Handyman1 0 Postad 22 Juni Jag har en Mercury 5hp utombordare från 2017 som nu har ståt i garaget i 5år. Tänkte dra igång den och så inför försäljning men undrar bara om det är något som jag bör tänka på innan jag börjar? Frågar då jag inte är särskilt motorkunnig, kan förstå att man ska byta bensinen men annars inget. Supertacksam för alla tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 236 Postad 22 Juni (redigerade) Se till att sänka ned den i en tunna eller lyft ned den i sjön. Utan vatten förstörs impellern omgående. Behöver inte byta bensinen. Tvåtaktare behöver oljeblandat bensin. Endera inblandad i tanken. Eller som separat olja från oljetank på motorn. En fyrtaktare kör du på vanlig bensin till bil. Typ E95. Redigerad 22 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 867 Postad 22 Juni Det där med bensinen… Den bör du byta mot färsk bensin. Modern bensin innehåller etanol som över tid kan ställa till det i motorns förgasare och bränslepump. Om du för fem år sedan hade milövänligare ”grön bensin”, akryltbensin i motorns tank så är det en annan sak, den ställer sällan till besvär. Sedan kan du ju alltid skruva ur tändstiftet och kolla hur det ser ut, och byta vid behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 85 Postad 22 Juni Hej Att motorns växelhus och en bit av riggen är nedsänkt i vatten är en förutsättning för att kunna starta motorn på land. Har motorn stått undanställd i 5 år utan att användas hade jag kollat/bytt impellern i vattenpumpen, rengjort förgasaren samt bytt motorolja och olja i växelhuset innan jag försökt starta den. En utombordsmotor som stått stilla under så pass lång tid som 5 år kan ha avlagringar från bensinen i förgasaren som man behöver tvätta bort med bromsrengöringsmedel samt blåsa rent med tryckluft. Hela förgasaren bör demonteras i småtbitar, rengöras och sedan återmonteras på motorn. Impellern i vattenpumpen är tillverkad av vulkaniserat gummin och har ett antal vingar som trycks ihop på en sida i vattenpumpshuset och det kan vara sprickor i gummit. Startar man med en dålig impeller kyler det betydligt sämre och det kan vara så illa att den går sönder även om vattenpumpen är långt under vatten när man startar. Dålig impeller Bra impeller Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 550 Postad 22 Juni Varför inte bara se till att motorn får tillgång till kylvatten och sedan försöka starta den. Startar den och går på alla varvtal samt kyler så är det bra, annars börjar man felsöka beroende på vad som inte fungerar. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Handyman1 0 Postad 23 Juni Mycket intressanta tips att tänka på🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser