Barmeister 4 Postad 15 Juni Hej Tidigare haft problem med den svarta lådan och säkringen som löst ut titt som tätt. För att få igång kompressorn ( eller stänga av motorn för den delen) så var jag alltid tvungen att trycka in automatsäkringen. Bytte också ut den förra sommaren utan bättre resultat. Sedan, ”plötsligt” så har jag inte behövt göra det längre men nu vill inte kompressorn hoppa igång. Fick tips att kolla om denna del fungerade och det verkar den göra (klickar vid strömgivning): https://www.moory.se/p/kopplingssats-kompressor/?trueroas=20008968394&gad_source=1&gad_campaignid=20008968394&gbraid=0AAAAAoTWV3B_kjF-aECeC-7kIrVz_1cYJ&gclid=EAIaIQobChMI7aWuts7yjQMVOwWiAx2LyhQ2EAQYASABEgIauPD_BwEMotor: KAD32 Hoppas nu att jag lyckats beskriva problemet och ser tacksamt fram emot om råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 262 Postad 15 Juni Mät resistansen i spolen till magnetkopplingen ska ligga runt 3 Ohm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 26 Juni Får jag ödmjukast pressa dig på lite vägledning om hur och var jag mäter resistansen? Mina frågor blir: vart exakt ska jag mäta? Tändningen på?, motorn på? etc… Lekman men duktig på att följa tips! Har du också tips på varför jag förra säsongen var tvungen att trycka in säkringen i svarta lådan hela tiden, och denna säsong aldrig? Hur som helst, kompressorn startar inte denna säsong. Fick tips att kolla om ”clutchen” klickar som den ska vid testning och det gör den. (KAD32). Multimeter har jag… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 868 Postad 27 Juni (redigerade) Koppla loss kablarna till kompressorn inuti svarta boxen, anslut multimetern till dessa kablar, ställ in den på motståndsmätning, [omegatecken] välj mätområde 0-10 ohm eller liknande, mät. Motorn avstängd, tändningen avslagen. Att säkringen löst ut under gång kan bero på att det är kortslutning i kopplingen (0 ohm), det kan även vara andra fel, automatsäkringen är det inte fel på, den skall lösa ut om något annat fallerar. Kopplingen är inte alls specifik för Volvo Pentas kompressor, den förekommer på landsvägsfordon, exempelvis på kompressorn till AC på personbilar, du kan alltså få tag på den billigare om du letar litet. Redigerad 27 Juni av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 262 Postad 27 Juni Motorn går att starta och stoppa över tändningslåset men kompressorn kopplar inte in. Om du delar kontaktstycket med kablarna som går till kompressorkopplingen och med motorn igång påverkar lägesgivarens microbrytare ska du få 12 volt mellan röd och vit kabel alt varva motorn till 1800 varv. Då vet du att varvtalsreläet funkar. Om inte 12 volt får du leta fel i varvtalsgivaren, varvtalsreläet eller lägesgivaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser