gör om jobbet.

Fattar! Helt ok! 😁

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Inte som någon ursäkt eller så men så här såg det ut när jag slipat bort all bottenfärg och det yttre polyesterlagret som hade släppt helt på vissa ställen:

IMG_1718.thumb.jpg.fcaec3dae12d0cb71a37ca7a6b3953c3.jpg

IMG_1719.thumb.jpg.45f11f2578d7a63ee7541fb99030c114.jpg

Den lagningen du! Vissa har mindre talang än mig 😂

Därav mitt resonemang att min tillfälliga lagning inte är värre det som satt innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du, den var inte bra. 

Vissa gillar (innom yrkessjöfart i alla fall) att ha en "weak link" på rodret så rodret går av istället för att kanske kröka hjärtstocken och paja hylsröret med vatteninträngning som följd.

Men tveksamt om det är det som är syftet med det du hade🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan skrev Boanjohan:

- - -

Vissa gillar (innom yrkessjöfart i alla fall) att ha en "weak link" på rodret så rodret går av istället för att kanske kröka hjärtstocken och paja hylsröret med vatteninträngning som följd.

- - -

En sådan brottsanvisning brukar sitta en tredjedel - halvvägs nedifrån så att det blir en bit roder kvar att "linka hem med".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...