Mattias242 1 Postad 16 Juni Hej, Jag behöver kolla en sak rörande ta bort bränsleslangen från motorn när båten inte används. När jag var barn och var ute med min morfars gamla båt från Marieholms bruk och den superfräna Johnsson motorn sa han alltid ta bort bränsleslangen. Det var också det han blev arg över när man fick ta båten själv. Du tog väl bort bränsleslangen var det enda han. Det var inte så nog att 3 knop bröts i hamnen eller flytvästen bara på när mina föräldrar var i närheten. När jag sa detta till en vän att jag nog behöver köpa en avstäningsventil till bränsleslangen då det är en direktkoppling så sa han varför och då kunde jag inte svara. Vad är sant ? Ska man alltid koppla bort bränsleslangen eller spelar det ingen roll ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 153 Postad 16 Juni Hej Skröna eller inte, det är inte fel att koppla loss bränsleslangen från motorn om det går vill säga. Jag har alltid gjort så och jag vet t.o.m. dom som kopplas loss innan de kommer in hamnen eller en bit från båtplatsen för att köra slut på all bensin som finns i förgasaren eller förgasarna. Jag kopplade alltid loss bränslesnabbkopplingen när jag lagt till och lät motorn gå några minuter på tomgång innan jag stängde av. Då minskar risken för ev. läckage från förgasaren/förgasarna när man fäller upp eller tiltar upp motorn och slipper på så sätt onödigt kladd innanför kåpan eller bensinspill i vattnet. Vissa nyare motorer har inte ens snabbkoppling och då kan man ju inte koppla loss slangen. Är väl ingen dum idé att montera en bränsleavstängning bara den är rätt dimensionerad och avsedd för bensin (även dagens "bensin"), bara man inte glömmer att öppna resp. stänga vilket är lätt hänt. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 485 Postad 16 Juni På min tid i slutet på 60 och början på 70 talet så tog alltid farsan hem bränsleslangen till Johnson motorn. Argumentet var att skall de stjäla båten får de hålla sig med egen bränsleslang. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias242 1 Postad 16 Juni 49 minuter sedan skrev Jorgen01: På min tid i slutet på 60 och början på 70 talet så tog alltid farsan hem bränsleslangen till Johnson motorn. Argumentet var att skall de stjäla båten får de hålla sig med egen bränsleslang. Så klockrent. Bra svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias242 1 Postad 16 Juni 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Hej Skröna eller inte, det är inte fel att koppla loss bränsleslangen från motorn om det går vill säga. Jag har alltid gjort så och jag vet t.o.m. dom som kopplas loss innan de kommer in hamnen eller en bit från båtplatsen för att köra slut på all bensin som finns i förgasaren eller förgasarna. Jag kopplade alltid loss bränslesnabbkopplingen när jag lagt till och lät motorn gå några minuter på tomgång innan jag stängde av. Då minskar risken för ev. läckage från förgasaren/förgasarna när man fäller upp eller tiltar upp motorn och slipper på så sätt onödigt kladd innanför kåpan eller bensinspill i vattnet. Vissa nyare motorer har inte ens snabbkoppling och då kan man ju inte koppla loss slangen. Är väl ingen dum idé att montera en bränsleavstängning bara den är rätt dimensionerad och avsedd för bensin (även dagens "bensin"), bara man inte glömmer att öppna resp. stänga vilket är lätt hänt. Mvh Pär Tack för svar. Det finns således en praktik bakom. Inte bara bara morfars bohuslänska envishet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Busteri 37 Postad 16 Juni Tror rent funktionellt att det inte har någon större betydelse. Nog precis som tidigare har sagt, att det är ett sätt att försvåra för tjuvar och var dåtidens "startspärr". 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 17 Juni Detta att ta bort slang eller annat i t ex bränsletillförseln på inte bara båtar skulle nog minska stölderna. Jag tänker då på bilar. Stölderna skułle nog minska drastiskt. Eller varför inte en simpel dold kran? En tjyv vill absolut inte börja jobbet med felsökning. Det har denne inte tid med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 623 Postad 17 Juni 11 timmar sedan skrev Mattias242: Hej, Jag behöver kolla en sak rörande ta bort bränsleslangen från motorn när båten inte används. När jag var barn och var ute med min morfars gamla båt från Marieholms bruk och den superfräna Johnsson motorn sa han alltid ta bort bränsleslangen. Det var också det han blev arg över när man fick ta båten själv. Du tog väl bort bränsleslangen var det enda han. Det var inte så nog att 3 knop bröts i hamnen eller flytvästen bara på när mina föräldrar var i närheten. När jag sa detta till en vän att jag nog behöver köpa en avstäningsventil till bränsleslangen då det är en direktkoppling så sa han varför och då kunde jag inte svara. Vad är sant ? Ska man alltid koppla bort bränsleslangen eller spelar det ingen roll ? Vi kopplade altid loss slangen från tanken och tog med tanken hem. Slangen satt kvar i motorn. Ibland lämnsde man kvar den av lathet och då kopplade jag alltid ur slangen på tanken ändå. Minns inte varför, det var en praxis. På de små med inbyggd tank fanns brändslekran. Jag hsde en 4hk Yamsha. Något svagt minne säger mig att det kunde läcka lite ur förgasaren om man inte stängde bränslekranen. Inte mycket, det vsr ksndke bara rester i systemet, men det krävs inte mycket för stora ringar på vattnet. Så kanske är/var det som @Mercury_44XSvar inne på, atg det finns/fanns risk gör visst läckage från förgasare. Främst då när man vinklade upp motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 153 Postad 17 Juni Gjorde en liten snabbkoll på internet och sökte med bränsleavstängningsventil och detta var nog det enda vettiga alternativet: https://www.marineparts.se/tillbehor/batutrustning/tankar-och-tillbehor/bransleavstangningsventil-1-4-gs31012/ Men mycket dålig information och är det anslutningsnipplar för 1/4" slang eller är 1/4" rörgänga? Resterande resultat var från div. "Kinaskit" sidor som betalar dyrt för att synas på Google. Skrev in Fuel Shut Off Valve och fick helt andra resultat som var betydligt bättre: https://www.westmarine.com/fuel-line-valves/?srsltid=AfmBOoqMjjyLlgxYX3SzflzpyAYVvAosCUcgV4F9USnrThYmXZd9T1_5 Nu snackar vi... Som det såg ut på den gamla goda tiden då det fanns riktiga järnaffärer som sålde allt mellan himmel och jord. Manuell betjäning av kunnig personal bakom en lång disk som aldrig använde uttrycken: "Det ingår inte i min arbetsbeskrivning" eller "Vad är det?"😏 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser