Kojak77 22 Postad onsdag kl 14:10 Hej Upptäckte ett läckage på en hydraulslang till styrningen. Skall nu byta slang och fylla på med ny olja. Men blir förvirrad vilken olja jag ska ha. Vid ratten står det 92-862014q1, men den verkar inte gå att få tag i längre, åtminstone inte i Sverige. Cylindern är en Sea star HC5345. så frågan är om man kan köra på Sea Star hydraul olja? Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 29 Postad onsdag kl 14:45 De har bytt artikelnummer på hydrauloljan till 92-858078Q01, Oljan på bilden är väl det närmaste man kommer som finns i Sverige hos SeaSea. 858078QB1_HAZ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad onsdag kl 14:50 Frågan är om det går med Sea Star som är billigare? Det som gör mig förvirrad är just att cylindern är en Sea star, där det är Sea star oljan som gäller medans rattpumpen skall ha Quicksilver. Trodde hydraulstyrning såldes i färdiga kit, i och för sig kan ju något ha gått sönder så att tidigare ägare fått byta cylinger eller pump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 560 Postad onsdag kl 16:50 Det fungerar säkerligen bra med vilken hydraulolja som helst. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad onsdag kl 19:05 2 timmar sedan skrev Eld-: Det fungerar säkerligen bra med vilken hydraulolja som helst. Är det verkligen så? Finns väl 2-3 olika typer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 322 Postad onsdag kl 20:31 Jag köpte sea star till min för några år sedan. Funkar som det ska såhär långt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 29 Postad onsdag kl 22:48 Skillnaderna på hydraulolja är viskositet och mineral eller syntet. jag skulle ta en syntet 32 cSt den är tunnare och svara snabbare än 46 eller 68 cSt, är gjord för stabila system med lägre tryck och är bättre i lägre temp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 61 Postad igår kl 02:32 finns en bra video hur man kan lufta systemet själv när du fyllt på.. funkar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad igår kl 08:31 Kommer att köra med Sea Stars hydraulolja. Nu blir det att lossa slangar och åka till Hydroscand. Någon som vet om Hydroscand har kopplingar och tätningar? De in i cylindern är rostiga och troligtvis tätningar som är slut. Eller var får man tag på dessa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 7 Postad igår kl 09:52 1 timme sedan skrev Kojak77: Kommer att köra med Sea Stars hydraulolja. Nu blir det att lossa slangar och åka till Hydroscand. Någon som vet om Hydroscand har kopplingar och tätningar? De in i cylindern är rostiga och troligtvis tätningar som är slut. Eller var får man tag på dessa? Vad sa dom på Hydroscand när du frågade dom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad igår kl 09:56 2 minuter sedan skrev cinc: Vad sa dom på Hydroscand när du frågade dom? De har, fick tag i dom till slut. Då vet du också det nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 29 Postad igår kl 10:00 Jag har byggt hela min styrning av lösa delar från olika håll, köpte alla kopplingar på Hydroscand. Jag tog med delarna rattpump, kolv och slang. Sa till till killen det här ska kopplas ihop vad gör jag, han mätte lite dimensioner och kom tillbaka med lite prylar som vi skruvade ihop lite provisoriskt och det passade. Bra, då tar vi en uppsättning till åt nästa slang, fungerat klockrent i flera år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 7 Postad igår kl 10:33 36 minuter sedan skrev Kojak77: De har, fick tag i dom till slut. Då vet du också det nu. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 560 Postad igår kl 12:57 17 timmar sedan skrev Kojak77: Är det verkligen så? Finns väl 2-3 olika typer. Det är väldigt låga krav på oljan till en hydraulstyrning på en fritidsbåt. Inga höga temperaturer, inga riktigt låga temperaturer och inga höga tryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser