Gå till innehåll
lördag 05 juli 2025

Rekommendera Poster

Hej

Tidigare haft problem med den svarta lådan och säkringen som löst ut titt som tätt. För att få igång kompressorn  ( eller stänga av motorn för den delen) så var jag alltid tvungen att trycka in automatsäkringen. Bytte också ut den förra sommaren utan bättre resultat.

Sedan, ”plötsligt” så har jag inte behövt göra det längre men nu vill inte kompressorn hoppa igång. Fick tips att kolla om denna del fungerade och det verkar den göra (klickar vid strömgivning):

https://www.moory.se/p/kopplingssats-kompressor/?trueroas=20008968394&gad_source=1&gad_campaignid=20008968394&gbraid=0AAAAAoTWV3B_kjF-aECeC-7kIrVz_1cYJ&gclid=EAIaIQobChMI7aWuts7yjQMVOwWiAx2LyhQ2EAQYASABEgIauPD_BwE

Motor: KAD32

 

Hoppas nu att jag lyckats beskriva problemet och ser tacksamt fram emot om råd!

5A3B0DC7-FCE9-435B-98D2-1DC9181499BF.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät resistansen i spolen till magnetkopplingen ska ligga runt 3 Ohm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får jag ödmjukast pressa dig på lite vägledning om hur och var jag mäter resistansen?  Mina frågor blir: vart exakt ska jag mäta? Tändningen på?, motorn på? etc… Lekman men duktig på att följa tips! Har du också tips på varför jag förra säsongen var tvungen att trycka in säkringen i svarta lådan hela tiden, och denna säsong aldrig? Hur som helst, kompressorn startar inte denna säsong.
Fick tips att kolla om ”clutchen” klickar som den ska vid testning och det gör den.

(KAD32). Multimeter har jag…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Koppla loss kablarna till kompressorn inuti svarta boxen, anslut multimetern till dessa kablar, ställ in den på motståndsmätning, [omegatecken] välj mätområde 0-10 ohm eller liknande, mät. Motorn avstängd, tändningen avslagen.

 

Att säkringen löst ut under gång kan bero på att det är kortslutning i kopplingen (0 ohm), det kan även vara andra fel, automatsäkringen är det inte fel på, den skall lösa ut om något annat fallerar.

Kopplingen är inte alls specifik för Volvo Pentas kompressor, den förekommer på landsvägsfordon, exempelvis på kompressorn till AC på personbilar, du kan alltså få tag på den billigare om du letar litet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn går att starta och stoppa över tändningslåset men kompressorn kopplar inte in.

Om du delar kontaktstycket med kablarna som går till kompressorkopplingen och med motorn igång påverkar lägesgivarens microbrytare ska du få 12 volt mellan röd och vit kabel alt varva motorn till 1800 varv. Då vet du att varvtalsreläet funkar. Om inte 12 volt får du leta fel i varvtalsgivaren, varvtalsreläet eller lägesgivaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...