Gå till innehåll
fredag 20 juni 2025
onedayyoumay444

Laga stor spricka på Roddbåt med mjuk plast?

Rekommendera Poster

Hej! Har köpt en billig roddbåt i plast, jag är osäker på vad för plast det är men den är mjukare och mer rörlig än glasfiber, märket på båten är även de okänt, vet bara att den ska vara tysk. 

Jag var ute med den igår i några timmar och märker att det är vatten i dubbelskrovet, det liksom skvalpar när man lägger tyngd på golvet. Från insidan är den tät. När jag tar upp båten märker jag en stor spricka längs sidan av båten. Misstänker att den har öppnat upp sig när man spännt spännband då det just är där sprickan är. Då båten är rörlig så vet jag inte riktigt hur man ska laga detta, så dessa frågor har jag:

Undrar vilket material båten kan vara av? (om man kan avgöra det genom filmerna)

Hur man lagar denna spricka? 

Om någon har några andra tips, frågor eller synpunkter är det varmt välkommet, jag är som ni märker mycket grön på detta område.

Värt att nämna: Båten kommer vara trailerbåt.

Lägger till bilder för att visa sprickan och plasten, också en film där en tidigare lagning visas, vad kan det vara för lagning och kan man göra en sån lagning vid sprickan där det rör sig så mycket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte märke och kan inte svara säkert om materialet, men gissar (utiftån filmen) att den är byggd i polyetenplast (PE-plast) som är en termoplast. Den är lite mjuk till karraktären, går att tälja med kniv så att säga.

Pioner är ett Norskt märke som bygger i denna plast och vars mindre båtar ofta förr användes som livräddningsbåtar på badplatser, tänkte som referens om det är något du känner igen.

Vet inte hur man lagar dem, men det är en termoplast så den bör kanske gå att svetsa (tror det egentligen heter värmefogning) som man gör med våtrumsmattor och våtrumstapeter.

Känner du en mattläggare så kolla om denne kan pröva på en bit inne i båten.

Lagningen på bilden  ser ut som vanlig "plastic padding", men det bör inte fästa särskilt bra, eller faktiskt inte alls, på PE-plast vad jag vet.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten kan ju även vara av märket Terhi, men svårt att avgöra utan bild som visar hela båten. Hur lång är den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Rascal:

Båten kan ju även vara av märket Terhi, men svårt att avgöra utan bild som visar hela båten. Hur lång är den?

Ca 3.5m, ska av enligt förra ägaren vara en tysk båt i ”bra kvalite”. Om jag har förstått det rätt ska förra ägaren köpt/fått båten av någon tysk bekant som då sagt att det var en tysk båt i bra kvalitet. Men det kan vara möjligt att den är en Terhi båt.

5318E932-903A-45C3-AE4D-8A6179D88BA6.jpeg

F5DEC731-8DEE-4838-BE15-438935DA3DF2.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Boanjohan:

Vet inte märke och kan inte svara säkert om materialet, men gissar (utiftån filmen) att den är byggd i polyetenplast (PE-plast) som är en termoplast. Den är lite mjuk till karraktären, går att tälja med kniv så att säga.

Pioner är ett Norskt märke som bygger i denna plast och vars mindre båtar ofta förr användes som livräddningsbåtar på badplatser, tänkte som referens om det är något du känner igen.

Vet inte hur man lagar dem, men det är en termoplast så den bör kanske gå att svetsa (tror det egentligen heter värmefogning) som man gör med våtrumsmattor och våtrumstapeter.

Känner du en mattläggare så kolla om denne kan pröva på en bit inne i båten.

Lagningen på bilden  ser ut som vanlig "plastic padding", men det bör inte fästa särskilt bra, eller faktiskt inte alls, på PE-plast vad jag vet.

Tack, jag frågade samma fråga till chat gpt och fick ungefär samma svar. PE plast och att den bästa lösningen skulle vara att plastsvetsa med PE plast stavar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser verkligen ut som en Terhi. Men de är väl inte mjuka som Pioner?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev rejas:

Det ser verkligen ut som en Terhi. Men de är väl inte mjuka som Pioner?

Terhi är tillverkad i ABS-plast och Pioner i PE-plast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag tror mer på att båten är tillverkad i ABS än PE.

Hittade denna film på Youtube:

Kan ju vara värt att testa.

Verkar som den är röd ursprungligen och med ljusgrå/blå innerlining. Jag har inte en aning om vilka kulörer Terhi använde på sina äldre båtar, har bara sett vita och någon ljust mossgrön, båda dessa kulörer med vit innerlining.

Båten i videon ovan är ganska lik men det skiljer vissa detaljer.

Enligt uppgift från TS skulle båten ha Tyskt ursprung, kanske t.o.m. från forna DDR och då kan det ju vara samma konstiga konstharts armerad med bomullsfibrer de använde till Trabant-bilarna.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
49 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Verkar som den är röd ursprungligen och med ljusgrå/blå innerlining. Jag har inte en aning om vilka kulörer Terhi använde på sina äldre båtar, har bara sett vita och någon ljust mossgrön, båda dessa kulörer med vit innerlining.

Min Terhi 440 som är röd med vit inredning är ca 45 år gammal och påminner mycket i formen om TS båt. Dock tydligen något längre dvs 4,40. Terhi har ju en modell som heter Terhi 385 det kan ju vara den om man mäter noga och om Terhi mäter noga vet man ju inte heller. Hade förut en Crescent 418 som var 4,23 enligt typskylt.

Redigerad av Rascal
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev onedayyoumay444:

Tack, jag frågade samma fråga till chat gpt och fick ungefär samma svar. PE plast och att den bästa lösningen skulle vara att plastsvetsa med PE plast stavar. 

Även ABS-plast har nämnts som möjligt material. Skillnaden är att båtar i ABS generellt har tunnare material, ungefär likvärdigt med glasfiber. 

PE- båtar är mycket tjockare. 

ABS är också relativt hårt medan PE är mjukt som skärbrädor i plast är.

Kän och testa lite om det är hårt och krispigt eller mjukt och segt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Jag tror mer på att båten är tillverkad i ABS än PE.

Hittade denna film på Youtube:

Kan ju vara värt att testa.

Båten i videon ovan är ganska lik men det skiljer vissa detaljer.

Enligt uppgift från TS skulle båten ha Tyskt ursprung, kanske t.o.m. från forna DDR och då kan det ju vara samma konstiga konstharts armerad med bomullsfibrer de använde till Trabant-bilarna.

Mvh

Pär

Du har rätt, det är en tehri 375, då får jag försöka laga den enligt metoden från youtube videon, frågan är hur hållbart det blir vid ett sånt utsatt område när det belastas. Får spänna på ett skonsammare sätt, kanske två spännband satta lite lösare på två olika ställen längs båten? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har även googlat lite och läst att svetsa ska vara den mest hållbara lösningen för ABS plast,

Man slipar ner,

tvättar rent med aceton?

Förvärmer båten och tillsätter ABS svetstråd vid och runt sprickan. 
Låter detta vettigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...