Gå till innehåll
tisdag 29 juli 2025
wahlis

Plotter med ekolod

Rekommendera Poster

Hej,

Jag går i tankarna på att köpa en ny plotter, har idag en äldre 7” Lowrance som gör sitt ok men jag saknar idag ekolod, visst man kan köpa ett separat ekolod men med tanke på åldern på plotter så kan det ändå snart bli aktuellt med en uppdatering.

Vi använder inte båten så mycket att jag kan motivera någon dyrare modell utan tänker mig mer någon instegsmodell. Båtbutikerna har rätt många kampanjer nu svårigheten är att veta vilket märke som ger mest värde för pengarna. Tanken är att ha ekolodsgivare på insidan skrovet.

Jag har sett bland annat att Raymarin 9” till bra pris de har även en givare som ser intressant ut men vet inte kartmässigt hur de står sig jämfört med andra märken. Tar gärna emot synpunkter och erfarenheter om detta och andra märken.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kartmässigt beror på vilken sjökortsvariant man använder. Alla innehåller samma information, eftersom allt kommer från Sjöfartsverket (förutom i mindre områden där Hydrographica har lite mer detaljerad information, men det kan vara helt irrelevant om man har båten där det inte finns sån data). Visningen skiljer sig åt mellan olika märken, så det är väl mer en smaksak, hur konstiga färgskalor och sjömärkessymboler man står ut med.

Är det enbart en djupvisning (dvs en djupsiffra i ett hörn av skärmen) du är ute efter, eller vill du också ha en visning av olika ekon på olika djup (fisk) och ekons styrka som kan visa om det är en hård eller lös botten?
Om du bara vill ha en enkel djupvisning och ändå vill uppgradera plottern så har alla tillverkare nån enklare ekolodsgivare som kan kopplas in. Alla kommer att funka, för det är ingen komplicerad teknik.
Om du däremot vill "se" djup och andra ekon grafiskt, så är min rekommendation att inte skaffa en ny plotter, utan komplettera med ett fiskeekolod av enklare modell. Att dela skärmen på en modern plotter mellan sjökort, ekolod och kanske andra visningar, är inte så bra. Det blir så smått. Därför anser jag att det är bättre att separera, så det är en skärm för varje funktion.

För inte så många år sen fanns det såna för tusenlappen, men de är lite dyrare nu.
Här är ett exempel:
https://www.seasea.se/garmin-striker-plus-4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ligger ute ca 80 nätter på Vänern per säsong.

Våren 2020 köpte jag Garmin 92 SV och PS 51 TH.

Det var förhållandevis dyrt, gick på dryga 22 000.

Men för mig med segelbåt en ren glädje att smyga in på grunda vatten.

Det officiella Sjöfartsverkets Sjökort är inte mycket att lita på utanför prickade farleder, har jag flera gånger fått erfara.

Numer funkar det helt ok.

Och prylarna går ju att sälja, då jag tröttnar på båtlivet.

Plottern har även Hydrographica och allt därtill med ankringslarm och mycket, mycket annat.

Det framåtseende ekolodet är s a s "nödvändigt" för mig som gillar att smyga omkring mellan undervattensskär och annat.

Detta ska även kunna användas som fiske-ekolod, för att se byten i närhet. Har inte fördjupat mig i detta.

Kommande vinter ska jag prova detta på vinterfisket. Eller om det 

finns bättre givare för detta

Då plottern har 9" skärm, så kör jag med delad skärm, när jag är inne på grundare vatten.

Själva plottern sitter i ett kabinett / hållare, så den är mycket lätt att ta med sig när jag lämnar båten.

Helt perfekt för mina behov.

Givaren är av typen genomskrovmonterad. Ett hål togs upp framför kölen och ett typ rostfritt rör/adapter göts fast, efter att båten vägts in på land. Inga problem. 

Plockar ur givaren då båten tas upp.

Supporten är utmärkt hos Garmin! Rekommenderas.

- Här t ex är framåtseende ekolodet till stor nytta.

Och absolut där inte Hydrographica med

2-meters kurvor täcker.

Kanske ett dåligt exempel, men innan Hydrographica blev aktuell så var det endast den röda 3-meters kurva.

IMG_20250518_124405.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig handlar det primärt om att kunna få in en siffra om djupet, håller inte på och fiskar, sen visst hade man haft ett framåtseende ekolod då hade det varit lättare i okända trånga vikar, men vi nyttjar inte båten så mycket så att jag kan motivera en stor investering.

Det som är viktigt är vilket märke som kommer få en att känna sig nöjd över tid, kommer troligen inte hålla på med prenumerationer och annat.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garmin 92 SV...

Fin storlek på skärmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Hybro. Har Garmin 92 som är kopplad till autopiloten och får AIS info från VHF:en. Funkar bra i 5-6 åt nu. Som tur är har jag gamla sjökortet innan det så kallade sjökortslyftet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nyare Rymarine-plottrar kan ofta köra deras eget LightHouse, Navionics och C-MAP.

Idag är det nog mest en smaksak vilken sjökortsleverantör man gillar om man inte ska använda olika finesser.

Vi har en billig Raymarine med Navionics-kort sedan rätt många år och den funkar fortfarande tillräckligt bra för oss.

Jag tror du blir nöjd även med en billig plotter och sjökortets utseende vänjer man sig vid (om man inte gillar det från början), så välj den kombination av plotter, sjökort och ekolod som är biligast.

Samma plotter kan säljas med olika tillbehör, med eller utan sjökort och/eller ekolodsgivare, så det kan löna sig att surfa runt lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...