Tewski 1 Postad 30 Maj Hej Vänner! Skrev i en gammal tråd "Luft till motorn" men fick inget svar där, så startar en ny tråd. Jag vill dämpa motorljudet på min Snipa, och vill först höra med er här så att jag inte gör något som kan skada motorn med nedan beskrivna tätning. Jag märkte i fjol att när jag tillfälligt lade en handduk längst med springorna där "trä locket" som sitter över motorrummet möter durken, så dämpades "hög-Mid" och diskant, dv.s det väsiga ljudet avsevärt. Så nu är jag väldigt sugen på att sätta tätlister där för säsongen. Men är såklart rädd att jag skall fördärva avgörande ventilation för motorn. (Springorna är små, men samtidigt den färskluft som är närmast motorn) Fråga 1: Vad gäller luft till förgasarn, OM motorn skulle få för lite luft, så är det väl inget som skadar motorn mer än att motorn inte kommer upp i varvtal? Att strypa luft är väl egentligen samma som att ge den mindre gas på reglaget visst? Fråga 2 - Temperatur? Finns det någon riktlinje för vilken temperatur det bör vara i ett motorrum för en klassisk diesel i en snipa? I mitt fall en MD2040. Jag har kikat i manualen o även kollat me ChatGPT men hittade inget där. Förutom att själva motorn skall hållas på bra arbets temperatur, så tänker jag även på övrig elektronik, generator och el kablar mm, som jag vill skall jobba på "rätt temperatur" Det sitter borrhål för slangar etc från motorrum vidare till andra "rum" under durken där luft kan ta sig in, så luft finns. Vet bara inte i vilken mängd. Någon som testat att sätta en 5v "datorfläkt" eller liknande för att hjälpa få lite rörelse på luften? Tack för er tid! Må bäst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 433 Postad 30 Maj Motorn är ju en stor luftpump i sig. Din MD2040 har 1.5 liter slagvolym. För varje motorvarv pumpar motorn halva slagvolymen luft. Vid 2300 v/min motsvarar det alltså ca 1700 liter i minuten. En bra datorfläkt (12 V är nästan alla för, inte 5 V) ger ungefär samma luftflöde på max. Men om du ändå har ett hål för en fläkt kan du lika gärna bara ha ett hål, för motorn kommer att suga det som behövs. Kylningen borde motorns vattenkylning ta hand om. Kanske kan du hitta en plats för ett tilluftsrör, där ljudet inte når dig direkt där du kan bli störd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 248 Postad 30 Maj Hej Svar på fråga 1: Om du har en Volvo Penta MD2040 så är detta en dieselmotor och dieselmotorer har inte förgasare. Men de behöver ändå luft och det går åt massor av luft... Om du stryper lufttillförseln till en motor som sitter i ett motorrum så får den svårt att arbeta korrekt. Man kan jämföra det med t.ex. om Femke Bol skulle springa ett 400 m lopp med munskydd och halsduk virad över munskyddet, hon skulle inte ha en ärlig chans mot övriga i startfältet under dom förutsättningarna. En dieselmotor behöver ca 11,5–12,5 m3 luft per liter dieselolja som förbränns, så det behövs mycket luft... Friskluft till motorn kan man lösa genom att lägga flexibla aluminiumslangar som tar luft en bra bit från motorrummet men de måste klara av tillräckligt luftflöde till motorn. Dessa slangar skall sedan mynna ut så nära det bara går vid motorns luftintag. Kunde inte ladda upp någon bild, återkommer senare med en bild. Svar på fråga 2: Det bör ju inte vara för varmt i ett motorrum men ju tätare det är desto varmare blir det. Varm luft är sämre för motorn då den är lättare än kall luft och motorns effekt påverkas negativt av varm luft som innehåller mindre syre än kall luft. Har för mig att de gjorde ett experiment i någon av båttidningarna (Båtnytt eller Vi Båtägare) någon gång på 1980-talet eller 1990-talet med en 12V "datorfläkt", tror att det var i en segelbåt men kommer inte ihåg hur testet utföll eller vilken av tidningarna det var och vilket nummer/årtal. Vad jag kommer ihåg så var det en dieselmotor som det monterats färskvattenkylning på vilket innebär högre temperatur i motorrummet än om motorn är sjövattenkyld. Visst kan generator, kablar, elektronik mm ta skada om det är för varmt i ett motorrum men det största problemet med ett för varmt motorrum är att motorns effekt påverkas negativt, d.v.s. antalet hästkrafter reduceras. Svårt att säga var smärtgränsen går för temperaturen i motorrummet men man bör hålla sig så kallt som möjligt. Finns många sätt att få ner ljudnivån på en motor som sitter i ett motorrum. 1. Ljudisoleringsmatta: Ofta sitter det för dålig och för tunn ljudisoleringsmatta i motorrummet, ju högre densitet mattan har desto bättre äter den upp ljudet. Man kan sätta flera lager av ljudisoleringsmattor med olika densitet, så tar varje enskilt lager bort olika typer av ljud. Finns nog annvisningar på nätet, här ett exempel: https://www.skippo.se/kunskap/batfixarskolan-effektiv-isolering-av-motorrummet 2. Motorfästen: Motorfästen slits med tiden och blir hårdare ju äldre de blir. Finns massor av olika typer som är effektiva. Vibrationer=Oljud 3. Trycklager/CV knut på propelleraxeln: Också ett effektivt sätt att reducera ljudnivån då man hindrar vibrationer från att sprida sig i båten. 4. Insugningsljud: VP MD2040 motorerna saknar insugningsljuddämpare, insugningsljud är ganska irriterande och påminner om kraftiga snarkningar. Vet inte om det finns som tillbehör men det är kanske någon annan här forumet som vet eller har erfarenhet av detta. Ta gärna några bilder på ditt motorrum och lägg upp här, alltid lättare att komma med tips och råd när man ser det framför sig. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tewski 1 Postad 11 Juni Vilka otroligt informativa och hjälpsamma svar! Stort tack. Jag skall forska lite huruvida jag kan dra en slanggenomföring från sidan på båten. Skall komplettera med bilder snarast TACK! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 626 Postad 11 Juni 2025-05-30 vid 17:52 skrev Tewski: Jag märkte i fjol att när jag tillfälligt lade en handduk längst med springorna där "trä locket" som sitter över motorrummet möter durken, så dämpades "hög-Mid" och diskant, dv.s det väsiga ljudet avsevärt. Så nu är jag väldigt sugen på att sätta tätlister där för säsongen. Men är såklart rädd att jag skall fördärva avgörande ventilation för motorn. (Springorna är små, men samtidigt den färskluft som är närmast motorn) Är du verkligen helt säker på att dessa springor är enda vägen in för den luft motorn behöver. Har svårt att tro någon byggt ett "tätt" motorrum utan dedikerad lufttillförsel. Med den mängd luft motorn behöver så borde den redan idag gå dåligt om det bara är glipor/springor runt luckan som är enda vägen in för luften (och de slang och kabelgenomföringar du nämner som nog inte bidrar särdkilt mycket). Titta runt, det måste sannolikt finnas andra rejäla vägar in för luften. Kanske äf det öppet under durk till ej slutna utrymmen ovanför durk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 765 Postad 12 Juni Håller med @Boanjohan - dina springor kan inte vara enda luftvägen in. Hur ser det t ex ut via propelleraxeln och under motorn/bakåt ? När det gäller att öppna upp en luftväg som inte "låter" räcker det också med att inluften går i någon vinkel, gärna med dämpning på "vinkelns" väggar, för att få en ganska bra ljudfälla - men som släpper igenom mycket luft En bra tumregel är att ha minst dubbla avgasslangens area i luftöppning in. Det brukar inte vara så svårt att få till. Tänk sedan på att motorn inte kyls av luften. Det kan teoretiskt inte bli varmare i "lådan" än motorns arbetstemperatur. I praktiken blir det istället mycket svalare, just beroende på luftflödet utifrån och in i boxen, som ändå måste till för att motorn skall kunna gå. Som @raol skriver ovan har du dessutom redan en alldeles utmärkt "luftpump" i form av motorn, och någon form av extra fläkt kommer inte tillföra något. Som idé lägger jag med en bild på hur jag löste det i vår förra båt (NB870). Lösningen liknar f.ö. mycket varvets originallösning. Inte helt jämförbart kanske, då det var en mycket större motor. Men "lådan" är väldigt tajt kring motorn och tät, däremot är den ju öppen nedåt/bakåt. Så med ett antal hål långt bak (egentligen längre bak än pilarna på bilden, men bilden räckte inte 😉) och en isolérmatta på durkens undersida, blev det både tyst och massor av luft. Utan några speciella "ljudfällor". Isoleringen lät jag sluta några mm nedanför plywoodskivan där den "står" på balken, så då behövdes inte heller någon extra tätningslist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser