Gå till innehåll
onsdag 02 juli 2025
Handyman1

Starta utombordaren, tips

Rekommendera Poster

Jag har en Mercury 5hp utombordare från 2017 som nu har ståt i garaget i 5år. Tänkte dra igång den och så inför försäljning men undrar bara om det är något som jag bör tänka på innan jag börjar? Frågar då jag inte är särskilt motorkunnig, kan förstå att man ska byta bensinen men annars inget. Supertacksam för alla tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Se till att sänka ned den i en tunna eller lyft ned den i sjön.

 

Utan vatten förstörs impellern omgående.

 

Behöver inte byta bensinen.

 

Tvåtaktare behöver oljeblandat bensin. Endera inblandad i tanken. Eller som separat olja från oljetank på motorn.

 

En fyrtaktare kör du på vanlig bensin till bil. Typ E95.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med bensinen… 

Den bör du byta mot färsk bensin.

Modern bensin innehåller etanol som över tid kan ställa till det i motorns förgasare och bränslepump.

Om du för fem år sedan hade milövänligare ”grön bensin”, akryltbensin  i motorns tank så är det en annan sak, den ställer sällan till besvär. 
Sedan kan du ju alltid skruva ur tändstiftet och kolla hur det ser ut, och byta vid behov.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Att motorns växelhus och en bit av riggen är nedsänkt i vatten är en förutsättning för att kunna starta motorn på land.

 

Har motorn stått undanställd i 5 år utan att användas hade jag kollat/bytt impellern i vattenpumpen, rengjort förgasaren samt bytt motorolja och olja i växelhuset innan jag försökt starta den.

 

En utombordsmotor som stått stilla under så pass lång tid som 5 år kan ha avlagringar från bensinen i förgasaren som man behöver tvätta bort med bromsrengöringsmedel samt blåsa rent med tryckluft.

Hela förgasaren bör demonteras i småtbitar, rengöras och sedan återmonteras på motorn.

Impellern i vattenpumpen är tillverkad av vulkaniserat gummin och har ett antal vingar som trycks ihop på en sida i vattenpumpshuset och det kan vara sprickor i gummit. Startar man med en dålig impeller kyler det betydligt sämre och det kan vara så illa att den går sönder även om vattenpumpen är långt under vatten när man startar.

2043704692_Skrmavbild2025-06-22kl_14_53_26.png.7e7d06fb63f494f6b1df5c9290a94818.png

Dålig impeller                                        Bra impeller

 

Mvh

Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara se till att motorn får tillgång till kylvatten och sedan försöka starta den. Startar den och går på alla varvtal samt kyler så är det bra, annars börjar man felsöka beroende på vad som inte fungerar. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressanta tips att tänka på🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...