Gå till innehåll
onsdag 07 maj 2025
Niklas-ES

Rubbing,polering osv

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag vet att det finns massor av trådar och klipp, har läst massor av trådar och tittat på många klipp. Men jag får ändock ingen rätsida på det.

Helt grön på detta.

Märker att mitt gula skrov börjar bli väldigt vitflamigt, överbyggnaden är också oxiderad på många ställen.

Dock är gelcoaten väldigt sliten, på vissa ställen så laminaten visar sig.

Jag förstår såklart att det vore dumt med hård rubbing och allt vad det innebär.

Men finns någon "lite" variant man skulle göra?

Isåfall, men maskin, eller utan? Kan man bara köra med mjukpolertrissa och snällt medel? Efter rengöring. Eller är det menlöst?

Vore fint om det blev mindre vitflamigt skrov, men är absolut inte ute efter något speglande resultat.

Dom flesta guider och tips hänvisar inte till en med slitet skrov på det viset, därför vill jag vara extra försiktig.

Alla tips mottages.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite bilder skulle underlätta, eller de är nog helt nödvändiga för att man ska kunna ge någorlunda rätt.råd.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns väl egentligen bara två alternativa vägar att gå om gelcoaten är för sliten.

Den ena är att polera in vax som ett tag döljer det vitflammiga på skrovet.

Det andra är att måla om. Det finns bra färger som ger en fin yta men det kräver en hel del jobb som förberedelse.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart så vill man ha en blank och fin yta, att vax är att skydda mot UV och motverka kritning.

Är det sönderpolerat (ner till laminat) så finns det bara en lösning, ny gelcoat (för att uppnå finnish).

Om jag hade varit du så hade jag lagt ett bra vax för att skydda det som är kvar och sedan tagit ställning om det är värt att renovera. Tänker mest om du ska ha kvar båten många år.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar.

Vax får det bli efter rengöring, och ja. Det är nånting som jag har funderat mycket på.

Lång historia kort. Gammal båt som levt ett hård liv.

Jag har pratat med en jobbar med båtar och fått tips hur jag kan fixa gelcoaten lokalt där det är som värst, så det tänkte jag testa framledes. Men på sikt är det naturligtvis en fullständig ommålning som gäller. Vilket för mig innebär en säsong till på land.

Dom 3 säsonger jag haft den så har den varit sjösatt en av dom (funkade fint).

Men dom andra stått på land då jag genomfört arbeten, fönsterlister,el,genomgång motor osv.

Nu har beslutet kommit till jag faktiskt måste använda den istället lägga massa tid och pengar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa med maskin med stor stödrodell rubbing och ulltrissa först, det tar mer än man tror om rätt produkter används, att göra det för hand är ett jäkla slitgöra. Men med bilder hade det varit lättare att ge råd som sagts.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Niklas-ES:

Tack för bra svar.

Vax får det bli efter rengöring, och ja. Det är nånting som jag har funderat mycket på.

Lång historia kort. Gammal båt som levt ett hård liv.

Jag har pratat med en jobbar med båtar och fått tips hur jag kan fixa gelcoaten lokalt där det är som värst, så det tänkte jag testa framledes. Men på sikt är det naturligtvis en fullständig ommålning som gäller. Vilket för mig innebär en säsong till på land.

Dom 3 säsonger jag haft den så har den varit sjösatt en av dom (funkade fint).

Men dom andra stått på land då jag genomfört arbeten, fönsterlister,el,genomgång motor osv.

Nu har beslutet kommit till jag faktiskt måste använda den istället lägga massa tid och pengar. 

Att måla om friborden bör inte hindra ett nyttjande en hel säsong. Börja arbetet i höst och när det är lämplig temperatur gör du själva målningen. Att slipa och tvätta kan man göra även om det är för kallt att måla.

Det är nästan lika trevligt att vara på sjön i en sliten båt som i en fräsch! En kompis brukar säga att en dålig dag på sjön alltid är bättre än en bra dag på jobbet.

(Nu ska jag i sanningens namn säga att jag aldrig har målat med någon av de sträck-färger som idag finns på marknaden. När jag senast gjorde ett större jobb för 20 år sedan kände jag inte till dem eller så fanns de inte, så jag la på ett lager topcoat på väl ruggad och mycket väl tvättad yta. En detalj där är att jag inte var lika noga med tvättningen när botten skulle bättras så där släppte topcoaten ganska omgående. Så tvätta mycket med aceton och rena trasor!)

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skall fixa bilder.

Näe, kanske inte om man förbereder som du säger. När vi ändå på området så har jag förstått att topcoat är bättre att lägga än sträck-färg? 

Gjorde en liten tankevurpa i fjol och tog tag i och byte samtliga 18 rutlister, med butyl och försegling. Det var i samband med det jag skulle ge mig på att fixa gelcoaten såhär i efterhand. Är inte speciellt sugen att behöva plocka bort dessa igen iår då det i princip stog klart i senhösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle prova med Abralon våtslip och en oscillerande slipmaskin på en begränsad yta till att börja med. Börja med 1000, 2000, 4000 korn och sist ett valfritt vax. Blir du nöjd är det bara att fortsätta annars får det bli ommålning vid lämpligt tillfälle. 

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, själv skrovet har jag inga planer att måla om, (om det nu inte anser behövas?) 😱 Jag vill bara få bort lite av det flammiga. Men överbyggnaden kommer behövas målas/gelcoatas med tiden

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Tack, själv skrovet har jag inga planer att måla om, (om det nu inte anser behövas?) 😱 Jag vill bara få bort lite av det flammiga. Men överbyggnaden kommer behövas målas/gelcoatas med tiden

Om skrovet är i skick att poleras så fixar en polering det där flammiga utan problem. Då riskerar du inte heller att behöva missa en säsong på sjön för överbyggnaden kan målas/gelcoatas i etapper med båten i sjön. Börja med en yta som inte syns så mycket. Du lär dig snabbt vad som funkar och vad som inte blir så bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så det är polering som gäller nu efter bild?

