Gå till innehåll
tisdag 29 juli 2025
Brunnsviken

Östkusten: hur gör ni som inte bottenmålar?

Rekommendera Poster

Jag har de senaste tio åren inte bottenmålat min båt utan använt borsttvätt istället. Dels av miljöskäl och dels för att jag nu har aluminiumbåt.

Nu läste jag precis att tvätten närmast mig i Fisksätra läggs ned/säljs av hälsoskäl. Då blir det betydligt längre för mig att åka iväg och tvätta.

Ni andra på östkusten som inte bottenmålar, hur håller ni skrovet rent under säsongen? Tvätt, skrovduk, annat? En skrovduk av enklare modell från CleanBoat skulle kosta mig nästan 10000 kr och hålla i ca 5 år säger de. Det känns dyrt så jag letar alternativ. Tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag kör också utan bottenfärg. Jag kollar då och då genom att känna med handen om havstulpanerna är på gång att sätta sig. När de börjar bilda skal och kännas lite spröda tar jag ett bad och skrapar av botten för hand. Anntingen med en bredspackel av metall eller med min Scrubbis (googla detta praktiska redskap!) Bra om man kan ligga på grunt vatten och gå runt båten och nå ordentligt. Brukar behövas 2 ggr per sommar. Drevet gnuggar jag rent med vanlig kökssvamp, hårda sidan biter bra.

Lycka till!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev jmwa:

Hej

Jag kör också utan bottenfärg. Jag kollar då och då genom att känna med handen om havstulpanerna är på gång att sätta sig. När de börjar bilda skal och kännas lite spröda tar jag ett bad och skrapar av botten för hand. Anntingen med en bredspackel av metall eller med min Scrubbis (googla detta praktiska redskap!) Bra om man kan ligga på grunt vatten och gå runt båten och nå ordentligt. Brukar behövas 2 ggr per sommar. Drevet gnuggar jag rent med vanlig kökssvamp, hårda sidan biter bra.

Lycka till!

Tack för inlägget. Jag tog precis ett bad och kände efter, då jag för tillfället ligger grunt vid brygga och inte i hemmahamn. Utmaningen är att jag inte ligger vid brygga med baddjup ofta nog för att tajma in när tulpanerna sätter sig.

Himla synd att borsttvättarna inte blev mer populära och att de verkar lite jobbiga att driva. Det borde utgå statligt miljöstöd eller nåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett lite krångligare sätt jag har använt ibland är att hänga en tamp utmed vardera skovsidan och dra mig runt i gummijolle el dyl ock skrapa rent med skrapa på skaft. Lite bångstyrigt men funkar även vid för djupt eller för kallt vatten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Jag har de senaste tio åren inte bottenmålat min båt utan använt borsttvätt istället. Dels av miljöskäl och dels för att jag nu har aluminiumbåt.

Nu läste jag precis att tvätten närmast mig i Fisksätra läggs ned/säljs av hälsoskäl. Då blir det betydligt längre för mig att åka iväg och tvätta.

Ni andra på östkusten som inte bottenmålar, hur håller ni skrovet rent under säsongen? Tvätt, skrovduk, annat? En skrovduk av enklare modell från CleanBoat skulle kosta mig nästan 10000 kr och hålla i ca 5 år säger de. Det känns dyrt så jag letar alternativ. Tips?

Jag kör utan giftfärg (det man kan kalla  "omålat") och använder Scrubbis. Jag har fördelen av att ligga vid y-bom som man kan gå ut på. Jag förtöjer dikt an ena y-bomen för att få mer fri yta på motsatt sida och går ut på den ybomrn (motsatta alltså) och skrubbar den med scrubbisen. Förtöjer om dikt an andrs y-bommen och scrubbar andra sidan båten. Funkar fint, brukar göra ddt 2 ggr per säsong typ nu och sen slutet augusti. Har inga stora problem med havstulpaner, men det skrubbhuvud jag har till scrubbis är inte effektiv på sjögräs och slem, så lite sånt blir det tyvärr. Man kan ju köpa till ett grövre borsthuvud, mfn inget jag gjort ännu (mfn tänker varje år att jag ska).

Trist att den ska stänga.  Vet en båtklubb i närheten som jag hört har förbud mot giftfärg och istället har avtal med borsttvätten i Fiskis som en slags kompensation/förutsättning för förbudet,  undrar hur de ska göra nu.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev Boanjohan:

Trist att den ska stänga.  Vet en båtklubb i närheten som jag hört har förbud mot giftfärg och istället har avtal med borsttvätten i Fiskis som en slags kompensation/förutsättning för förbudet,  undrar hur de ska göra nu.

Håller med. Det bästa vore ju om Fisksätra BK där den ligger tar över, men jag antar att det svåra är bemanning och underhåll. Eller att Fisksätra alt Saltsjö-Duvnäs Marina kör den på mer kommersiell än ideell basis. Tycker man borde kunna tjata till sig nåt miljöstöd av kommunen för att få ner kostnaderna. Men marinorna häromkring verkar också rätt tunt bemannade och fokuserar mer på att skruva båtar än affärsutveckling. Svårt, det där med att allt kostar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev Mackey:

Hoppas den blir kvar och om inte så finns det ju flera enligt Båtmiljö, 

Det gör det, så man har ju inte skägget i brevlådan helt. Men det blir längre resor som kostar både mer tid och bensin, att ställa mot omaket och kostnaden att bottenmåla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...