Gå till innehåll
söndag 27 juli 2025
Karljohansson

storskots tänder (?) trasiga, byta de eller hela storskotet?

Rekommendera Poster

Har märkt att storseglet släpper ibland, i bilden nedan ser ni storskotet (antar det heter så), på insidan ser ni ett blått hjul och finns även själva låsanordning som är ett sånt stopp hjul, dessa är helt nedslitna så storen släpper lätt, kan man byta dessa? Delen på insidan med stopptänderna och hjulet verkar bultade, vilket får mig att fundera om man ska byta det som en hel komponent, vad heter denna komponent? alltså hjul, metall och stopp kloss

ny på segling som ni förstår så garanterat fel begrepp

IMG_7139.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett exempel Block Det finns fler om du söker. Laga det gamla tror jag blir svårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det kan nog vara så, läste på lite vid val av block så fick jag med mig

kolla skottamp storlek så det passar blocket 

lämplig brottgräns för storlek på båt och vinkel för block, har 30 fots segelbåt

tänker mig någon av dessa då

https://www.moory.se/p/lewmar-synchro-50-fiol-hs-cleat/

https://www.moory.se/p/selden-block-pbb50-fiddle-becket-cam/

https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/block/fiolblock-med-hundsvott-och-skotlas-50-mm-2000058654

tänker att de nog räcker för 30 fots segelbåt? för selden och lewmark verkar det finnas 60 nivå också med liknande modell, antar det mest är brottgräns som skiljer åt? 

Finns det några andra mer prisvärda märken? Kollade biltema ovan, blir gärna utmanad där om det är lämpligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle absolut testa BT:s block om jag ville spara 500:- kronor till något roligare.

De skillnader jag kan tänka mig kan  märkas direkt är:

Lagring/tröghet i trissor vid belastning.

Funktionen på skotråttan.

Känns det inte bra vid köksbordet kan man ju lämna tillbaks blocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mackey:

Funktionen på skotråttan.

Just på skotråttor är det en väldig skillnad mellan kvalitet och lågpris är min bild. De gånger jag snålat där har jag ångrat mig bittert då jag upplever att de billiga är svårare att trycka ner en lina i och de kniper sämre och linan släpper lättare. 

Sådant märks tyvärr inte vid köksbordet. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, Peter_K said:

Just på skotråttor är det en väldig skillnad mellan kvalitet och lågpris är min bild. De gånger jag snålat där har jag ångrat mig bittert då jag upplever att de billiga är svårare att trycka ner en lina i och de kniper sämre och linan släpper lättare. 

Sådant märks tyvärr inte vid köksbordet. 

bra input, är ju främst dess funktion idag som är dålig som gör att jag byter, så kanske kan vara värt och lägga några kr extra för att få till det på ett bra sätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med Peter K. om att skillnaden mellan billiga block (och annan trimutrustning) och block från Lewmar, Harken och andra tillverkare av sådan utrustning är mycket större än prisskillnaden.

Seglingen blir enklare och njutbarare om tampar glider lätt genom blocken, att  det är lätt att låsa och lossa ett skot osv.

Och när priskillnaden mellan BT och Levmar som du nämner bara är drygt 500 kr så är ju det i alla fall i min båtbudget nästan felräkningspengar. Och om man dessutom tänker sig att de håller i 10 år så blir ju kostnaden per år 50 kr. Rätt hanterbart tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har god erfarenhet av Lewmars och Seldéns billigare fiolblock med råtta för ändamålet, de är så pass billiga (hundralappar...) att jag inte skulle bemöda mig med mindre beprövade varianter. 

Till mindre båtar (där det inte blir lika svindyrt) brukar jag lyxa till det med Harken då deras aluminiumråttor är så rackarns bra vad gäller både taktil känsla och funktion (lätt att låsa, lätt att lossa under last). Men det är inget rationellt köp direkt utan mer om man vill lyxa till det för den fina känslans skull. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...