pacmyc 0 Posted Tuesday at 08:32 PM Jag köpte en beg. Ryds 430 i höstas som stått på trailer sen jag köpte den. När jag skulle börja göra den iordning för säsongen insåg jag att skrovet inte var i så fint skick. Han som haft den innan har lagt feta spackelkakor ovanpå gammal bottenfärg bl.a. Tror inte den är tät mot flasfiberlaminetet. Jag bestämde mig därför att slipa bort all gammal bottenfärg, samt slipa ner lite extra i gamla skador (d.v.s. ner uner gelcoaten en bit ner i glasfibern). Jag har läst en hel del men vill nu få bekräftat från er proffs om ni tycker detta är rätt. Jag rengör med aceton vid alla gamla skador (inga genomgående skador, utan mer repor och skav), och sedan spacklar jag upp dessa med Biltemas lättvikts epoxy spackel (art. 30-648). Sedan kommer jag måla skrovet med Biltemas epoxy primer (art. 30-619). Efter detta är jag lite osäker. Om jag skiter i att bottenmåla så blir det lättare till nästa säsong att inspektera hur bra min renovering blev, och eventuellt göra om något om det behövs. Jag vill inte bottenmåla den för att sedan om ett år (när jag inser att jag gjort något fel) ska behöva slipa bort all bottenfärg igen. Tankar / erfarenheter på detta? Tacksam för tips. Vill inte att allt jobb jag lagt ner på att slipa bort all gammal bottefärg ska gå till spillo för att jag använder fel grejjor nu.. Share this post Link to post Share on other sites
Mercury_44XS 36 Posted Wednesday at 09:06 AM Hej Har du någon bild på skadorna på botten? Mvh Pär Share this post Link to post Share on other sites
pacmyc 0 Posted 16 hours ago Visst, här kommer lite bilder. Det som jag inringat med rött är områden nerslipade till glasfiber. Det som jag inringat med blått avser områden med gamla spackelkakor som jag ska slipa bort och sedan spackla om. Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,722 Posted 13 hours ago Är du säker på att det verkligen är "feta spackelkakor ovanpå bottenfärg" ? Den borde inte suttit kvar... Sedan är ofta vanligt fordonsspackel inget annat än polyester, dvs samma som du har i skrovet. Biltema har ett par varianter med glasfibertrådar i, som inte är dumma alls att använda för att spackla upp skador som dina eftersom det då blir armering i lagningen också. Om du använder något grovt att slipa med (rasprondell är min favorit) så fäster lagningen bättre än om du slipat slätt och fint ner i glasfibern. Och med ordentlig rengöring med aceton är det sedan inga problem att använda polyesterbaserade produkter för lagningen. Varför tror alla man måste använda epoxi så snart något i polyesterplast behöver lagas ? 1 Share this post Link to post Share on other sites
pacmyc 0 Posted 12 hours ago Jo därför att bottenfärgen var svart så det var lätt att se när man slipade igenom spackelkakorna ned till gamla bottenfärgen. Anledningen att jag täbkte köra epoxy är att jag läst; 1. Den är vattentät 2. Den rekommenderas även ubder vattenlinjen (enligt produktveskrivningen, medan polyester brukar rekommenderas ovanför vattenlinjen). 3. Polyester måste såvitt jag förstått härda och torka i ett anral veckor innan man kan måla över med epoxi primer. Jag har slipat med 60 papper, hoppas det blir tillräckligt grovt för att det ska sitta kvar. Har jag rätt? Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,722 Posted 11 hours ago (edited) 1. Jo, men 99,8% av resten av båten (som du inte lagat) kommer ju fortfarande inte vara epoxi. Dessutom är vatteninträngningen i polyester oftast helt försumbar. I synnerhet på en båt som inte ligger i vattnet året om. 2. Vad har du fått det ifrån, att Polyester (bara) rekommenderas ovan vattenlinjen ? Vad tror du din och i princip alla andra båtars skrov är gjorda av under vattenlinjen ? Epoxi ? 3. Visst finns det en del sådana rekommendationer ibland (av företag som är rädda för att bli stämda, tro ?), men polyestern är i allmänhet helt färdighärdad tämligen snabbt, under en vecka. Tänk på att epoxi kan vara starkt allergiframkallande, även om det inte luktar. Så väljer du detta i alla fall - använd skydd. Edited 11 hours ago by IngemarE Share this post Link to post Share on other sites
Mercury_44XS 36 Posted 9 hours ago Hej Jag hade varken använt epoxi, epoxispackel, någon annan form av spackel eller målat botten med epoxifärg... Jag tillhör den skolan som anser att GRP (glasfiberlaminat) skall lagas med polyester, glasfibermatta och avslutas med riktig topcoat samt att polyester och epoxi inte hör ihop. Utför man en lagning av ett glasfiberlaminat på ett korrekt sätt får man ett slutresultat som varar båtens livslängd ut. Ett skräckexempel på dåliga lagningar: I början av 1990-talet hade en mina kunder köpt och privatimporterat en begagnad båt från USA, när båten levererades till kunden så bottenmålade han den innan sjösättning och båten användes under sommaren. I slutet av sommaren ringde kunden och tyckte att båten blivit slö och ville att jag skulle felsöka motorn. Från början hade motorn (Mercruiser 350 Magnum) varvat ca 4500 r/min men med tiden hade den tappat i både fart och varvtal. Jag åker ner till hamnen för felsökning och under provkörning varvade motorn inte ut och det gick tungt, jättetungt... Väl tillbaka på rätt båtplats gör jag en felsökning men hittar inget direkt fel på motorn. Sedan står vi på bryggan och diskuterar ev. fel och jag tittar på båten i vattnet och säger till kunden: –Har den alltid legat så djupt? Va? Svarade kunden. Ja, när du säger det så ser jag ju att den ligger ju ganska djupt och markerad vattenlinje är ju flera centimeter under vatten. Vi kollar runt i båten efter synligt vatten i kölsvin och motorrum men allt är näst intill snustorrt. Båten togs upp och när botten kontrollerades upptäcktes flera lagningar under vattenlinjen, båten vägdes på lastbilsvågen i hamnen som visade att den vägde betydligt mer än normalt. Båten hade gått som uthyrningsbåt och ”snabblagats” med diverse sorters spackel som lossnade ganska lätt. Kunden hade inte haft en tanke på dessa lagningar utan bara målat över med bottenfärg. Båten blev kvar på land, all bottenfärg togs bort och alla skador letades upp. Allt ”spackel” togs bort (lossnade ganska lätt) och botten slipades ren in till glasfiberlaminatet där V-botten var som djupast. När man kom ner till glasfiberlaminatet avtog slipdammet och det började droppa vatten nästan direkt ur laminatet. Båten fick stå på tork först utomhus under tak och sedan inomhus hela vintern och tidigt på våren kontrollerades fukthalten och konstaterades att båten behövde torka lite till, den fick stå ute under tak igen. I maj månad påbörjades arbetet med att laga alla skador under vattenlinjen med polyester, glasfibermatta och slutligen riktig topcoat. Båten sjösattes i slutet av maj och vid första provkörningen varvade motorn strax över 4700 r/min på topp och nådde en toppfart som den aldrig gjort innan. Det är ju ytskiktet gelcoat/topcoat som gör ett glasfiberlaminat vattentätt, utan detta ytskikt hade glasfibern sugit åt sig vatten som en tvättsvamp som via kapillärverkan sedan sprider sig i laminatet. Därefter väntar sönderfrysning om båten vinterförvaras i omgivningstemperatur (d.v.s. icke uppvärmd lokal) och/eller böldpest... Man får ta de filmer på Youtube som visar hur man lagar båtar i GRP med en nypa salt, de flesta tar genvägen med div. spackel för det går snabbare men oftast får de göra om reparationen efter ett tag. Finns böcker på bibliotek att låna hur man reparerar båtar i glasfiberlaminat och dessa böcker är betydligt bättre än Youtube. Mvh Pär 1 Share this post Link to post Share on other sites
pacmyc 0 Posted 9 hours ago 1 timme sedan skrev IngemarE: 1. Jo, men 99,8% av resten av båten (som du inte lagat) kommer ju fortfarande inte vara epoxi. Dessutom är vatteninträngningen i polyester oftast helt försumbar. I synnerhet på en båt som inte ligger i vattnet året om. 2. Vad har du fått det ifrån, att Polyester (bara) rekommenderas ovan vattenlinjen ? Vad tror du din och i princip alla andra båtars skrov är gjorda av under vattenlinjen ? Epoxi ? 3. Visst finns det en del sådana rekommendationer ibland (av företag som är rädda för att bli stämda, tro ?), men polyestern är i allmänhet helt färdighärdad tämligen snabbt, under en vecka. Tänk på att epoxi kan vara starkt allergiframkallande, även om det inte luktar. Så väljer du detta i alla fall - använd skydd. 1 & 2 jo men normalt täcks ju polyestern av ett vattentätt lager med gelcoat. 3. Jag tror biltema rekommenderade 8 veckor torktid innan övermålning och international 12 veckor. Jag vill måla ett dygn efter. Jag förstår att du föredrar polyester. Men om jag vänder på det, finns det några nackdelar med epoxy, förutom att det är dyrare? Absolut använder jag skydd. Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,722 Posted 9 hours ago 16 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Det är ju ytskiktet gelcoat/topcoat som gör ett glasfiberlaminat vattentätt, utan detta ytskikt hade glasfibern sugit åt sig vatten som en tvättsvamp som via kapillärverkan sedan sprider sig i laminatet. Nej, gelcoaten är inte mer (eller mindre) vattentät än resten. Det är ju faktiskt inget annat än infärgad polyesterplast... Ett rätt plastat laminat är homogent och har inga porer så det drar åt sig vatten "som en tvättsvamp". Share this post Link to post Share on other sites
pacmyc 0 Posted 9 hours ago 12 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Hej Jag hade varken använt epoxi, epoxispackel, någon annan form av spackel eller målat botten med epoxifärg... Jag tillhör den skolan som anser att GRP (glasfiberlaminat) skall lagas med polyester, glasfibermatta och avslutas med riktig topcoat samt att polyester och epoxi inte hör ihop. Utför man en lagning av ett glasfiberlaminat på ett korrekt sätt får man ett slutresultat som varar båtens livslängd ut. Ett skräckexempel på dåliga lagningar: I början av 1990-talet hade en mina kunder köpt och privatimporterat en begagnad båt från USA, när båten levererades till kunden så bottenmålade han den innan sjösättning och båten användes under sommaren. I slutet av sommaren ringde kunden och tyckte att båten blivit slö och ville att jag skulle felsöka motorn. Från början hade motorn (Mercruiser 350 Magnum) varvat ca 4500 r/min men med tiden hade den tappat i både fart och varvtal. Jag åker ner till hamnen för felsökning och under provkörning varvade motorn inte ut och det gick tungt, jättetungt... Väl tillbaka på rätt båtplats gör jag en felsökning men hittar inget direkt fel på motorn. Sedan står vi på bryggan och diskuterar ev. fel och jag tittar på båten i vattnet och säger till kunden: –Har den alltid legat så djupt? Va? Svarade kunden. Ja, när du säger det så ser jag ju att den ligger ju ganska djupt och markerad vattenlinje är ju flera centimeter under vatten. Vi kollar runt i båten efter synligt vatten i kölsvin och motorrum men allt är näst intill snustorrt. Båten togs upp och när botten kontrollerades upptäcktes flera lagningar under vattenlinjen, båten vägdes på lastbilsvågen i hamnen som visade att den vägde betydligt mer än normalt. Båten hade gått som uthyrningsbåt och ”snabblagats” med diverse sorters spackel som lossnade ganska lätt. Kunden hade inte haft en tanke på dessa lagningar utan bara målat över med bottenfärg. Båten blev kvar på land, all bottenfärg togs bort och alla skador letades upp. Allt ”spackel” togs bort (lossnade ganska lätt) och botten slipades ren in till glasfiberlaminatet där V-botten var som djupast. När man kom ner till glasfiberlaminatet avtog slipdammet och det började droppa vatten nästan direkt ur laminatet. Båten fick stå på tork först utomhus under tak och sedan inomhus hela vintern och tidigt på våren kontrollerades fukthalten och konstaterades att båten behövde torka lite till, den fick stå ute under tak igen. I maj månad påbörjades arbetet med att laga alla skador under vattenlinjen med polyester, glasfibermatta och slutligen riktig topcoat. Båten sjösattes i slutet av maj och vid första provkörningen varvade motorn strax över 4700 r/min på topp och nådde en toppfart som den aldrig gjort innan. Det är ju ytskiktet gelcoat/topcoat som gör ett glasfiberlaminat vattentätt, utan detta ytskikt hade glasfibern sugit åt sig vatten som en tvättsvamp som via kapillärverkan sedan sprider sig i laminatet. Därefter väntar sönderfrysning om båten vinterförvaras i omgivningstemperatur (d.v.s. icke uppvärmd lokal) och/eller böldpest... Man får ta de filmer på Youtube som visar hur man lagar båtar i GRP med en nypa salt, de flesta tar genvägen med div. spackel för det går snabbare men oftast får de göra om reparationen efter ett tag. Finns böcker på bibliotek att låna hur man reparerar båtar i glasfiberlaminat och dessa böcker är betydligt bättre än Youtube. Mvh Pär Jag förstår. Den typ av fullagning som du råkat ut för liknar nog den som tidigare ägare gjort på min båt, därav vill jag ha det fixat. Men jag förstår inte vad ditt skräckexempel har med mitt fall att göra? I mitt fall har jag slipat ner allt ordentligt och kommer tvätta med aceton innan jag spacklar. Jag förstår också att man vill armera med glasfibermatta om det är större skador så som genomgående hål osv, men i mitt fall handlar det mer om att jämna ut och fylla upp där skadorna gått igenom gelcoaten och en bit ner i glasfibern. Finns det något vetenskapligt som talar emot användningen av epoxy spackel och sedan målning med epoxy primer? Share this post Link to post Share on other sites
