Krille53 5 Postad 31 Maj Har en ny THERI 450C med 30 HK Tohatsu år 2024. Anslöt ett ekolod på akterspegeln och drog ledningen med kabeldragare genom båtens rör fram till styrpulpeten. Nu har jag fått ett problem? Med motorn igång får jag elektriska stötar från reglageboxen. Hur är det möjligt att det kommer högspänning (lite obehagligt) från ett 12Volt system? Mvh Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 399 Postad 31 Maj Tändspolarna ger rejält med spänning. Tiotusentals volt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krille53 5 Postad 31 Maj 1 timme sedan skrev raol: Tändspolarna ger rejält med spänning. Tiotusentals volt. Hur kan tändspolespänning leta sig fram till reglageboxen? Kan det finnas ledningar dragna (för framtida bruk) som ej är anslutna som kan ha skadats? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 399 Postad 31 Maj 1 minut sedan skrev Krille53: Hur kan tändspolespänning leta sig fram till reglageboxen? Kan det finnas ledningar dragna (för framtida bruk) som ej är anslutna som kan ha skadats? Svaret var främst på frågan var det kan komma högspänning från i motorn. Men startkretsen i reglaget lär ju vara kopplat till tändkretsen i motorn, så trasig kabel eller annan kortslutning där skulle kanske kunna få tändspolarnas spänning på villovägar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krille53 5 Postad 31 Maj 1 timme sedan skrev raol: Svaret var främst på frågan var det kan komma högspänning från i motorn. Men startkretsen i reglaget lär ju vara kopplat till tändkretsen i motorn, så trasig kabel eller annan kortslutning där skulle kanske kunna få tändspolarnas spänning på villovägar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krille53 5 Postad 31 Maj Tack för svaret, Ska skruva isär reglageboxen och mäta om det kan vara kortslutet någon stans. Återkommer nästa vecka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 860 Postad 31 Maj 3 timmar sedan skrev Krille53: Tack för svaret, Ska skruva isär reglageboxen och mäta om det kan vara kortslutet någon stans. Återkommer nästa vecka. Kolla istället under motorkåpan, hur ser det ut runt tändstiften och dess ledningar? Kan det vara dålig isolering som ger överslag till någon kabel eller kanske mer långsökt, till någon regalgekabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 720 Postad 31 Maj (redigerade) 3 timmar sedan skrev Krille53: Tack för svaret, Ska skruva isär reglageboxen och mäta om det kan vara kortslutet någon stans. Återkommer nästa vecka. Du har ingen tändspänning i reglageboxen, så om du får elstötar där så ligger felet någon annanstans än i den. Troligen i motorn, där spänningen av "elstötnivå" i så fall felaktigt kopplas över till någon annan kabel som inte borde ha denna spänning. 7 timmar sedan skrev Krille53: Har en ny THERI 450C med 30 HK Tohatsu år 2024. Men om det är en ny båt och motor (2024) har du väl garanti, eller åtminstone reklamationsrätt enligt KKL ? Kommer tändspänning ut på lågspänningssidan är det ju fel på (de nya) prylarna. Redigerad 31 Maj av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 160 Postad 31 Maj Jag gissar på att det blev en skada på kablaget som betjänar dödmansgreppet på reglaget, där är det högspänning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kiwi- 4 Postad 31 Maj 2 hours ago, IngemarE said: Men om det är en ny båt och motor (2024) har du väl garanti, eller åtminstone reklamationsrätt enligt KKL ? Kommer tändspänning ut på lågspänningssidan är det ju fel på (de nya) prylarna. Håller med här. Båten är ju i princip ny, så skulle ringt säljaren så får de fixa problemet. Om man börjar mecka själv så kanske de inte vill ta i det sen. Plus, hela meningen med att köpa ny båt är väl att man inte vill ha problem, och om det ändå blir det så får någon annan (säljaren) fixa det? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser