Gå till innehåll
måndag 01 september 2025
Passgard

Kylning Volvo Penta 250

Rekommendera Poster

9 timmar sedan skrev prytz:

Hur ser impellerlocket ut på insidan, är det porigt och slitet kan det orsaka kavitation med dålig kylning som följd.

Okej, ska ta en kik på detta när jag fått nya skruvarna till impellerhuset. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Passgard:

Okej tack för informationen. Bytte du för att du hade dålig kylning eller bytte du i förebyggande syfte? 

Om du bytte för att du hade dålig kylning, var det lösningen? 

Nope, pga att slangen var sprucken och dålig. Jag bytte motor och renoverade det mesta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Janne_G:

Nope, pga att slangen var sprucken och dålig. Jag bytte motor och renoverade det mesta.

Okej, tack för informationen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-05-11 vid 20:02 skrev Passgard:

För att ta reda på om det är som Bajen säger så borde jag ju kunna testa att koppla inkommande kylslang till en dunk istället (som vid konservering). Om jag pluggar slangen från drevet och håller den ovan vattenlinjen bör det väl vara okej att koppla loss den även när båten ligger i sjön? 

Sen kanske jag inte får upp samma temperatur utan belastning men då får jag väl åka ut och köra och fylla vatten i dunken ifrån min färskvattentank som jag har i båten. Vad tror ni om det testet? 

Kommer du inte åt drevets överdel med båten i vattnet?

Om du gör det så sitter slanganslutningen och slangen precis under drivknutsbälgen.

Om slangen, som sitter dragen med slangklämma på anslutningen helt har lossnat. (Vanligt när anslutningen korrugerat) så ser man det ganska lätt. Om det inte är tät måste man komma åt och dra lite i den och kanske dra åt slangklämman. Det är knepigare att göra med båten i vattnet.

Beträffande att testa med dunk och slang från insidan så är väl problemet att dunken töms innan du fått upp belastningen på motorn och kommit upp i planing.

Då är det kanske bättre att skarva på en nog lång slang som kan hänga ner i sjön och suga sjövatten den vägen. Men inte så lång att den riskerar hamna i propellern 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-05-17 vid 00:59 skrev bajen:

Kommer du inte åt drevets överdel med båten i vattnet?

Om du gör det så sitter slanganslutningen och slangen precis under drivknutsbälgen.

Om slangen, som sitter dragen med slangklämma på anslutningen helt har lossnat. (Vanligt när anslutningen korrugerat) så ser man det ganska lätt. Om det inte är tät måste man komma åt och dra lite i den och kanske dra åt slangklämman. Det är knepigare att göra med båten i vattnet.

Beträffande att testa med dunk och slang från insidan så är väl problemet att dunken töms innan du fått upp belastningen på motorn och kommit upp i planing.

Då är det kanske bättre att skarva på en nog lång slang som kan hänga ner i sjön och suga sjövatten den vägen. Men inte så lång att den riskerar hamna i propellern 🙂

Jag ska se om jag kan komma åt överdelen, möjligt :) 

Angående provisorisk kylning så har du nog rätt i att det blir svårt med en dunk, så kör på alternativet att skarva på en slang som får gå över relingen och rakt ner i vattnet, bör ju kunna gå att fästa den lite i badbryggan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...