Leonardo 13 Postad 14 Maj Skulle som sagt behöva byta dirken, upptäckte det när masten redan sitter uppe. Dirken går upp till en trissa i toppen på masten och sedan ner inuti masten och kommer ut i botten via en ytterligare trissa. Vad är den bästa och säkraste metoden för ett sådant byte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 225 Postad 14 Maj (redigerade) Wire? Bör väl gå med en långsplits? Splits med reducerade antal kardeler, för att få ned diametern. Ska ju kunna passera lintrissan i toppen. Har du Dirk av wire med iskarvad tamp så är det väl bara att sy ihop med den nya dirken, tänker jag. Så kommer frågan om du ska dra i den nya uppifrån eller nerifrån. Redigerad 14 Maj av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 542 Postad 14 Maj Jag skulle smälta ihop ändarna och sedan ta och sy en förstärkning med hjälp av tandtråd och en stoppnål. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonardo 13 Postad 14 Maj Det är två flätade linor, alltså ingen wire. Tänkte också som @excel319 på att försöka sy ihop ändarna. Förr hade man ju Björntråd, men tandtråd kanske är ännu bättre. Jag tänker att jag drar igenom den uppifrån eftersom det är en splitsad ögla i ena änden på den nya dirken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 225 Postad 14 Maj (redigerade) Det kommer säkert att funka. Duger säkert med björntråd i 10 loopar. Du får väl se till att den nya dirken löper lätt. Och smälter du ändarna först, är det mindre risk att linan rappas upp. Redigerad 14 Maj av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 64 Postad 21 Maj Jag har bytt både fockfall och storfall genom att tejpa ihop det gamla fallet med först först en tunnare lina och sedan tejpa den tunnare linan på det nya fallet. Slå den tunna linan ett antal varv först runt både det nya och gamla fallet ca 10 cm in på respektive ända och sedan silvertejp. Funkade fint! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser