No_jah 437 Postad 14 timmar sedan Kan man kontakta valfri auktoriserad verkstad och fråga om en motor är under garanti genom att ange serienummer? Eller brukar tom. motortillverkarna ha databaser som är sökbara för vem som helst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 10 Postad 12 timmar sedan Det kan variera mellan olika motortillverkare och återförsäljare men det skulle förvåna mig ifall det går att göra så. Tänk på att det är helt frivilligt för en tillverkare eller återförsäljare att lämna garanti på en produkt och därför är det också upp till dem att bestämma villkoren för när den gäller eller inte gäller. Det kan till exempel vara att garantin bara gäller ursprungliga ägaren och upphör att gälla ifall produkten byter ägare. Det enda sättet är att lusläsa garantivillkoren och se vad som står där. Sen så ska du inte blanda ihop garanti med reklamationsrätt enligt konsumentköpslagen. Den är inte frivillig och går inte att avtala bort, men då är det upp till dig som konsument att bevisa att felet fanns där från början när produkten köptes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 11 timmar sedan 56 minuter sedan skrev Kalle-Anka: Det kan variera mellan olika motortillverkare och återförsäljare men det skulle förvåna mig ifall det går att göra så. Tänk på att det är helt frivilligt för en tillverkare eller återförsäljare att lämna garanti på en produkt och därför är det också upp till dem att bestämma villkoren för när den gäller eller inte gäller. Det kan till exempel vara att garantin bara gäller ursprungliga ägaren och upphör att gälla ifall produkten byter ägare. Det enda sättet är att lusläsa garantivillkoren och se vad som står där. Sen så ska du inte blanda ihop garanti med reklamationsrätt enligt konsumentköpslagen. Den är inte frivillig och går inte att avtala bort, men då är det upp till dig som konsument att bevisa att felet fanns där från början när produkten köptes. Ok, så du menar att kanske inte ens en verkstad kan tala om ifall en motor man är spekulant på är under garanti eller inte? Utan att man helt måste lita på det försäljaren försäljaren om att service har gjorts enligt tillverkarens specifikation, vilket ju brukar vara ett krav för att garantin öht. ska gälla under garantiperioden? Och såklart är det så att tillvekaren och även återförsäljaren bestämmer om hur lång garantin ska vara, och för vem den gäller osv. och då är det ju extra viktigt att det faktiskt går att kontrollera hur det är med den saken. Tex. har jag sett att vissa återförsäljare ger 10års garanti på utombordare, och där vore det intessant att vilka villkor garantin har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 575 Postad 10 timmar sedan (redigerade) 1 timme sedan skrev Kalle-Anka: Sen så ska du inte blanda ihop garanti med reklamationsrätt enligt konsumentköpslagen. Den är inte frivillig och går inte att avtala bort, men då är det upp till dig som konsument att bevisa att felet fanns där från början när produkten köptes. KKL gäller vad jag minns endast den ursprungliga köparen, men jag vill vara tydlig med att jag inte är helt säker på detta. Det är inte upp till köparen att bevisa att felet är ursprungligt de första två åren. 14 § Näringsidkaren svarar för fel på varan som har funnits vid avlämnandet och som visar sig inom tre år från denna tidpunkt. Om näringsidkaren har åtagit sig att som ett led i att fullgöra köpet installera varan, gäller ansvaret för fel från när installationen har utförts av näringsidkaren eller av någon annan för dennes räkning. 17 § Ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnades, eller i fall som avses i 14 § andra stycket inom den tid som anges där, ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/konsumentkoplag-2022260_sfs-2022-260/#K4 Redigerad 10 timmar sedan av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 575 Postad 10 timmar sedan 32 minuter sedan skrev No_jah: Ok, så du menar att kanske inte ens en verkstad kan tala om ifall en motor man är spekulant på är under garanti eller inte? Det måste ju gå att få reda på om motorn har giltig garanti eller inte, men som Kalle-Anka skrev kanske den inte gäller för en andrahandsägare. Be att få läsa garantihandlingarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 10 Postad 10 timmar sedan 12 minuter sedan skrev Mackey: KKL gäller vad jag minns endast den ursprungliga köparen, men jag vill vara tydlig med att jag inte är helt säker på detta. Du har rätt. KKL gäller mellan näringsidkare och ursprunglig köpare, och vid andrahandsförsäljning mellan privatpersoner är det Köplagen som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 10 Postad 10 timmar sedan Jag har faktiskt ingen aning om hur garantier brukar fungera i båtbranschen, det är kanske inga problem alls. Men som teknikintresserad datornörd, där det är vanligt att man köper delar av varandra, så har jag lärt mig att det är inte alls självklart att garantier fortfarande gäller efter en andrahandsförsäljning. Det beror på ifall garantin uttryckligen gäller ”första köparen” eller ”den som har varan” och ifall tillverkaren eller återförsäljaren har angett något särskilt i villkoren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 8 timmar sedan Bara genom att googla ser det ut som tillverkarna för dom stora fabrikaten tillåter att garantin förs över från den ursprungliga köparen. Men denna informationen kommer upp när jag googlar *fabrikat* outboard warranty second hand Så man bör ju kanske granska vilkoren lite närmare. När det gäller Yamaha måste man få motorn inspekterad hos hos auktoriserad verkstad verkar det som. Yamaha "AI-översikt Läs mer Yamaha outboard warranties are transferable to subsequent owners, with the remaining coverage continuing to apply. To transfer the warranty, the new owner needs to have the outboard inspected and the warranty registration transferred by an authorized Yamaha dealer. Here's a more detailed breakdown: Warranty Transfer: Yamaha warranties are transferable to subsequent owners, meaning the remaining warranty period continues to be valid for the new owner. " Suzuki "AI-översikt Läs mer Suzuki outboards offer a 5-year limited warranty for recreational use, which can be transferred to a new owner if the original owner sells the motor within the warranty period and all conditions are met. However, some limitations apply to the transfer and warranty coverage, particularly regarding commercial use, salvaged, or damaged motors. Transferring the Warranty: Notice of Transfer: The new owner must complete a "Notice of Transfer of Ownership" form, available on the Suzuki Marine website, and submit it online." Mercury "AI-översikt Läs mer Mercury outboards have a limited warranty that is transferable to subsequent purchasers, but only for the remainder of the unused portion of the original warranty. Mercury also offers Mercury Product Protection (MPP), a fully transferable extended service contract, which can be purchased to extend coverage beyond the original warranty. Here's a more detailed explanation: Mercury Limited Warranty: This is the standard warranty provided with a new Mercury outboard. It's transferable, but only for the remaining coverage." Honda "AI-översikt Läs mer Honda's outboard engine warranty can be transferable to a second-hand owner, and some dealerships may offer their own warranty on used outboards. The standard Honda warranty is fully transferable to a subsequent owner. Some dealerships also offer their own warranty on used outboards, which might include a period of time or a set number of hours of operation. Honda's Warranty Transfer: Fully Transferable: The original engine warranty can still apply if the engine changes hands." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 7 timmar sedan 3 timmar sedan skrev No_jah: Ok, så du menar att kanske inte ens en verkstad kan tala om ifall en motor man är spekulant på är under garanti eller inte? Utan att man helt måste lita på det försäljaren försäljaren om att service har gjorts enligt tillverkarens specifikation, vilket ju brukar vara ett krav för att garantin öht. ska gälla under garantiperioden? Säljaren behöver visa dokumentationen (kvitton/servicebok (om det inte är elektronisk servicebok)/etc.). Annars är det risky business för dig om du köper en motor som skall vara under garantitiden men dokumentation saknas och du vill utnyttja garantin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 7 timmar sedan 24 minuter sedan skrev Kane: Säljaren behöver visa dokumentationen (kvitton/servicebok (om det inte är elektronisk servicebok)/etc.). Annars är det risky business för dig om du köper en motor som skall vara under garantitiden men dokumentation saknas och du vill utnyttja garantin. Jag tänker som så att oavsett vad et står i ev. servicedokumentation så vill jag ha klartecken från tillverkaren om garantin gäller eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 3 timmar sedan 4 timmar sedan skrev No_jah: Jag tänker som så att oavsett vad et står i ev. servicedokumentation så vill jag ha klartecken från tillverkaren om garantin gäller eller inte. Jag har Yamaha och där följer garantin med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 2 timmar sedan 5 minuter sedan skrev Kane: Jag har Yamaha och där följer garantin med. Ja, som jag skrev i tidigare inlägg. Men just med Yamaha verkar det enligt vad jag hittar som att men måste låta en auktoriserad verkstad undersöka motorn i samband med överlåtelsen av garantin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser