Gå till innehåll
torsdag 03 juli 2025
MrTurbo

Uppgradering Örnvik 481 ST -> Bayliner 2150 capri

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej gott folk!

Jag och familjen står i valet av att uppgradera (?) vårt båtliv. 

Efter två somrar i en Örnvik 481 ST med en 60hkr Mercury 2T så har verkligen insett att båten är både för liten, för långsam och tråkig. Vi är fem personer (oftast) och använder båten för både dagsturer och fiske längst västkusten. Detta var vår första båt för att testa på båtlivet (varken jag eller frugan vill ha husvagn). 

Kikat efter en ersättare och nu hittat en Bayliner 2150 Bowrider med 5,7 V8 och alpha one som verkar intressant. Har noll koll på vare sig inombordare och dess egenheter eller amerikanska båtmärken så tänkte om någon hade lite tips och råd att ge? Sökt igenom forumet men ej riktigt fått grepp på det. 

Redigerad av MrTurbo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byliner… kallas ibland på just västkusten för ”aidsbåt” lätt att få, omöjlig att bli av med.

Sedan amerikansk, kan bli dyrt med reservdelar nu när Trump agerar som han vill.

Personligen har jag aldrig förstått vitsen med en bowrider, om än att man kan bjuda passagerarna på nån typ av bubbelbad då man kör in i svallvågorna från en annan båt. Sedan har jag en aversion mot bensinmotorer ombord i båtar. Så det är 3x nej från min sida.

Men det finns ju andra båtar att titta på, från nordiska tillverkare, norska och finska om inte annat.

Vad har du för budget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Byliner… kallas ibland på just västkusten för ”aidsbåt” lätt att få, omöjlig att bli av med.

Sedan amerikansk, kan bli dyrt med reservdelar nu när Trump agerar som han vill.

Personligen har jag aldrig förstått vitsen med en bowrider, om än att man kan bjuda passagerarna på nån typ av bubbelbad då man kör in i svallvågorna från en annan båt. Sedan har jag en aversion mot bensinmotorer ombord i båtar. Så det är 3x nej från min sida.

Men det finns ju andra båtar att titta på, från nordiska tillverkare, norska och finska om inte annat.

Vad har du för budget?

En båt som är hyggligt lätt att ta sig i och ur (frugan har en permanent skadad fot) , gott om plats , bra skydd bakom rutan, möjlighet för både strandhugg, åka ring, bad och fiske (aldrig sova/ övernattning). Bowrider vekar komplettera det bra. Eller då möjligen en vanlig styrpulpet men de är inte lika snygga och tappar en del i skyddet från rutan. Denna Bayliner har även doghouse ifall det kommer en skur. 

Bensin är en förutsättning, nästa i listan är nog åror. Dieselolja använder man till jordbruksmaskiner, om ens det. ;) V8 har jag i bilen, låter gött och går gött så hade vart nice att ha i båten med. :D  Toppfart över 40 marchfart 20-25 så man kommer fram. Budget runt 100k. 

(Handlar regelbundet bildelar från staterna så har bra kontakter för frakter)

Redigerad av MrTurbo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

"Aidsbåt"? Ja möjligen om det är en Bayliner från tidigt 1980-tal då US Marine ägde märket och både OMC och Chrysler Marine var inblandade på motorsidan, dåligt byggda med urusel kvalitet på motorer och drivlina.

Allt som OMC var inblandade i under 1980-talet handlade bara om att tjäna "Snabba Cash" (ursäkta klyschan). OMC sänkte ju även Småländska RYDS på några år där kvaliteten var käpprakt åt h....e för dålig.

1986 (tror jag) köper Mercury Marine (Brunswick) upp Bayliner från konkursmässiga US Marine, modellprogrammet städas ur lite men framför allt höjdes kvaliteten enormt. Ungefär som när familjen Davidson köpte tillbaka Harley Davidson från AMF.

De värdelösa OMC Cobra sterndrive ersattes av Mercruiser med Alpha One eller Bravo drev. Motorerna kommer från GM och dreven är Mercury Marines egna konstruktioner.

Jag ser inga större problem med att köpa en Bayliner från sent 1980-tal och framåt, ju nyare desto bättre. Sen hänger det ju på hur tidigare ägare skött båten, är man noggrann som ägare så kan ju en båt från 1989 vara i bättre skick än en från 1999 o.s.v.

Jag tycker att BR modellerna är trevliga bad-, fiske- och dagtursbåtar men sitta i främre sittbrunnen under körning i planingsfart är inget jag rekommenderar, det blir blött och båten tyngs ner i fören så att den blir svår att styra och manövrera men i farter under 8–10 knop är det ingen fara.

Enkelt att kliva ombord om man gör det från fören eller från bogen.

Vet du årsmodell på båten?

Har du bilder på båten eller ev. länk till annonsen? Jag har inte FB, så det kan jag inte se.

Viktigt att man är noggrann när man köper begagnad båt och verkligen kollar allt, lite svårt att kolla ev. skador på botten om det ligger sjön men det brukar ju gå att lösa om det finns trailer.

Man bör kolla motorn noggrant så att den är skött som man bör/skall med service och konservering. Vidare bör man även kontrollera drevet så inga skador finns och att oljan är fri från vatten. Alpha One finns finns som Gen I och Gen II vilket beror på serienummer/ tillverkningsår.

Provkörning är ett måste innan köp så att allt går som det skall.

Dessutom bör man kolla så att tillverkningsår stämmer med verkligheten.

Återkoppla gärna med årsmodell och ytterligare info om båt, motor och drev samt ev.  bilder.

Mvh

Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Båten är en -00 med Mercruiser 5,7 från 2017. Alpha One II drev. Varit ompysslad genom åren dessutom. Står på kärra nu, ej sjösatt i år. 

Redigerad av MrTurbo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bayliner är rolig att äga bl.a. pg.r av jantelagen.Bowrider,det är nog enda Baylinern som är vettig att stiga av i fören men lite udda i havssjö känns det som?Fast egentligen blir det ju samma som en styrpulpeten i den storleken.Mercruiser 5,7 är väl cheva 350?världens mest sålda motor enl.jänkarna.Den är nog bra.Sedan kapade de bort två cylindrar o kallade den miljömotor men det hör ju inte hit.Allting är ju en prisfråga oxå.Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-06-05 vid 17:51 skrev Georg_Ohm:

Vad har du för budget?

Yamarin 5810 Bigride med en 115hkr yamaha 2T då? 🙂 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-06-06 vid 07:19 skrev Brawn:

Bayliner är rolig att äga bl.a. pg.r av jantelagen.Bowrider,det är nog enda Baylinern som är vettig att stiga av i fören men lite udda i havssjö känns det som?Fast egentligen blir det ju samma som en styrpulpeten i den storleken.Mercruiser 5,7 är väl cheva 350?världens mest sålda motor enl.jänkarna.Den är nog bra.Sedan kapade de bort två cylindrar o kallade den miljömotor men det hör ju inte hit.Allting är ju en prisfråga oxå.Lycka till.

Vi kommer byta hemmahamn till Värnen i samband med att vi byter båt. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-06-17 vid 19:05 skrev MrTurbo:

Vi kommer byta hemmahamn till Värnen i samband med att vi byter båt. 

Där blir bowridern perfekt, speciellt bayliner som är snygga.Jag vet inte om du behöver höja vattenlinjen lite då ”flytkraften” är sämre i sötvatten?😃

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-06-06 vid 07:19 skrev Brawn:

Off Topic, men nu blev jag nyfiken, vad har Bayliner med jantelagen att göra?

Jag trodde det snarare var tvärt om, att Bayliner av vissa ses som "white trash" båt pga att de var billiga och var av undermåliga kvalite  när de slog igenom stort i Sverige på 80-talet (som även nämnts i tidigard inlägg).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jantelagen enl. Wikipedia.”Du skall inte sticka ut o tro att du är något”.När Baylinersäljarna på båtmässorna hängde upp en lång tvättlina med en flagga för varje ”såld” båt.Den linan var lång och stack i ögonen på de nordiska säljarna.Det var väl bara maxibåtarna som gjorde något liknande och det här satte nog en hel del fart på båtlivet i Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...