Menlöst med rengörning och vax? (Skrov mässigt)

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Niklas-ES:

Så det är polering som gäller nu efter bild?

Menlöst med rengörning och vax? (Skrov mässigt)

Rengöring och vax är bra för att få ren och skydda plasten mot fortsatt nedbrytning i solen.

För att få bort redan nedbruten plast krävs minst kraftig rubbing och troligen våtslipning i ditt fall.

Jag skulle testa några olika metoder enligt tidigare förslag (i princip om rubbing räcker eller om våtslipning krävs) för att ta reda på vad som krävs och hut mycket arbete som krävs, fast bara på en liten yta (tex. det jag ringat in) där det inte gör så mycket om det blir "fel". Då ser du också om det verkligen går att få bort det vita eller om det är något annat som är boven i dramat.

image.thumb.png.b5aaafedc4417cfecf235f1ecc4fc464.png

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det. Då börjar jag så och ser vad dom händer. Återkommer tillvägagångsätt och resultat 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill lägga till en sak.

När man har polerat (med rubbing eller annat medel) så lämnar man ytan utan skydd och oxideringen påbörjas omgående. Därför ska man alltid avsluta med någon ytbehandling, tex vax. Men man börjar alltid med en tvätt med något medel som löser smuts och fett som finns på ytan.

Om du slipar med fint papper behövs också en omgång vax på ytan men själv skulle jag inte avsluta med fin slipning utan köra åtminstone en lättare polering efter slipningen och sedan vax.

Men börja som @Mackey föreslår på en liten yta så ser du hur hårt du behöver gå på.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det. Börjar med rubbing då, skall jag börja med en medelhård polersvamptrissa kanske?

Sedan har jag för mig ni tipsat om att man kan torka bort resterna på ett bra sätt i någon tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Tack för det. Börjar med rubbing då, skall jag börja med en medelhård polersvamptrissa kanske?

Sedan har jag för mig ni tipsat om att man kan torka bort resterna på ett bra sätt i någon tråd.

1. Tvätt

2. Rubbing eller möjligen fint slippapper (här vill man inte att grövre sandkorn eller annan smuts kommer i trissor papper eller dukar som man använder, därför tvätt innan.) Börja gärna med en medelhård trissa och något finare medel tex 3M med blå kork. Funkar det inte bra med det så gå över på en lite grövre rubbing tex 3M med vit kork, ev med en lammullstrissa så blir det rejäl avverkning.

3. Polering (här är skillnaden mellan polering och rubbing ibland hårfin men ju grövre medel du använt i tidigare steg desto viktigare blir det att polera efter rubbingen och funkar det finare medlet i steg 2 så kan du gå direkt på steg 4. Behöver du ta till grövre medel i steg 2 kan du antagligen välja den finare rubbingen att polera med som steg 3.)

4. Vax (och för en del vaxer står det i bruxen att ytan ska vara ren och torr. Här brukar jag då använda isopropanol från tex Kjelle som jag blandar med hälften vatten och torkar av ytan med.)

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ett utförligt och bra svar. Detta kan jag jobba efter.

En sista fundering.. måste allt göras samtidigt? Rubbing, polering, vax, eller hur länge kan man vänta mellan momenten? Tänker om man lägger tid på rubbing men kanske inte kan börja polera efter av okänd anledning (livets alla andra måsten)

Hur länge kan man då vänta? Är det timmar, dagar eller veckor?

Kanske är en märklig fråga, men känner den måste ställas 😊

En annan nyfiken fråga som jag kom på, kollade 3M och dom är tydlig vad som har för grovlek på grejerna. Kollar man tex. Jula/Biltema 

Finns det bara en och heter i princip bara Marine Rubbing, är det någon mittemellan variant av grov och fin tro? Även internationals rubbing, är en endast en rubbing utan "klassning" eller olika varianter.

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54 minuter sedan skrev Niklas-ES:

måste allt göras samtidigt? Rubbing, polering, vax, eller hur länge kan man vänta mellan momenten? Tänker om man lägger tid på rubbing men kanske inte kan börja polera efter av okänd anledning (livets alla andra måsten)

Hur länge kan man då vänta? Är det timmar, dagar eller veckor?

Jag brukar köra klart en del i taget. Oftast kör jag polering av bägge skrovsidorna och sedan hinner jag vaxa dem på samma dag (31 fots motorbåt). Är du osäker (lätt att förstå i ditt fall) på hur lång tid det tar så börja med en liten, helst avgränsad, del. I ditt fall behöver du ju också prova dig fram till vad som funkar bäst.

57 minuter sedan skrev Niklas-ES:

En annan nyfiken fråga som jag kom på, kollade 3M och dom är tydlig vad som har för grovlek på grejerna. Kollar man tex. Jula/Biltema 

Finns det bara en och heter i princip bara Marine Rubbing, är det någon mittemellan variant av grov och fin tro? Även internationals rubbing, är en endast en rubbing utan "klassning" eller olika varianter.

Gissar att de alla är lite åt det finare hållet och där får du labba med olika trissor. Trissorna hårdhet kan man känna genom att trycka ihop dem. Ju mjukare de är när du trycker desto snällare är de och detta gäller skumgummitrissor. Sen finns det de som är gjorda av mikrofiber som är lite grövre och grovast av allt är lammullshättor. Som jag har fattat det.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...