Snuffe82 2 Postad 6 Juni Har inhandlat en båt, Ryds 600 AC som jag håller på att fixa till. Nivåmätaren till bränsletanken (Järna Rostfria AB 125x55x28cm) var ur funktion och när jag undersökte varför så upptäckte jag att vatten har läckt in från en inspektionslucka som är placerad ovanför tanken. Har nu tätat luckan och börjat göra rent tanken på utsidan för att få en bättre bild på hur det ser ut. Och det har hänt en del här... Vill så klart byta ut nåvåmätaren. Något som kan ge mig några värmande tips? Den är väl fastskruvad? Ser dock inga skruvar. Hur skall jag bära mig åt för att ta bort den? Lägger upp lite bilder som ni som är intresserade kan gotta sig i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 42 Postad 6 Juni Hej Verkligen grisigt, mögel och annat skit🤢 Ser nästan ut som frätskador från batterisyra på sista bilden Ta ut hela tanken, så ser du och kommer åt bättre. Slangarna ser inte ut som de är godkända för bränsle, byt dessa också. När tanken är ute så passa på att rengöra ordentligt inuti. Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kiwi- 4 Postad 6 Juni (redigerade) Man vill ju gärna riva så lite som möjligt, men i det här fallet tror verkligen det lönar sig att ta ut hela tanken så att du kan fixa allt dåligt och göra rent i tanken sen. Kommer vara svårt att göra någonting där den sitter utan att släppa ned massa skräp i tanken, och ser ut att vara omöjligt att rengöra den på plats. En smutsig tank skulle ge dig massa strul framöver. Edit: För att svara på din fråga, de där mätarna brukar vara fastskruvade och man kan normalt vrida loss dem med en skiftnyckel på den fyrkantiga delen. Skulle inte förvåna mig om den där var helt fastärjad och behöver borras eller våldas ut på annat sätt. Redigerad 6 Juni av kiwi- 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 2 Postad 6 Juni 29 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Hej Verkligen grisigt, mögel och annat skit🤢 Ser nästan ut som frätskador från batterisyra på sista bilden Ta ut hela tanken, så ser du och kommer åt bättre. Slangarna ser inte ut som de är godkända för bränsle, byt dessa också. När tanken är ute så passa på att rengöra ordentligt inuti. Mvh Pär Ja det ser galet ut, trodde först att det var någon slang som läckte tills jag rengjorde och tömde en hint vatten på däcket vid fören och sedan tittade in under, och det droppade kraftigt. Förra ägaren berättade om att självlänsen på båten att om man är för många personer fram till i båten kan den ta in vatten från utloppen på länsen, har tänkt att sätta en backventil där nu. Men med tanke på hur det ser ut så kan det kanske vara spår av bräckt vatten som har bidragit till hur det ser ut? Aja bort med slangarna och klippa kablarna till nivåmätare och ut med tanken. Vet dock ej hur många liten som ligger där och skvalpar, men är den tung är det mycket i, kanske behöver pumpa ut en del så den blir hanterbar. Den är väl troligtvis på 170-180l. Angående ifall bränsle och påfyllnadsslangen är godkända, skall det finnas något märkning som jag kan leta efter för att ta reda på ifall de är godkända? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 42 Postad 6 Juni (redigerade) Ja godkända påfyllnadsslangar brukar vara svarta och uppfylla ISO 7840A1, finns säkert andra normer som EN och CE märkning. De ändrar ju sånt hela tiden, finns ingen hejd... Förr kunde man hålla sånt i huvudet men helt omöjligt idag. Googla efter påfyllnadsslang bensin och kolla runt lite, brukar finnas i välsorterade båttillbehörsbutiker både online och fysiska, gamledags järnaffärer (inte de stora kedjorna) och specialaffärer för slang och gummi som t.ex. Kuntze&Co. Glöm inte rostfria (syrafasta) slangklämmor samt att jorda tank och påfyllnadsstosen. Googla: Jorda bränsletank båt, jorda bensintank båt Finns bränslegivare utan utstickande flottör om man vill ha det, brukar vara lite enklare att installera mer exakta och mer driftsäkra. Inga kabelskor med plast på, använd oisolerade och sedan krympslang. Se bild nedan: Om man använder den enklare varianten av crimptång, använd dessa lägen för att pressa kabelskon (vid orange pil). Baksidan på kabelskon (utan skarv) mot tanden och pressa ihop. Glöm inte trä på krympslangen innan pressning, då får man göra om det. Skala inte mer än presshylsans längd och inga koppartrådar sticket ut. //Pär Redigerad 6 Juni av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 2 Postad 6 Juni 43 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Ja godkända påfyllnadsslangar brukar vara svarta och uppfylla ISO 7840A1, finns säkert andra normer som EN och CE märkning. De ändrar ju sånt hela tiden, finns ingen hejd... Förr kunde man hålla sånt i huvudet men helt omöjligt idag. Googla efter påfyllnadsslang bensin och kolla runt lite, brukar finnas i välsorterade båttillbehörsbutiker både online och fysiska, gamledags järnaffärer (inte de stora kedjorna) och specialaffärer för slang och gummi som t.ex. Kuntze&Co. Glöm inte rostfria (syrafasta) slangklämmor samt att jorda tank och påfyllnadsstosen. Googla: Jorda bränsletank båt, jorda bensintank båt Finns bränslegivare utan utstickande flottör om man vill ha det, brukar vara lite enklare att installera mer exakta och mer driftsäkra. Inga kabelskor med plast på, använd oisolerade och sedan krympslang. Se bild nedan: Om man använder den enklare varianten av crimptång, använd dessa lägen för att pressa kabelskon (vid orange pil). Baksidan på kabelskon (utan skarv) mot tanden och pressa ihop. Glöm inte trä på krympslangen innan pressning, då får man göra om det. Skala inte mer än presshylsans längd och inga koppartrådar sticket ut. //Pär Nivåmätaren som sitter där är troligtvis av märket Wema, visaren är av det märket iaf. Mätare utan utstickande flottör, är det typ en sådan nedan som du menar? Altså som INTE har en pinne som sticker ut med ett flöte på. https://www.moory.se/p/kus-bransle-vattengivare-0-190-ohm-150mm/?trueroas=20005401557&gad_source=1&gad_campaignid=20005401557&gbraid=0AAAAAoTWV3Cw7t-0S8uTKbSI1AebazA1a&gclid=CjwKCAjwo4rCBhAbEiwAxhJlCeJ6d70_R2zf8G-gLk9jTYnWrtg8BUWdrTILNTLbQ4PFvuWEvboiyRoCmzMQAvD_BwE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 42 Postad 6 Juni Ja, kolla längd och gänga när du fått bort din gamla. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser