Gå till innehåll
tisdag 01 juli 2025
pacmyc

Skrov slipning, spackling, målning

Rekommendera Poster

Jag köpte en beg. Ryds 430 i höstas som stått på trailer sen jag köpte den.
När jag skulle börja göra den iordning för säsongen insåg jag att skrovet inte var i så fint skick. Han som haft den innan har lagt feta spackelkakor ovanpå gammal bottenfärg bl.a. Tror inte den är tät mot flasfiberlaminetet. Jag bestämde mig därför att slipa bort all gammal bottenfärg, samt slipa ner lite extra i gamla skador (d.v.s. ner uner gelcoaten en bit ner i glasfibern).
Jag har läst en hel del men vill nu få bekräftat från er proffs om ni tycker detta är rätt.
Jag rengör med aceton vid alla gamla skador (inga genomgående skador, utan mer repor och skav), och sedan spacklar jag upp dessa med Biltemas lättvikts epoxy spackel (art. 30-648). Sedan kommer jag måla skrovet med Biltemas epoxy primer (art. 30-619).
Efter detta är jag lite osäker. Om jag skiter i att bottenmåla så blir det lättare till nästa säsong att inspektera hur bra min renovering blev, och eventuellt göra om något om det behövs. Jag vill inte bottenmåla den för att sedan om ett år (när jag inser att jag gjort något fel) ska behöva slipa bort all bottenfärg igen.

Tankar / erfarenheter på detta? Tacksam för tips. Vill inte att allt jobb jag lagt ner på att slipa bort all gammal bottefärg ska gå till spillo för att jag använder fel grejjor nu..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

 

Har du någon bild på skadorna på botten?

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, här kommer lite bilder.
Det som jag inringat med rött är områden nerslipade till glasfiber.
Det som jag inringat med blått avser områden med gamla spackelkakor som jag ska slipa bort och sedan spackla om.

1.jpg

3.jpg

2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det verkligen är "feta spackelkakor ovanpå bottenfärg" ? Den borde inte suttit kvar...

 

Sedan är ofta vanligt fordonsspackel inget annat än polyester, dvs samma som du har i skrovet. Biltema har ett par varianter med glasfibertrådar i, som inte är dumma alls att använda för att spackla upp skador som dina eftersom det då blir armering i lagningen också.

Om du använder något grovt att slipa med (rasprondell är min favorit) så fäster lagningen bättre än om du slipat slätt och fint ner i glasfibern. Och med ordentlig rengöring med aceton är det sedan inga problem att använda polyesterbaserade produkter för lagningen.

Varför tror alla man måste använda epoxi så snart något i polyesterplast behöver lagas ?  

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo därför att bottenfärgen var svart så det var lätt att se när man slipade igenom spackelkakorna ned till gamla bottenfärgen.

 

Anledningen att jag täbkte köra epoxy är att jag läst;

1. Den är vattentät

2. Den rekommenderas även ubder vattenlinjen (enligt produktveskrivningen, medan polyester brukar rekommenderas ovanför vattenlinjen).

3. Polyester måste såvitt jag förstått härda och torka i ett anral veckor innan man kan måla över med epoxi primer.

 

Jag har slipat med 60 papper, hoppas det blir tillräckligt grovt för att det ska sitta kvar.

 

Har jag rätt? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1. Jo, men 99,8% av resten av båten (som du inte lagat) kommer ju fortfarande inte vara epoxi. Dessutom är vatteninträngningen i polyester oftast helt försumbar. I synnerhet på en båt som inte ligger i vattnet året om.

2. Vad har du fått det ifrån, att Polyester (bara) rekommenderas ovan vattenlinjen ?  Vad tror du din och i princip alla andra båtars skrov är gjorda av under vattenlinjen ?  Epoxi ?

3. Visst finns det en del sådana rekommendationer ibland (av företag som är rädda för att bli stämda, tro ?), men polyestern är i allmänhet helt färdighärdad tämligen snabbt, under en vecka.

 

Tänk på att epoxi kan vara starkt allergiframkallande, även om det inte luktar. Så väljer du detta i alla fall - använd skydd. 

 

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade varken använt epoxi, epoxispackel, någon annan form av spackel eller målat botten med epoxifärg...

Jag tillhör den skolan som anser att GRP (glasfiberlaminat) skall lagas med polyester, glasfibermatta och avslutas med riktig topcoat samt att polyester och epoxi inte hör ihop.

Utför man en lagning av ett glasfiberlaminat på ett korrekt sätt får man ett slutresultat som varar båtens livslängd ut.

 

Ett skräckexempel på dåliga lagningar:

I början av 1990-talet hade en mina kunder köpt och privatimporterat en begagnad båt från USA, när båten levererades till kunden så bottenmålade han den innan sjösättning och båten användes under sommaren. I slutet av sommaren ringde kunden och tyckte att båten blivit slö och ville att jag skulle felsöka motorn. Från början hade motorn (Mercruiser 350 Magnum) varvat ca 4500 r/min men med tiden hade den tappat i både fart och varvtal.

Jag åker ner till hamnen för felsökning och under provkörning varvade motorn inte ut och det gick tungt, jättetungt...

Väl tillbaka på rätt båtplats gör jag en felsökning men hittar inget direkt fel på motorn. Sedan står vi på bryggan och diskuterar ev. fel och jag tittar på båten i vattnet och säger till kunden: –Har den alltid legat så djupt? 

Va? Svarade kunden. Ja, när du säger det så ser jag ju att den ligger ju ganska djupt och markerad vattenlinje är ju flera centimeter under vatten.

Vi kollar runt i båten efter synligt vatten i kölsvin och motorrum men allt är näst intill snustorrt.

Båten togs upp och när botten kontrollerades upptäcktes flera lagningar under vattenlinjen, båten vägdes på lastbilsvågen i hamnen som visade att den vägde betydligt mer än normalt. 

Båten hade gått som uthyrningsbåt och ”snabblagats” med diverse sorters spackel som lossnade ganska lätt. Kunden hade inte haft en tanke på dessa lagningar utan bara målat över med bottenfärg.

Båten blev kvar på land, all bottenfärg togs bort och alla skador letades upp. Allt ”spackel” togs bort (lossnade ganska lätt) och botten slipades ren in till glasfiberlaminatet där V-botten var som djupast. När man kom ner till glasfiberlaminatet avtog slipdammet och det började droppa vatten nästan direkt ur laminatet. Båten fick stå på tork först utomhus under tak och sedan inomhus hela vintern och tidigt på våren kontrollerades fukthalten och konstaterades att båten behövde torka lite till, den fick stå ute under tak igen. 

I maj månad påbörjades arbetet med att laga alla skador under vattenlinjen med polyester, glasfibermatta och slutligen riktig topcoat.

Båten sjösattes i slutet av maj och vid första provkörningen varvade motorn strax över 4700 r/min på topp och nådde en toppfart som den aldrig gjort innan.

 

Det är ju ytskiktet gelcoat/topcoat som gör ett glasfiberlaminat vattentätt, utan detta ytskikt hade glasfibern sugit åt sig vatten som en tvättsvamp som via kapillärverkan sedan sprider sig i laminatet. Därefter väntar sönderfrysning om båten vinterförvaras i omgivningstemperatur (d.v.s. icke uppvärmd lokal) och/eller böldpest...

 

Man får ta de filmer på Youtube som visar hur man lagar båtar i GRP med en nypa salt, de flesta tar genvägen med div. spackel för det går snabbare men oftast får de göra om reparationen efter ett tag.

Finns böcker på bibliotek att låna hur man reparerar båtar i glasfiberlaminat och dessa böcker är betydligt bättre än Youtube.

 

Mvh

Pär

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

1. Jo, men 99,8% av resten av båten (som du inte lagat) kommer ju fortfarande inte vara epoxi. Dessutom är vatteninträngningen i polyester oftast helt försumbar. I synnerhet på en båt som inte ligger i vattnet året om.

2. Vad har du fått det ifrån, att Polyester (bara) rekommenderas ovan vattenlinjen ?  Vad tror du din och i princip alla andra båtars skrov är gjorda av under vattenlinjen ?  Epoxi ?

3. Visst finns det en del sådana rekommendationer ibland (av företag som är rädda för att bli stämda, tro ?), men polyestern är i allmänhet helt färdighärdad tämligen snabbt, under en vecka.

 

Tänk på att epoxi kan vara starkt allergiframkallande, även om det inte luktar. Så väljer du detta i alla fall - använd skydd. 

 

 

1 & 2 jo men normalt täcks ju polyestern av ett vattentätt lager med gelcoat.

3. Jag tror biltema rekommenderade 8 veckor torktid innan övermålning och international 12 veckor. Jag vill måla ett dygn efter.

 

Jag förstår att du föredrar polyester. Men om jag vänder på det, finns det några nackdelar med epoxy, förutom att det är dyrare?

 

Absolut använder jag skydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Det är ju ytskiktet gelcoat/topcoat som gör ett glasfiberlaminat vattentätt, utan detta ytskikt hade glasfibern sugit åt sig vatten som en tvättsvamp som via kapillärverkan sedan sprider sig i laminatet.

Nej, gelcoaten är inte mer (eller mindre) vattentät än resten. Det är ju faktiskt inget annat än infärgad polyesterplast...

Ett rätt plastat laminat är homogent och har inga porer så det drar åt sig vatten "som en tvättsvamp". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Jag hade varken använt epoxi, epoxispackel, någon annan form av spackel eller målat botten med epoxifärg...

Jag tillhör den skolan som anser att GRP (glasfiberlaminat) skall lagas med polyester, glasfibermatta och avslutas med riktig topcoat samt att polyester och epoxi inte hör ihop.

Utför man en lagning av ett glasfiberlaminat på ett korrekt sätt får man ett slutresultat som varar båtens livslängd ut.

 

Ett skräckexempel på dåliga lagningar:

I början av 1990-talet hade en mina kunder köpt och privatimporterat en begagnad båt från USA, när båten levererades till kunden så bottenmålade han den innan sjösättning och båten användes under sommaren. I slutet av sommaren ringde kunden och tyckte att båten blivit slö och ville att jag skulle felsöka motorn. Från början hade motorn (Mercruiser 350 Magnum) varvat ca 4500 r/min men med tiden hade den tappat i både fart och varvtal.

Jag åker ner till hamnen för felsökning och under provkörning varvade motorn inte ut och det gick tungt, jättetungt...

Väl tillbaka på rätt båtplats gör jag en felsökning men hittar inget direkt fel på motorn. Sedan står vi på bryggan och diskuterar ev. fel och jag tittar på båten i vattnet och säger till kunden: –Har den alltid legat så djupt? 

Va? Svarade kunden. Ja, när du säger det så ser jag ju att den ligger ju ganska djupt och markerad vattenlinje är ju flera centimeter under vatten.

Vi kollar runt i båten efter synligt vatten i kölsvin och motorrum men allt är näst intill snustorrt.

Båten togs upp och när botten kontrollerades upptäcktes flera lagningar under vattenlinjen, båten vägdes på lastbilsvågen i hamnen som visade att den vägde betydligt mer än normalt. 

Båten hade gått som uthyrningsbåt och ”snabblagats” med diverse sorters spackel som lossnade ganska lätt. Kunden hade inte haft en tanke på dessa lagningar utan bara målat över med bottenfärg.

Båten blev kvar på land, all bottenfärg togs bort och alla skador letades upp. Allt ”spackel” togs bort (lossnade ganska lätt) och botten slipades ren in till glasfiberlaminatet där V-botten var som djupast. När man kom ner till glasfiberlaminatet avtog slipdammet och det började droppa vatten nästan direkt ur laminatet. Båten fick stå på tork först utomhus under tak och sedan inomhus hela vintern och tidigt på våren kontrollerades fukthalten och konstaterades att båten behövde torka lite till, den fick stå ute under tak igen. 

I maj månad påbörjades arbetet med att laga alla skador under vattenlinjen med polyester, glasfibermatta och slutligen riktig topcoat.

Båten sjösattes i slutet av maj och vid första provkörningen varvade motorn strax över 4700 r/min på topp och nådde en toppfart som den aldrig gjort innan.

 

Det är ju ytskiktet gelcoat/topcoat som gör ett glasfiberlaminat vattentätt, utan detta ytskikt hade glasfibern sugit åt sig vatten som en tvättsvamp som via kapillärverkan sedan sprider sig i laminatet. Därefter väntar sönderfrysning om båten vinterförvaras i omgivningstemperatur (d.v.s. icke uppvärmd lokal) och/eller böldpest...

 

Man får ta de filmer på Youtube som visar hur man lagar båtar i GRP med en nypa salt, de flesta tar genvägen med div. spackel för det går snabbare men oftast får de göra om reparationen efter ett tag.

Finns böcker på bibliotek att låna hur man reparerar båtar i glasfiberlaminat och dessa böcker är betydligt bättre än Youtube.

 

Mvh

Pär

 

 

 

 

 

Jag förstår. Den typ av fullagning som du råkat ut för liknar nog den som tidigare ägare gjort på min båt, därav vill jag ha det fixat. Men jag förstår inte vad ditt skräckexempel har med mitt fall att göra? I mitt fall har jag slipat ner allt ordentligt och kommer tvätta med aceton innan jag spacklar.
Jag förstår också att man vill armera med glasfibermatta om det är större skador så som genomgående hål osv, men i mitt fall handlar det mer om att jämna ut och fylla upp där skadorna gått igenom gelcoaten och en bit ner i glasfibern.

Finns det något vetenskapligt som talar emot användningen av epoxy spackel och sedan målning med epoxy primer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-06-10 vid 22:32 skrev pacmyc:

Jag köpte en beg. Ryds 430 i höstas som stått på trailer sen jag köpte den.
När jag skulle börja göra den iordning för säsongen insåg jag att skrovet inte var i så fint skick. Han som haft den innan har lagt feta spackelkakor ovanpå gammal bottenfärg bl.a. Tror inte den är tät mot flasfiberlaminetet. Jag bestämde mig därför att slipa bort all gammal bottenfärg, samt slipa ner lite extra i gamla skador (d.v.s. ner uner gelcoaten en bit ner i glasfibern).
Jag har läst en hel del men vill nu få bekräftat från er proffs om ni tycker detta är rätt.
Jag rengör med aceton vid alla gamla skador (inga genomgående skador, utan mer repor och skav), och sedan spacklar jag upp dessa med Biltemas lättvikts epoxy spackel (art. 30-648). Sedan kommer jag måla skrovet med Biltemas epoxy primer (art. 30-619).
Efter detta är jag lite osäker. Om jag skiter i att bottenmåla så blir det lättare till nästa säsong att inspektera hur bra min renovering blev, och eventuellt göra om något om det behövs. Jag vill inte bottenmåla den för att sedan om ett år (när jag inser att jag gjort något fel) ska behöva slipa bort all bottenfärg igen.

Tankar / erfarenheter på detta? Tacksam för tips. Vill inte att allt jobb jag lagt ner på att slipa bort all gammal bottefärg ska gå till spillo för att jag använder fel grejjor nu..

"Jag har läst en hel del men vill nu få bekräftat från er proffs om ni tycker detta är rätt"

 

Ja, vi "proffs" har lämnat våra synpunkter vad vi tycker och hur vi hade gjort mer kan vi inte göra.

Det är ändå du själv som bestämmer i slutändan, vi vill bara ge dig goda råd och dela våra erfarenheter.

Det var inte jag som råkade ut för en "fullagning" det var en kund som gick miste om någon månad till på sjön den sommaren men fick torrsätta i förväg och vänta på att laminatet skulle torka upp så det gick att laga på ett sätt som vi "proffs" använder.

Vi "proffs" lagar inte GRP med epoxi, inte jag iaf...

Sen råder det ju delade meningar om epoxi eller inte men enligt mitt tycke och mina erfarenheter:

Nej.

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Pär.

 

Jag menade inte att vara otacksam för ditt svar. 

Jag var mest nyfiken på om det fanns någon kemisk/vetenskaplig orsak till att inte använda epoxi vid glasfiberlagning. 

 

Hoppas någon som läser tråden och gjort en liknande epoxy-reparation kan komma med personliga erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev pacmyc:

Jag var mest nyfiken på om det fanns någon kemisk/vetenskaplig orsak till att inte använda epoxi vid glasfiberlagning. 

 

Hoppas någon som läser tråden och gjort en liknande epoxy-reparation kan komma med personliga erfarenheter.

Jag har inte den erfarenheten du efterfrågar men frågar mig: varför epoxi?

Polyester är lättare att jobba med, har tillräckligt god motståndskraft mot vatten, är mer beprövat på polyesterskrov, är lättare att laga med polyester, är skonsammare mot miljö och människors hälsa osv.

Sen finns det så många felaktiga uppfattningar om både polyester och epoxi men det är en annan sak.

Ett annat råd, oavsett vad du väljer att laga med: Tvätta med aceton och ren trasa, tvätta med aceton och ren trasa osv. Då jag gjort min andel av skrovlagningar kan du säkert gissa varför jag framför detta råd… 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Christer.
Jag fick liknande frågor av IngemarE i början av tråden.
Utifrån det jag läst har jag kommit fram till;

- Epoxy är vattentät och brukar rekommenderas under vattenlinjen. Bl.a. enligt produktbeskrivningen på

https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lattvikts-epoxispackel-2-x-500-ml-2000042332 .

- Polyester måste såvitt jag förstått härda och torka i ett anral veckor innan man kan måla över med epoxi primer.

Om dessa punkter inte stämmer så använder jag gärna polyester, då jag redan har massor hemma (använder det till bilkarosser osv) samt är betydligt billigare än epoxy. Men jag har ingen lust att vänta till slutet av sommaren innan jag kan bottenmåla båten och slänga den i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev pacmyc:

Hej Christer.
Jag fick liknande frågor av IngemarE i början av tråden.
Utifrån det jag läst har jag kommit fram till;

- Epoxy är vattentät och brukar rekommenderas under vattenlinjen. Bl.a. enligt produktbeskrivningen på

https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lattvikts-epoxispackel-2-x-500-ml-2000042332 .

- Polyester måste såvitt jag förstått härda och torka i ett anral veckor innan man kan måla över med epoxi primer.

Om dessa punkter inte stämmer så använder jag gärna polyester, då jag redan har massor hemma (använder det till bilkarosser osv) samt är betydligt billigare än epoxy. Men jag har ingen lust att vänta till slutet av sommaren innan jag kan bottenmåla båten och slänga den i sjön.

Jo, jag läste att du fick de frågorna men sen har ju typ alla dina ”läst på” saker blivit utredda, tyckte jag. Och trots det håller du fast vid dina frågor. Jag försöker igen.

1. Epoxi är vattentät.
Nja, det är en sanning med modifikation. Inget är riktigt vattentätt. Epoxi är dock något bättre mot vattengenomträngning än polyester men på ett båtskrov i polyester (riktigt laminerat med gelcoat) är det så oerhört lite så du kommer aldrig märka någon skillnad. 
2. Polyster måste härda ett antal veckor.

Varför måste du på med epoxi-primer? Finns som jag ser det ingen anledning att introducera ett nytt material när du har lagat skadorna med polyesterspackel är det bara att lägga på gelcoat/topcoat vilket du kan göra så snart spacklet härdat. Och i princip är det bara att sjösätta när topcoaten härdat. (Sen vill man kanske slipa/polera till ytan om det inte blev perfekt från början först.)
 

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, så den långa härdtiden för polyster gäller enbart om man ska måla epoxy ovanpå? Om man kör gelcoat + topcoat så kan man göra det betydligt snabbare menar du?

 

Om jag går på din linje;

1. Spackla upp skador med glasfiberspackel, t.ex https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/glasfiberspackel-langtradig-054-l-2000048199

2. Måla Gelcoat, t.ex. https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/glasfiberspackel-langtradig-054-l-2000048199

3. Måla Topcoat, t.ex. föregående produkt tillsammans med https://www.biltema.se/bat/batvard/gelcoat/paraffinlosning-60-ml-2000045083

 

Är det så du skulle ha gjort?
Reolig rek. torktid / härdtid mellan dessa? Hittar inget på nätet men står säkert på förpackningarna, får kolla i butiken.

Eller även använda polyester + glasfibermatta? Anser du att skadorna på bilderna är tillräckligt stora för att det ska behövas? Jag tycker alltid det är svårt att få glasfiberväv att lägga sig bra när man tvingas plasta från undersidan (har ingen möjlighet att vända på båten). Det blir lätt små luftfickor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev pacmyc:

Tack Pär.

 

Jag menade inte att vara otacksam för ditt svar. 

Jag var mest nyfiken på om det fanns någon kemisk/vetenskaplig orsak till att inte använda epoxi vid glasfiberlagning. 

 

Hoppas någon som läser tråden och gjort en liknande epoxy-reparation kan komma med personliga erfarenheter.

Nej någon kemisk/vetenskaplig orsak känner jag inte till men jag har fått lära mig av erfarna båtbyggare samt självstudier (för +40 år sedan) att man inte lagar GRP med epoxi under vattenlinjen.

 

Jag har reparerat många båtar i GRP under min yrkesverksamma tid och alltid använt polyester och glasfibermatta (inte väv) samt topcoat vid lagningar under vattenlinjen.

Det går att lägga matta underifrån men det är betydligt lättare att göra det om man kan vända båten så botten med skador ligger uppåt.

Metoderna att lägga matta är många, man kan t.ex. lägga direkt på skrovet där skadan är och "dutta" med en pensel förutsatt att man lagt på polyester först där man skall laga.

Jag brukar använda en metod där jag har en glasskiva där jag lägger mattan och sedan mättar denna med polyester, sedan lyfter jag försiktigt upp den mättade mattan från glasskivan med en spackel och  lägger den på plats med en "stekpincett" i plast. Givetvis är ytan där skadan är penslad med polyester innan jag lägger första biten matta.

 

Knepet med matta är att det är bättre att lägga flera tunna skikt matta än ett tjockt. Förr fanns det något som kallades för ytmatta som hade en vikt på ca 100–150 gram/m2, har inte sett att det är vanligt längre och de flesta säljer bara 300 gr och 400 gr mattor. Men man kan ju försöka klyva en lite tjockare och tyngre matta, det har jag gjort många gånger.

 

Båten i "skräckexemplet" lagades underifrån, fanns inte en ärlig chans att vända på den och det är ju stor skillnad på 22 fot och 4,30 m.

En assistent/hantlangare underlättar ju alltid när man lagar underifrån och man slipper springa upp och ner med material och verktyg, speciellt om båten ligger på en trailer.

 

Knepen att få ut luftbubblor är många men bäst är att använda en tandad aluminiumroller:

https://www.biltema.se/bat/batvard/glasfibervav/aluminiumroller-70-mm-2000054042

Bara ett exempel, finns flera olika storlekar och bredder samt speciella hörnroller.

 

Hade det varit min båt eller en kundbåt hade jag definitivt lagat skadorna som jag lärt mig, d.v.s. polyester, glasfibermatta och topcoat men som sagt det är hur jag skulle ha gjort.

Valet är ju ditt eget i slutändan, jag kan bara lämna råd hur jag skulle ha gjort.

 

Jag har sålt båtar som lämnat formen för bara några dagar sedan och bottenmålat om kunden vill ha detta. Tvätt med aceton för att få bort ev. rester av formvax, sedan lätt slipning med 240-320, grundat med VC TAR och sedan VC17 eller VC Offshore. Men det gäller ju att veta var exakt vattenlinjen går och på mindre båtar varierar denna beroende på motorns vikt och ev. extra utrustning man har i stuvfacket i aktern. 

 

Mvh

Pär

 

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej pacmyc!

Vill inte trassla till det ännu mer för dig hoppas jag. Men det finns inget rätt eller fel med att laga med polyester som bas eller epoxi som bas. Bägge alternativen kommer fungera lika bra för det du ska göra.

 

Som en liknelse kan man säga att du funderar på vilken motor du behöver i en bil för att ligga och köra 70 km/h på landsväg och har att välja mellan en 160hk motor och en 200hk motor. Svaret är såklart att det inte spelar någon som helst roll, bägge kommer med råge uppfylla den funktion du vill ha. Sen kan det finnas andra aspekter varför välja den ena motorn istället för den andra.

 

Några praktiska fördelar/nackdelar jag kan komma på (finns säkert fler)

 

Polyester+topcoat (=gelcoat med parafinlösning):

+ Billigt

+ Förlåtande vid inblandning av härdare, dvs det är inte så noga (om man får säga så här?)

+ Du kan reparera på nytt med polyester på polyester i framtiden.

+ Även som reparation har den mer än tillräcklig hållfastet för det du ska göra. Även om det är så att epoxi är några % bättre vidhäftning på polyester än vad polyester har på polyester så är det på en nivå du inte kommer i närheten av att behöva ha.

+ relativt "ofarligt". Dvs inte allergiframkallande. Det farliga är styrenlukten, men den är inte farlig i den koncentration man står ut med innan den blir så påträngande att man självmant inte står ut längre.

- Luktar ganska länge, vilket inte spelar så stor roll på botten på båten.

- Går inte att använda på epoxi ( om det finns någon äldre skada lagad med epoxi).

- Lång tid innan man kan måla över med epoxk om man vill göra det

 

Epoxi

+ Luktfri, både under arbete och direkt efter det är klart. Kan därför vara bra alternativ inne i båten om man ska använda/sova i båten direkt.

+ Kan övermålas med epoxi direkt om man nu vill måla med epoxi.

+ Bättre vidhäftning (hållfasthet) på polyester än vad polyester har på polyester. Men det på en nivå man sällan har någon som helst nytta av. Så det är mer i teorin än i praktiken för de flesta.

- Dyr

- Farlig för hudkontakt, väldigt allergiframkallande

-  Mindre tollerans för andelen härdare och kräver noggrannare blandning (alltså röra om i burken så härdaren verkligen blandas ut helt)

- kan inte lagas med polyester i framtiden.

- sägs vara lite svårare att laminera med

- temperaturkänsligare vid arbetet (låga temperaturer).

 

För ytliga skador på botten hade jag själv antingen bara målat över med topcoat, eller först lite glasfiberspackling (om man vill jämna ut yta) och sen topcoat.

 

Lite djupare skada där man slipat bort en del glasfiberarmering så hade jag nog lagt en eller flera lager matta eller väv (utifrån hur mycket man slipat bort) och sedan topcoat några lager.

Men det är som sagt hur jag hade gjort, jag är av åsikten att det inte är så noga med ytliga skador som inte påverkar hållfastheten, någon form av försegling gelcoatspackel eller epoxispackel) är viktigast tycker jag.

 

Tänk på att gelcoat (flytande) inte torkar om man inte täcker den med plast. Den är gjord för att användas i gjutform och torkar inte på en yta fritt exponerad mot luft.

För öppen yta blandar man först i parafinlösning (så det blir topcoat) eller köper färdig topcoat. Gelcoatspackel har jag för mig normalt är med parsfinlösning trots namnet (dock osäker).

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för riktigt utförligt svar @Boanjohan.
Blir lite rädd för att börja med epoxyn nu (även om jag har halvmask och diskhandskar på mig) och känner att polyester varianten känns tryggare. Men, det finns några gamla spacklingar kvar (vet ej hur djupa dom är), som jag inte vet om dom är av epoxy eller polyester. Det är inga glasfiber i det spacklet. Så kanske är tvungen att köra epoxy ändå, eftersom du säger att jag inte kan lägga polyester på epoxy spackel.

Om jag förstår dig rätt så ska jag inte "måla gelcoat", utan endast topcoat?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Nej någon kemisk/vetenskaplig orsak känner jag inte till men jag har fått lära mig av erfarna båtbyggare samt självstudier (för +40 år sedan) att man inte lagar GRP med epoxi under vattenlinjen.

 

Jag har reparerat många båtar i GRP under min yrkesverksamma tid och alltid använt polyester och glasfibermatta (inte väv) samt topcoat vid lagningar under vattenlinjen.

Det går att lägga matta underifrån men det är betydligt lättare att göra det om man kan vända båten så botten med skador ligger uppåt.

Metoderna att lägga matta är många, man kan t.ex. lägga direkt på skrovet där skadan är och "dutta" med en pensel förutsatt att man lagt på polyester först där man skall laga.

Jag brukar använda en metod där jag har en glasskiva där jag lägger mattan och sedan mättar denna med polyester, sedan lyfter jag försiktigt upp den mättade mattan från glasskivan med en spackel och  lägger den på plats med en "stekpincett" i plast. Givetvis är ytan där skadan är penslad med polyester innan jag lägger första biten matta.

 

Knepet med matta är att det är bättre att lägga flera tunna skikt matta än ett tjockt. Förr fanns det något som kallades för ytmatta som hade en vikt på ca 100–150 gram/m2, har inte sett att det är vanligt längre och de flesta säljer bara 300 gr och 400 gr mattor. Men man kan ju försöka klyva en lite tjockare och tyngre matta, det har jag gjort många gånger.

 

Båten i "skräckexemplet" lagades underifrån, fanns inte en ärlig chans att vända på den och det är ju stor skillnad på 22 fot och 4,30 m.

En assistent/hantlangare underlättar ju alltid när man lagar underifrån och man slipper springa upp och ner med material och verktyg, speciellt om båten ligger på en trailer.

 

Knepen att få ut luftbubblor är många men bäst är att använda en tandad aluminiumroller:

https://www.biltema.se/bat/batvard/glasfibervav/aluminiumroller-70-mm-2000054042

Bara ett exempel, finns flera olika storlekar och bredder samt speciella hörnroller.

 

Hade det varit min båt eller en kundbåt hade jag definitivt lagat skadorna som jag lärt mig, d.v.s. polyester, glasfibermatta och topcoat men som sagt det är hur jag skulle ha gjort.

Valet är ju ditt eget i slutändan, jag kan bara lämna råd hur jag skulle ha gjort.

 

Jag har sålt båtar som lämnat formen för bara några dagar sedan och bottenmålat om kunden vill ha detta. Tvätt med aceton för att få bort ev. rester av formvax, sedan lätt slipning med 240-320, grundat med VC TAR och sedan VC17 eller VC Offshore. Men det gäller ju att veta var exakt vattenlinjen går och på mindre båtar varierar denna beroende på motorns vikt och ev. extra utrustning man har i stuvfacket i aktern. 

 

Mvh

Pär

 

Tack för svaret.
Det börjar klarna lite för mig. Skulle du valt att laga skadorna på bilderna med matta? Jag tänker bl.a. på den lilla skadan på sidan av båtten. Skulle du slipat ner ett större område i gelcoaten runt den först, eller bara klippt till några små bitar väv som är så stora att de precis passar in i det uppslipade området?
Skulle du slipa bort ALLT gammalt spackel först för att utesluta att det är epoxy-baserat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev pacmyc:

Tack för svaret.
Det börjar klarna lite för mig. Skulle du valt att laga skadorna på bilderna med matta? Jag tänker bl.a. på den lilla skadan på sidan av båtten. Skulle du slipat ner ett större område i gelcoaten runt den först, eller bara klippt till några små bitar väv som är så stora att de precis passar in i det uppslipade området?
Skulle du slipa bort ALLT gammalt spackel först för att utesluta att det är epoxy-baserat?

Fråga 1:

Ja, jag skulle slipat lite större område och sedan lagt på flera tunna lager matta.

Samma sak på första bilden där du ritat med rött och lila.

Jag tycker det är bättre om flera mindre skador ligger tätt intill varandra att man gör en enda stor lagning än flera små.

 

Fråga 2:

För att vara på säkra sidan att det inte finns rester av spackel som inte kompatibelt med den aktuella lagningsmetoden skulle jag slipat bort all spackel. När jag lagar vill jag inte ha spackelrester inneslutna i det nya laminatet, d.v.s. lagningen. Oavsett vad det är för 2-K spackel.

Spacklar gör jag med polyester+härdare och microballonger/aerosil och någon enstaka gång har tag använt glasfiberflock.

 

Men som sagt, det är vad jag själv skulle ha gjort...

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint. Jag har nu bestämt mig för att köra med polyester som flera av er rekommenderat.
När jag skulle slipa bort typ den sista spackelkakan så stötte jag dock på ett nytt problem. 
Glasfibern var mörk och fuktig under spacklet. När jag pressar med tummen mitt i så bubblar det ut lite vatten ur små sprickor som inte syntes tidigare.
Jag slipade ner lite djupare (ca 5-10 mm), och det var fortfarande mjukt och blött.
Slipar jag djupare så går jag nog igenom, så vill fråga er även om detta först. Ni har varit grymt hjälpsamma!

Måste all blöt glasfiber bort? Bör jag fortsätta slipa (kör med vinkelslip + flapdisk) tills all mörk och våt glasfiber är borta? Hur mycket runt skadan borde jag ta bort?4.thumb.jpg.2045a949040382ef5198ade4e7480193.jpg
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju inte bra.

 

I vart fall måste den torka, men den är sannolikt ganska rutten och har dålig hållfasthet. Slipa alltså ur det grisiga men inte mer än att du "nästan" går igenom - där det behövs så djupt. Kan vara tunt det som är kvar, men då har du något att plasta det nya mot med rätt form vilket kommer underlätta mycket.

 

Men se som sagt till att det är torrt innan du plastar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget roligt med vatten i laminatet.

Slipa rent lite till runt de skador där det är blött och fuktigt.

Är den skadan på bilden ovan i stäven?

 

I så fall försöker du lyfta upp aktern på båten så att denna punkt ligger lägst.

Vattnet kommer sakta men säkert söka sig hitåt och droppa sakta, sakta...

Kolla med en lodstock hur båten ligger på trailern, behövs inte mycket fall men denna punkt skall ligga lägst.

Kommer tyvärr att ta lite tid att torka upp men ha tålamod och om du inte har, köp en fuktmätare.

Jämför mätvärden med sånt du vet är snustorrt t.ex. en träbit som legat inne och torkat.

Man får sällan eller aldrig ett nollvärde på fuktmätaren men visar den torra träbiten 15% är det det värdet du skall närma dig.

Om det går ställ båten under tak men inte svepa in den i pressening så att det täcker hela botten.

Luften måste cirkulera fritt och det är luften som torkar upp.

Inte värma med varmluft eller något sådant för att påskynda torkprocessen, kan ställa till mer förtret än nytta.

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, skadan är i stäven, d.v.s. mitt under båten ca 1.5-2.0 m från akterspegeln.
Jag lyfte upp fören nu så dyvikan i aktern är lägsta punkt. Jag tror faktiskt att den låg så hela vintern också. Det har inte kommit ut något vatten än, ska kika imorrn bitti om det fuktat något.

Min fuktmätare visar ca 40% mitt i skadan, jämfört med i en torr träbit som den visade 14%. När jag mätte i glasfibret på några andra ställen gav instrumentet ingen indikation alls, så nu har jag lite referens att gå på iallafall. 

Jag ska slipa upp lite mer kring skadan imorgon.
Åter igen, tack för all hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, är det mitt under båten eller 1,5–2 m från akterspegeln skall båten ligga i våg så att denna skada hamnar lägst.

 

//Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gav upp idén att behålla något att plasta emot, ville få bort all den blöta och dåliga glasfibern. Så jag slipade lite till. Nu är all dålig glasfiber borta (så vitt jag kan avgöra). Den återstående glasfibern känns torr och flexar inte när jag pressar mot den. Det som är kvar bakom hålet tycks vara något mjukt distansmaterial. Trycker jag på det så droppar det vatten från det.
Kommer lämna det på tork nu.
Tror ni jag kan laminera upp skadan med den fasning som jag nu har slipat, eller behöver jag slipa ner mer runt om? 
7.thumb.jpg.5defd322fe26f3e661330f23cf6a110e.jpg
6.thumb.jpg.bd51358ed356f04be4fbaee279b7c45a.jpg

Redigerad av pacmyc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är polyester och glasfibermatta du har bestämt dig för så hade jag hade slipat mer utåt sidorna samt framåt och bakåt.

Svårt att rita på bilden men ca 75 mm utåt på sidorna. Det är ju en annan skada i närheten så du kan slipa så den kommer med i samma lagning. Sedan minst lika mycket framför och bakom.

Se även min skiss med rött.

 

1840348162_Skrmavbild2025-06-14kl_15_03_04.png.c4519e5ffdee223976ca99074789e154.png

 

Lite mer omständigt påbörja lagningen när du gjort ett hål men det torkar ju upp snabbare.

 

OBS! Vänta med att börja laga tills det är torrt så det inte blir några fuktinneslutningar.

 

Börja med detta innan du börjar slipa ner mer utåt:

 

Du kan börja laga hålet med eget glasfiberspackel.

Jag vet att färdigt glasfiberspackel inte fäster som det ska, göra eget är mycket bättre.

Klipp matta i småbitar ca 1–2 cm finfördela dessa så mycket det går. Följ sedan anvisningen nedan:

  1. Börja med max 0,25 dl och bara några droppar härdare och blanda i en Salakis yoghurt burk. Behöver inte vara just Salakis yoghurt men du vet vad jag menar.
  2. Fyll på med glasfiberklipp och rör ihop till en smet.  Fyll på med glasfiberklipp till du märker när du kommit upp i lagom konsistens. 
  3. Smeta ut med en glasspinne och lägg runt kanterna och inåt som när man svetsar igen ett hål.

Du kan nog inte fylla allt på en gång utan gör det i omgångar.

Slipa mellan varje gång så du får bort "ytvaxet" som kryper upp när det härdar.

Gör om samma procedur tills du täppt igen hålet.

Slipa sedan ner till en jämn yta.

 

När det har härdat ordentligt kan du börja slipa utåt samt framåt och bakåt.

Var noga med att du får en jämn avfasning in mot hålet du lagat innan.

Sen är du börjar laga med glasfiber så börjar du med en liten bit först och går till nästa som ska vara några cm större o.s.v.

Det är även viktigt att du följer båtens botten när du lagar och att det blir samma slutform som övriga botten.

Laga en eller två bitar i taget, låt härda och kolla hur det ser ut.

Slipa så det blir jämnt och börja sedan på nästa lager.

 

Var noga med procenten härdare och överskrid helst inte mer än 1,5–2%, bättre låta det härda lite långsamt och tar man för mycket härdare så blir det jävligt varmt.

När det börjar bli geléartat kan du inte använda det mer och det går snabbt om det är varmt ute.

 

//Pär

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för utförliga instruktionen Pär.

När hålet är täppt och jag börjar laminera, har det någon betydelse för hållsfastheten om jag gör som på den övre eller den undre skissen nedan? (Det svarta strecket är skrovet, och varje färg är ett lager glasfiberväv).

Jag antar att du hade den nedre skissen i åtanke eftersom du skriver "börja med en mindre bit och lägg sedan större och större".
 

 

image.png

image.png

Redigerad av pacmyc
fel bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning kan jag inte redigera föregående inlägg. Blev fel med skissen (blev 3 istället för 2). De nedre två är alltså samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...