Mercury_44XS 36 Posted 8 hours ago 2025-06-10 vid 22:32 skrev pacmyc: Jag köpte en beg. Ryds 430 i höstas som stått på trailer sen jag köpte den. När jag skulle börja göra den iordning för säsongen insåg jag att skrovet inte var i så fint skick. Han som haft den innan har lagt feta spackelkakor ovanpå gammal bottenfärg bl.a. Tror inte den är tät mot flasfiberlaminetet. Jag bestämde mig därför att slipa bort all gammal bottenfärg, samt slipa ner lite extra i gamla skador (d.v.s. ner uner gelcoaten en bit ner i glasfibern). Jag har läst en hel del men vill nu få bekräftat från er proffs om ni tycker detta är rätt. Jag rengör med aceton vid alla gamla skador (inga genomgående skador, utan mer repor och skav), och sedan spacklar jag upp dessa med Biltemas lättvikts epoxy spackel (art. 30-648). Sedan kommer jag måla skrovet med Biltemas epoxy primer (art. 30-619). Efter detta är jag lite osäker. Om jag skiter i att bottenmåla så blir det lättare till nästa säsong att inspektera hur bra min renovering blev, och eventuellt göra om något om det behövs. Jag vill inte bottenmåla den för att sedan om ett år (när jag inser att jag gjort något fel) ska behöva slipa bort all bottenfärg igen. Tankar / erfarenheter på detta? Tacksam för tips. Vill inte att allt jobb jag lagt ner på att slipa bort all gammal bottefärg ska gå till spillo för att jag använder fel grejjor nu.. "Jag har läst en hel del men vill nu få bekräftat från er proffs om ni tycker detta är rätt" Ja, vi "proffs" har lämnat våra synpunkter vad vi tycker och hur vi hade gjort mer kan vi inte göra. Det är ändå du själv som bestämmer i slutändan, vi vill bara ge dig goda råd och dela våra erfarenheter. Det var inte jag som råkade ut för en "fullagning" det var en kund som gick miste om någon månad till på sjön den sommaren men fick torrsätta i förväg och vänta på att laminatet skulle torka upp så det gick att laga på ett sätt som vi "proffs" använder. Vi "proffs" lagar inte GRP med epoxi, inte jag iaf... Sen råder det ju delade meningar om epoxi eller inte men enligt mitt tycke och mina erfarenheter: Nej. Mvh Pär Share this post Link to post Share on other sites
pacmyc 0 Posted 7 hours ago Tack Pär. Jag menade inte att vara otacksam för ditt svar. Jag var mest nyfiken på om det fanns någon kemisk/vetenskaplig orsak till att inte använda epoxi vid glasfiberlagning. Hoppas någon som läser tråden och gjort en liknande epoxy-reparation kan komma med personliga erfarenheter. Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 2,597 Posted 7 hours ago 30 minuter sedan skrev pacmyc: Jag var mest nyfiken på om det fanns någon kemisk/vetenskaplig orsak till att inte använda epoxi vid glasfiberlagning. Hoppas någon som läser tråden och gjort en liknande epoxy-reparation kan komma med personliga erfarenheter. Jag har inte den erfarenheten du efterfrågar men frågar mig: varför epoxi? Polyester är lättare att jobba med, har tillräckligt god motståndskraft mot vatten, är mer beprövat på polyesterskrov, är lättare att laga med polyester, är skonsammare mot miljö och människors hälsa osv. Sen finns det så många felaktiga uppfattningar om både polyester och epoxi men det är en annan sak. Ett annat råd, oavsett vad du väljer att laga med: Tvätta med aceton och ren trasa, tvätta med aceton och ren trasa osv. Då jag gjort min andel av skrovlagningar kan du säkert gissa varför jag framför detta råd… Share this post Link to post Share on other sites
pacmyc 0 Posted 6 hours ago Hej Christer. Jag fick liknande frågor av IngemarE i början av tråden. Utifrån det jag läst har jag kommit fram till; - Epoxy är vattentät och brukar rekommenderas under vattenlinjen. Bl.a. enligt produktbeskrivningen på https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lattvikts-epoxispackel-2-x-500-ml-2000042332 . - Polyester måste såvitt jag förstått härda och torka i ett anral veckor innan man kan måla över med epoxi primer. Om dessa punkter inte stämmer så använder jag gärna polyester, då jag redan har massor hemma (använder det till bilkarosser osv) samt är betydligt billigare än epoxy. Men jag har ingen lust att vänta till slutet av sommaren innan jag kan bottenmåla båten och slänga den i sjön. Share this post Link to post Share on other sites