Gå till innehåll
söndag 01 juni 2025
yodabaggins

Yamaha 150 HPDI -03 - ryckig gång på medelhöga varv, vill ibland dö vid gaspådrag i friläge

Rekommendera Poster

Jag har frågat chat GPT om detta och fått vad som verkar vara ganska rimlig feedback. (Den söker väl av nätet efter alla träffar den kan hitta på liknande problem.) Men jag kollar här oxå.

 

Jag har en Yamaha 150 HPDI 2-takt från 2003, inköpt av mig i höstas. Den har gått under 200 timmar.

 

Den gick kanon hela säsongen. Sedan skulle jag renköra den med alkylatbensin på hösten enligt tips från verkstan, och då sket det sig.

 

Motorn gick varm p.g.a. dålig kylning (trots att jag kopplat på slang enligt samma procedur som jag gjort i alla år med andra motorer). Cylindrarna klarade sig dock. Däremot blev det - efter lååång efterforskning - något knas med spridarna och alla sex blev så igenkörda att de inte ens gick att rengöra i ultraljudstvätt. Ingen jag pratar med fattar hur alla sex kunnat gå samtidigt, men så var det. Något annat fel kunde de inte hitta på verkstan.

 

Jag har nu satt i nya spridare och motorn går…men inte som den ska. Den går normalt på låga varv och på höga varv upp till fullgas. Men i mellanregistret går den ryckigt, så att båten ”hoppar” fram och bromsar in. Ibland vill motorn dö när jag gasar i friläge.

 

Chat GPT tror inte att högtryckspumpen (som är dyr utav h*****e och är svår att få tag i) är trasig, eftersom motorn isåfall inte borde gå bra på höga varv, men hänvisar till möjligen någon av lågtryckspumparna, den s.k. VST-pumpen, igensatta filter, eller kanske vatten i bensinen (vilket jag inte hunnit kolla än men ska).

 

Någon här som har ngt matnyttigt tips/gissning?

 

Som sagt - på verkstan hittade de inget fel efter att de bytt spridarna, och deras dator visar inga felkoder.

 

Lågtryckspumpar etc går att byta och ersätta med tredjepartskomponenter som lär bruka hålla god kvalitet, utan att bli ruinerad. Det skulle jag t.o.m. kunna tänka mig att göra även om jag inte *vet* att de befintliga är trasiga, för att utesluta det felet. Högtryckspumpen vore dock betydligt tråkigare att behöva byta - särskilt om det inte ens är fel på den s.a.s.

 

Tack på förhand för alla tips!

 

/Adam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev yodabaggins:

Som sagt - på verkstan hittade de inget fel efter att de bytt spridarna, och deras dator visar inga felkoder.

Använder verkstan din tank och ditt bränsle när dom provar? 

Om dom inte gör det skulle  jag kolla om du har dåligt bränsle ev. med vatten i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm…bensinen ser ut såhär, vilket den väl inte ska…och det har hunnit skikta sig någon halv cm längst ner med vad som förmodligen är vatten? 🙈

 

Om flaskan står ett tag till lär det väl kanske skikta sig ännu mer. Men om bensin nu normalt ska vara klar och inte grumlig, och om den fortsätter att se ut såhär även efter att allt vatten lagt sig längst ner, så kanske det är något annat smuts i dessutom? 😏

IMG_9483.jpeg

Redigerad av yodabaggins

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog hittat nått där.Lite att svära i kyrkan men på cybermarin finns en verklig Yamaha-guru,Jarb,som även är här ibland tror jag?Han har nog svaret på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev yodabaggins:

Jag har frågat chat GPT om detta och fått vad som verkar vara ganska rimlig feedback. (Den söker väl av nätet efter alla träffar den kan hitta på liknande problem.) Men jag kollar här oxå.

 

Jag har en Yamaha 150 HPDI 2-takt från 2003, inköpt av mig i höstas. Den har gått under 200 timmar.

 

Den gick kanon hela säsongen. Sedan skulle jag renköra den med alkylatbensin på hösten enligt tips från verkstan, och då sket det sig.

 

Motorn gick varm p.g.a. dålig kylning (trots att jag kopplat på slang enligt samma procedur som jag gjort i alla år med andra motorer). Cylindrarna klarade sig dock. Däremot blev det - efter lååång efterforskning - något knas med spridarna och alla sex blev så igenkörda att de inte ens gick att rengöra i ultraljudstvätt. Ingen jag pratar med fattar hur alla sex kunnat gå samtidigt, men så var det. Något annat fel kunde de inte hitta på verkstan.

 

Jag har nu satt i nya spridare och motorn går…men inte som den ska. Den går normalt på låga varv och på höga varv upp till fullgas. Men i mellanregistret går den ryckigt, så att båten ”hoppar” fram och bromsar in. Ibland vill motorn dö när jag gasar i friläge.

 

Chat GPT tror inte att högtryckspumpen (som är dyr utav h*****e och är svår att få tag i) är trasig, eftersom motorn isåfall inte borde gå bra på höga varv, men hänvisar till möjligen någon av lågtryckspumparna, den s.k. VST-pumpen, igensatta filter, eller kanske vatten i bensinen (vilket jag inte hunnit kolla än men ska).

 

Någon här som har ngt matnyttigt tips/gissning?

