Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
Peter_K

Dags att byta batterityp?

Rekommendera Poster

Just nu funderar jag kring den här varianten:

1 timme sedan skrev Vestergren:

Köpa Litium och Behålla bly start installera DC/DC och Solcells regulator.

I praktiken:

Flytta över solcellsladdningen till startbatteriet, ersätta mitt skiljerelä som är mellan förbrukarbanken med en inte alltför stor dc/dc-laddare (15-20A?) som är spänningsstyrd så den bryter vid t ex 13,2 volt på startbatteriet. T ex denna. 
https://www.seasea.se/orion-dc-dc-charger-12-12-18a?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=22287383214&utm_content=181411538611&utm_term=&gad_source=1&gad_campaignid=22287383214&gbraid=0AAAAADdcQIBvzXXjQK26HF4PnAb1LTz0i&gclid=EAIaIQobChMIsbntrLW1jgMVnlaRBR3EqjXQEAQYBCABEgL4LPD_BwE
Borde väl funka som en rimlig anpassning?

Bra eller dumt, och i så fall varför?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du vill nog koppla solcellen till förbrukningsbatteriet där den gör mest nytta. Om motorn är hyfsat lättstartad drar du knappast ur något från startbatteriet (exempelvis 150A under 5 sekunder = 0.2Ah). Det fyller generatorn på under tiden du är på väg ut ur hamnen.

Och om du menar att DC-DC laddar förbrukningsbatteriet när solcellsladdaren kör så tror jag du kan glömma det. Spänningen kommer att sjunka under 13.2 Volt när den börjar ladda och då slutar den direkt. *Tror* inte att Orion ens försöker ladda med bara någon enstaka Ampere. Och skulle den göra det har du minst 20-25% förluster i den.

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev ABC:

Du vill nog koppla solcellen till förbrukningsbatteriet där den gör mest nytta. Om motorn är hyfsat lättstartad drar du knappast ur något från startbatteriet (säg 150A under 5 sekunder = 0.2Ah). Det fyller generatorn på under tiden du är på väg ut ur hamnen.

Så har jag idag, men på det här viset får jag all laddning genom dc/dc-laddaren och slipper köpa en ny solcellsregulator. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du hann före min redigering, se svar ovan. Å andra sidan, du kan ju alltid pröva och vid behov flytta laddaren om det behövs.

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen erfarenhet av det, hört om dcdc laddare som tömmer startbatterier men verkar mest varit felkopplingar på tändningskabeln, möjligen att en regulator skulle kunna få en algoritm att få för sig att den ska dra 18 a ur startbatteriet men känns inte troligt. Du kommer ju se detta problemet rätt fort isåfall om ditt startbatteri är tömt efter en dag med mkt sol. 

Som ABC får troligen sämre laddning eftersom solcellerna måste först väcka dcdc sen ska den gå upp mot full laddning, om sen solen går i moln så kommer hela denna processen starta om DCDC stänger ner utöver 15% förluster el ngt sånt.

Men en MPTT victron kostar 750 kr så om du nu har bestämt dig för att köpa ett batteri för 3200 kr och en dcdc för 1800 kr så är det inte jätte mycket pengar att lägga extra för att få ett komplett system. Men går ju alltid prova och utvärdera som du tänkt, går det inte så kan du ju bara koppla om alt köpa en regulator, men kan vara skönt att göra allt en gång sen vara färdig. 

Men tror du verkligen kommer sakna blåtand, övervakningen gör stor skillnad på mindre system utan batteri övervakning. Och speciellt när priset på amazon i princip gör det möjligt att köpa 2 system mot ett i båtbutiken...priset blir garantin...

https://www.amazon.se/Mjbsan-LiFePO4-bilbatteri-inbyggt-litiumbatteri-solceller/dp/B0CDWRWGH1/ref=sr_1_32?crid=SONIKJVKKGZ3&dib=eyJ2IjoiMSJ9.BGlAmzry7VGFeN79IiazARTJi2RnYUh-Lckp8-3B3iLR7XcptKSgQEFcBHOrsouJ_xP6l-9lzkv4f7p07GNi86InOZw0ndEsvuzYsf_QIoOLoSC0c8cpPcv-lSNPlsXzDgNstvBiYsLLPQ0yRdC_yQyBiQfD_khZyj5oT1IDZKY_F--By672CYpowLPLa5AYMoKEAs2Ca5HEqCLITqOQRcpuX_mZ7Hj62_gtJhGm1MCajHMGUf5U67TMm1_0s2Mowx3Q4B2bCVZl2CYoKOma70EB6_bDVlLs2xXKN-T8XQk.YKmzKelVr_N3S1UDMnUhdD_9Y3aaCiJ6l4ImVyXfYFw&dib_tag=se&keywords=lifepo4+200+ah+eco&qid=1752314491&sprefix=lifepo4+200+ah+eco%2Caps%2C1312&sr=8-32

Detta har jag sen två säsonger tillbaka, funkat utmärkt och jag har använt det till att starta min KAD 300, kört ankarspel och bogpropeller, BMSen löste inte ut. 

Om du har köpt detta el liknande så hade du verkligen uppgraderat ditt elsystem till 4 gg större kapacitet, blåtandsövervakning och sen kan du alltid stödja båtbutiken genom att köpa dc dc och regulator från victron för batteriet du tänker köpa nu kan jag nästan garantera att det är till 99% likt mot de på amazon.

Och då kanske du kan motivera 3000 kr i merkostnad mot att bara byta bly rakt av. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev Peter_K:

Så har jag idag, men på det här viset får jag all laddning genom dc/dc-laddaren och slipper köpa en ny solcellsregulator.

14 timmar sedan skrev ABC:

Och om du menar att DC-DC laddar förbrukningsbatteriet när solcellsladdaren kör så tror jag du kan glömma det. Spänningen kommer att sjunka under 13.2 Volt när den börjar ladda och då slutar den direkt

Precis.

En DC/DC fungerar ju normalt inte som blybatteriet som reducerar sitt strömslukande när spänningen sjunker. Snarast är det tvärtom - inströmmen ökar - tills inspänningen når inställd minsta nivå (om man nu kommit ihåg att ställa in någon sådan, annars töms startbatterierna).

17 minuter sedan skrev Vestergren:

Som ABC får troligen sämre laddning eftersom solcellerna måste först väcka dcdc sen ska den gå upp mot full laddning, om sen solen går i moln så kommer hela denna processen starta om DCDC stänger ner utöver 15% förluster el ngt sånt

Det kommer faktiskt hända även utan att solen behöver gå i moln, så länge solpanelerna inte klarar att leverera 30-40A i laddström (och det gör de ju inte).

Så skaffa en separat solcellsregulator och ladda Li-banken med, helt utan inblandning av DC/DC:n, som redan nämnts. Då kommer all den energi som panelerna kan ge att gå till batterierna, utan konstigheter. Risken är annars att det kommer bli en hispig lösning med snabba till/frånslag likt ett blinkrelä, som inte laddar något vettigt...

Allt som inte kan leverera den maxström DC/DC:n kan komma att dra bör generellt sett inte användas för att försöka leverera ström till den. Därför är det lämpligt att koppla DC/DC:n så den enbart kan gå igång om motorn går (ofta används "tändningsplus", KL15, som enablesignal, tillsammans med inspänningsnivån).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Altwrnativ just nu:

A: Två nya 80 Ah bly-syrabatterier, rakt in, c:a 2.800 kr. 
B: Ett nytt batteri 100 Ah LiFePO, ny dc/dc-laddare, ny solcellsregulator, några timmars arbete och c:a 7.000 kr. 

Kan säga att det lutar åt alternativ A. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan skrev Peter_K:

Kan säga att det lutar åt alternativ A. 

Det blev alternativ A för mig också, så slapp jag lägga tid, pengar och möda på något som inte ger oss något annat än det vi redan hade, nämligen tillräckligt med el.

Båten hade blivit 40 kg lättare, men utrymmet där batterierna står går inte att använda till något annat. Jag hade sluppit bära ner 3x20 kg battetier, men det behöver bara göras vart sjunde, eller kanske vart tionde år eller så, så ingen direkt vinst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av dom alternativen röstar jag A, väldigt små förbättringar med alternativ B. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag följer diskussionen.

Jag har nu två stycken seriekopplade 6volts 280Ah traktionära golfbilsbatterier,  syra/bly, både Mr Flintstone och herr Hedenhös hade kanske tänkt att dessa var gammalmodiga. Men dom fungerar väldigt bra, tillsammans med 200W solcellspanel och MPPT- laddare. Men ingen lycka varar ju i evighet, sålunda måste jag ju byta ut dessa ”viket år som helst”. Det framgår kanske av diskussionen huruvida generatorn kan ladda traditionellt AGM startbatteri och modernare LiFePo samtidigt med eller utan DC-DC-laddare… Men nästa år, nästnästa eller året därpå kanske det finns ytterligare batterityper som skulle kunna användas, det vet ju ingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kapar tråden helt sonika med en frågeställning angående batterierna i min båt och ev byte till litium. 

I min katamaran har jag har 320 Ah AGM i förbrukarbanken och 80 Ah blybatteri till start. Laddning från en 9,9 hp utombordare som ska ge 8A men brukar max ligga på 4A, först till startbatteriet sedan vidare till förbrukarbanken via ett relä. Mest laddning till förbrukarbanken sker via 220 watt solceller. 

Vad för pinaler behöver jag om jag ska byta till litium?

Har själv tänkt så här: skippa skiljerelä och endast ladda startbatteriet med motorn.

Byta AGM till 200 Ah litiumbatterier som laddas via 220 watt solceller. 

Behöver även köpa ny mppt regulator. Räcker det eller måste jag ha fler prylar?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
47 minuter sedan skrev tompelompe:

Jag kapar tråden helt sonika med en frågeställning angående batterierna i min båt och ev byte till litium. 

I min katamaran har jag har 320 Ah AGM i förbrukarbanken och 80 Ah blybatteri till start. Laddning från en 9,9 hp utombordare som ska ge 8A men brukar max ligga på 4A, först till startbatteriet sedan vidare till förbrukarbanken via ett relä. Mest laddning till förbrukarbanken sker via 220 watt solceller. 

Vad för pinaler behöver jag om jag ska byta till litium?

Har själv tänkt så här: skippa skiljerelä och endast ladda startbatteriet med motorn.

Byta AGM till 200 Ah litiumbatterier som laddas via 220 watt solceller. 

Behöver även köpa ny mppt regulator. Räcker det eller måste jag ha fler prylar?

Jag hade kopplat bort relät/laddningen från motorn till förbrukarbanken.

Köpt lifepo4, med blåtand haha, och en solcells regulator och en landströmsladdare som någorlunda snabbt kan ladda upp din batteribank över en natt, så 15-20 a kanske. Din motor kommer inte ge mkt ändå om det är en seglings katamaran dvs. 

Redigerad av Vestergren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan skrev Vestergren:

Jag hade kopplat bort relät/laddningen från motorn till förbrukarbanken.

Köpt lifepo4, med blåtand haha, och en solcells regulator och en landströmsladdare som någorlunda snabbt kan ladda upp din batteribank över en natt, så 15-20 a kanske. Din motor kommer inte ge mkt ändå om det är en seglings katamaran dvs. 

Stämmer att det är segelcatta. Ok en landströmsladdare bör man lägga till också såklart. Så amazon batterierna tex https://amzn.eu/d/2hqi5F1 och en https://amzn.eu/d/c46f6d8 plus laddare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev tompelompe:

Stämmer att det är segelcatta. Ok en landströmsladdare bör man lägga till också såklart. Så amazon batterierna tex https://amzn.eu/d/2hqi5F1 och en https://amzn.eu/d/c46f6d8 plus laddare. 

Jag har som sagt exakt samma batteri och allt funkar väldigt bra för mig med övervakning och laddning. 

Victron regulatorn är marknadsledande så den gör nog sitt jobb problemfritt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...