ulfie81 1 Postad tisdag kl 09:34 Halloj Min båt ligger på en ganska utsatt brygga, en bra bit in i en djup vik men med öppning söderut slår vinden alltid, oavsett. Min båt ligger på södra sidan av bryggan så jag har vågorna rakt i aktern allt som oftast. Problemet är, det är en väldans variation på vattenstånd, kan skilja 40-50cm från högvatten till lågvatten, det blir då svårt att förtöja på ett bra sätt, dvs jag vill inte att båten tar i bryggstegen när det är högvatten men jag vill även nå båten när jag ska hoppa i, även om det är lågvatten. Nu har jag tampar i akter som är korsade och har gummifjädrar, i fören samma fast ej korsat. Jag har funderingar på om man kan göra någon lösning där aktertampar löper genom ett block som fästes i stolparna, från båt via block fram till bryggan så man kan sträcka/släppa på förtöjningen från bryggan. Se bifogad "illustration" Finns det kanske tom färdiga lösningar? Någon som har andra tips? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 13 Postad tisdag kl 10:25 Det är väl ingen skillnad på ditt problem jämfört med att förtöja en båt där det finns tidvatten och att förtöja där det finns tidvatten måste det finnas massor av på nätet. En snabb googling föreslår den här lösningen. https://www.boatingmag.com/how-to-rig-slip/ https://youtu.be/zdoQ1kaO61M?si=s3dhZNJ0v-cIn1TF 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 475 Postad tisdag kl 11:02 1 timme sedan skrev ulfie81: Halloj Min båt ligger på en ganska utsatt brygga, en bra bit in i en djup vik men med öppning söderut slår vinden alltid, oavsett. Min båt ligger på södra sidan av bryggan så jag har vågorna rakt i aktern allt som oftast. Problemet är, det är en väldans variation på vattenstånd, kan skilja 40-50cm från högvatten till lågvatten, det blir då svårt att förtöja på ett bra sätt, dvs jag vill inte att båten tar i bryggstegen när det är högvatten men jag vill även nå båten när jag ska hoppa i, även om det är lågvatten. Nu har jag tampar i akter som är korsade och har gummifjädrar, i fören samma fast ej korsat. Jag har funderingar på om man kan göra någon lösning där aktertampar löper genom ett block som fästes i stolparna, från båt via block fram till bryggan så man kan sträcka/släppa på förtöjningen från bryggan. Se bifogad "illustration" Finns det kanske tom färdiga lösningar? Någon som har andra tips? Tack på förhand 2 st såna här i akterförtöjningen och lina till bryggan så är det bara att släppa o spänna efter behov. https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/block/enkelblock-50-mm-2000058649 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfie81 1 Postad tisdag kl 11:17 11 minuter sedan skrev Wildeside: 2 st såna här i akterförtöjningen och lina till bryggan så är det bara att släppa o spänna efter behov. https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/block/enkelblock-50-mm-2000058649 Precis det jag funderade på, får kolla om bryggföreningen har något beslag till stolparna, så borde man kunna fästa med schackel eller liknande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 582 Postad tisdag kl 11:25 1 timme sedan skrev ulfie81: Jag har funderingar på om man kan göra någon lösning där aktertampar löper genom ett block som fästes i stolparna, från båt via block fram till bryggan så man kan sträcka/släppa på förtöjningen från bryggan. Kör på, det funkar absolut med block på stolparna. Om det går kan du korsa linorna i fören också så får du lite mera flexibilitet för högre och lägre vatten. Gör gärna märken för hur spända linorna ska vara vid medelvattennivå så att du alltid ligger med bästa längd på förtöjningslinorna oavsett om det råkar vara lågt eller högt vatten när du förtöjer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 582 Postad tisdag kl 11:27 8 minuter sedan skrev ulfie81: Precis det jag funderade på, får kolla om bryggföreningen har något beslag till stolparna, så borde man kunna fästa med schackel eller liknande Eller så fäster du blocken vid stolparna med linor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 860 Postad tisdag kl 14:01 4 timmar sedan skrev ulfie81: Halloj Min båt ligger på en ganska utsatt brygga, en bra bit in i en djup vik men med öppning söderut slår vinden alltid, oavsett. Min båt ligger på södra sidan av bryggan så jag har vågorna rakt i aktern allt som oftast. Problemet är, det är en väldans variation på vattenstånd, kan skilja 40-50cm från högvatten till lågvatten, det blir då svårt att förtöja på ett bra sätt, dvs jag vill inte att båten tar i bryggstegen när det är högvatten men jag vill även nå båten när jag ska hoppa i, även om det är lågvatten. Nu har jag tampar i akter som är korsade och har gummifjädrar, i fören samma fast ej korsat. Jag har funderingar på om man kan göra någon lösning där aktertampar löper genom ett block som fästes i stolparna, från båt via block fram till bryggan så man kan sträcka/släppa på förtöjningen från bryggan. Se bifogad "illustration" Finns det kanske tom färdiga lösningar? Någon som har andra tips? Tack på förhand Detta är en vanlig lösning på ditt problem, som praktiseras i utsatta hamnar/bryggor i Bohuslän, men med den viktiga skillnaden att man vänder fören utåt mot vinden. Att korsa linorna kan man ju göra, om båtgrannarna gör likadant, annars kan det bli fel och du får fendra ut extra mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfie81 1 Postad igår kl 06:29 18 timmar sedan skrev Mackey: Eller så fäster du blocken vid stolparna med linor. Det var den tanken jag hade med, föreningen är inte superglada i att man monterar saker i stolparna, funkar biltemas block tro eller ska man gå på något lite starkare(mer kvalitet), såg att det var belastning 700kg och brottgräns 1400 vilket är ungefär vad tamparna har så så sätt borde det räcka, vet inte vad kvaliteten är dock Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfie81 1 Postad igår kl 07:29 16 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Detta är en vanlig lösning på ditt problem, som praktiseras i utsatta hamnar/bryggor i Bohuslän, men med den viktiga skillnaden att man vänder fören utåt mot vinden. Att korsa linorna kan man ju göra, om båtgrannarna gör likadant, annars kan det bli fel och du får fendra ut extra mycket. korsa aktertampar måste vi på bryggan, så det gör alla, vända fören utåt är det ingen som gjort dock. Fendrar har både jag och båtgrannarna. Anledningen att jag vill "safea" är att jag inte bor vid bryggan så händer något har jag en halvtimme innan jag är på plats:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 582 Postad igår kl 09:35 2 timmar sedan skrev ulfie81: Det var den tanken jag hade med, föreningen är inte superglada i att man monterar saker i stolparna, funkar biltemas block tro eller ska man gå på något lite starkare(mer kvalitet), såg att det var belastning 700kg och brottgräns 1400 vilket är ungefär vad tamparna har så så sätt borde det räcka, vet inte vad kvaliteten är dock Det är alltid svårt att veta vilken kvalitet saker på Biltema har, men oftast helt okej enligt min erfarenhet. Om du betalar dubbelt (och lite till) så mycket så kan du få ett likadant block från Seldén. https://benns.se/enkelblock-pbb-selden/ Rutgerson brukar gå att få tag i ännu billigare, men inte just nu vad jag kan se. Du kommer aldrig att komma upp i närheten av 700 kg belastning så det lär inte vara något problem så långt. Det kan vara sämre material i BT:s block, plasten kanske åldras fortare och det är bara rostfritt, inte syrafast stål. Det har ganska liten betydelse för hållfastheten. Det som kan ha betydelse är att metallen kan vara gjuten isf. smidd vilket troligen inte alls har någon betydelse i din tillämpning, men om blocket sitter på ett vis att det kan bli stora krafter som böjer shacklet kan det spricka tvärt istället för att böjas och bara bli "fult". Jag köper mycket på BT till båten, men gränsen går vid att om ett haveri plötsligt får allvarliga följder så väljer jag något annat eller så testar jag vad produkten går för. Block för förtöjning känns som att det går under kategorin som plötsligt kan få allvarliga följder. Om du betalar 600:- kronor ist. 250:- kronor så slipper du oroa dig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfie81 1 Postad igår kl 11:17 1 timme sedan skrev Mackey: Det är alltid svårt att veta vilken kvalitet saker på Biltema har, men oftast helt okej enligt min erfarenhet. Om du betalar dubbelt (och lite till) så mycket så kan du få ett likadant block från Seldén. https://benns.se/enkelblock-pbb-selden/ Rutgerson brukar gå att få tag i ännu billigare, men inte just nu vad jag kan se. Du kommer aldrig att komma upp i närheten av 700 kg belastning så det lär inte vara något problem så långt. Det kan vara sämre material i BT:s block, plasten kanske åldras fortare och det är bara rostfritt, inte syrafast stål. Det har ganska liten betydelse för hållfastheten. Det som kan ha betydelse är att metallen kan vara gjuten isf. smidd vilket troligen inte alls har någon betydelse i din tillämpning, men om blocket sitter på ett vis att det kan bli stora krafter som böjer shacklet kan det spricka tvärt istället för att böjas och bara bli "fult". Jag köper mycket på BT till båten, men gränsen går vid att om ett haveri plötsligt får allvarliga följder så väljer jag något annat eller så testar jag vad produkten går för. Block för förtöjning känns som att det går under kategorin som plötsligt kan få allvarliga följder. Om du betalar 600:- kronor ist. 250:- kronor så slipper du oroa dig. Tack så mycket Måste också påpeka att detta forum och medlemmar är ovärderliga i tips, kunskap och erfarenhet. Ibland har man en halvlösning (a la MacGyver) och vill se om det är något som kan flyga eller inte. Ofta uppfinner man ju inte heller hjulet dvs det man tycker själv man kommit på har prövats av andra med goda eller inte så goda resultat. att kunna använda alla medlemmar här som bollplank är guld Tack för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 860 Postad 7 timmar sedan (redigerade) 2025-05-28 vid 09:29 skrev ulfie81: korsa aktertampar måste vi på bryggan, så det gör alla, vända fören utåt är det ingen som gjort dock. Fendrar har både jag och båtgrannarna. Anledningen att jag vill "safea" är att jag inte bor vid bryggan så händer något har jag en halvtimme innan jag är på plats:) Då, tycker jag, att du skall vara den förste som vid den bryggan vänder fören mot vinden och vågorna. Det är ju ingen slump att många (inte alla) bohuslänningar gjort så sedan urminnes tider. Båtar är ju i allmänhet inte byggda för att ta vågor och vind akterifrån, det finns ju undantag på extremt spetsgattade snipor, vätternsnipan exempelvis, den vanligare mer rundgattade snipan är en kompromiss i det händeendet, men det stora flertalet fritidsbåtar tar inte sjö och vind akterifrån speciellt bra. Du skrev inte vad du har för båttyp, men i en plattgattad båt slår vågorna hårt in i aktern, jag har hört skräckhistorier då det i båtar med drev tryckts upp vatten bakvägen in i avgaskanalen och hamnat i förbränningsrummen och/eller i turbon, då man visserligen kan misstänka något fel i installationen, men ändå… Å andra sidan kan ju botten vara oren precis nedanför bryggan, stenar och annat som kan skada propeller, roder eller drev. 2025-05-28 vid 13:17 skrev ulfie81: Tack så mycket Måste också påpeka att detta forum och medlemmar är ovärderliga i tips, kunskap och erfarenhet. Ibland har man en halvlösning (a la MacGyver) och vill se om det är något som kan flyga eller inte. Ofta uppfinner man ju inte heller hjulet dvs det man tycker själv man kommit på har prövats av andra med goda eller inte så goda resultat. att kunna använda alla medlemmar här som bollplank är guld Tack för hjälpen Ja vi vet precis vilken typ av chokladkaka man skall täta en läckande kärnreaktor med innan det uppstår en irriterande härdsmälta. Vi vet exakt hur man bygger om en potent spaningsradar till en välfungerande mikrovågsugn, eller om det nu var tvärtom… Devisen är väl erfarenhetsutbyte, gör inte samma misstag som jag redan gjort flera gånger!😃 Redigerad 7 timmar sedan av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser