Gå till innehåll
söndag 01 juni 2025
Garpen61

Justera trailern så vikten blir bra Ryds WA 23 + BB2700

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Tiki BB2700 och en Ryds WA 23 2005 med en 4,3 + gen 2 drev

Är det nån som har den set-upen och skulle kunna ge ett mått på var tornet ska vara så att det blir lagom tryck på dragkroken. Är det 50 kg man vill ha.

Jag ska frakta den ganska långt.

Tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget om båt+trailer men kultrycket bör ligga mellan 50-80kg.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Garpen61:

- - -

Är det nån som har den set-upen och skulle kunna ge ett mått på var tornet ska vara så att det blir lagom tryck på dragkroken. Är det 50 kg man vill ha.

Jag ska frakta den ganska långt.

Tacksam för hjälp.

Ställ stödhjulet på en badrumsvåg. Flytta båten fram o tillbaka tills du har ca 80 kg på vågen (då får du lite lägre tryck på kulan). Justera tornet till det läget på båten.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som du inte vill ha är för lågt kultryck. För lågt eller rent av negativt kultryck kan rent av vara trafikfarligt. Det är betydligt bättre med för högt kultryck, även om allt för högt kultryck också kan vara negativt för köregenskaperna och slita onödigt mycket på bilen. Tänk också på att kultrycket ingår i hur mycket last du får lasta i bilen.

Jag har sett rekommendationer på nätet på allt från 50-100 kg, jag har nog även sett någon som tyckt att 125 kg varit lagom. Det verkar variera mellan olika ekipage och från person till person, men det är i den storleksordningen i alla fall. Och jag skulle inte vara orolig ifall kultrycket blir för onödigt högt, inom rimliga gränser så klart, för någon enstaka resa.

Ett vanligt tips är att använda en badrums våg, alltså att ställ stödhjulet på vågen och kolla hur högt kultrycket blir.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...