 

Som sagt - på verkstan hittade de inget fel efter att de bytt spridarna, och deras dator visar inga felkoder.

 

Lågtryckspumpar etc går att byta och ersätta med tredjepartskomponenter som lär bruka hålla god kvalitet, utan att bli ruinerad. Det skulle jag t.o.m. kunna tänka mig att göra även om jag inte *vet* att de befintliga är trasiga, för att utesluta det felet. Högtryckspumpen vore dock betydligt tråkigare att behöva byta - särskilt om det inte ens är fel på den s.a.s.

 

Tack på förhand för alla tips!

 

/Adam

Jag rekommenderar 98 oktan. Yamaha gillar inte Alkylat. 


”Dock sjunger inte alla alkylatets lov och Daniel Dellgar på Yamaha har helt en annan syn på saken.

– Alkylatbensin uppför sig annorlunda än vanlig handelsbensin och har helt annorlunda egenskaper. Det är som en annan sorts bränsle, som i sig kan vara bra men inte är anpassat efter motorerna. Våra motorer är helt enkelt inte gjorda för det och därför kan det vara mer skadligt än nyttigt. Det har till exempel ett annat 
energiinnehåll och klarar inte emissionskraven i EN 228. Vi har gjort vissa tester som visar att användning av alkylatbensin i utombordsmotorer kan orsaka motorskador. ”

 

https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/darfor-ska-du-kora-pa-alkylatbensin-fordelar-nackdelar-sa-funkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns det kvar mer av bränslet som tankades i höstas detta vore bra att syna . B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-05-16 vid 23:32 skrev Freez:

Jag rekommenderar 98 oktan. Yamaha gillar inte Alkylat. 

Intressant. Det var någon annan som var inne på det också, särskilt som den alkylatbensin jag blev tipsad (igen - av verkstan) att köpa innehåller olja.

 

Jag påtalade det för verkstadskillen men han insisterade på att det inte rimligen kan vara det som orsakade problemet. Han vinterkonserverar samtliga motorer med alkylat påstår han - och då är butiken verkstaden tillhör t.o.m. återförsäljare av Yamaha. 
 

Det är ju helt omöjligt att som icke motorkunnig själv veta vem man ska tro på.

 

Körde i alla fall en stund på helt nytankad bensin (95 oktan) direkt ur bensindunken, och tyckte att symptomen avtog successivt. Totalt körde jag slut på kanske 10 liter på det sättet.

 

Bara att hålla bägge tummarna. Kanske skulle byta filter etc för säkerhets skull?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-05-17 vid 20:35 skrev bemek:

finns det kvar mer av bränslet som tankades i höstas detta vore bra att syna . B 

Har pumpat ut lite i en PET-flaska och då var bensinen grumlig av pyttelite vatten. Jag insåg dock senare att jag missade att kolla att flaskan var helt tom på vatten innan jag pumpade i bensin, så eventuellt var det det vattnet som syntes i bensinen. 
 

Körde dock i ngn timme på helt nytankad bensin direkt ur dunken efter det och upplevde att symptomen avtog successivt, även om de inte helt försvann.

 

Kanske kunde det vara idé att byta ut alla filter oavsett?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev yodabaggins:

Intressant. Det var någon annan som var inne på det också, särskilt som den alkylatbensin jag blev tipsad (igen - av verkstan) att köpa innehåller olja.

 

Jag påtalade det för verkstadskillen men han insisterade på att det inte rimligen kan vara det som orsakade problemet. Han vinterkonserverar samtliga motorer med alkylat påstår han - och då är butiken verkstaden tillhör t.o.m. återförsäljare av Yamaha. 
 

Det är ju helt omöjligt att som icke motorkunnig själv veta vem man ska tro på.

 

Körde i alla fall en stund på helt nytankad bensin (95 oktan) direkt ur bensindunken, och tyckte att symptomen avtog successivt. Totalt körde jag slut på kanske 10 liter på det sättet.

 

Bara att hålla bägge tummarna. Kanske skulle byta filter etc för säkerhets skull?

Går motorn bra nu är det nog inga problem. Eftersom man oftast har lite gammal bensin kvar i tanken vid ny säsong kan motorn hacka lite i början men inget att oroa sig över (kondens). Jag försöker dock alltid tanka 98 oktan om det är möjligt istället för 95.

 

98 oktan innehåller mer energi och att driva båtar framåt är energikrävande jämfört med att driva bilar framåt. Vidare innehåller 95 oktan generellt mer etanol än 98 oktan. Etanol kan för båtar ställa till med bekymmer då etanolen lättare binder vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Freez:

Går motorn bra nu är det nog inga problem.

Den går bättre i alla fall, upplever jag. Symptomen var inte helt borta när jag slutade köra, men betydligt mer diffusa.

 

Men kanske kan det vara värt att byta alla filter ”bara för att”? Och prova att tanka 98 oktan ”bara för att”…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev yodabaggins:

Den går bättre i alla fall, upplever jag. Symptomen var inte helt borta när jag slutade köra, men betydligt mer diffusa.

 

Men kanske kan det vara värt att byta alla filter ”bara för att”? Och prova att tanka 98 oktan ”bara för att”…

Varför inte, när du ändå gör det byt även stiften om du inte vet att de är bytta i närtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...