Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
pacmyc

Skrov slipning, spackling, målning

Rekommendera Poster

Hej

 

Återkommer senare i kväll med bild.

 

Måste iväg och klippa gräs, det är ju snart St Hans (midsommar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se...

4051816_Skrmavbild2025-06-15kl_21_23_29.png.ffd8b4f58db8ea51071e473784a455bf.png

Du har ritat alldeles för brant ned slipning, det måste vara mycket flackare.

 

Övre bilden: Överkryssad för det är inte korrekt

 

Mittersta bilden: Bättre men alldeles för brant.

 

Nedre bilden: Någonting i denna stilen en flack avfasning så att de loika lagren ab glasfibermatta överlappar varandra med flera cm, ju mer överlappning desto bättre.

 

Brunt: Befintligt GRP laminat.

 

Grönt: Lagning av hålet med "hemmagjord" glasfiberspackel. Slipas någorlunda jämnt samt dammsugning och tvättas med aceton.

 

Rött: Första och andra lagren glasfibermatta, låt härda och slipa jämnt samt dammsug och tvätta med aceton. Försök om det går att klyva mattan om det går och lägg två tunna lager i stället för ett tjockt. Bitarna skall helst vara olika stora, börja med den minsta.

 

Gult: Tredje och fjärde lagren glasfibermatta, låt härda och slipa jämnt samt dammsug och tvätta med aceton. Försök om det går att klyva mattan om det går och lägg två tunna lager i stället för ett tjockt. Bitarna skall helst vara olika stora, börja med den minsta.

 

Blått: Sista lagret glasfibermatta, kan vara ett fulltjockt lager 300 eller 400 grams matta. Låt härda och slipa jämnt. Ligger det ca 1–1,5 mm under omkringliggande (intakt) gelcoatlager är det bra.

Ligger dett lager mer 2 mm under omkringliggande (intakt) gelcoatlager, på med ett tunt lager matta till.

 

Grått: Gelcoat/Topcoat.

 

När man ligger 1–1,5 mm under omkringliggande (intakt) gelcoatlager är det bra, då slipar man ner ev. toppar så att det blir samma djup över hela området som lagats.

 

NU lägger man på TOPCOAT i flera lager som får härda emellan strykiningarna.

Slipa med 240–320 tills det blir jämnt, dammsug och tvätta med aceton.

Fortsätt så till man är uppe i nivå med omkringliggande (intakt) gelcoatlager, sista slipning med våtslip börja med 400 och fortsätt med finare ner till ca 1000 sista slipningen (om man vill ha det riktigt fint).

 

VIKTIGT: Kolla höjden lagningen hela tiden mellan de olika lagren och så att det verkligen följer övriga bottens form. Se till att man får ut ev luft i varje lager innan det härdar.

När det börjat bli geléaktigt ska man inte röra laminatet, det har börjat härda och låt det härda klart.

 

 

Mvh

Pär

Skärmavbild 2025-06-15 kl. 21.23.29.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen fint. Håller på att sätta ihop en inköpslista.
 
För att sammanställa (baserat på tråden och mina egna tankar / tolkningar);

  • Småskador & repor i gelcoat: Ev. polyesterspackel + topcoat övermålning. I detta fall känns det som att topcoat lagret blir tunnare än på övriga ställen. Är det ett lternativ att köra gelcoat/topcoat spackel direkt istället (t.ex. biltema art. 30-132)?
  • Lite djupare skador: Polyesterspackel med glasfiber + topcoat övermålning
  • Större skador: Laminiera med polyester + matta. Topcoat övermålning.


Bör jag även bättringsmåla med ett lager topcoat över hela skrovet där det tidigare var bottenfärg?
Ungefärlig materialåtgång, kan 1 kg räcka? 
Är det nödvändigt att slipa ner till 1000 papper efter topcoat? Om jag nu ska lägga ett lager på hela skrovet och det ändå ska målas över med bottenfärg?

Målet är en funktionell och hållbar lösning utan allt för mycket abrete. Utseende är ej viktigt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Småskador och repor hade jag lagat med gelcoatspackel, i den mån det är mer "fylla i" än "laga".

 

Lite djupare skador men fortfarande små: Slipa ur och ge en fasning enligt tips ovan (gärna med riktigt grova saker, en roterande rasprondell är som sagt min favorit), rengöra noga. Hade också sedan gått på med polyesterspackel (färdigarmerat med glasfiber) samt topcoat på det.

 

Större skador: ja, håller med.
Det har nämnts aluminiumroller för att trycka ut luften och jämna till. Jag använder dock hellre pensel, i synnerhet om ytan inte är riktigt platt. Men det får du testa vad du trivs med, med roller och matta tenderar i alla fall min roller att se ut som ett dåligt försök att göra en Einsteinperuk efter ett tag.....🙄.

 

15 minuter sedan skrev pacmyc:

Bör jag även bättringsmåla med ett lager topcoat över hela skrovet där det tidigare var bottenfärg?

Nej, varför det ?  Du har väl kvar lite av den gamla vita gelcoaten och ingen kommer ju se din botten i alla fall sedan....

 

15 minuter sedan skrev pacmyc:

Är det nödvändigt att slipa ner till 1000 papper efter topcoat? Om jag nu ska lägga ett lager på hela skrovet och det ändå ska målas över med bottenfärg?

Nej, det tycker jag inte. Viktigast är en ren, avfettad yta som gärna är lite "grov" och inte alltför blank för att få bästa fästet för bottenfärgen.

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

Bör jag även bättringsmåla med ett lager topcoat över hela skrovet där det tidigare var bottenfärg?

Nej, varför det ?  Du har väl kvar lite av den gamla vita gelcoaten och ingen kommer ju se din botten i alla fall sedan....

Jag tänkte för att återställa den ursprungliga tjockleken och garantera ett vattentätt skydd för glasfibern, så att nya repor inte går igenom lika lätt. Men om det inte är nödvändigt så slipper jag mer än gärna! (Vill inte heller slarva med tanke på allt jobb jag redan lagt ner på att slipa bort ALL gammal bottenfärg).

 

Citat

Nej, det tycker jag inte. Viktigast är en ren, avfettad yta som gärna är lite "grov" och inte alltför blank för att få bästa fästet för bottenfärgen.

Precis vad jag ville höra :)

Sen har jag en sista fråga inför mitt inköp. Vad bör jag använda för att få bästa möjliga skydd, "självpolerande" bottenfärg (t.ex. biltema art. 30-600), eller hård (t.ex. biltema art 30-644)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kommit en bit på vägen, men har en ny fundering. På två andra ställen i kölen ser glasfibern lite annorlunda ut när jag slipar i den. Det ser ut som att den skiktat sig i olika lager, och när man slipar i det så lossnar det större tjock åt gången än på andra delar av skrovet där glasfibern ser "normal" ut. 
Är detta slarv från tillverkningen eller har det hänt med tiden?
Bör detta slipas ner tills jag ej längre ser dessa skiktningar, eller kan jag plasta ny matta på det som det är?
 

20250708_133916.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ska du nog fota nogrannt och ta till en specialistfirma för kontroll åsikt om pågående separation i skrovmaterialet.

Det hade jag gjort av säkerhetsskäl iaf, kalla mig harig men hellre säker. 

 

Är det månne plastpesthål man skymtar på bilden? 

Är det separation pga plastpest måste delarna/desa områden kapas bort och sen blire återuppbyggnad.

Strukturen har fallerat i sin spänst och är en säkerhetsrisk. 

Säkert inte i stor omfattning men ändå..

 

"Hål som hål under färd är inte kul, eller" 

 

Min känsla och tanke, finns säkert 100 andra sätt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delaminering...

Kan bero på flera orsaker som t.ex. vatteninträngning i laminatet p.g.a. ej lagade skador, "fusklagning" av gamla skador med bilspackel och det frusit sönder under vintrarna. Skadans omfattning har blivit större och större för vart år som gått och skadan ej åtgärdats.

Kan även bero på slarv vid tillverkningen och det funnits flera luftbubblor inne i laminatet som med åren lett fram till denna typ av skada, kanske i samband med skador som uppstått i gelcoatskiktet och ej åtgärdats korrekt.

 

Slipa lite till i mitten men ta det varligt så du inte går igenom.

 

Laga först i mitten med en liten bit glasfibermatta och polyster, låt härda.

Gör absolut inget om du smetar på mer polyester i utkanterna av lagningen, det är bara bra om du gör det för då går denna polyster in i det gamla laminatet och stabiliserar det som delaminerats.

 

Slipa lagningen lite lätt så att du får en jämn yta. Slipa all yta som täckts med polyester innan nästa lager påbörjas.

 

Fortsätt slipa utåt så du precis får bort det som är löst och det slutar fjädra.

 

Fortsätt laga utåt som den fösrta lagningen på denna skada och ta en bit i taget, låt lagingarna härda och slipa innan du fortsätter utåt.

 

Jag hade definitivt tagit båten av trailern och vänt på den så botten kommer uppåt, betydligt lättare att arbeta och få optimalt slutresultat om man är ovan.

Helst jobba under tak (carport, parasoll, litet partytält etc.) eller göra ett tillfälligt tält av en presenning, då är man inte väderberoende och direkt sollljus (strålningsvärme) påskyndar inte härdning.

 

Frågor på det?

 

//Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tillägg och förtydligande:

20829348_Skrmavbild2025-07-09kl_05_55_26.png.4da35fba238dacf33a9fe2b537440eee.png

Blått= 1:a lagret som får härda och sedan slipas jämnt innan nästa påbörjas.

Orange= 2:a lagret som får härda och sedan slipas jämnt innan nästa påbörjas o.s.v.

Inringat i rött= Små luftbubblor som uppstått under tillverkning p.g.a. slarv med att rolla ut luft mellan lagren.

 

Ligger båten med botten uppåt så är det större chans att polyestern som läggs på fyller upp ev. sprickor som finns kvar men slipa bort så mycket det går av "löst" material.

Noga med att man slipar jämnt mellan de olika lagren i reparationsprocessen av såna här skador.

 

Dessa skrov sprutlaminerades och måste rollas med tandad aluminiumroller mellan lagren, vilket ofta slarvades med p.g.a. tidspress från OMC som ägde RYDS under sent 1980-tal och en bit in på 1990-talet. Om det skulle ta t.ex. 1,5 timme att sprutlaminera ett skrov i denna storleksklass, pressades tiden till under 1 timme för OMC ville tjäna pengar (trodde dom). Sedan rycktes skroven ur formarna alldeles för snabbt och de hann inte härda klart innan man var tvungen att  påbörja nästa skrov.

 

 

//Pär

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen, nej inga fler frågor (just nu) :)

Tack Pär!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev pacmyc:

Toppen, nej inga fler frågor (just nu) :)

Tack Pär!

Kom precis till att tänka på, vilken typ av slipmaskin du använder för att slipa ner det grova?

 

Om du inte redan gör det, så använd helst en vanlig 125 mm vinkelslip eller tryckluftdriven vinkelslip.

De är lättare att hantera och skakar inte som en excenterslipmaskin gör.

Snabbare avverkning och man behöver inte trycka så hårt.

 

125 mm vinkelslip med "flap-disc" eller stödrondell med fiberrondellskiva är det bästa tycker jag när man grovslipar. Jag brukar lägga grovdammsugarslangen ganska nära alt. fästa den med silvertejp, då tar dammsugaren det mesta slipdammet. Om man inte har Festool AG125 förstås😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till största delen använder jag en excenterslip med 40 papper. Jag har även kört med vinkelslip och flapdisk men den avverkar lite för mycket material lite för snabbt, och jag tycker det är svårare att slipa jämnt med den. Excenterslipen är mer kontrollerad, och dammet fångas upp bättre med en ansluten dammsugare. 
Försökte hålla dammsugarmunstycket i närheten av flapdisken också men det gick inget vidare, det blir lite för bra fart på dammet med vinkelslipen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste vara lätt på handen när du använder vinkelslipen, den avverkar ju betydligt mer material än excenterslipen.

Fördelen med vinkelipen är att den inte vibrerar som excentern gör och dessa vibrationer kan leda till ytterligare delaminering. Dessutom kan man använda betydligt finare rondeller med vinkelslipen men ändå avverka mer material och snabbare. Själv använder jag sällan grövre än K80, någon enstaka gång K60.

Googlade lite snabbt och hittade dammutsugskåpor till 125 mm vinkelsiparna, fanns även Bosch original som jag ska köpa nu när jag hittade.

 

Men använd det du trivs bäst med så blir det nog bra slutänden.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...